een af en toe wat schrikachtig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje_91

een af en toe wat schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 18:20

Ik heb een probleem met de ontspanning van ruiter en paard. Als een paard schrikt,
schrik ik ook. Als een paard kijkerig is, ga ik óók op de omgeving letten, dat gaat vanzelf,
ik ga mezelf dus ook spannen als een paard gespannen is. Heeft iemand tips om hier
vanaf te komen?

Arletjuhhh

Re: een af en toe wat schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:42

veel trainen mss ?
het is wel erg vreemd...maar mijn vriendin heeft het ook

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:29

Ja Bijvoorbeeld: Je weet dat je paard bang is van vrachtauto's en je ziet een vracht auto aankomen. Blijf dan gewoon rustig zitten en denk in jezelf van als ik rustig blijf blijft het paard ook rustig.. Natuurlijk moet je dat opbouwen en dat paard dan zou dan nog altijd vrachtauto's eng vinden maar gewoon jezelf motiveren

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:31

tip: denk aan je ademhaling, zorg dat je rustig en diep ademhaalt als bijv. die gevreesde vrachtauto aan komt rijden, succes!!

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:14

bedankt voor de reacties! Ik ga de tips gebruiken. Ik zal het wel heel moeilijk vinden,
maar ik ga ook veel op mijn ademhaling letten, want idd, ik heb al gemerkt dat mijn ademhaling niet goed is.
Als het paard schrikt en wegrent dan houd ik mijn adem in. Als het paard alleen kijkerig is dan
ga ik heel langzaam ademhalen, idd! Ik ga jullie tips zeker gebruiken, bedankt! groetjes

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:32

Je kunt leren hoe om te gaan met moeilijke situaties. Er zijn Schrik- & Obstakeltrainingen voor bijvoorbeeld of leren buiten te rijden onder begeleiding. Dit zorgt ervoor dat je je bewust wordt van je eigen reacties en de invloed daarvan op je paard. Ook leer je controle te houden, want controleverlies zorgt voor angst. Daarnaast is het desensibiliseren van je paard belangrijk, hoe makker je paard, hoe beter voor jou, hoef je ook niet meer van je paard te schrikken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:34

Als ik een beetje twijfel over de situatie, dan zing of neurie ik zachtjes. Dan schijn je een soort ontspanning uit te dragen. Ik kijk wel altijd goed of niemand me zou kunnen horen Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:36

zingen, of leuke dingen tegen je paard vertellen

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:37

Pubelia.. hahaha dat doe ik ook altijd! Ik ben altijd bang als ik een vrachtwagen tegen kom.. dus dan ga ik maar een heel lang verhaal tegen hem vertellen.. komt ook omdat ik hiervoor een pony heb gehad die niet zo leuk was langs de weg!

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 06:28

Als ik in de bak rijdt, en hij is kijkerig dan ga ik veel figuren rijden. Veel 8jes en voltes en steeds kleinere voltes zodat het paard zijn aandacht bij mij moet houden en niet op de omgeving hoeft te letten.
Ziet hij wat aankomen wat eng is dan ga ik aan de andere kant van de bak rijden zodat ik geen schrikreactie krijg en laat ik 'm daar figuren rijden. Als hij schrikt en hij springt opzij, is het heel normaal dat jij daarvan schrikt. Maar probeer na de schrikreactie weer flink been te geven en m weer door te rijden, zo van dat is klaar en nu gaan we verder.

veel succes ermee!!

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:01

Praten en zingen helpt inderdaad om je wat te ontspannen, maar zing niet alleen maar in situaties die je eng vind, ook als je gewoon al ontspannen bent.

Misschien kun je yoga proberen?
Ook goed op je ademhaling letten, in en heel langzaam uit.

Veel succes!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:03

Tsja, wat ik dan doe ik juist naar de net van mijn paard blijven kijken Clown Het werkt wel. En als ie is geschrokken even aaien ( niet kloppen, dan bevestig je zijn angst) daarna toch weer leiderschap overnemen en normaal verder rijden

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:36

praten helpt voor de ademhaling, als jij praat haal je goed adem en voldoende.
daarom praat ik ook in de cross en soms in het parcour als ik merk dat ik me adem in houd.
en idd probeer zelf gewoon relaxt te blijven
succes

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 17:44

Heel erg bedankt voor de reacties!
Waar ik zelf al mee bezig was is bv als hij een eng vogeltje ziet (waarvan ik weet dat hij daar van schrikt) zeggen tegen het paard: kom, we gaan langs het enge vogeltje. En dan vertel ik er vaak nog iets bij, bv dat hij steeds braver overal langs gaat.
Ik kijk eerlijk gezegd zo min mogelijk naar het hoofd van het paard, omdat ik er dan gespannen van word om hem angstig te zien kijken.
Wat ik wel eens meegemaakt heb, was dat er stro gelost werd op het erf. Ik reed in de buitenbak. Het paard was kijkerig en liep steeds bijna onder mij vandaan. In plaats van stappen ging hij bijna draven etc. Ik reed het toen heel erg terug. Wat mijn instructrice zei was: ik zie dat je hem terug rijd, maar dan geef je juist initiatief uit handen. Je moet hem juist aan het werk zetten. Op een gegeven moment gingen we aandraven. Hij liep onder mij uit en sprong aan in galop. Hij rende naar het hek, ik ging rechtsaf, hij linksaf, dus ik lag eraf. Het paard was ondertussen naar de strowagen aan het kijken. Hiermee wist ik me dus geen raad, omdat als ik hem terug reed, was het niet goed, en als ik hem aan het werk probeerde te zetten kon ik hem niet houden en viel ik eraf.
Dit was een paar maanden geleden. Nu gaat het gelukkig iets beter, hij schrikt nu iets minder vaak. Ik moet zeggen: het is een superbraaf paard, luisterd heel goed naar je hulpen, doet alles wat je zegt, maar best kijkerig en als hij schrikt wil hij weleens een speurtje trekken. En dat laatste wil ik dus een beetje "wegtrainen".

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:51

Dit herken ik ook wel Haha! mijn paard is soms ook iets te schrikkerig en sowieso altijd erg alert. Ik klets dan de oren van zn hoofd en blijf wat langer stappen, ik merk dat hij dan (en ik ook) wel gaat ontspannen. Maar als hij echt heel druk is, dan ga ik liever meteen draven om hem wat beter aan het werk te hebben, want dan gaat hij in stap soms juist overal naar kijken. Koe Koe Ik moet in ieder gval zorgen dat ik zelf rustig blijf en dat lukt wel goed, al vind ik het soms ook wel eens spannend.

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:52

dit herken ik ook! even meelezen Knipoog heb namelijk hetzelfde probleem

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:54

jaah hier nog 1!
ik heb precies hetzelfde probleem!
blijf ook maar even meelezen!

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 22:12

Gezellig marbel,nikita_love en sunniva! Kom er bij! Haha! Haha!
Ik ben echt benieuwd hoe mijn les zaterdag zal gaan, als ik weer ga rijden Tong uitsteken Of de tips
gaan werken, ik denk van wel Haha!

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:19

Probeer goed de baas over je paard te worden. Daardoor ga je je zo focussen op het gedrag van je paard zodat jij al niet meer echt om je heen kijkt als je paard dat ook doet! En dat lukt door alleen maar te oefenen! oefenen, oefenen, oefenen! Succes!

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:47

Citaat:
Heel erg bedankt voor de reacties!
Waar ik zelf al mee bezig was is bv als hij een eng vogeltje ziet (waarvan ik weet dat hij daar van schrikt) zeggen tegen het paard: kom, we gaan langs het enge vogeltje. En dan vertel ik er vaak nog iets bij, bv dat hij steeds braver overal langs gaat.
Ik kijk eerlijk gezegd zo min mogelijk naar het hoofd van het paard, omdat ik er dan gespannen van word om hem angstig te zien kijken.
Wat ik wel eens meegemaakt heb, was dat er stro gelost werd op het erf. Ik reed in de buitenbak. Het paard was kijkerig en liep steeds bijna onder mij vandaan. In plaats van stappen ging hij bijna draven etc. Ik reed het toen heel erg terug. Wat mijn instructrice zei was: ik zie dat je hem terug rijd, maar dan geef je juist initiatief uit handen. Je moet hem juist aan het werk zetten. Op een gegeven moment gingen we aandraven. Hij liep onder mij uit en sprong aan in galop. Hij rende naar het hek, ik ging rechtsaf, hij linksaf, dus ik lag eraf. Het paard was ondertussen naar de strowagen aan het kijken. Hiermee wist ik me dus geen raad, omdat als ik hem terug reed, was het niet goed, en als ik hem aan het werk probeerde te zetten kon ik hem niet houden en viel ik eraf.
Dit was een paar maanden geleden. Nu gaat het gelukkig iets beter, hij schrikt nu iets minder vaak. Ik moet zeggen: het is een superbraaf paard, luisterd heel goed naar je hulpen, doet alles wat je zegt, maar best kijkerig en als hij schrikt wil hij weleens een speurtje trekken. En dat laatste wil ik dus een beetje "wegtrainen".

'Aan het werk zetten' hoeft niet persé in draf te gebeuren.
Je moet echter wel zelf het initiatief blijven nemen.
Je kunt hem in stap ook laten werken en zijn aandacht bij je houden.

Bijv. door figuren te rijden, te verzamelen, tempowisselingen in stap, kleine voltes, vragen of hij een beetje nageeft naar links en daarna naar rechts, wijken etc.

Succes!
Laatst bijgewerkt door MarRic op 03-05-07 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:52

Toch ook een kwestie van jezelf onder controle proberen te houden, dus gewoon oefenen als je opeens iets ziet of hoort dat je niet meteen wat gaan 'doen', zoals je teugels wat oppakken, je handen dichtknijpen om de teugels, je pony/paard gaan geruststellen of je benen aanleggen. Probeer op het moment dat je eigenlijk schrikt direct te ontspannen en als je paard dat toelaat (niet er vandoor gaat) zelfs even heel iets de teugels wat mee te geven (dus minder druk). Adem diep uit en probeer je eigen lijf te ontspannen.

Moet je langs iets engs, blijf dan rustig zitten, laat je paard zonodig eerst kijken en drijf hem daarna rustig voorwaarts in zijn eigen tempo.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:03

Ik heb het ook, en dan vooral buiten. Ik moest dan hardop blazen, zo krijg je de kans niet je angst 'in je keel te zetten'. MAar buiten is het echt een mietje, ik durf er echt niet op buiten, hij gaat met 4 benen van de vloer als hij alleen is en gaat heel snel achteruit liggen lopen.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:40

Ik reed ook weleens op een schrikachtig paard waarvan ik wist dat hij in de hoek elke keer wegschoot. Maar ik deed net alsof me neus bloedde en reed doodleuk door die hoek enzo en toen schoot hij niet weg Knipoog Je kan misschien proberen een paar keer diep te ademen en net doen alsof er niks aan de hand is als dat lukt Knipoog

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:04

bedankt voor de reacties!
Ik ga het proberen.
Groetjes!