Paard word boos, om iets lekkers.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije85

Paard word boos, om iets lekkers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 12:26

Ik heb een 2 jarige appaloosa merrie die heel boos word als je met iets lekker aankomt. Ze begint gelukkig niet te bijten , maar vriendelijk is ze niet. Ze komt met haar oren in haar nek aangelopen en is vrij aanwezig! Ze wil het echt hebben! Wat zou ik hier aan kunnen doen!
groeten marije

TeeGee

Re: Paard word boos, om iets lekkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:26

Zou haar niet meer te veel lekkers voeren, iig niet uit de hand.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:28

Starten met clickertraining? Haar leren dat ze het lekkers pas krijgt nadat jij hebt geclickt. Staat veel informatie over op Bokt!

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 12:30

heb ik geprobeert, maar zodra ze weet dat ik iets lekkers heb word ze ongeduldig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:30

Geen lekkers voeren uit de hand Lachen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:36

Mijn paard is ook zo. Je moet consequent blijven. Geen lekker meer voeren buiten. Ik leer mijn paard altijd dat hij alleen iets krijgt als hij in zijn (uitloop)stal staat. Als hij nu ziet dat ik iets lekkers heb dan rent hij direct zijn stal in en daar krijgt hij dan ook zijn snoepje/wortel. Als hij bij mij blijft staan, met zn oren in de nek, dan geef ik hem uiteraard niks, dan zeg ik 'NEE', negeer hem en loop weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:49

Het probleem met het voeren van paarden is dat er ook een stukje natuurlijk gedrag van paarden bij komt kijken. De leidende merrie in de kudde mag altijd als eerste ergens eten, of drinken, en de anderen gaan daarvoor uit de weg.
Dus als jij met eten komt en het aan haar afstaat (want dat is het voeren eigenlijk) is dat voor je paard het signaal dat hij dominanter is, hoger in rang staat dan jij. Dominante paarden kunnen erg pinnig reageren naar andere paarden toe. Dat zie je nu aan je eigen paard ook.

Er zijn meerdere manieren van aanpak: je geeft helemaal niets uit de hand, en laat het paard het snoepje gewoon vinden (in voerbak, of desnoods gooi je het op de grond zodat ze het zelf moet zoeken), of je leert het paard bijv. om te targetten, en zo geduld te oefenen. De target staat uitvoerig beschreven in het boek "Grondwerk"van Inge Teblick.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 12:54

Ze is juist helemaal niet dominant naar andere toe heel onderdanig zelf naar mij ook alleen niet als het gaat om iets lekkers! Ik zal verschillende dingen gaan proberen. Zeker dat ze het zelf moet gaan zoeken! alvast bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:55

Is het alleen met iets lekkers of ook met gewoon brok? Staat ze met andere paarden? Hoe reageert ze naar hen als er eten komt?

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 13:04

alletwee brokken krijgt ze nu niet omdat ze in de wei staat! Op stal was ze wel ongedudlig maar niet gemeen naar andere paarden. In de wei is ze weg zodra er een ander paard aankomt! Ze kan haar eten ook delen met een veulen waar ze heel goed mee is!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:05

Niet voeren uit de hand en laten wachten met eten totdat jij het goed vind.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:00

idd zoals vele al zeggen, niet voeren uit de hand
tenminste, als ze zo blijft doen
je kan grondwerk gaan doen, of spelletjes of gewoon trainen/werken
en als ze dat goed heeft gedaan een snoepje in de voerbak geven
totdat ze lekkers gewend is, dan ga je proberen uit de hand
succes !

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:31

Mijn paard deed dit de eerste keren toen ik met een emmer met wat muesli aankwam bij zijn stal en wanneer ik hem na het rijden los had lopen in de bak en hem een wortel wilde geven. Op stal keek hij alle paarden in de buurt ongeveer hun stal uit en gooide zijn oren in de nek en kwam me veel te dreigend in mijn buurt. Ik heb hem net zo lang een meter teruggezet op z'n plek tot hij daarmee ophield en op mij lette en mijn toestemming afwachtte om naar de emmer te gaan. Dat voelde de eerste keren wel spannend want hij oogde behoorlijk pissig, maar eigenlijk was het na 2x keer over met het intimiderende gedrag. In de bak vond ik het ook wel even wat spannender omdat hij losliep, maar aangezien we verder een goede band hebben en hij geen rare dingen doet ben ik daar ook consequent geweest en het terugzetten werkt(e). Heel af en toe probeert hij het nog even, maar de heftigheid is er helemaal af. Het kwartje is gevallen dat het wel even kan duren voordat die wortel of de muesli bij hem komt als hij loopt te stieren en daar baalt hij zo van dat die oortjes als snel naar voren gaan nu en hij wacht tot hij het aan mag pakken. Ik had het idee dat het ook een fase was waarin hij testte tot hoever hij kon gaan, omdat hij toen hij jonger was dit niet deed. Op de poetsplaats had hij ook een periode van uitproberen of mensen onder de indruk waren van zijn initmidatie. Als iemand langs liep of naar hem toe kwam gingen die oortjes dreigend in de nek en keek hij lelijk en de neiging bij de meeste mensen was een stap terug te doen en hij vond dat blijkbaar wel interessant. Ik heb aan mensen gevraagd niet terug te stappen, maar tegen hem te blijven praten en te belonen als de oortjes naar voren gingen. En na een tijdje begreep hij dat mensen niet altijd onder de indruk zijn van zijn poeha en was de lol er wat hem betreft blijkbaar van af. (Misschien krijgt hij er ook wel teveel kramp van in zijn oren Knipoog ). Ik voer hem niet zo vaak uit de hand omdat ik niet van schooien houd, maar als ik het doe geef ik hem alleen wat als hij zich niet opdringerig gedraagt. Hij heeft wel van jongsafaan geleerd dat hij desgevraagd uit m'n ruimte moet blijven en de connectie met op deze manier al dan niet iets lekkers krijgen is daarom misschien relatief makkelijk op te pakken voor hem. Hij pikt bij dit voeren vrij snel op welk gedrag wel/geen beloning oplevert.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:26

oefen met targetten, eerst van achter een hek. in het boek Grondwerk, van Inge Teblick, zoals cassidy ook aanraadt, staat ook beschreven hoe je je paard beleefdheid kan leren hierin. zo kan je je paard normaal met een snoepje belonen zonder vervelend gedrag.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:03

Geen lekkers voeren uit de hand en consequent blijven.. Misschien kun je je instructrice/teur om hulp vragen? Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 01:45

Geen lekkers geven gewoon de aankomende tijd. Dan maar pech. En daarna af en toe iets mee nemen wordt ze weer boos dan heeft ze pech. Maar ik ben al sowieso niet zo fan van om een paard lekkers aan het begin te geven als ze al zo dominant reageren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 02:07

Cassidy schreef:
Het probleem met het voeren van paarden is dat er ook een stukje natuurlijk gedrag van paarden bij komt kijken. De leidende merrie in de kudde mag altijd als eerste ergens eten, of drinken, en de anderen gaan daarvoor uit de weg.
Dus als jij met eten komt en het aan haar afstaat (want dat is het voeren eigenlijk) is dat voor je paard het signaal dat hij dominanter is, hoger in rang staat dan jij. Dominante paarden kunnen erg pinnig reageren naar andere paarden toe. Dat zie je nu aan je eigen paard ook.

Er zijn meerdere manieren van aanpak: je geeft helemaal niets uit de hand, en laat het paard het snoepje gewoon vinden (in voerbak, of desnoods gooi je het op de grond zodat ze het zelf moet zoeken), of je leert het paard bijv. om te targetten, en zo geduld te oefenen. De target staat uitvoerig beschreven in het boek "Grondwerk"van Inge Teblick.

Ja dat klopt
Dat is ook de reden dat ik thuis Olly als eerste voer geef.
Olly is thuis de baas over mijn andere paard, dus zij krijgt als eerste eten.

Met de honden doe ik het overigens ook hoor.
De baas van de kleine "roedel" krijgt als eerste zijn eten.
Op die manier breng jij geen verandering aan in de rangorde.

Mijn fokmerrie deed ook vaak zuur met eten uit de hand.
Maar als ze zuur doet krijgt ze gewoon niks, ik negeer dat compleet en ga lekker verder tuttelen.
tegenwoordig is dat zure een stuk minder.