vraag over beginnen met veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MrMacho

vraag over beginnen met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 10:44

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier bezit inmiddels 3 paarden en 1 daarvan is een haflingerveulentje van 11 maanden en daar wil ik graag mee aan de slag...
Hij is verschrikkelijk ondeugend en bijt nog af en toe, ik ben daarom op zoek naar een boek of zo
wat mij verder kan helpen met het opvoeden van hem....

hij loopt wel al netjes met je mee, maar zo nu en dan weigert hij gewoon van alles....

hij wordt wel geruint binnenkort, maar desalniettemin wil ik graag wat oefeningen met hem gaan doen....

let wel, ik heb dit nooit eerder gedaan en hoewel ik paarden heb, heb ik zelf vrijwel nooit paardrijles gehad, ik heb het mezelf aangeleerd en vandaar dat ik dat nu ook wil gaan doen met een dit veulen wat al een uitdaging is op zichzelf....

gr rich

Cassidy

Re: vraag over beginnen met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:16

Er zijn verschillende boeken over grondwerk, een daarvan van Inge Teblick. Echter zou ik je bij een veulen een ander boek willen adviseren, dat is alleen in het Engels of in het Duits te krijgen, maar is specifiek voor de omgang met veulens. Het is een boek van John Lyons, en heet "Bringing up baby".

Bij alles wat je met een jaarling doet, moet je wel realiseren dat het nog een baby is en hij zich maar heel kort kan concentreren. Dus sessies van een uur gaan niet werken, meerdere keren 5 a 10 minuten is veel beter.

Ik kan niet helemaal opmaken uit je bericht wat hij kan, of hij een halster gewend is, mee kan lopen, vast kan staan en voetjes kan geven, want dat is toch waar je het eerst mee moet beginnen. Maar je kunt hem op die leeftijd ook leren om de trailer in te gaan en om met verschillende objecten om te leren gaan, zoals een zeiltje of een balkje.

Ik kan je het boek van John Lyons alleen maar aanbevelen. Kijk even hier:

http://equisearch.com/advice/reviews/eqlyons2336/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:26

Freestyle Fase II van Emiel Voest.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:18

je hebt ook mensen die les geven in free stylen!!

MrMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 23:10

mijn veulen is inmiddels gewend aan zijn halster wat ik hem steeds omdoe.... ook voetjes geven doet ie alleen achter nog niet... bijten doet hij ook dat vind ik minder maar dat zal hij wel afleren.... dat trailer gedoe vind ik wel een goeie en ook het zeiltje.... kan ik wel al met hem langs de weg?..... Moet ik daarbij bijv. die 21jarige ruin laten lopen?

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:41

en misschien om te beginnen om het begin wat makkelijker te maken, iemand mee nemen die er al wel wat verstand van heeft Knipoog zo kan je leren van elkaar, en zal het niet fout gaan Knipoog

en vooral vele lezen , daar leer je idd een hoop uit.

succes

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:19

het perfecte paard
van veulen tot rijpaard
vind ik beide leuke duidelijke boeken

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:44

Wij hebben al aantal keren een veulen gehad van een van onze friezen. Vooral met nieuwe dingen leren heel erg geduldig zijn bv: stil staan op commando Halt moet je leren door je paard eerst 5 secondes stil te laten staan en dan uitbundig belonen alsof hij iemands leven gered heeft en dan elke dag 5 secondes erbij optellen. Zo leer je alles bij je veulen ook longeren etc. wat al bij een éénjarig paard kan laat hem eerst gewoon 1 rondje lopen aan de longeerlijn en dan uitbundig belonen. (voor belonen 1 vast woord gebruiken BV. Braaf of goedzo en niet meerdere woorden gebruiken voor braaf dat maakt het onduidellijk. Vooral NOOIT boos worden als je paard je niet snapt waarom zou hij je dan wel snappen als jij boos word?

Ik las ook dat je veulen wel eens bijt Dat mag je niet pikken in geen geval! als hij je (probeerd) te bijten of iets te doen wat jou pijn doet geef je hem meteen een tikje op zijn neus het hoeft niet een harde tik te zijn maar wel dat hij even schrikt. Ook voor een stoute actie van een paard gebruik je 1 vast woord bijvoorbeeld NEE! of FOEI! en dan met een hele zware stem zodat hij ook meteen doorheeft van dit mag niet.

Hieronder een van de veulens met de naam Volmer Olrik:
Afbeelding

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:53

Citaat:
ook longeren etc. wat al bij een éénjarig paard kan

lijkt me niet zo gezond, longeren is een te eenzijdihge belasting voor pezen en spieren, en daar kun je beter mee wachten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:59

Dana01 schreef:
Citaat:
ook longeren etc. wat al bij een éénjarig paard kan

lijkt me niet zo gezond, longeren is een te eenzijdihge belasting voor pezen en spieren, en daar kun je beter mee wachten....

Mee eens. IS ook niet gezond. Veel te vroeg voor zo'n jong dier.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:24

Ik zou iemand vragen je te helpen.. Je zegt dat je nooit les hebt gehad; Ben je niet bang dat je het verkeerd aanleert ofzo? Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:02

boeken waar ik veel aan heb gehad:

van veulen tot volwassenpaard

en

van veulen tot rijpaard

Verder heb ik veel hulp gehad van andere.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:30

Beter begrijpen, beter opvoeden van dr. Barbara schoning (met puntes op de o Haha! )

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:19

Ö Haha!