Jaarling wil niet uit de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephtj

Jaarling wil niet uit de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 15:04

Ik heb een merrie jaarling, ze staat met mijn merrie en nog een andere merrie op de weide.
Mijn probleem is dat ze niet mee wil naar haar stal, telkens als ze me ziet met een touw ook al is de touw achter mijn rug dan loopt ze weg van me en als ik haar kan pakken dan wil ze bijna geen stap vooruit en dan begint ze te stijgeren en weg te lopen tot je haar loslaat. Ze doet dit al 2 dagen.
Hoe kan ik het afleren ? Ik neem wel altijd een wortel mee naar de weide maar het helpt niet veel...

merrieveulen

Re: Jaarling wil niet uit de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:39

ga eens de wei in met het touw, en wacht tot ze komt. als je haar hebt, even een rondje lopen en kroelen op een plekje waar ze het fijn vindt ('contactplekje', aan de schouder of manenkam bijv.), en laat haar los. wat doe je allemaal met haar? en waarom moet ze op stal?
als ze leert dat het leuk is om met je mee te gaan zal ze zelf wel komen. verder zou ik aan je verhouding werken, niet teveel met een jaarling natuurlijk, want steigeren om los te komen gaat echt te ver.
ik ben geen voorstander van de opfok op zich, maar als je het zelf niet redt is dat toch echt de beste optie. een jaarling hoort jong te zijn op de wei, en als er een net opgevoed volwassen paard bijloopt kan die haar de kneepjes van het vak 'gedomesticeerd paard' leren.

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 15:46

Ze loopt nu met mijn merrie die 18 is dus een volwassen paard in de weide. Nu moet ze niet meer op stal ze mag al buiten slapen ook omdat het zo'n mooi weer is maar als het echt slecht weer is zoals vorige week dan zet ik haar binnen en dan wilt ze zeker niet komen.
Maar het komt ook doordat ze een ander paard bij mijn jaarling en merrie zette, dat paard loopt altijd weg en natuurlijk loopt ze mee. Maar nu heb ik afgesproken met de eigenares van de boerderij dat ik niet meer wil dat er nog andere paarden bij de mijne zitten. Dan kan ze alleen met mijn merrie op de weide. Maar vandaag kon ik haar zo nemen dus ben ik echt trots op haar en heb haar weer los gelaten en een koekje gegeven Knipoog

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:04

Wil ze ook niet mee al haal je die andere eerst van het land? meestal gaan ze er wel achteraan omdat ze niet alleen willen achterblijven.. zo niet, geduld hebben en eerst maar is rustig poetsen en aaien enzo, en dan na een paar dagen stiekem een halster meenemen en proberen om te doen. als ze je dan al vertrouwd laat ze het denk ik wel toe. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:49

het halster nooit stiekem meenemen. zo laat je zelf aan je paard zien dat het niet 100% in orde is, je doet er immers niet 'normaal' mee. ik laat het altijd gewoon zien. ook bij paarden die er angstig voor zijn, of niet meewillen. ik laat ze kijken, snuffelen... bij mijn eigen dieren rammel ik ermee als ze niet snel genoeg aanlopen, hihi!

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 12:31

We zijn nu al een paar dagen verder en ik heb er geen problemen meer mee. Ik ga nu elke dag met een worteltje of iets anders om haar even te pakken en wat te aaien. Dit lukt al zeer goed, ze laat haar nu gemakkelijk nemen aan haar halster. Het is nu ook beter dat ze alleen met mijn merrie op de weide staat omdat mijn merrie erg gemakkelijk is om te nemen en Beau doet haar na Haha!
Maar ze zal ook wel moeten leren eens alleen in de weide staan als ik m'n merrie wil nemen om te rijden, maar ze staat er zeker niet alleen. Er staan nog twee paarden naast haar in de weide dus het zou geen probleem mogen zijn.