Merrie dreigt soms in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pegasus19

Merrie dreigt soms in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 14:21

Ik weet niet juist wat allemaal nuttig is om te vertellen, dus het kan een heel verhaal worden.
Ik heb (sinds een jaar) een 8-jarige merrie die 24/24 in de wei loopt met 1 of 2 andere paarden. In de winter heb ik haar dikwijls met voer gelokt om haar te nemen (eerste deel van de wei nogal blubberig Bloos en de andere paarden gaan de loop op) maar nu probeer ik haar terug gewoon te gaan halen.
De ene keer gaat dit goed (wandel ik tot bij haar en staat ze met oortjes naar voor te kijken), een andere keer kijkt ze kwaad en dreigt ze wat. In de laatste situatie stuur ik haar weg met het halstertouw en mag ze wat lopen. Hierna laat ze zich gewoon nemen.
Vandaag had ze echter geen zin om te lopen. Wanneer ik haar probeerde weg te sturen ging ze omhoog om uiteindelijk omhoog te gaan en haar kont te draaien. Het kan zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan toen ik haar wou wegsturen maar ik deed (bij mijn weten) hetzelfde als de andere keren wanneer ze dreigt.

Iemand tips om haar dit gedrag af te leren? Of moet ik haar gewoon met voer gaan halen?

Wanneer ik haar eenmaal vast heb zal ze geen stap meer verkeerd zetten. Ook in de paddock of als ze alleen in de wei staat is er geen probleem om haar te pakken. Wanneer ze alleen staat komt ze naar mij toe.
Om haar te laten zien dat ze niet altijd moet werken heb ik haar al gewoon genomen, brokken gegeven en terug buitengezet maar de volgende dag had ik weer een kwade merrie (de dag ervoor en erna ging het wel goed).
In de paddock volgt ze mij als ik wegloop, stopt ze wanneer ik stop,...

Wartertje

Re: Merrie dreigt soms in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:51

Gewoon doen zoals je nu doet, stuur haar weg, laat haar flink lopen. Als je ze dan eenmaal hebt, beloon ze dan ook uitbundig en geef haard wat lekkers of iets. Dit doe je ook als je haar zonder probleem kan nemen. Slaat je paard naar je (of steigeren). Jaag ze dan flink een keer de bak rond, ze mag dit niet! Laat ze extra lopen, zo laat je zien dat je het niet pikt. Ga haar niet slaan of dingen als ge haar vasthebt, maar geef haar gewoon niets lekkers meer en loop zonder iets te zeggen naar de plek waar je heenwilt. Ze zal snel genoeg snappen dat wanneer ze lief is, ze ook iets lekkers krijg Knipoog

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 12:41

Het probleem is dat ze met andere erbij staat. En die hun baasjes vinden het niet zo leuk als hun paarden door mij beginnen rond crossen. Over het algemeen ging het inderdaad op die manier goed buiten dan gisteren toen ze zich niet liet wegsturen en ik dekking moest zoeken (ik ga niet uitproberen of het alleen dreigen is of als ze ook durft raken).
Haar slaan heb ik nog niet gedaan als ze zich niet liet pakken. Wanneer ik haar zonder problemen kan pakken mag ze nog 5 minuutjes grazen, anders pak ik haar en loop ik door. Wanneer ze binnen staat krijgt ze wat lekkers.

Als ze zich niet laat wegsturen (en omhoog gaat), wat kan ik dan het beste doen?

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:45

Blijven wegsturen tot ze het vanzelf opgeeft!

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 14:31

Dat was eerst de bedoeling, totdat 2 achterbenen mijn richting op kwamen.
De eerste keer dat ik haar wegstuurde ging ze 5 passen opzij, daarna kwam ze tegenover mij staan en wanneer ik haar dan probeerde weg te sturen ging ze omhoog. Heeft ze 2x gedaan, daarna omhoog, draaien en bokken. Normaal blijf ik gewoon staan als ze lastig doet maar toen ze zich omdraaide ben ik een aantal stappen achteruit gegaan. Ge merkt bij haar dat ze normaal niet slaat om te raken maar toen was ik er niet zeker van.
En als ze probeert te raken zijt ge met een touw niet echt veel.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:11

Ja dat snap ik. Als ze nog eens slaat, sla dan bv een keer terug. Ik heb mijn paard zo ook eens ooit een flinke mep tege z'n bil gegeven, en het was meteen over.

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:06

Gaat ze dan uit kwaadheid niet juist nog harder slaan? En met wat had ge die mep gegeven?

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:14

Met het touw. Hij sloeg niet meer. Gewoon een flinke mep op z'n kont gegeven. Hij heeft het nog wel eens geprobeert, maar toen ik maar mijn touw uitzwaaide begon hij al te lopen. Let natuurlijk wel op! Jou paard is het mijne niet, dus zorg dat je altijd veilig staat.

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:54

Bedankt voor het antwoorden.
Dat veilig staan is dus het probleem. Ze kan zich sneller omdraaien dan dat ik dekking kan zoeken. En ze stond vlak erna buiten mijn bereik.
Pff... Het vervelende is gewoon dat ik niet weet wat ik kan verwachten. Donderdag nam ik haar nog zonder halster mee, zaterdag moogt ge dekking zoeken.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:28

Doet ze dit ook los bij grondwerk in de bak, of alleen omdat ze niet uit de wei wil?

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:46

Ze doet dit alleen in de wei, als er andere paarden bijstaan. In de paddock kan ik haar zonder problemen pakken en als ze alleen staat ook (buiten als ik haar er net terug heb ingezet, dan heeft ze ook liever niet dat ik haar nog ambeteer).

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:04

Dan denk ik dat ze gewoon niet uit die wei wil, en denkt jou te imponeren met haar dreigen. Ik herken dit wel van onze fries. Dan moet je echt duidelijk zijn, en proberen met je lichaamstaal ook krachtig te zijn. Ga niet recht op haar af, dat ervaren ze dikwijls zelf ook als bedreigend, ga in een boog naar haar toe, niet staren, vlot doorstappen, rug recht, en belonen als je haar hebt. Neem idd een touwtje mee, en hou die klaar mocht ze willen slaan. Neem haar mee aan het halster, draai je om, en zet ze terug. Ze moet leren omgaan daarmee.

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 07:42

Zo ging ik dus meestal de wei in, alleen loop ik naar haar iets rechter als naar andere paarden. Wanneer ik te veel naar de schoft loop zijn de achterbenen namelijk sneller gedraaid. Zo wou ik haar toen ik haar pas had eens gewoon wat kriebelen in de wei, dat ging een minuut goed en toen vond ze het goed geweest en draaide ze haar kont (stond toen op schofthoogte). Sindsdien loop ik dus altijd via haar hoofd en de laatste paar meters recht.
Maar ze blijft het dus de ene keer wel doen en de andere keer niet (buiten met brokken).

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:50

Ja, dan is het beter om meer naar het hoofd toe te lopen, als ze snel draait. Wel goed dat je zo dingen uitprobeert!

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:07

AstraGirlie schreef:
Ja, dan is het beter om meer naar het hoofd toe te lopen, als ze snel draait. Wel goed dat je zo dingen uitprobeert!

Echt snel is ze niet maar ze 'slaat' onverwacht. Meestal is het gewoon wat kwaad kijken, het is maar zelden dat ze zich heel omdraait (en nog zeldzamer dat ze haar achterbenen uitgooit), maar doordat ze onvoorspelbaar is, blijf ik liever zo ver mogelijk van haar achterbenen vandaan.

Bedankt maar het is niet dat er veel keuze is. Of ja, ik kan haar altijd met brokken halen maar daarmee wordt er geen probleem opgelost.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:08

Slaat ze omdat je haar weg jaagt of ook zomaar? Mijn merrie doet dit op de weide soms ook, draait haar kont en als ik haar naam durf zeggen komt ze drie passen dreigend achteruit (oren in de nek etc) ik blijf gewoon staan en laat zien dat ik niet voor haar opzij ga. Dit helpt eigenlijk wel! En anders een zweepje meenemen als ze toch slaat uit het niets.
Naar het hoofd toelopen heeft bij mijn merrie ook geen zin, ze draait gewoon rondjes zodat ze toch met haar kont naar me staat...

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:22

Normaal slaat ze niet (heeft 1x echt gebokt maar toen vormde ik ook een bedreiging, de andere keren dat ze slaat (niet dikwijls) heft ze haar kont omhoog maar met haar benen onder zich in). Over het algemeen legt ze haar oren in de nek en kijkt mij heel vies aan maar als ik haar wegjaag loopt ze wel. Tijdens dat lopen bokt ze wel wat maar ze is dan ver genoeg van mij af.
Die dag wou ze niet weg, ging ze omhoog en 'sloeg' daarna. Als ze mij echt wou raken dan zat ik hier niet meer maar ze draaide zich snel om en gooide haar achterbenen uit. Omdat ze zo heftig reageerde ben ik dus achteruit gegaan. Wanneer ze gewoon dreigt blijf ik idd staan en dan is het ook goed.

Het probleem is dus vooral als ze besluit dat ze zich toch maar niet laat wegjagen waardoor ik niet veel meer te zeggen heb en dat er andere paarden bijstaan die meerennen (wat hun baasjes niet zo leuk vinden).
Een zweepje meepakken heb ik aan gedacht maar daarvoor vind ik haar te onvoorspelbaar. Op dit moment kan ik haar meer gewoon pakken dan dat ze dreigt en om dan altijd een zweep mee te pakken is ook wat stom.

Ik had mij vooral verschoten omdat ze ineens zo in verzet ging terwijl ik eigenlijk een oplossing (laten lopen) had. En ik moet nog een manier verzinnen om dat verzet op te lossen.

Bedankt voor al de antwoorden...