pony met soort verlatingsangst..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

pony met soort verlatingsangst..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:09

nu zo'n 3/4de jaar hebben we er 1 op onze stal bij.
maar in begin was helemaal drama om hem mee te nemen zelfs poetsen 10 min ging niet..
dit gaat nu wel en heele stukken weg is ook geen probleem hij begrijpt dat hij terug gaat.
maar zodra de andere pony's weg gaan( lopen er nog 2, en die gaan wel is samen weg) , word hij een probleem hij moet zelfs naar binnen op dat moment omdat hij anders als een gek gaat rennen buiten en dat mag hij nog niet (herstellende). dus dan in de box .. maar dan staat hij alles bij elkaar te bleren.
ook als ik bijv terug kom en de andere gaan weg heb ik dus een flink probleem. hij begint te steigeren en als ik hem dan een tik verkoop krijg ik een paar bokken of trappen naar me toe. ook word hij helemaal druk dribbelen en doen..touw om ze neus heeft ook geen nut.
en maar lopen hinniken.
eigenlijk wil ik hem niet straffen , want hij komt uit een grote kude en hoefde eigenlijk nooit alleen te zijn , maar dit gedrag wil ik ook niet acepteren.
maar zelf word ik het ook best een beetje zat dat gedoe wat hij ervan maakt..ben zelfs in staat om er nog een vriendje bij te nemen voor hem als die dan ophoud Clown
wat te doen met zo'n pony want iedereen verwacht dat het nog een keer fout gaat.

fjordnina

Re: pony met soort verlatingsangst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:13

Enige optie is om hem niet alleen achter te laten. Mijn fjord doet dit ook. Ze kan zonder problemen zelf weggaan, maar oh wee als haar weidemaatje uit zicht verdwijnt en zij alleen achter blijft.

Een ander maatje erbij is echt de enige oplossing. Ik heb mijn fjord nu 7 jaar en ook hier krijg ik het er niet uit, hoeveel er ook geoefend wordt.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:21

heey dat heb ik dus ook met onze paarden beauty en antharus :
ze waren altijd aan elkaar gehecht en we konden niet apart rijden.
wij hebben weiland met een loopstal kunnen ze zelf weten of ze binnen of buiten willen staan. daar achter is een weiland ik ben gewoon gaan rijden daarin met beauty en steeds iets veder het weiland in tot dat ik hellemaal aan het einde was en dan gewoon door rijden maar wel steeds weer terug komen zodat ze weet dat antharus er nog is ...
na ene tijdje was beauty zo goed aan het lopen en was ze antharus gewoon hellemaal vergeten..
als je aan het rijden bent moet je er voor zorgen dat je pony zo druk bezich is dat ze gewoon vergeet om naar die andere pony te hinneken...
dit heeft heel goed geholpen als ik in de bak rijd dan staat antharus gewoon in het weiland en dan kan die gewoon kijken waar beauty is .
maar als antharus een maal weet dat beauty weer terug komt gaat die zelf gewoon weer naar stal en dan is het weer over.
let wel op dat dit dus niet in een keer goed gaat telkens een stapje veder enzo dit heeft mij ook veel tijd geduurt ,maar nu is het veel minder als anders .
sorry voor mijn lange verhaal maar ik moest het even kwijt.Lachen

groetjes doreen

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:21

als ik in het weiland reed dan stond antharus dus op stal

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:23

ook telkens belonden als je een stapje veder bent gegaan.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:24

maar zelf weg gaan vind hij dus niet erg..!! het word pas gedoe als de andere paarden weg gaan zonder hem..dus als hij zelf moet blijven staan..

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:55

paarden zijn zoals je waarschijnlijk wel weet kuddedieren dus je wil het paard iets leren wat absoluut tegen z'n natuur in gaat..
er zijn 2 manieren op de harde manier en zachte manier...
ik ben persoonlijk natuurlijk voor de zachte methode dus die zal ik je vertellen
zorg dat je een vertrouwings band met je paard heb... zodat ie jou als een van hem gaat zien..
verder begin met kleine en leuke stapjes..
bv zet hem met het voeren apart en daarna als ie het voer op heeft weer terug bij z'n maatje..
begin met de kleine dingetjes zodat ie het vertouwen krijgt dat ie z'n maatjes weer terug ziet...!!!

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:59

precies dat heb ik ook gedaan helpt goed en nu kan ik ook gewoon zonder hoofdstel en zadel rijden ook als antharus zelf weg gaat en zich zelf niet meer laat zien

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 09:28

jullie zitten nu oplossingen te geven die hij al kan Lachen hij staat s'nachts ook gewoon lekker in ze eigen box en kan ook gewoon weg bij z'n vrienden al ga ik een uur lang met hem weg niks aan het handje..!! maar zodra de andere paarden weg gaan gaat hij juist door het lint..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:44

En daar bestaat maar 1 oplossing voor. Zie mijn eerdere reactie. Ik ben niet voor niets al 7 jaar aan het proberen. Dit is het enige wat werkt.