De wei uithalen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jmdenooij

De wei uithalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 15:59

hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem. Mijn paard staat dag en nacht op een wieland samen met zijn vriendjes. Voorheen kwam hij altijd netjes naar het hek als ik hem riep. Dat doet hij soms nog wel maar de laatste heb ik steeds vaker dat ik hem moet gaan halen uit het land, wat op zich natuurlijk helemaal niet erg is. Als ik bij hem ben dan doe ik zijn halster om en wil ik hem meenemen. En hier begint het probleem. Hij blijft staan en gooit zijn hoofd omhoog waardoor ik mee omhoog hups. Ik vraag hem lief doch met overtuiging dat ie moet gaan stappen. Hij blijft zijn hoofd omhoog gooien. Uiteindelijk gaat ie wel stappen (ik belonen; braaf paard) maar na een paar passen draait hij abrupt om en dan kan ik hem niet meer houden en dan loopt, draaft of galopeert ie weg. Dit herhaalt zich vervolgens meermalen. Uiteindelijk lukt het me steeds wel om hem eruit te krijgen maar het 'spelletje' duurt wel steeds langer. Zo ben ik dus steeds vaker en steeds langer bezig om hem uit de wei te halen. Ik wil niet met wortels of nadere "omkoop" voedsel het land in, want dan komen al zijn vriendjes erop af behalve de mijne (hij staat laag in rang). Hij is groot en sterk en dat weet hij ook en dat gebruikt hij ook. Hij is er achter gekomen dat als hij bijvoorbeeld links wil en draait ik hem niet kan houden. Ik draai dan mee en laat hem een rondje lopen. Dit heeft hij echter ook al onder knie en rent er dan gewoon vandoor. Heeft iemand misschien tips hoe ik dit probleem kan aanpakken. Ik vraag me ook af waarom hij dit opeens is gaan doen.
Groetjes!

Annemariet

Re: De wei uithalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:06

Hij is er waarschijnlijk achter gekomen dat hij dit spelletje van je kan winnen. Dus gaat hij het elke keer weer proberen.
Ik denk dat je zn gedrag keihard moet negeren en als hij zn hoofd omhoog doet, een brul geven en een flinke ruk aan het halster geven. Hij moet weten dat dit niet mag! Desnoods neem je iemand mee die je kan helpen, (met de zweep achter hem aan lopen zodat ie met jou mee gaat, ipv dat hij rechts/linksomkeerd gaat om vervolgens eruit te naaien) Lokken met eten heeft in alle opzichten geen zin, op het laatst kan je elke dag met voer aankomen, want anders krijg je hem met geen mogelijkheid het land uit.

Pas als hij netjes zonder gedoe met je mee is gelopen het weiland UIT, dan pas belonen!

Succes ermee...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:06

waarom? nou omdat hij jou niet als zijn leider ziet en dus zijn eigen beslissingen neemt...

wat de doen? duidelijker de leider zijn. ik zou zeggen: ga eens met hem loswerken, grondwerk. verdiep je evt. eens in het natuurlijke gedrag van een paard. daar kun je een hoop van leren...

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:14

Inderdaad, je paard maakt er een spelletje van.
Zoals al gezegd is, is het doen van meer grondwerk
een optie, maar je kan het spelletje ook meespelen.
Gewoon hem steeds "longeren" zonder longeerlijn,
zeg maar. Telkens op het moment dat hij stil wil gaan
staan drijf je hem verder, totdat hij vervolgens
helemaal uitgeput is en zich (als het goed gegaan is)
overgeeft. Dan kan je hem pakken en belonen en gaan
doen wat je wilt met hem als het, maar niet te intensief
is. Dit gewoon een paar keer herhalen en waarschijnlijk
is hij het spelletje dan zat, zo niet dan kan je inderdaad
beter vragen of iemand je wil helpen. Met zijn tweeen
gaat het altijd een stuk gemakkelijker!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:18

Halve kilo brokken geven als hij eenmaal op stal/poetsplaats staat? Weten ze binnen de kortste keren.

Caroline2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 17:20

Je moet hem gewoon een flinke tik geven. onze haflinger wou ook een tijd niet uit de wei. gewoon een tik weten en dan weet hij weer dat jij de baas bent.