Wat kan je hiertegen doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiannetJj

Wat kan je hiertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 14:47

Ik wilde opstappen en toen begon het manegepaard te bokken en steigeren en ging er vet hard in galop vandoor! Dus eventjes gelongeerd maar daarna deed ze het gewoon weer! Wat kan je hiertegen doen?

Louisee_

Re: Wat kan je hiertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:56

zou het niet weten

vraag het anders even aan je instructeur
of de manège eigenaar (tenminste als die iets van paarden afweet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:58

h0rsel0verr schreef:
zou het niet weten

vraag het anders even aan je instructeur
of de manège eigenaar (tenminste als die iets van paarden afweet)

idd ik heb de ervaring dat manege eigenaaren en manege instructuers er vaak maar weinig vvan af weten. zo'n idee heb ik regelmatig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:01

over het paard ik dnek echelijk niets want je rijd hem niet elke dag en je mag niet zomaar het paard van stal halen en gaan oeffenen dus eigelijk niets

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:08

Wat raar en normaaldoet hij dat nooit?

Mischien dat er iets aan zijn rug heeft. Of hij had zijn dag niet Knipoog

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:07

Als er niks medisch met het dier aan de hand is, rest nog maar 1 oplossing: opvoeden!
Maar dat wordt lastig als je slechts af entoe met het dier aan de gang kan natuurlijk.

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:10

Lastige vraag. Is dit iets wat 'ie altijd doet, of is dit eenmalig?
Misschien zit er ergens iets niet goed, of heeft hij last van z'n rug.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:12

Ik zou het aan de manege-eigenaar vertellen. Misschien loopt er wel iemand op de manege rond die vaak komt. En als die niet bang is zou die die pony misschien, zoals Wiesje al zegt, opvoeden. Maar weet je zeker dat het niet iets medisch is? Misschien is het verstandig om dat eerst uit te zoeken en dan pas met opvoeden (heerlijk woord trouwens) te beginnen.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:14

had je misschien toevallig een zweep in je hand waar je perongeluk mee zwaaide toen je op wilde stappen?

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:33

Misschien is de pony bang voor de zweep, probeer die eens aan de kant te leggen en dan nog een op te stappen.. Niet te snel maatregelen nemen zonder toestemming! Knipoog

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:44

Mag ik iets vragen: Waar staat dat ze met zweep op probeerde te stappen? Ik kan dat namelijk nergens terug vinden.

Een andere mogelijkheid is dat je tijdens het opstappen je tenen in de buik van de pony hebt gezet. En dat is natuurlijk ook niet zo'n pretje en misschien is hij daarom wel gaan bokken en steigeren.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:51

best kans dat je zadel niet goed lag, je dekje dubbel of je singel niet goed zat.als dit normaal niet gebeurd maar alleen vandaag zou ik het in de richting van pijn zoeken en niet in de richting van opgevoed moeten worden..enne manege eigenaren zijn echt wel geintereseerd wat er met hun paarden aan d hand zou kunnen zijn, in ieder geval dat zouden ze moeten zijn! gewoon melden en op zoek naar de oplossing..succes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 00:39

Als dit vaker gebeurd kun je het paard vast zetten tijdens het opstijgen. Je doet de klip van het halstertouw aan je linker bitring, haalt het door een spijl van de stal/een oogje aan de muur, iets wat iig goed vast zit. Dan neem je de rest van je touw bij je teugels. Paar keer doen en ze houden ermee op.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 07:23

Vjestagirl schreef:
Als dit vaker gebeurd kun je het paard vast zetten tijdens het opstijgen. Je doet de klip van het halstertouw aan je linker bitring, haalt het door een spijl van de stal/een oogje aan de muur, iets wat iig goed vast zit. Dan neem je de rest van je touw bij je teugels. Paar keer doen en ze houden ermee op.

Vind deze manier nou niet zo fijn..je hebt een grote kans dat het paard het opstappen gaat associeren met pijn,omdat er een touw aan het bit vastzet en die vast gehouden wordt, een keer trekken en je paard heeft een zere mond..
Zou echt op zoek gaan naar een oorzaak, wat ik hierboven ook al schreef en ga als alles uitgesloten is op het gemakje verder met eventueel opstappen in een hoek of dat iemand even mee helpt..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:12

eerst kijken of er iets aan mankeert: zadel/rug/mond, iets dat pijn veroorzaakt, zo niet mag ie best wel een keertje aangepakt zodat ie weet dat dit niet mag!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:47

viv77 schreef:
Vjestagirl schreef:

Vind deze manier nou niet zo fijn..je hebt een grote kans dat het paard het opstappen gaat associeren met pijn,omdat er een touw aan het bit vastzet en die vast gehouden wordt, een keer trekken en je paard heeft een zere mond..
Zou echt op zoek gaan naar een oorzaak, wat ik hierboven ook al schreef en ga als alles uitgesloten is op het gemakje verder met eventueel opstappen in een hoek of dat iemand even mee helpt..

Bij mijn paard kwam het ook ineens uit de lucht vallen (bokken, weggalloperen)... Alles nakijken, nog een keer proberen, weer dezelfde reactie. Zadel eraf, hoofdstel uit, alles nakijken (dus ook op haar rug drukken om te zien of er iets mis zat), bit nog maar een keer schoonmaken, alles weer in. Opletten dat alles netjes zit. Waar proberen... Zelfde reactie. Geklier dus. Volgends mij hoef je geklier niet te belonen. Na 1x had e door dat ze er niet meer vandoor kon, en na 3x bleef ze weer keurig als altijd stilstaan.

Als dingen helemaal uit de lucht komen vallen ben ik altijd heel achterdochtig. Ik zeg niet dat t altijd zo is, maar vaak ist gewoon geklier. Net zoiets als ineens bang zijn voor dingen die gewoonlijk wel kunnen...

Ik heb mijn paard al meerdere malen na laten kijken door een fysiotherapeut, mijn zadel is nagekeken, haar tanden zijn nagekeken, alles, ze mankeert helemaal niets.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:50

als je een medische oorzaak uit kunt sluiten, dan is het idd even aanpakken geblazen!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:55

Ja, maar vjestagirl jij hebt een fjord, en das natuurlijk een slag appart=) heb er nml ook een paar.
Maar omdat het haar eigen paard niet is, kan er op een manege voor haar iemand iets goed fout hebben gedaan zonder dat zij hiervan op de hoogte is..dat is namelijk het nadeel als er meerdere mensen op rijden, zelf doe je alles op een bepaalde manier en als ze dan in eens gaan klieren, is het waarschijnlijk ook echt klieren maar op een manege wordt er heel wat afgeklierd maar dan met de paarden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:01

Het moeilijke is natuurlijk dat het een manegepaard is en jij er weinig bent om em eventueel op te voeden, of te laten controleren of er iets medisch aan de hand is.

Dit dient de manegehouder gewoon te doen. Dus als hetnog eens gebeurd zou ik als ik jou was dit gewoon zeggen tegen de manegehouder of instructeur.

Zorg dat je de volgende keer gewoon niet alleen bent tijdens het opstappen maar dat jou instructeur het dier vasthoud.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:16

viv77 schreef:
Ja, maar vjestagirl jij hebt een fjord, en das natuurlijk een slag appart=) heb er nml ook een paar.
Maar omdat het haar eigen paard niet is, kan er op een manege voor haar iemand iets goed fout hebben gedaan zonder dat zij hiervan op de hoogte is..dat is namelijk het nadeel als er meerdere mensen op rijden, zelf doe je alles op een bepaalde manier en als ze dan in eens gaan klieren, is het waarschijnlijk ook echt klieren maar op een manege wordt er heel wat afgeklierd maar dan met de paarden.

Ja dat is waar. Ik heb n draak van een paard die dagelijks wat nieuws verzint...

Dat is iig wel zo, ik zou (bij nader inzien) de manege houder laten beslissen wat er moet gebeurden...

Manegepaarden worden door iedereen gereden, er hoeft maar 1 iemand iets fout te doen en je paard kan rare kronkels krijgen

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:32

oftewel: eigenaar inschakelen

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:02

MineBoy schreef:
Wat raar en normaaldoet hij dat nooit?

Mischien dat er iets aan zijn rug heeft. Of hij had zijn dag niet Knipoog

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:23

Het kan best zijn dat het zadel niet goed paste. Mijn paard begint ook meteen te bokken als het zadel hem neit lekker ligt of als er iets neit goed zit. Het kan ook zijn dat je met je tenen in zijn buik duwde waardoor ie meteen wegsprint.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:33

Santigo_ schreef:
Het kan best zijn dat het zadel niet goed paste. Mijn paard begint ook meteen te bokken als het zadel hem neit lekker ligt of als er iets neit goed zit. Het kan ook zijn dat je met je tenen in zijn buik duwde waardoor ie meteen wegsprint.

Mee eens Lachen Zou de eigenaar van de manege er even naar vragen Knipoog

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:26

ik zou het aan iemand die veel verstand heeft van paarden vragen...
ik heb dit zelf nog nooit gehad met tommie of een van de andere paarden bij mij thuis dus ik weet niet precies wat je moet doen... Verdrietig Verdrietig Verdrietig