Een echt krengetje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

Een echt krengetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 16:39

Onze verzorgpony van mijn dochter is altijd om de 3 weken hengstig en dan vervolgens ook redelijk lang.
Verder is het een redelijk pittig ding met veel karakter laat ik maar zeggen, maar wel lief niet gemeen of zo.
Alleen als ze hengstig is is er compleet niets mee te beginnen, ze heeft vandaag dan ook voor het eerst
gebokt en gesteigerd. Moet mijn dochter dit gedrag negeren of aanpakken (het is natuurlijk normaal dat ze hengstig wordt,
maar zo kun je gevaarlijke situatie krijgen) . Hoe zijn jullie ervaringen met deze lieve katte koppen, en hoe
hebben jullie dit aangepakt.

alvast bedankt.

barbar

Re: Een echt krengetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:48

voor als een merrie zo'n last heeft van de hengstigheid dan heeft de dierenarts een middeltje om de hengstigheid een beetje te onderdrukken.
als je een hengstige merrie probeert aan te pakken dan vinden ze dat vaak alleen maar lekker. Vork Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:03

Ik zou eens gaan praten met de eigenaar van de pony. En eens ter sprake brengen dat er ook middeltjes zijn om de hormoonhuishouding wat stabieler te houden. Kijk eens op www.depaardendrogist.nl.
Het is een beetje dubbelop. Veel merries zijn (zoals je al zegt) nou eenmaal veel prikkeliger en norser als ze hengstig zijn. Maar de situatie die jij omschrijft lijkt het bijna op een pismerrie.
Geloof mij, voor de merrie is dit ook alles behalve een pretje.
Voor wat betreft afstraffen of negeren. Ik zou kiezen voor negeren en het werk aanpassen op haar humeur. Natuurlijk hoef je niet alles te pikken. Maar afstraffen van iets wat de merrie niet geheel in de hand heeft is een beetje crue (Wij vrouwen zijn tijdens de menstruatie ook iets anders dan anders, de een wat meer dan de ander) Klein foutje van moeder natuur. (wat ook gestimuleerd kan worden door ons mensen onbewust)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:55

Hey,
Idd het lijkt wel een pismerrie. De mensen waarbij ik rij hebben ook zo'n merrie staan. Wanneer ze drachtig is, is ze heel handelbaar maar wanneer ze niet drachtig is, is ze heel moeilijk. Elk jaar een veulen kweken kan dus een optie zijn om met het paardje op een veilige mannier te rijden. Natuurlijk is dat niet voor iedereen te doen dan kan je zich beter wenden tot de bovenstaande middeltjes.
groetjes

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:57

hai bedankt voor de reacties allemaal, kan inderdaad vragen of de eigenaar het een optie vind om via de paardendrogist iets te vinden zodat ze wat stabieler is. Ben benieuwd of hij daar open voor staat en of het effect heeft als wij dat kunnen gaan proberen.

Kelss90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:48

Haha dat lijkt mij een ramp, ik word al gek als mijn merrie af en toe hengstig is Tong uitsteken.. Ik heb idd ook gelezen over zo'n middeltje met positieve reacties daarop dus misschien kun je daar is naar gaan vragen! Succes ermee Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:59

Inderdaad een middel bij de DA gaan halen om alles een beetje binnen de perken te houden. Maar neem het van me aan, je kan tijdens de hengstigheid soms beter een paar dagen niet rijden en de merrie maar op de wei laten dan ze proberen aan te pakken. Dat laatste haalt toch niets uit omdat haar hormonen op dat moment gewoon op hol slaan!