Weefprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

Weefprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:38

Mijn paard weeft helaas...Toen ik hem net had en ergens anders op stal stond, deed hij het 24 uur per dag, zo erg was het! Dit wist ik niet toen ik hem kocht!
Na een week heb ik hem verhuisd naar een andere stalling, daar doet hij het bijna niet meer!! Heel appart, hij staat hier duidelijk met meer plezier!

Maar hij weeft alleen 3 keer bijv.: als hij voer krijgt, of als andere paarden weg gaan. Hij kan er absoluut niet tegen om alleen te staan en gaat dan weven. Ik heb ook ontdekt dat als ik druk ben of gestresst omdat ik te laat ben, dat hij dat overneemt en gaat weven. Hij weeft als er wat om hem heen gebeurd...

Mijn vraag is: of je bepaalde wevers hebt? Zijn er namen voor?
En kan het misschien zo zijn dat hoe meer ik hem laat wennen aan vreemde dingen en aan spanningen, dat dat weven nog minder wordt?

Novice

Re: Weefprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:00

Weven is een stalondeugd welke onstaat door verveling of stress.
Zorg dat hij veel afleiding heeft, vaak zijn box uit dus.
Als een paard dit heeft aangeleerd gaat het meestal nooit helemaal over

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:02

Heb je geen mogelijkheid om hem in de wei te zetten met andere paarden?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:41

Precies, naar buiten is vaak de beste oplossing!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:22

Hij staat de hele dag buiten! 10 hectare grond rondom de stal, waar hij voor een deel gebruik van maakt. Alleen met slecht weer staat hij binnen!
Ik weet wat weven is en ik weet waarom hij het doet.
Hij weeft dus op bepaalde momenten, verder helemaal niet.. Nou was mijn vraag; als ik hem meer laat wennen aan al die spanningen, of het weven dan minder word, nog minder??

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:36

Mijn paard weefde ook al toen ik haar kocht. Het is hier ook een stuk minder geworden, maar over gaat het nooit. Mijn merrie weeft vooral als er iets anders gaat als anders. Als ze bijvoorbeeld wat later naar buiten gaat als normaal. Of als ze op een andere manier spanning ervaart. Maar ze doet het ook in de wei voor het hek als ze wat later naar binnen gaan. Ik denk dat heel veel regelmaat in ieder geval kan voorkomen dat het erger wordt.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 12:12

@ Sifra01: Inderdaad als er veranderingen plaats vinden wordt hij onrustig en gaat hij weven. Ik probeer ook zoveel mogelijk regelmaat erin te houden.

sophie_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:38

je kan idd voor afleiding zorgen door bijv iets(wat niet gevaarlijk is) in de stal te zetten
of je plaats een weefrek in de deur..meestal doen ze dit uit verveling dus vaker op de wei of wat hooi geven ofzo Tong uitsteken