Ik heb (sinds een jaar) een 8-jarige merrie die 24/24 in de wei loopt met 1 of 2 andere paarden. In de winter heb ik haar dikwijls met voer gelokt om haar te nemen (eerste deel van de wei nogal blubberig
en de andere paarden gaan de loop op) maar nu probeer ik haar terug gewoon te gaan halen.De ene keer gaat dit goed (wandel ik tot bij haar en staat ze met oortjes naar voor te kijken), een andere keer kijkt ze kwaad en dreigt ze wat. In de laatste situatie stuur ik haar weg met het halstertouw en mag ze wat lopen. Hierna laat ze zich gewoon nemen.
Vandaag had ze echter geen zin om te lopen. Wanneer ik haar probeerde weg te sturen ging ze omhoog om uiteindelijk omhoog te gaan en haar kont te draaien. Het kan zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan toen ik haar wou wegsturen maar ik deed (bij mijn weten) hetzelfde als de andere keren wanneer ze dreigt.
Iemand tips om haar dit gedrag af te leren? Of moet ik haar gewoon met voer gaan halen?
Wanneer ik haar eenmaal vast heb zal ze geen stap meer verkeerd zetten. Ook in de paddock of als ze alleen in de wei staat is er geen probleem om haar te pakken. Wanneer ze alleen staat komt ze naar mij toe.
Om haar te laten zien dat ze niet altijd moet werken heb ik haar al gewoon genomen, brokken gegeven en terug buitengezet maar de volgende dag had ik weer een kwade merrie (de dag ervoor en erna ging het wel goed).
In de paddock volgt ze mij als ik wegloop, stopt ze wanneer ik stop,...