paard vindt het eng en verlatingsangst.. nog meer tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauwtjuhLevi

paard vindt het eng en verlatingsangst.. nog meer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 08:06

Ik heb een jong paard van nu 2 jaar.. Hij is verkeersmak en alles, maar sommige dingen vindt hij nog echt eng.
Hij verhuist vaak met zijn vriendjes van wei, nu staat hij zo'n 6 weides verder dan vorrige week! en iedere keer als hij naar een andere wei gaat dan heeft hij opnieuw last van zijn verlatingsangst! ik probeer dan veel tegen hem te praten wat redelijk helpt, alleen het vervelende is.. snoepjes zijn geen beloning voor hem omdat hij er niet zo super dol op is!
Nu had ik laatst zijn bal in zijn bek gedouwt, en toen liep hij het hele stuk rustig mee!
Opeens hoort hij iets raars laat de bal vallen trekt me arm half uit de kom, en valt niet meer te sussen met zijn bal!

Ik ben dus toen een spelletje met hem gaan spelen waardoor zijn aandacht weer op mij was wat wel een half uur duurde (ik liep paar keer rondjes liet hem draven naast me en keer de de andere kant op en weer de andere kant zodat we weer op hetzelfde punt kwamen als waar hij schrok! goed daarna konden we dus weer rustig verder!

Nu vroeg ik mij af hebben jullie nog meer tips wat ik misschien anders kan doen als hij schrikt en het liefst terug wil naar zijn vriendjes?

Alani

Re: paard vindt het eng en verlatingsangst.. nog meer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:10

Ik begrijp je verhaal niet goed. Heeft hij last van verlatingsangst als jij hem alleen (zonder soortgenoten) meeneemt of juist als je hem in een andere weide doet dat hij jou mist?

Ik zou geen hulpmiddelen (als zn bal) gaan gebruiken. Hij moet jou gaan vertrouwen als leider en nu probeer je hem af te leiden wat slechts tijdelijk effect zal hebben. Vergeet ook niet dat hij nog maar 2 is!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 12:32

Het gaat om verlatings angst van zijn soortgenoten!
Hij vertrouwd me wel want heel vaak krijg ik hem rustig door veel tegen hem te praten en hem gerust te stellen, en dan gaat alles goed totdat hij echt ergens van over de rooien raakt dan is het eerste wat hij wil terug naar zijn vrienden (kuddegedrag) (dus dat heeft denk ik weinig met vertrouwen in mij te maken) Ik heb ook wel eens dat er een ander paard mee gaat, dan heeft hij nergens last van! Maar alleen wel, en hij zal het toch echt moeten leren dat het zonder hun ook leuk is!
Hij heeft waarschijnlijk last van verlatingsangst omdat hij vroeg afgespeend moest worden, omdat hij zijn moeder leeg zoog!
Maar het zal ook voor een deel gewoon in hem zitten.
En het gaat steeds iets beter, alleen het kan nog beter! en misschien dat iemand goeie tips hiervoor heeft, ik bedoel tips zodat als hij schrikt wat ik dan het beste kan doen, of doe ik het al goed door hem af te lijden en het met spelen op te lossen?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:37

Ik zou gewoon korte stukken met hem oefenen. Niet te lang. Als je dit uitbreid zal hij zeker rustiger worden. Niet teveel belonen, je kan zonder dat je er erg in hebt juist dat gedrag belonen.
Prijs hem maar de wereld in als hij braaf is. Schrikken tja daar moet hij doorheen en jij ook. Je moet hem daar niet voor gaan straffen. leidt hem maar af en ga dan bv terug naar de groep.
Het is heel natuurlijk dat hij die drang heeft naar zijn vriendjes. Geduld en geen dwang.
Hij zal een link moeten gaan maken met baasje is fijn en dat hij terug naar zijn vriendjes mag.
Haal je hem uit de wei?
Hou hem anders gewoon in dezelfde wei maar loop een klein stukje weg van de kudde. Laat hem de keuze houden. Dit hebben wij ook altijd gedaan. Die van ons( ook 2 jaar) blijft gewoon bij ons terwijl de hele kudde weggallopeerd Haha!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 20:29

Jaaa naa in de kudde en in de wei doet die alle wat je wil, totdat ze echt uit zicht zijn dan wordt het soms paniek!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:33

soms even doorzetten en dan terug. Die momenten steeds langer maken.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:57

Bal in zijn bek duwen? Pardon?

Kun je je twee jarige paard niet samen met zijn vriendjes verweiden? Mijn merrie heeft ook verlatingsangst, maar ik duw haar geen ballen in haar mond of iets dergelijks. Ik zorg dat ze zoveel mogelijk bij haar weidegenoten is. Een twee jarig paard hoeft nog niet mee of les of op buitenrit. Laat hem lekker in het land bij zijn vrienden.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 08:49

Tijgertje86 schreef:
Bal in zijn bek duwen? Pardon?

Kun je je twee jarige paard niet samen met zijn vriendjes verweiden? Mijn merrie heeft ook verlatingsangst, maar ik duw haar geen ballen in haar mond of iets dergelijks. Ik zorg dat ze zoveel mogelijk bij haar weidegenoten is. Een twee jarig paard hoeft nog niet mee of les of op buitenrit. Laat hem lekker in het land bij zijn vrienden.

Sommige paarden moeten ook naar de hoefsmid en dergelijk ook een 2 jarig paard, zou het toch wel fijn zijn als hij een stuk mee naar voren kan lopen !.. en het zou leuk zijn als hij nu al lekker met me mee zou kunnen om fentoe te wandelen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:52

idd, je kan met 2 jarige best oefenen om naast je te lopen, vast gezet et worden, gepoetst te worden en naar de smid en da ta geen. Ik zou ook steeds korte stukjes lopen, steeds iets verder. Niet afleiden met bal of snoepjes, rustig praten tegen hem, zodat hij jou nog meer gaat vertrouwen.
Alles wat een jong paard niet gewend is , is eng, oefenen en doorzetten en belonen dus