verkeersmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannewhis

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 08:05

Hallo allemaal,

Wij hebben een jaarling haflinger en hij is best wel braaf alleen beresterk. Vanaf welke leeftijd kun je beginnen met verkeersmak maken en hoe hebben jullie dat gedaan. Toch een klein probleempje hier, we wonen aan een behoorlijk drukke weg en ik ben wel voor veilig.
Alle tips zijn welkom.

maudy_89

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:06

hem langs die drukke weg in een wei zetten.

groentjes

Jeannewhis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 08:42

Helaas heb ik daar de mogelijkheid niet voor. Gelukkig wordt het land vlak achter ons wel intensief bewerkt en daar komen dus allerlei grote landbouwmachines voorbij op nog geen meter afstand. Daar kan hij dan alvast wel een beetje aan wennen. Mijn man maait ook gewoon de wei met de zitmaaier als ze erin staan soms. Dat ding maakt een lawaai maar daar is hij niet echt van onder de indruk.
Nog meer mensen tips?

jinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:29

hoe vroeger je met hem gaat wandele hoe beter, ik ging al stukjes wandelen met mijn haffie toen ze pas een half jaar oud was. nu is ze net 3 jaar geworden en nergens meer bang van, als ze straks is ingereden is het eerste wat ik ga doen een buiteritje maken! succes.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:46

Hoe eerder hoe beter inderdaad. In het begin zou ik een paard meenemen die het allemaal gewend is en niet op het verkeer reageerd. Dan kijkt hij dat een beetje af.

Mijn paard was al verkeersmak toen ik haar kocht, maar bij de paarden van mijn zus hebben we gewoon zo snel mogelijk lekker veel langs de weg gewandeld...

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:12

mijn haflinger was net 14maanden toen ik hara kocht ene maand later ben ik begonnen met wandelen en kijk nu 8maanden verder nergens meer van op alleen voro een tractor wilt ze haar hoofd nog de lucht in heffen maar doet verder ook niets.
idiaalen nu ga ik weer aan stapje verder met een paparlu wandelen met ook me pony aan de hand om haar dara aan t elaten wenne

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:27

Inderdaad gewoon lekker met je paardje gaan wandelen en zoveel mogelijk dingen laten zien.

Storm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:33

Zelfde probleem hier,
ben bang dat die dan opeens wegschiet en dan onder een auto of dergelijke terechtkomt
Ik ga dit weekend met hem voor het eerst proberen om naar buiten te gaan.
samen met een shetlander die nergens bang voor is. Daar blijft die dan ook vast wel blij..
Wij moeten alleen 1 keer bij een druk kruispunt oversteken maar dan zijn we ook gelijk in het bos.
ik ben benieuwd, hoop dat het allemaal goed komt.
Alvast succes gewenst voor als je het ook gaat proberen. Knipoog

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:53

Omdat het niet een rasspecifiek probleem is verplaats ik dit topic;

--> OMG

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:50

ik zou eerst met je paardje gaan wandelen in een rustig gebied zo dat hij eerst leert wat wandelen ik houd ( dat hij braaf naast je loopt en luisterd) In een rustig gebied kan ook eng zijn om dat dit een nieuwe omgevening is.Heb je niks dicht bij neem hem mee in de trailer naar het bos ga zamen met iemand naast hem loopen aan 2 kanten doe ene kort rondje en ga weer trug.
Zo bou je het rustig op zonder hem meteen in het diepe te gooie en langs een drukke weg te loopen.
Op den duur kun je steeds iets veder gaan en wat drukere pleken uit zoeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:14

Ik ben het op gaan bouwen. Aan de hand was ze heel braaf, en maakte geen gebruik van haar kracht. Dat moet je eerst wel goed hebben.
We zijn onze wandelingen naar de weg gaan verplaatsen. Eerst alleen savonds, en kleine stukjes. Savonds rijdt hier een stuk minder verkeer. Die paar autos die je dan tegenkomt is nog te overzien. En zo bouw je het langzaam op. Doe vooral zelf ofalles de normaalste zaak van de wereld is. Niet strak gaan vast pakken als er een auto aakomt ofzo, want dan weet ie dat er iets gaat gebeuren.

Als ik in het verkeer wandel met mijn brave inmiddels verkeersmakke merrie, heb ik altijd een hengstenketting eraan voor de zekerheid, omdat ik het toch een risico vind in het verkeer. En ze an nog zo verkeersmak en braaf zijn, ze KUNNEN onvoorspelbaar zijn (nog nooit gehad overigens)

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:20

Inderdaad, zoals al gezegd, gewoon veel aan het halster langs de weg lopen. Mocht hij had erg eng vinden, dan even een nuchtere merrie ervoor laten lopen ofzo, anders fokt hij zichzelf alleen maar op en wordt het steeds enger.... die merrie kan dan even het goede voorbeeld geven Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:03

Ik ben momenteel ook bezig een pony verkeersmak te maken. Nou is zij zowieso al niet snel van haar stuk te brengen dus dat is al wel fijn. Ik loop voornamelijk 's avonds of op zondag, omdat er dan weinig verkeer is. Verder loopt altijd een vriendin mee met haar 100% verkeersmakke pony, die geeft dan het goede voorbeeld. En langzaam opbouwen, eerst liep ik een paar meter naar buiten, even laten grazen en weer teruglopen.

Soms vindt ze het nog wel spannend soms maar gewoon rustig doorlopen dan en ervoor zorgen dat je niet zelf gaat stressen als de pony schrikt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:20

Met mijn paardje (kwart Hafje trouwens Haha! ) ben ik vanaf zijn tweede jaar pas langs de weg gaan lopen (met touwhalster en leadrope, dat is een langer halstertouw), omdat ik hem toen net had gekocht. Hij was nog niets gewend, zeker niet in z'n eentje, hij was overal panisch voor. En aangezien hij nogal sterk is, was dat best eng. Ik heb het rustig opgebouwd, steeds wat verder langs de weg gegaan.

Hij staat op een boerderij die aan een vrij rustige weg staat, maar wel men wel vaak veel te hard rijdt. Je mag er niet harder dan 50 km rijden, maar iedereen rijdt (raast) harder en er is zo'n fietspad naast met zo'n doorbroken lijn aan beide kanten. Dus je loopt direct langs de weg. Heel fijn. Clown
Soms kun je niet anders dan dat je meteen het diepe in moet met je paard, zoals in mijn geval. Inmiddels gaat het redelijk, het ging een tijdje geleden zelfs beter. Nu is 'ie ineens weer doodsbang voor vrachtwagens, terwijl dat enkele weken geleden prima ging. Geen idee waarom, maar het is zo en we moeten er weer doorheen. Wat me wel opvalt is dat ik het echt goed bij moet houden, dat wandelen. Door omstandigheden had ik twee weken iets minder gewandeld en dan vindt 'ie het allemaal weer veel spannender, lijkt wel.

Ik vind wel dat je je paard allereerst moet aanleren om op jou gericht te zijn en dat lijkt me weer wat moeilijk met zo'n jonkie. Daar zou ik nog niet teveel grondwerk mee doen enzo. Wat ook kan helpen is een langer halstertouw met een knoop aan het uiteinde (dat had ik in het begin, voor het geval DAT) en wat ik ook vaak doe is, het verkeer goed in de gaten houden en op afstand aan te geven dat ze rustiger moeten gaan rijden. Helaas zitten er een hoop aso's op de weg, dat is jammer. Mijn paard heeft de neiging om zijn kont op de weg te zetten met alle gevolgen van dien als men te hard en te rakelings langs blijft rijden.

Maar goed, we geven niet op en ik weet zeker dat ik op een goede dag rijdend en wel met hem over die weg richting bos en heide kan. Lachen
Want op zich is 'ie best koel in zijn hoofd, maar het is naar mijn idee echt de onervarenheid die een rol speelt momenteel.

Trouwens, soms loopt er wel eens een ervaren paard mee, maar dat werkt helaas ook niet altijd. Maar op zich zou het wel moeten werken, maar ik heb gewoon een gek paard. Clown

Gewoon oefenen, zelf altijd rustig blijven. Je paard moet aan jou zien en voelen dat het niet eng is. Dat is niet altijd makkelijk, ik weet het, maar het is de enige manier. Succes!!!

Debbie1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:27

Zelf ga ik al met jonge paarden naar buiten wanneer ze links en rechts begrijpen en weten wat stop is. Wanneer ze nog jong zijn nemen ze 'nog dingen fijlooos van je aan' en gaat het makkelijker wanneer je al een half jaar in de bak hebt rondgetuft..Wanneer er echt iets engs is stap je gewoon voordat je paard angst vertoont af (moet je ff aanvoelen) en begelijd je je paard langs het enge ding aan de hand en stap je daarna gewoon weer op. Je zult merken dat je steeds minder vaak hoeft af te stappen. Dit wrkte iniedergeval bij de 4 KWPN paarden die ik zadelmak en na 4 weken ook verkeersmak hebt gemaakt. Er zijn mensen sie zeggen; stap er nooit af, maar ik ben niet levensmoe en sommige paarden rennen echt levensgevaarlijk naar huis,deze manier heeft bij mijn paarden altijd geholpen. Je geeft voordat ze daadwerklijk schrikken al toe, en geef je de paarden dus niet hun zin. Als ik een trekker in de verte zie stap ik af en begeleid ik het paard langs de trekker als of er niets aan de hand is en daarna stap ik weer rustig op. Het paard zal de trekker de volgende keer vaak gewoon accepteren, dat is mijn ervaring....Suc 6

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:36

Mijn paard maak ik verkeersmak door alleen maar te wandelen (hij is nog niet ingereden), maar hij kan nog steeds schrikken van langskomende vrachtwagens, hoor. Al komen er 10 langs gereden tijdens dezelfde wandeling van een half uurtje. Vooral als ze hard rijden, want veel chauffeurs houden totaal geen rekening met je naast de weg. Helaas.

lufnikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:36

caro is verkeersmak gemaakt door eerst te wandelen, en daarna steeds een klein stukje na het gewone rijden buiten uit te stappen. Altijd met iemand erbij... En steeds een stukje verder.

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:33

Wellicht zoals al eerder aangegeven, eerst stukjes wandelen steeds verder en als het goed lijkt, een ouder paard mee te nemen naar buiten (als je in de gelegenheid bent)
dan kun je daar zo achteraan met je eigen paardje!

Heel veel succes!

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:03

eerst met hoofdstel klein stukje gaan wandelen ( meestal heb je dan meer controle over je paard!) en op den ddur steeds een stukje vedder. als je bijv. een heel rondje hebt kunnen lopen leg je het zadel er op. en kijkt hoe hij/zij dan reageerd .als dat goed gaat kan je aan iemand vragen om er bij te lopen en jij gaat er op zitten ! zo heb ik dat gedaan !

succes

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:24

Gewoon veel wandelen met hem langs de weg. Als je nog niet met hoofdstel wilt, ga je met z'n tweeën en dan allebei aan één kant van het halster een halstertouw vastklikken.
Samen met een ander, verkeersmak paard wil ook wel eens helpen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:34

Er zijn diverse aanbieders van Jonge paarden cursussen zodat je onder begeleiding zeker weet dat je het veilig aanpakt. Het wandelen is zeker goed, maar wat als je te laat bent en je dier weg wil rennen of steigert (terwijl het verkeer langs raast?), niet direct in het verkeer beginnen, maar oefen moeilijke dingen eerst in de bak (plastic etc. ) zodat je in gecontroleerde omstandigheden de kans krijgt controle te houden over je paard, ga daarna pas naar buiten! Het is goed je jonge dier aan prikkels bloot te stellen, scheelt een boel later als je wilt gaan rijden!

Jeannewhis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:40

Wat een verschillende adviezen zeg, dank jullie wel daarvoor. Omdat dit echt een heel drukke weg is en ik zelf geen kant op kan wil ik toch nog even wachten met hem. Hij loopt nog maar net redelijk mee aan het halster en is als hij in paniek raakt nog niet op mij gericht en wil alleen maar weg. Op kracht ga ik het dan echt verliezen. Mijn oudere pony is ook niet volledig verkeersmak dus die kan ik ook niet voorop sturen dat zou de paniek alleen versterken. Ik ga er maar voor om eerst een goede band met hem op te bouwen en hem hanteerbaar te maken aan het halster. Hij is tenslotte pas 3 weken bij ons en heeft al aan veel dingen moeten wennen. Dat ging overigens best goed maar ik doe het rustig aan.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:12

pak een hooftstel en ga met hem wandele ,neem iemand mee die in kan grijpen als er wat gebeurd.
je paardje moet er gewoon nog aan wennen.
als je met hem wandelt steeds een stukje verder.
zelf altijd rustig blijven Ja .
sucses iig

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:44

vanaf dat ze beulen zijn meteen laten wennen, dus dara ben je al te laat mee. meteen beginnen dus!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:26

Begin zo vroeg mogelijk. Gewoon aan de hand. Eerst maar een paar minuutjes (echt iets van 3 ofzo). Dit ga je langzaam opbouwen. Als het goed gaat, kun je de moeilijkheid vergroten door langs iets drukkere wegen te gaan.

Ook helpt het om schrik en obstakeltraining in de wei te doen. Laat je paard wennen aan vlaggen, zeil, ballonnen en wapperende was. Dat scheelt een hoop!