te snel een jong paard gekocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilian_Arno

te snel een jong paard gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:27

Hoi,
Ik ben Lilian en ben voor het eerst hier op bokt!
Ik heb een fjordenruin gekocht van 3 jaar oud. Heb hiervoor alleen 10 jaar op een manege gereden.
Hij is al zadelmak en erg braaf.
Toch hoor ik reacties van mensen waar ik onzeker van wordt.
Dat ik als eerst niet zo een jong paard moet kopen enz.

Wat vinden jullie daarvan??

Lilian

capopjekop

Re: te snel een jong paard gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:28

Ik vind er niks mis mee MITS je goede begeleiding hebt. Is er iemand in de buurt die je helpt als je tegen problemen oploopt en je begeleid?

Ik was 10 toen ik een veulen kreeg. Dit is allemaal super goed verlopen maar ik had ook begeleiding, dus als jij niet bang bent om mensen met verstand om hulp te vragen, er lekker voor gaan en van je paardje genieten Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:30

Ik sluit me aan bij capopjekop, goede begeleiding is wel belangrijk! En wees niet te eigenwijs om boeken te lezen en advies te vragen als je er zelf niet uitkomt.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:30

Ik zou zelf niet voor een jong paard hebben gekozen. Gelukkig is die wel zadelmak.
Ik ga helemaal met bovenstaande reactie mee, als je goede hulp hebt, en je niet bang bent om dingen te vragen, dan gaat het wel goed komen! Veel succes met je paardje Vork

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:31

Dat ligt helemaal aan het paardje en aan jou! Wat je wel moet doen is; les nemen! Of iig houden. Als jij denkt dat je het kan, het geduld er voor hebt, genoeg hulp van ervaren mensen en je paardje is meewerkend (je zegt al dat hij braaf is) dan komt het allemaal wel goed Lachen

Vooral niet gaan twijfelen als je met je paardje bezig bent want dat merkt hij dat ook en dan wordt hij ook onzeker..

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:32

Het is denk ik makkelijker om als eerste paard een al wat braver bereden paard te hebben, dan kun je veel van dat leren en kun je die kennis later weer gebruiken om een groene pony te beleren.

Maar mits je goede begeleiding hebt kun je ook wel een jongen pony inrijden. En vaak zijn fjorden ook wat braver (al ken ik ook juist een aantal #(@*fjorden).
Veel plezier met je fjordje!!!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:33

Ik vind het goed kunnen hoor, je hebt 10 jaar ik noem dat manege ervaring, je paardje is braaf en zadelmak.
dus ja waarom niet, van doen leer je.
Ik zou ook als ik jou was MET begeleiding werken, dus als er iets niet lukt of je hebt hulp nodig gewoon vragen!
Is er wel hulp in de buurt?
heel veel succes

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:34

Hoe oud ben je zelf?.

Wat dat betreft vind ik een fjord een slechte keuze ze zijn vaak niet de makkelijkste en hebben een sterke wil. Dit moet je echt wel aankunnen (fjorden liefhebbers niet aanvallen jullie weten best wat ik bedoel).

Mijn keuze voor jou zou een wat ouder paard zijn waar jij van kan leren waar mee je alles kan doen zonder zorgen te maken of zijn geschriktheid of niet. Bij een ouder paard kan je een fout maken en zal weinig tot geen gevolgen hebben. Jong paard rijden is gewoon moeilijk alles wat je nu verpesten blijf je last van houden voor de rest van zijn leven.

Ik hoop dat je iedere dag iemand bij je hebt om te helpen en dan niet alleen met rijden maar ook een stuk met opvoeden enz..

Succes.

Lilian_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 12:12

Ik ga met hem lessen en hij komt op een stal met nog 14 andere paarden dus ik denk dat er altijd wel mensen zijn die mij kunnnen helpen.(misschien wel 14 verschillende meningen maar okee) Ik ben nu al heel veel aan het lezen en vragen!

Lilian_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 12:15

Ik ben trouwens zelf 19 jaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:17

ik vind dat je gewoon moet doen waar jij je lekker bij voelt Haha!
als jouw dier braaf is wat is daar mis mee?
je krijgt begeleiding toch?
nou klaar dacht ik,gefeliciteerd met je paardje!!!

iedereen kan wel zeggen dat je een ouder dier moet nemen enzo,maar als ik jou bijvoorbeeld mijn welsh van 15 zou verkopen dan zou die ook zijn streken wel hebben hoor Knipoog
een paard blijft een paard,jong,oud, ras of geen ras ze hebben allemaal hun gebruiksaanwijzing.
en als jij logisch nadenkt en eerlijk bent tegenover je dier en jezelf komt het best allemaal goed Haha!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:19

hoi hoi aller eerst welkom hier,
als je 10 jaar ervaring hebt,ook al is het manege ervaring,dan weet je toch wat je doet,ik vind het wel een goede keuze,veel succes ermee.

Lilian_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 12:33

Allemaal bedankt voor de reacties! Dat gaat snel zeg!
Ik denk dat ik met dit forum ook wel handige tips kan krijgen als ik er niet meer uit kom!

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:42

ik kocht op mijn 17e een 9 maande oud veulen.
Voor mij wist ik zeker dat ik dit aan kon en was er echt super blij mee.
Maar veel mensen zijden ook tegen mij dat het niet slim was ook mensen met jonge paarden zijden dat ze er erg veel spijd van hadden dat ze ene jong paard gekocht hadden.
Maar nu 3 jaar later ben ik nog steeds super blij met mijn paard en ze is uit gegroeit tot een goed opgevoede pony en ik heb nooit spijd gehad.
Had trouwens ook aleen maar manege ervaaring

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:54

Het lijkt mij van wel..
Je bent al slim genoeg om je zelf af te vragen of het wel goed is wat je hebt gedaan...
en als jij iemand wat kan vragen als het niet lukt...
waarom niet?

Veel plezier met je paardje Haha!

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:06

Ik was 11 dat ik een 2,3 jarige haflinger kocht. Tja als er iemand is die kan helpen lijkt mij geen probleem. Heb het zelf ook zo opgelost. En nu weer een 2 jarige pony. Knipoog

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:18

ik was bijna 18 toen ik een 3 jarige kocht (onbeleerd) met 7 jaar manege ervaring en 1 jaar bij de pony's te hebben gereden.
Ik heb 12 jaar lang veel plezier gehad van mijn paard.
Met de goede begeleiding moet dit absoluut geen probleem zijn en hij is al zadel mak dus dat scheelt een hoop.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:06

Ik weet niet wat je rijervaring is maar als je in een verder gevorderde manege les rijd en soms ook eens op moeilijkere paardjes dan kan je zeker een eigen jong paardje aan. Zeker als het paardje braaf en zadelmak is en dat je goede begeleiding hebt.
Voor sommige mensen is 10 jaar manege ervaring net lang genoeg voor een heel braaf paard te kopen van 18 jaar. Voor andere mensen zorgt 10 jaar manege ervaring ervoor dat ze paarden kunt opleren enz...
Het hangt van persoon tot persoon af.
Zelf denk ik dat je als eerste paardje altijd best een paard van minstens 7 jaar koopt maar als je denkt dat je het aankunt dan is het een goede beslissing om een paardje van 3 te kopen.
Niet luisteren naar al het geklets van 'ervaren' mensen zou'k zeggen!

Heb zelf ook 1 jaar op een fjordje van een oude meneer mogen rijden. Hij was 82 jaar en wou er af en toe eens opzitten. Voor de rest was het paardje helemaal van mij. Hij heeft haar na 1 jaar verkocht omdat hij te oud werd om er nog op te gaan zitten Boos!. (dat is al 6 jaar geleden)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:14

alles heeft natuurlijk zijn voors en zijn tegens. Een ouder paard is door anderen voor jou gevormd en een jong paard kun je nog grotendeels zelf naar je eigen hand zetten. Vooral als hij nog maar net zadelmak is! Ik denk dat je zeker geen verkeerde keuze hebt gemaakt. Maar neem 1 tip van mij ter harte! Zorg dat je consequent bent en roep tijdig hulp in als het even niet gaat. Vooral met fjorden (en ook andere koudbloeden heb ik me laten vertellen, maar alleen ervaring met fjorden) moet je in de hand en onder het zadel echt gewoon heel consequent zijn. Maar uiteraard geldt dat natuurlijk voor alle paarden!

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:19

Mijn paard was ook drie toen ik haar kocht. Ik heb ontzettende mazzel gehad met haar eerlijke, brave karakter. Openstaan voor begeleiding en je verdiepen in het trainen en africhten van een jong paard is in mijn ogen wel een vereiste. Ben je zelf een geduldig persoon? Er is trouwens een heleboel literatuur te vinden over dit onderwerp.

Ik zou je aanraden om sowieso les te nemen en je niet gek te laten maken door alle verschillende (goed bedoelde adviezen) haast iedereen heeft een andere manier van trainen. Ik denk dat je heel goed moet kijken (en voorzichtig moet uitproberen) wat goed is voor jou en je paardje. Heel veel succes en vooral plezier met je fjord!

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:24

ik denk ook wel dat het prima kan.. Het is inderdaad wel fijn als je advies kunt vragen, maar denk erom dat je ook wel dingen zelf kunt beslissen. DUs veel boeken lezen en veel lezen over het inrijden van jonge paarden. Goede les nemen en dan komt het helemaal goed! succes

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:01

Ik heb ook een jong paardje gekocht die komt volgende maand, en ik vind het ook wel heel erg spannend hoor! Een beetje onzerheid zou er wel bij horen denk ik. Maar je staat open voor andere mensen en ik denk dat dat het belangrijkste is. Succes Haha!

beyosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:04

je moet gewoon vertrouwen hebben in jezelf en in je kunnen.wij hebben ook een jonge pony gekocht,en ik zeg altijd tegen mijn dochter;als je straks wat bereikt met hem,hebben jullier het samen voor elkaar gekregen,das het mooiste wat er is,en je leert hem goed kennen.dus vertrouw op je zelf....advies kun je altijd vragen!!!en moet je ook doen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:17

Ik vind het niet zo slim.

Het samen leren vind ik erg geromantiseerd.
Want wanneer het niet lukt, of wanneer je het paard de dingen niet goed aanleerd, is het paard de dupe.
(voordat het paard eenaal verkocht wordt, dan is het punt dat het echt niet meer gaat bereikt en wie wil er een paard niet makkelijk is? )
Hoe vaak staat een paard niet te koop met als reden "niet passende combinatie" ?

Natuurlijk zijn er ook succes-verhalen. Toch neem je wel een groter risico. Manege-ervaring is in de meeste gevallen nou eenmaal niet te vergelijken met "eigen"- paarden.
Wanneer je véél begeleiding neemt, zou het een succes verhaal kunnen worden. Over het algemeen zijn fjorden van zichzelf niet de moeilijkste paarden. Dus Véél les (min 2 x per week), juist in het begin en laat 'm ook af en toe door een goede ruiter (instructeur) rijden, zodat die 'm recht kan richten en de kleine foutjes eruit kan halen en wat gynastische oefeningen kan laten doen.

Nu investeren (les)is belangrijk om in de toekomst ook fijn te kunnen rijden.

succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:23

je bent 19, rijd tien jaar op een manege
sja, dat zegt in principe helemala niks Knipoog
de ene manegeruiter kan met tien jaar les net veilig de bak rond, en de ander kun je op een stuiterbal zetten en geen enkel probleem

ik denk dta je je niet al te veel moet aantrekken van het commentaar
ik bedoel in het paardenwereldje word wat kritiek en commentaar gegeven daar word je niet blij van , maar als jij gewoon realistisch bent, geduld hebt en niet bang bent om toe te geven als iets niet lekker gaat en dan hulp zoekt
dan moet het volgens mij echt wle goed komen