AANVALLEN,wat is er aan te doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

AANVALLEN,wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 09:44

Hallo, ik verzorg nu onderhand al 3 jaar mijn paardjes.het zij moeder en zoon.het probleem is ook een beetje dat ze nooit echt voor langetijd zijn gescheiden.
Maar ze staan tegenwoordig(met dit mooie weer) weer lekker buiten, maar als ik hem er dan uit wil halen vliegt hij je echt aan(de zoon).Ik moet echt met bescherming het land in gaan, anders heeft hij me te pakken.De eigenaren zeggen dat hij dit altijd al heeft gedaan.Ik denk zelf dat het komt omdat hij zijn moeder wil beschermen, maar hij doet het het 'soms' ook als hij alleen staat.Hij komt echt op je afvliegen in rengalop en heeft de oren of in de nek of gespits naar voren, en als je niks doet kan je denken hij kijkt wel uit, nou nee dus, Hij vliegt je echt aan,soms draaid hij zich snel om en geeft een paar flinke schoppen.
Ik wil er wel bij zeggen dit dee hij vlede zomer veel minder, en nu hij net naar buiten is begint het weer.

Weten jullie wat ik er aan kan doen. ?
En wat eventueel de reden ervan is, net zoals ik eerder zij ik denk uit bescherming. ?

Groetjes, en alvast bedankt

Afbeelding
de voorste is de ruin/zoon, de achterste de merrie/moeder
(p.s. dat zeil licht achter het draad, dus niet in het land!.)

Bienotje

Re: AANVALLEN,wat is er aan te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:49

Zal het niet gewoon rangorde bepalen zijn? Hengsten doen dat onderling ook op zijn tijd en als die eenmaal is bepaald is het over. Alleen denk ik dat met dit paard de rangorde nooit is bepaald. Het paard is dominant en daagt je uit voor een ´gevecht´ om te bepalen wie de sterkste is denk ik..

Wordt er wel wat gedaan qua rijden of longeren met het betreffende paard?

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:53

Dit klinkt inderdaad als een zeer dominant paardje datwerkelijk denkt dat hij de baas is, met bescherming heeft het weinig te maken. het is eerder zo dat jij in zijn terrein komt en dat hij jou daar dus duidelijk niet wil hebben en je dus wegjaagt. Moeilijk, ik heb een merrie gehad die na tien jaa het zelfde begon te doen. Omdat ik vanwege persoonlijke dingen toen weinig tijd had, liet ik er een meisje op rijden dat haar niet aan kon. Het begon met bokken, niet laten pakken en ging van kwaad naar erger. Toen ik erachter kwam dat het fout zat was mijn merrie al zo dominant dat ze, als ze in de wei stond met opengesperde bek op je afkwam en hele rake klappen uitdeelde. Er is mij toen verteld dat je je heel groot moet maken, armen breed en je zo dominant mogelijk moet laten gelden, of je maakt je klein, schouders ineen en kijkt naar de grond, draait je van hem weg. Dan zou hij ook niet aanvallen, omdat je je lager in rang toont. Maar durf je dit? Ik in ieder geval niet, want als ik mij heel groot opstelde, maakte zij zich ook klaar om te vechten, en dat kon ik tich nooit winnen. In het andere geval, wat ik trouwens ook niet durfde; mijn rug naar haar toe draaien, zou er weinig opgelost worden, dus ik heb haar professioneel laten heropvoeden en toen verkocht, omdat de vertrouwensband wat mij betrof weg was. Ik kwam nooit meer met een veilig gevoel de wei in, en was veel te bang dat ze dit vroeg of laat zou doorzien en het hele feest weer van voor af aan zou beginnen. Dus; JIJ moet weer debaas worden, maar hoe? Ik wens je veel succes!

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:59

Het klinkt (sorry) inderdaad alsof de ruin totaal geen respect voor je heeft! De enige manier om dit op te lossen is door zoals al is gezegd weer de baas te worden. Dit kan je heel goed doen door grondwerk etc, daar zijn volgens mij een heleboel nuttige topics over te vinden hier op bokt.
Maar het lijkt mij persoonlijk eerst het belangrijkst dat je weer veilig de wei in kunt. Wat ik zou proberen is door je heel groot te maken en met veel bombarie (roepen, op en neer springen, verzin het maar, als het maar indruk maakt) de wei inkomen. Niet meteen proberen het paard te pakken, maar drijf hem juist maar eens weg! Hij moet eerst respect voor jou tonen en voor je aan de kant gaan, pas dan kan je weer rustig worden en hem weer uit het land halen. Doe dit wel alleen als je het echt durft, het is toch een soort 'gevecht' wat je aangaat en je moet zeker weten dat je het gaat winnen anders ben je nog verder van huis....
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:08

Ik zou in het begin sowieso een (lange) zweep meenemen, om te verhinderen dat hij te dicht in de buurt kan komen, en zoals hierboven is gezegd, op het moment dat hij naar je toe komt, jaag hem weg, en blijf hem wegjagen, jij beslist wanneer hij bij je mag komen. Verder grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Dit heeft hij gewoon niet te flikken!

Overigens denk ik dat dit topic beter past op Omgang.

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:14

ik heb een pony en die deed(nu niet meer:D) het ook niet altijd maar soms wel en dan kwam ze ook regelrecht op jou afvliegen in galop met de oren plat en ik hebook zo'n 4 keer denk ik een flinke schop gahad. Ze stond in een groot weiland met veel gras en wij denken dat het daardoor kwam dat ze zo gemeen eigenlijk doet. Dat ze je er gewoon niet wil hebben en dan zo dreigend doet. Mijn pony's staan nu in een kleiner landje met z'n twee en dat gaat super goed en ze heeft het niet weer gedaan. Bij jou paard denk ik idd dat het uit bescherming is. Doe je ook al wel wat met het paard zoals longeren poetsen etc?? Misschien moet je eens een join-up proberen. Ik heb het een paar keer gezien bij mensen met zulke pony's en daar hielp het heel goed bij. Ik ben laatst ook naar een clinic geweest en daar hadden ze de paarden aan een lang touw en dan moest je gewoon met je paard kunnen lopen wel met ong. 2 meter ertussen en je paard mocht niet voorbij je lopen. En als jij gaat stilstaan dan moet het paard ook stilstaan. misschien ken je het?
Nog een laatste tip: Loop niet in 1 rechte lij op je paard af met maar gewoon met wat bochten anders voelen ze zich bedreigd net zoals het in een kudde gaat met roofdieren die op hun af komen. ( heb ik een keertje ergens gehoord)

Veeel succ6!!

lindsy_hjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:28

ja zoals Cassidy zegt, een zweep mee! wij hebben er op ponyclub ook zo een staan. vooral kleine kinderen vind ze erg leuk, die zijn doodsbang! als hij op je af komt gecrossd, schreeuw/zwiep met je zweep..zodat hij bang van jou wordt in plaats van andersom! laat hem erg duidelijk zien wie de baas is!
die pony bij ons doet het niet meer bij mensen waarvan die weet dat het toch niet lukt. maar bij kleine kinderen of grote mensen die zich bang opstellen doettie het nog steeds! ik denk dat je er heel snel wat aan moet gaan doen, anders leer je het hem niet zomaar af! succes!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:00

Hoi, bedankt voor de reacties, en ja hij word bereden gelongeerd.
Hier kan iegenlijk een slotje op, ik heb het probleem al gevonden.
een deskundige zegt dat het ter bescherming is, hij wikl zijn moeder niet uit het oog verliezen.
Ze hebben gezegt dat ik een beloning mee moet nemen als ik ze ophaal.Dit werk supper goed.
Hij doet nu bijna niks meer, en snapt dat ik hem en zijn moeder geen kwaad wil doen.
Het is ook er komen regelmatig een paar buren langs, ik weet ook niet wat die allemaal met de pony's doen, maar daar ben ik al mee rond de tafel gegaan en dat word nu opgelost.
Ik heb dus niet veel aan deze link gehad maar tog bedankt voor de reacties

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:01

Hallo, ja ik heb altijd voor de zeker heid een touw of sweep me, maar dan maak jeje paard daar ook weer bang voor, en dat wil je natuurlijk niet hebben.
DNAK jullie wel Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:08

Wat ik heb gedaan toen mijn pony zo'n periode had, een paar flinke tikken met de longeerzweep geven net zolang tot hij niet meer terug kwam om aan te vallen. Daarna longeerzweep laten vallen en een tijd rustig in de wei staan. Hij kwam vanzelf weer op een lieve manier bij mij en daarvoor is hij beloond. Nu loopt hij weg als ik dat wil (als hij chagerijnig is op land, loopt hij van mij af als ipv mij aan te vallen).
Mijn pony is niet bang voor mij of voor de zweep Lachen omdat ik het maar eenmalig hoefde te doen en hem daarna heb beloond voor het goede gedrag.
(een kind haat jou ook niet direct als je hem terrecht straft! Mits je wel het goede gedrag ook beloond).

Voor het geval mensen denken: aahhh wat zielig! Het was ik of het paard... ik was in gevaar, dus dan kies ik toch echt voor mezelf Clown

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:12

else80 schreef:
Het klinkt (sorry) inderdaad alsof de ruin totaal geen respect voor je heeft! De enige manier om dit op te lossen is door zoals al is gezegd weer de baas te worden. Dit kan je heel goed doen door grondwerk etc, daar zijn volgens mij een heleboel nuttige topics over te vinden hier op bokt.
Maar het lijkt mij persoonlijk eerst het belangrijkst dat je weer veilig de wei in kunt. Wat ik zou proberen is door je heel groot te maken en met veel bombarie (roepen, op en neer springen, verzin het maar, als het maar indruk maakt) de wei inkomen. Niet meteen proberen het paard te pakken, maar drijf hem juist maar eens weg! Hij moet eerst respect voor jou tonen en voor je aan de kant gaan, pas dan kan je weer rustig worden en hem weer uit het land halen. Doe dit wel alleen als je het echt durft, het is toch een soort 'gevecht' wat je aangaat en je moet zeker weten dat je het gaat winnen anders ben je nog verder van huis....
Succes!

helemaal mee eens,
desnoods met lang touw zwaaien en zorgen dat hij van je af gaat.
kan je ook goed in een bak oefenen helpt echt ikheb er zelf zo eentje gehad was niet prettig.
veel geduld en s6

gr

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:24

precies:zorg eerst maar dat je weer veilig de wei in komt. Hoe je het doet, is niet heel relevant: als het maar werkt.
(je kan niet met grondwerk als je niet eens bij het paard kan komen Clown)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:47

Shanedow schreef:
Hallo, ja ik heb altijd voor de zeker heid een touw of sweep me, maar dan maak jeje paard daar ook weer bang voor, en dat wil je natuurlijk niet hebben.
DNAK jullie wel Clown

Als jij op het juiste moment gebruik maakt van een hulpmiddel als een zweepje zal die daar echt niet bang van worden hoor. Het middel helpt je het paard zijn plek te bepalen. Als je dit paard eenmaal duidelijk heb gemaakt waar zijn plek is, heb je die zweep niet meer nodig en hoeft je paard er ook niet bang voor te zijn. Als ze iets 'fout' doen of uittesten, dan weten paarden zodra ze gecorrigeerd worden echt wel dat ze iets deden wat niet mag..

Maar elke keer dit paard een snoepje geven als je de wei inkomt is geen definitieve oplossing denk ik hoor. Stel je voor dat je het snoepje een keer vergeet of iemand anders het zonder snoepje doet en dan is de kans groot dat de pony gaat happen en bijten en boos wordt omdat deze alsnog zijn beloning niet krijgt.

"bescherming' van de moeder geloof ik ook niet in. Hoogstens dat het paard veel liever zelf de aandacht wil van jouw in de wei en ronduit sjachereinig wordt als blijkt dat hij niet alle aandacht krijgt.

Hoe dan ook, nog steeds een dominantie-verhaal dat ondanks dat je nu zonder aangevallen te worden je pony uit het land kan halen. De oorzaak is nog niet weg, alleen het gevolg komt nu minder tot uiting Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:58

--> OMG

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:15

Cassidy schreef:
Ik zou in het begin sowieso een (lange) zweep meenemen, om te verhinderen dat hij te dicht in de buurt kan komen, en zoals hierboven is gezegd, op het moment dat hij naar je toe komt, jaag hem weg, en blijf hem wegjagen, jij beslist wanneer hij bij je mag komen. Verder grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Dit heeft hij gewoon niet te flikken!

Overigens denk ik dat dit topic beter past op Omgang.

helemaal mee eens.

Debbie1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:32

Mij vorige pony viel mij vroeger ook aan in de weide. Dit is overgegaan wanneer ik ' grondwerk ' met hem ging doen. Gewoon het paard achter je laten lopen en wanneer jij stilstaat dat hij achter je ook moet halthouden, ebn dus nooit mag doorduwen. Het paard moet ten alle tijden achter je blijven lopen en automatisch stoppen wanneer jij stop met lopen. Hierdoor maak je duidelijk wie er hoger in rang staat, jij dus en niet het paard. Hierdoor kreeg mijn pony meer ontzag voor de mens en hielt het aanvallen op...Suc 6