Paard overal braaf behalve in buitenbak

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Paard overal braaf behalve in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 07:52

Mijn paardje is braaf tijdens het rijden in de bak, zolang er een ander paard meerijdt of er iemand in de bak staat. In de binnenbak is het nog goed te doen, dan kan ik hem redelijk makkelijk aan het werk houden. Maar in de buitenbak is het een ramp.

Gisteravond gingen we (mijn paardje en ik) alleen in de buitenbak rijden. Ik zou met 1 hand rijden gaan oefenen. De eerste 10 minuten stap en draf gingen hartstikke goed.......totdat 2 jonge hengsten in een paar weilanden verderop gingen spelen. Mijn paardje wilde ineens ook spelen, gooide zijn staart en hoofd omhoog en begon te dribbelen. Op zich niet zo erg maar omdat ik niet toegaf begon hij met zijn hoofd te gooien en om te draaien. Ook stond hij een paar keer op zijn achterbenen (zijn voorbenen kwamen niet hoger dan een meter van de grond maar goed, hij probeerde het wel) en probeerde hij er vandoor te gaan. Ik heb hem aangepakt door de teugels in beide handen te nemen, op te pakken en vooruit te drijven. Hij liep met zijn kin op z'n borst en zijn aders op zijn hals waren ineens heel goed te zien. Maar telkens als ik weer wat meer teugel gaf en dus wat wilde ontspannen begon hij opnieuw. Ik probeerde met alle macht rustig te blijven want anders was het einde helemaal zoek.

Op een gegeven moment was hij zo erg bezig dat ik eraf gesprongen ben en hem een trap heb verkocht. Ja ja ik weet niet goed maar hij ging zo tekeer en luisterde absoluut niet ! Ik ben er echt geen voorstander voor maar hij ging echt heel ver. En ik was wanhopig.

Ik ben weer opgestapt (zonder problemen) en probeerde het rijden weer op te pakken. Het ging weer even goed maar na een paar minuten begon hij weer. Weer aanpakken die handel en toen hij een paar rondjes rustig de bak rond had gelopen ben ik afgestapt en heb ik hem op de poetsplaats gezet.

Ik ben toen even 10 minuten naar buiten gegaan om even bij te komen en af te koelen want inmiddels was mijn kookpunt bereikt.

Na die 10 minuten ben ik er weer opgeklommen en naar de buitenbak gegaan. Helaas was er toen iemand anders gaan rijden. Ik heb nog even gestapt, gedraafd en gegaloppeerd. Er was natuurlijk niks meer aan de hand want er was een ander paard bij hem in de bak.

Het rare is dat ik wel met hem alleen in de binnenbak kan rijden (nou ja, het gaat) en zelfs alleen in de bossen. Als er andere paarden bij zijn, is hij superbraaf en kan ik bij wijze van achterste voren op hem zitten. Ik moet er wel even bij zeggen dat het een held op sokken is maar als ik hem dan even rustig laat kijken, dan durft hij het wel.

Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben en mij advies kunnen geven? Waarom doet hij zo?
Ik ben niet van plan om steeds maar te moeten plannen wanneer ik met iemand anders mee in de buitenbak kan gaan rijden.

Bienotje

Re: Paard overal braaf behalve in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:51

Lastig om iets te zeggen over de oorzaak als je er niet bij bent geweest.

Hoe oud is het paard, al lang onder het zadel en rijd jij het paard al lang? Longeer je regelmatig alleen in de buitenbak, hoe reageert het paard dan..

Er moet een oorzaak voor zijn, als je die achterhalen kunt is het makkelijker op te lossen. Succes met zoeken naar de oorzaak!

P.s. met één hand rijden? Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:43

Misschien rijdt ze wel western? Daar moet je op een hand.

@TS, ook al heb je plannen om op een hand te rijden, als je paard zo gaat emmeren kun je maar beter op twee handen gaan rijden. Als je hem aan het werk zet, kan en moet hij zijn aandacht bij jou houden. Loopt hij zo te klieren (want dat is het) moet je niet ontspannen gaan pittepatten, maar hem serieus aan het werk zetten. Plan omgooien dus.
Als je paard alleen op buitenrit kan, denk ik niet dat het een probleem is van kleven, je moet het toch echt bij jezelf zoeken.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 12:50

O ja sorry, vergeten te vermelden: ik rij western Cool
Ik rij bijna altijd met 2 handen maar ik zit teveel en te snel in zijn mond als een oefening niet meteen goed gaat. Ik moet meer relaxen en hem vertrouwen. Helaas gaat dat niet zo snel als hij zo'n streken uithaalt als gister..... Huilen

Hij is 9 jaar oud en kent alle hulpen en oefeningen. Hij heeft ook wedstrijdervaring.
Ik heb hem een jaar in de les (1 keer in de week) gereden, daarna een jaar niet meer gezien en zo'n 2,5 maanden geleden weer gevonden en gekocht. Ik rij hem 4 dagen in de week waarvan 1 dag les en 1 dag buitenrit. Hij heeft 2 dagen vrij in de wei en 1 keer in de week werk ik met hem in de roundpenn. In de roundpenn luistert hij over het algemeen goed maar als er een paard voorbij loopt of in de wei erlangs begint te spelen, kan het zijn dat hij mee wil doen en dan ben ik zijn aandacht kwijt. Ik laat hem dan oefeningen doen waarbij hij zijn aandacht bij mij moet houden (zoals stop, andere gang etc) en dat gaat best goed.

In het verleden was ik gelijk verkrampt gaan zitten, gaan spannen en nog meer in zijn mond gaan zitten. Daarom probeer ik eerst te ontspannen.

Wat voor oefeningen zou ik kunnen doen om zijn aandacht er weer bij te krijgen? Ik rij meestal kleine voltes afwisselend links of rechts maar zodra ik rechte lijnen ga rijden is het weer raak.
In de roundpenn gaat het afleiden veel gemakkelijker dan in de buitenbak.... (De roundpenn is zo afgesloten dat hij wel net naar buiten kan kijken.)

Hoe zou ik hem het beste kunnen "straffen" voor dat speelse gedrag tijdens het werk?
Een zweep, slofteugels of van dat soort ga ik niet gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:35

Ik begrijp dat je traint voor de pleasure? Beheerst je paard de spin, zijgangen? Die cirkels, hoe klein maak je die? Hoe lang galoppeer je?
Probeer vaker achter elkaar buiten te rijden, ook al zijn er anderen in de bak.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:47

Hey!
Dat is lastig zeg!
Is hij alleen met rijden zo of ook als je hem bijvoorbeeld longeerd of los laat in de buitenbak.
Misschien in het een optie om dat uit te proberen. de buitenbak alleen even gebruiken voor longeren en los lopen.
En een ander idee.. misschien kan je buiten of in de binnenbak rijden, en de buitenbak gebruiken om hem uit te stappen dat hij er langzaam aan zal wennen dat het geen speelbak maar een rijbak is.
Ik hoop dat je hier wat aan zal hebben!
Enne je mag best even kwaad worden hoor als hem niet ''straft'' zal hij denken dat hij dit allemaal maar kan maken.. Moet wel zeggen dat ik ook geen voorstander ben van je paard ''trappen'' maar dit is zeker een uitzondering!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 17:33

Citaat:
="Cassidy"]Ik begrijp dat je traint voor de pleasure? Beheerst je paard de spin, zijgangen? Die cirkels, hoe klein maak je die? Hoe lang galoppeer je?
Probeer vaker achter elkaar buiten te rijden, ook al zijn er anderen in de bak.

Yep, mijn paardje is pleasure gefokt maar is eigenlijk allrounder.
Ik maakte de cirkels zo klein dat hij net niet over zijn benen struikelde (dus hij moest wel opletten). Ik maakte ze steeds groter en dan een keer naar links of naar rechts.
Ik rij gemiddeld een half uur per keer en dan probeer ik de gangen evenveel te verdelen. Wel afwisselend dus niet 10 minuten achterelkaar draven maar tussendoor een keer aanspringen in de galop of terug naar de stap.
Je bedoelt vaker achter elkaar in de buitenbak rijden?

Riswa schreef:
Hey!
Dat is lastig zeg!
Is hij alleen met rijden zo of ook als je hem bijvoorbeeld longeerd of los laat in de buitenbak.
Misschien in het een optie om dat uit te proberen. de buitenbak alleen even gebruiken voor longeren en los lopen.
En een ander idee.. misschien kan je buiten of in de binnenbak rijden, en de buitenbak gebruiken om hem uit te stappen dat hij er langzaam aan zal wennen dat het geen speelbak maar een rijbak is.
Ik hoop dat je hier wat aan zal hebben!
Enne je mag best even kwaad worden hoor als hem niet ''straft'' zal hij denken dat hij dit allemaal maar kan maken.. Moet wel zeggen dat ik ook geen voorstander ben van je paard ''trappen'' maar dit is zeker een uitzondering!

Ik zou hem wel een keer kunnen logeren in de buitenbak.
's kijken hoe hij daar op reageert.....

Meestal is mijn boze stem en stevig vooruit drijven genoeg maar daar trok hij zich gisteravond niks van aan.