Latoucha? help.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Latoucha? help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:33

Ik heb sindskort een nieuw paardje erbij. Ze is nu tien jaar. NRPS x Arabisch volbloed.
tot haar tiende jaar heeft ze met haar moeder zusje en haar bij oude mensen gestaan.
Erg eenkennig dus. Nu staan se met zn drieen bij ons op het land tussen nog twee paarden.
Het was eerst 2 groepen nu gaat het aardig samen.
Maar ik mag haar neus aaien, maar als ik verder ga dr half bijvoorbeeld schopt ze met haar voorbeen.
Ze is niet bang voor me, want ze loopt me wel heel de tijd achterna?
Eenkennig? Verdediging voor iets wat ze niet kent?

En wat kan ik hieraan doen? Ik ga er straks weer heen, dus hoop even wat snelle handige tips te krijgen. Dingen wat ik kan doen om haar vertrouwen enzo te winnen, zodat ze me toelaat?

Iris92

Re: Latoucha? help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:46

Niemand?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:49

hej iris (ik ben ook lid op je site) kan je wel het halster aandoen?
zo ja neem haar mee en zet haar vast (als dat kan) en pak dan een zweepje en aai haar daar mee over haar been of tik het been aan zo net zo lang totdat ze het zat is en haar been laat staan

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:49

ik had er ook een keer zoeen alleen dan bij het uier Boos!

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:52

Ik ben het met nelleke eens! Het lijkt mij het beste om daar even te laten schikken als ze zulke streken uithaald.
Je hoeft helemaal niet hard te slaan, lijkt mij dat een klein tikje genoeg moet zijn. Ik hoop dat het je gaat lukken! Succes en laat je nog even weten hoe het uit heeft gepakt???
Groetjes,
Rian

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:53

Halster heeft ze om..
Ja, dat kan ik wel proberen maar ze is niets gewend tot haar tiende niet tot weinig in contact geweest met andere mensen dan de eigenaar ( oude mensen ).
Ik ga het proberen, vertrouwen ook proberen te wennen.
Mocht het nu net gaat regen..........

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:54

Heb even je profiel bekeken. Wat een prachtig paardje!!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:55

ga er veel mee lopen en poets haar ook POETS HAAR OVERAL en neem er een zweepje bij! als ze slaat tik je op haar been (zacht en zeg je dat het niet mag!)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:56

Tis als ik haar wil aaien dan schopt ze met dr voorbeen..
Sommige mensen seggen dat ze schuw is, andere verdediging, andere geen respect.. Ik weet het niet..

Ik kan het proberen, ik ben iig niet alleen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:57

oke ik denk dat het verdediging is maar ook een beetje respectloos maar ze mag het in ieder geval NIET en dat moet je haar ook even duidelijk maken.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:58

Hoe kan ik haar poetsen als ze me niet toelaat? Behalve dr neus. Als ik haar ergens anders wil aarraken doet ze met haar voorbeen schoppen. En met het zweepje vind ik eigenlijk niets, om dr te straffen.. Maar ik kan het wel proberen... ondanks het niet de meest vriendelijkste manier is..

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 12:00

Ik ga nu dr heen, heb half 2 met me vriendin afgesproken. Ik laat jullie het nog horen.
Overige tips zijn altijd nog welkom.
Ook tips over vertrouwen winnen zijn van Harte welkom

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:03

Ik gok op geen respect eerlijk gezegd....

Je zegt dat het beestje de afgelopen 10 jaar niets heeft hoeven doen, dan kun je niet verwachten dat 't beestje op alles meteen normaal reageert. Klik er gewoon een halstertouw aan, en ga haar eerst eens een stukje mee lopen, stilstaan, bochtjes draaien, zodat ze dat iig normaal doet. Ook halthouden zo snel mogelijk lekker op commando zetten.

Probeer niet als je haar gaat aaien al te verwachten dat ze dat been optilt. Dan gaat ze dat juist doen. Zo normaal&rustig mogelijk blijven reageren dus. Langzaam aan een beetje aan het aaien gaan, maar op het moment dat zij haar been optilt ben je dus te ver gegaan.... Elke keer belonen als je een stukje verder komt zonder dat zij haar been optilt dus.

Belonen met stem, niet met voer. Nergeren werkt beter als afstraffen, van positief belonen leren ze veel sneller! Vertrouwen ga je iig niet winnen als je het gaat afstraffen met een zweepje. Lekker makkelijke manier zou dat zijn zeg, dan komt ze helemaal niet meer naar je toe denk ik zo....

Hoop dat je hier wat aan hebt...

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 16:03

Naja, vandaag poging gedaan, 't ging niet lekker, zodra ik dr vast wil klikken trapt ze. Wil je dr zusje pakken komt ze er tussen, zodat je m niet kan pakken. Net zo bij dr moeder.. Ze had die man waar ze staat ook al getrapt enzo. Dus er kwam iemand kijken die had interesse in hun alledrie. Dus zaterdag gaan ze weg. En dan komt er binnekort een andere voor terug.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:50

Je doet haar weg???
Alleen maar omdat ze niet zo makkelijk is? Als dat jouw instelling is ben ik blij dat ze bij jou weggaat. Hopelijk kan haar volgende eigenaar wel het geduld en de verantwoordelijkheid opbrengen om langzaamaan haar vertrouwen te winnen.
Als je nog wat langer had gewacht, was bokt (waaronder ik) met allerlei tips gekomen om het vertrouwen terug te winnen. Ik geloof niet in valse paarden, ik vermoed namelijk dat dit gewoon angst was.
Ik wens jouw paardje veel succes bij haar nieuwe eigenaar, en ik hoop dat jij een braaf paard voor haar terug krijgt (lees houten hobbelpaard).

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:53

Paardje was niet van haarzelf Mariettek.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:54

Zo staat het er niet. Dan is het niet richting jou bedoeld maar richting de werkelijke eigenaar.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 18:27

Bij dr nieuwe mensen krijgt ze het beter dan dat ze bij ons zou hebben. Die mensen weten hoe ze ermee om moeten gaan. En wat heeft deze eigenaar eraan als er niets mee gedaan kan worden? Dat zou ik moeten doen, maar als ze hem schopt en hij vind dat ze weg moet. Heb ik er niets over te zeggen.

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:29

Ik denk dat je niet genoeg geduld heb gehad. Het duurt bij zulke paarden minstens 1 JAAR voordat ze aan je gewend raakt. en als ik dan je verhaal leest vind ik dat dat paard dit niet verdiend heeft.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 18:31

Lees dan de volgende berichten voor je dit zegt. Er is al gezegt dat ik er niets aan kan doen dat ze weggaat! En ook dat ze het nu beter gaat krijgen!

Hmpf, ik had al om slotje gevraagd!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:40

Moderatoropmerking:
Topics worden niet zomaar op slot gezet
Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:50

Iris ik denk dat jij in elk geval je uiterste best hebt gedaan. Meer kon jij er niet aan doen omdat het nu eenmaal je paard niet is. Ik hoop dat er een leuk paard voor in de plaats komt.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:55

Aerdenhout1, dank je wel. Ja ik hoop het ook! Maargoed het is niet anders. Ik vind het ook erg jammer. Maar ik kan er toch geen traan om laten ik had geen band met het beestje. En ze gaat nu naar goede mensen toe die er de tijd en ervaring voor hebben. Iig bedankt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:57

Waarom iemand aanvallen, goed lezen is ook een vak zeg!
Er worden zoveel paarden gekocht en verkocht op de wereld.
Ik vind dit ook gevaarlijk voor de TS en ik vind het goed dat het paard wordt verkocht zodat hij het beter krijgt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:40

Hey,
Een goede beslissing van de eigenaren om het paardje weg te doen naar een goede thuis. Ik geloof dat je het vertrouwen van dit paardje na veel geduld wel gewonnen zou hebben maar wanneer de eigenaren zelf verwachten dat het dier onmiddelijk vertrouwen heeft enz... is het beter zo.
Ik hoop voor je dat je een tof paardje te rijden krijgt!!!