Vechten of hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Vechten of hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 01:54

Toen ik vandaag langs een wei liep met twee paarden en één veulen (ik vermoed dat het twee merries zijn dan), begon mijn paardje nogal... raar te doen. Staart omhoog, heel hard blazen (precies het tegenovergestelde als snurken, met geluid en al erbij), en géwéldíg mooi draven. Als een shet zo doet is het net of je een mini-arabier aan de hand hebt, maar zo doet ze normaal gesproken nooit.

Dat ze zin had in een robbertje vechten lijkt me wel, maar kan het ook komen doordat ze hengstig is? Ze is allebei de merries al eens tegen gekomen, het is niets persoonlijks dus, maar is het territorium drang van de andere paarden uit, waarop Bobby zich klaar maakte om aan te vallen, hoewel zelfs het véulen nog twee keer groter is dan zij?

Lise81

Re: Vechten of hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:06

Vechten hoeft niet gelijk hoor. Mijn shet doet het uit opwinding, ze vindt andere paarden soms heel spannend. Ik denk dat je paard eerder weg zal rennen dan aan zou vallen op zo'n moment.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 11:24

Zou het?

Ze had haar oren wel naar voren, maar bij andere paarden doet ze dat niet. Ze kan dan wel als een opgewonden standje rondhuppelen, maar toch...

Gisteren nog even langs geweest, weer hetzelfde, ze ging zelfs de lucht in en al. We kwamen ook andere paarden tegen, en dan is ze gewoon duidelijk blij ze te zien, en als ze vriendjes tegenkomt luistert ze gewoon heel goed.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:27

Dit lijkt mij inderdaad ook niet iets van vechten, maar eerder pure opwinding.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 11:47

dus het kan geen kwaad als ik ze aan elkaar laat snuffelen? De andere paarden staan achter twee draadjes (lint dik)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:32

Zeker niet. Stat jouw paard trouwens alleen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 12:40

Jammer genoeg wel, maar we zijn op zoek naar een permanente weidegenoot, die geen geit is (er staan wel negen geitjes bij).

Verder staat ze wel af en toe bij twee andere paarden, als een paar speel uurtjes, en we wandelen ook stukken met andere paarden, of gaan op een wandeling bij paarden in de wei langs. Ze heeft alleen nog nóóit zo gereageerd, daarom was ik toch wel verbaasd Lachen Maar als het geen kwaad kan, moet ze het wel héél erg leuk vinden, dus laat ik haar er lekker bij snuffelen.

Alvast bedankt, en zijn er nog verdere tips?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:29

Ik weet niet of het een goed idee is om ze te laten snuffelen, neuzen o.i.d. Met een merrie (hengstig of juist niet) kan er best wel wat gepiep, geschreeuw en gesla met voorbenen zijn. Dat is niet persé agressief gedrag, meer duidelijk maken aan de ander hoe ver deze kan gaan. Maar je wilt niet per ongeluk dat het voorbeen van je pony in een hek beland.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:41

Veel paarden raken inderdaad een beetje opgewonden bij het zien van andere paarden. Mijn verzorgpony heeft dat ook, niet bij alle paarden maar langs bepaalde weilanden wel.

Ik weet ook niet of snuffelen wel zo verstandig is. Ben er zelf op tegen aangezien je jouw paard aan een vreemd paard laat snuffelen, je weet nooit of dat andere paard een ziekte of schimmel heeft oid..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:50

Hmmm... tja... das ook weer een punt... maar je kunt ook niet alles tegen houden, er komen tenslotte ook vaak paarden bij haar aan het hek snuffelen.

Misschien zal ik eens kijken hoe ver ze wil gaan. Ze heeft trouwens geen probleem met grotere paarden aanvallen hoor, laatst probeerde een (groot) paard een beetje te bijten, en ze gaf meteen een waarschuwing af. Toen maar meteen de kont gedraaid Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:43

een paard heeft geen territoriumdrang. het lijkt erop, omdat wij onze paarden op één stuk land houden, en de paarden een vaste ruimte om de groep heen hebben. het gaat dan om de ruimte die de kudde op dat moment voor zich heeft/ wil hebben, niet om de plek op zich (territorium).

mijn merrie doet dit ook, als ze zich wil laten zien, of een beetje opgefokt is door andere paarden. niks aan de hand, het is geen vechtgedrag op zich. negeer het, loop rustig door.

ik zou zelf overigens goed kwaad worden als iemand zijn paard met de mijne over het hek liet snuffelen. ruiter- etiquette, dat doe je gewoon niet. stel dat het paard wat je niet kent zijn been in het hek maait, of wél agressief wordt? dan ben je verder van huis. ik heb het zelf eens meegemaakt met mijn eigen paard en een pony hier van stal, mijn paard zou haar vermoord hebben als ik hem niet aan de hand had gehad, hij vloog zowat over het hekje heen, omdat de pony hem uitdaagde, en hij dat gewoon niet pikt van een driejarige shetmerrie.
absoluut NIET laten snuffelen dus, ook al is dat nog zó natuurlijk paardengedrag. jammer, maar simpelweg te risicovol.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 19:46

Okee, dan zal ik dat in de gaten houden Lachen
Ze kan in ieder geval met haar vriendjes spelen, en het lijkt me dat ik ook al leuk gezelschap ben.

Bedankt merrieveulen, je hebt altijd nuttige tips!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:33

khirshanta schreef:
Okee, dan zal ik dat in de gaten houden Lachen
Ze kan in ieder geval met haar vriendjes spelen, en het lijkt me dat ik ook al leuk gezelschap ben.

Bedankt merrieveulen, je hebt altijd nuttige tips!

dan zit je zeker goed! mijn paarden vinden mij ook leuk, ik kan nooit aan een knuffel ontkomen als ik voet in de wei zet, hihi! ik ben er heel blij mee, in ieder geval.
op zich is het jammer, dat we onze paarden niet altijd met anderen kunnen laten kennismaken. in de natuur zou een paard dat altijd onmiddelijk doen... maar ja in de natuur zijn geen eigenaren, en geen hekken, gelukkig! Tong uitsteken

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:45

Apart

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 23:53

Hohoho, zie ik daar een post om het aantal omhoog te krikken om in het niet-paarden gedeelte te komen? Haha!

@ Merrieveulen: Daarom leek het me ook goed als ze met elkaar kennis konden maken, maar de gevaren wegen toch wel op tegen even met elkaar neuzen Lachen

En inderdaad, zonder knuffel kom je er niet in Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:45

inderdaad. mijn jaarling maakt momenteel zijn eerste 'langere' wandelingetjes, en is dan ook onweerstaanbaar aangetrokken tot paarden die hij ziet. trekken aan het touw oid doet hij nooit, en het liefst laat ik ze kennismaken. mijn jaarling is tegenover andere paarden heel bescheiden en onderdanig. helaas zijn de andere paarden dat niet altijd, en tja, die eigenaren en hekjes he?...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 18:24

Nog eens langsgelopen, en ze reageerde niet eens meer, dus dat lost het al meteen op Lachen De paarden aan de andere kant heel driftig op en neer, maar Bubs had het wel gezien, vond zichzelf weer veel te goed Clown