Waarom zo nerveus en rondjes draaien??? (met filmpje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanti25

Waarom zo nerveus en rondjes draaien??? (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 20:07

Shanti is een merrie van 12 jaar jong en ik heb ze nu een maand.

In de late namiddag doet ze niets anders dan constat rondjes draaien en lopen. Ze loopt op een weide met nog 3 dwerg geitjes, dus is niet echt alleen.
Als ik erbij ga, is ze dan heel erg nerveus en staat naar de andere weides te kijken en met haar oren langs alle kanten te 'flapperen'

Ze zwiert ook veel met haar staart, terwijl ze geen vliegen op zich heeft.

We zijn van plan om er een miniatuur paardje bij te zetten, zou het probleem daarmee opgelost zijn?

Ze krijgt hooi,brood, 1 biet/dag, recreatiekorrels en af en toe een worteltje

AUB, help ons

Hieronder een filmpje:

Afbeelding

http://s202.photobucket.com/albums/aa30 ... V00047.flv

barbar

Re: Waarom zo nerveus en rondjes draaien??? (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:51

doet ze dit sinds het warmer is? of weet je dat niet.
de mugjes die zomerexceem veroorzaken die zijn bijna niet te zien en komen juist in de namiddag, miss wordt ze wel lek gestoken.

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:54

mischien wilt ze naar stal, ( in de namiddag willen mijn paarden namelijk altijd naar binnen , ik weet niet of dat ook bij jou paardje is )

troella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:56

idooltjuh schreef:
mischien wilt ze naar stal, ( in de namiddag willen mijn paarden namelijk altijd naar binnen , ik weet niet of dat ook bij jou paardje is )

staat je paard altijd alleen ?
meschien verveling ?
ik weet het niet zeg maar wat Bloos

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:56

het eerste waar ik ook aan dacht is vliegjes, die zomerexceem vliegjes zie je inderdaad niet.. maar ze kunnen een paard helemaal gek maken.
als ze eenzaam was geweest had ze anders gedaan en waarschijnlijk ook niet op regelmatige tijden maar gewoon altijd.

ik zou eens met de dierenarts praten en dan misschien zo'n vliegen deken kopen als ze blijkt last te hebben van die vliegjes

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:58

Mijn ruin doet dit ook, en het komt idd van die mugjes, ik zie ze soms ook helemaal niet veel maar een paar kunnen dit gedrag al veroorzaken, door te lopen voorkomt hij dat ze op hem gaan zitten en hem steken.
Er is gewoon helemaal een paadje door hem gemaakt in de wei.
Hij begint er ook in de namiddag mee en kan dit uren volhouden, als ik hem uit de wei haal en er zijn veel mugjes, wil hij niet eens bij me stoppen ik moet dan met hem meelopen om het touw aan het halster vast te maken.
Eczeemdeken helpt een beetje, maar het wandelen blijft hij doen ook met deken op.
Ulf wil ook altijd heel erg graag naar stal, want daar heeft hij er lang zoveel last niet van.

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:00

staat je paard altijd alleen ?
meschien verveling ?
ik weet het niet zeg maar wat

nee ze staan met zijn 4e
het is raar maar in de namiddag willen ze gewoon naar stal
maar als het voor verveling is ( jou paardje) is het wel een goed idee om mininatuur paardje te nemen ik heb er ook 2 en ik heb er echt geen spijt van als ik met me paard gaat rijden kan me pony gewoon in de wei blijven omdat er 2 mininatuur pony's bij haar zijn

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:06

Het lijkt alsof ze wacht en geïrriteerd raakt(waar blijven ze?!). Ze is bij de vorige eigenaar vast rond deze tijd op stal gezet of gevoerd.
Dat van die vliegjes herken ik niet, hier krijgen ze pas last van die beestjes als het gaat schemeren.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:24

Ik (en mijn nichtje) denken dat het gewoon verveling is, dus een kleine pony kan ervoor zorgen dat hij niet meer onrustig doet maar een geit of schaap enz. kan ook helpen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:26

Verveling denk ik !
Hoevaak doe je wat met haar ? ( dus 'werken' )

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:28

bij ons hebben ze altijd van af een uur of 4 last van die mugjes Vork

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:30

Een soort genootje is de oplossing voor jou paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:53

Jessix schreef:
Een soort genootje is de oplossing voor jou paard.

dat denk ik ook. dit is dwangmatig gedrag, althans zo oogt het. vergelijk het met paarden die weven of kribbebijten uit verveling, feitelijk is dit gewoon een variant daarop. geiten zijn geen goede kuddegenoten voor een paard. het zijn immers geen paarden, en het paard is wél een kuddedier.

Shanti25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 07:28

Hééél erg bedankt voor alle reacties !!

Ze staat idd alleen en heeft altijd een vriendinnetje gehad. We zijn u op zoek naar een nieuw merrietje voor haar.
Haar stal staat bij haar in de weide links, dus dat kan het niet zijn, ze kan haar stal binnen en buiten wanneer ze dit wil.
Mss kunnen het de vliegjes zijn, want ze heeft in haar hals bultjes die mss vliegenallergie zijn...

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:01

Ben benieuwd wat de oplossing is...
Geiten zijn erg goed gezelschap voor paarden hoor! Er kan een erg goede vriendschap uit ontstaan en ons ponietje stond dagen te pruilen toen zijn geitevriend weg was. Groomen doen ze ook bij elkaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:09

Ik zou kontakt opnemen met de oude eigenaar en vragen naar haar dagelijkse gewoonte wat betreft tijden van voeren en beweging geven. Wellicht is dit een moment waarop er gevoerd zou worden, of wellicht het moment van naar op stal gaan.

Shanti25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 12:59

Sinds deze middag staat er een miniatuur merrietje bij en ze blijft nog steeds rondjes draaien, pfffff
Ze staat er ook konstant bij met haar staart omhoog en pist dan met kleine beetjes, wss omdat ze hengstig is hé

Weet me echt geen raad meer zenne Verdrietig Verdrietig

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:02

bel je veearts zou ik zeggen>
een miniatuurpaardje, ik moest er beetje om lachen, een paard wete dondersgoed dat dat geen levend wezen is, en zal dus zeker niét tegen de verveling helpen!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:15

Jolliegirl schreef:
bel je veearts zou ik zeggen>
een miniatuurpaardje, ik moest er beetje om lachen, een paard wete dondersgoed dat dat geen levend wezen is, en zal dus zeker niét tegen de verveling helpen!

Haha, ik denk niet dat de TS bedoelt dat ze een nep-paardje neer gaat zetten Clown , maar meer iets in de trant van een mini-shetje ofzo.
Ik denk zelf ook dat ze wel wat gezelschap kan gebruiken Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:48

ik zit op mijn werk en kan het filmpje helaas niet zien,maar staan er andere paarden in de buurt? die ze eventueel kan ruiken of zien?
mijn eigen pony ging altijd om een bepaalde tijd ijsberen, dus ook rondlopen, hij deed dit voor voeding. als hij hooi kreeg was het over.
staat in jouw weide wel genoeg gras toch?
kan trouwens ook nog zijn dat ze misschien energie teveel heeft? ik weet niet wat je voert?

als ze gaat ijsberen en je geeft haar een pluk hooi, houd ze dan ook op?
zou heel best kunnen dat ze bij de vorige eigenaar rond die tijd op stal kwam en gevoerd werd, dan is ze onwennig en gaat daarom rondjes lopen.
prober es wat uit en kijk of het gedrag veranderd

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:20

Je zegt dat ze het alleen in de namiddag doet. Hoe laat voer jij? Heeft het daar niet mee te maken?

Shanti25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:17

ellepel schreef:
ik zit op mijn werk en kan het filmpje helaas niet zien,maar staan er andere paarden in de buurt? die ze eventueel kan ruiken of zien?
mijn eigen pony ging altijd om een bepaalde tijd ijsberen, dus ook rondlopen, hij deed dit voor voeding. als hij hooi kreeg was het over.
staat in jouw weide wel genoeg gras toch?
kan trouwens ook nog zijn dat ze misschien energie teveel heeft? ik weet niet wat je voert?

als ze gaat ijsberen en je geeft haar een pluk hooi, houd ze dan ook op?
zou heel best kunnen dat ze bij de vorige eigenaar rond die tijd op stal kwam en gevoerd werd, dan is ze onwennig en gaat daarom rondjes lopen.
prober es wat uit en kijk of het gedrag veranderd

Er staan idd andere paarden in de buurt, maar ze draait steeds vooraan in de weide en aangezien ze niet anders doet, is het al een echt modderpoeltje geworden en heeft ze idd bijna geen gras meer.
Als ik ze hooi geef, komt ze dat opeten maar daarna is ze terug vertrokken hoor...

Als ze rond draait, gooit ze haar hoofd ook altijd opzij en omhoog, zo gelijk in een kringetje

Als voer krijgt ze recreatiekorrels, hooi, brood en af en toe een worteltje.

Ze draait ook konstant met haar oren naar voor en achter....
Laatst bijgewerkt door Shanti25 op 12-05-07 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:28

ik heb net het filmpje kunnen zien en ik weet haast wel voor 100% zeker dat het in elk geval niet van vliegen komt.
ze hoort iets volgens mij,zo te zien aan haar wel.
kijk es rond of de andere paarden bij jou in de buurt iets hebben rond die tijd,of wat dan ook wat er rond die tijd gebeurd.
misschien iemand die honden gaat uitlaten,kinderen die uit school komen weet ik veel wat,volgens mij reageerd ze op een geluid.

als je kunt dan toch de vorige eigenaar proberen te vragen of het bekend voorkomt?
kan ook heel goed zijn dat ze de shet die er nu bij staat niet interresant vind omdat die te klein is.
probeer es een dier van een ander erbij te zetten voor een paar dagen een die groter is en kijk of dat invloed heeft.

dat ze het hoofd zo opzij en in een kringetje gooit is ongeduldigheid, ze wil iets, ze wil eten,of ze is gewend om om die tijd bereden te worden, als je zou longeren,haar even goed laten lopen wie weet word t dan ook minder?

Shanti25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:57

ellepel schreef:
ik heb net het filmpje kunnen zien en ik weet haast wel voor 100% zeker dat het in elk geval niet van vliegen komt.
ze hoort iets volgens mij,zo te zien aan haar wel.
kijk es rond of de andere paarden bij jou in de buurt iets hebben rond die tijd,of wat dan ook wat er rond die tijd gebeurd.
misschien iemand die honden gaat uitlaten,kinderen die uit school komen weet ik veel wat,volgens mij reageerd ze op een geluid.

als je kunt dan toch de vorige eigenaar proberen te vragen of het bekend voorkomt?
kan ook heel goed zijn dat ze de shet die er nu bij staat niet interresant vind omdat die te klein is.
probeer es een dier van een ander erbij te zetten voor een paar dagen een die groter is en kijk of dat invloed heeft.

dat ze het hoofd zo opzij en in een kringetje gooit is ongeduldigheid, ze wil iets, ze wil eten,of ze is gewend om om die tijd bereden te worden, als je zou longeren,haar even goed laten lopen wie weet word t dan ook minder?

Ja, ga dat morgen eens in het oog houden. Maar dit duurt echt uuuuuren lang, dus is niet maar voor een halfuurtje
Voeren doe ik altijd s'morgens

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:04

Misschien klinkt het heel dom hoor, maar kan het niet dat dit een soort gewoonte van haar is. Net als andere paarden kribbebijten, luchtzuigen enz dat zij dit doet....

Of ze heeft stress en probeert het op deze manier af te reageren (kijk naar dieren in afgesloten hokjes die dan gaan ijsberen)

(ik zeg ook maar wat hoor)