Paard wil wel IN maar niet UIT de trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Paard wil wel IN maar niet UIT de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 11:51

Hoi,

mijn pony loopt heel gemakkelijk in de trailer en lijkt ook niet echt gestrest, maar het grote probleem is dat ik haar er niet meer uit krijg. ook niet als ik er een ander paard inzet en die eruit laat gaan.
ten eerste gaat ze als niet achteruit en doet ze dat wel dan springt ze wanneer ze de loopplank raakt met een noodsprong weer naar voren, wat dus ook voor ons erg gevaarlijk is. ik heb al vanalles geprobeert, van voer tot een andere pony erbij halen, tot duwen, etc. als ze er dan bijna uit is (voorhoeven ook op de plank) raakt ze helemaal in paniek en wil ze weer terugspringen. ik heb haar dus nog nooit zonder stress eruit kunnen halen.

heeft iemand hier ervaringen meer? wat kan ik doen, zijn er nog speciale trucs?

polbo

Re: Paard wil wel IN maar niet UIT de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:53

paard achterstevoren in de trailer zetten kan die er vooruit rustig uit lopen Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:35

Heb je het geprobeerd met een 1/1.5 paards?
Ik had dit probleem dus ook, maar het was compleet weg toen ze in een tweepaards kwam te staan.
In een 1 paards wou ze ook niet achteruit, en in een 2-paards is ze wel wiebelig, en komt ze er niet makkelijk uit maar ze gaat wel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:35

Je kunt eens kijken of je haar kunt vervoeren met een voorlader Lachen. Dan kan ze er aan de voorkant uit Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:36

Lijkt erop dat ze bang is voor de laadklep.

Zet haar eens met 2 voorvoetjes op de klep en dan achterwaarts, gaat dat goed,
dan 2 voetjes verder op de klep en achterwaarts
4 voetjes op de klep en dan achterwaarts enz enz

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:15

dit kun je vrij makkelijk zelf gaan oefenen op de grond.
mijn dier wilde ook nooit uit een trailer vanwege dezelfde reden.
ik ben begonnen met losse planken op de grond te leggen en hem daar voor en achterwaarts en zijwaarts overheen te laten stappen totdat hij genoeg vertrouwen had dat er niks gebeurde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:27

Behalve als ook het schuin lopen een rede is van de angst Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:31

hoe bedoel je dat?
leg es uit Haha!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:35

Ik ben benieuwd naar meer reacties. Ons paard heeft ooit haar hoofd gestoten bij t uitgaan van de trailer en sindsdien durft ze t ook amper om eruit te gaan.
Ze staat op dat moment helemaal in de startklaarhouding, als manlief de balk erachter weg haalt kan ik haar nog kalm houden door mijn stem maar als ik zeg dat ze mag, vliegt ze keihard achteruit. Ik heb het touw dan niet vast. Manlief vangt haar dan weer op (naja niet echt natuurlijk Clown ) maar zodra ze voeten op de grond heeft is ze gelijk kalm....

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:39

ga een dag met hem een dag gaan oefen met de trailer en dan een stukje rijden en veel geduld hebben .... XX

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:42

Gaat de pony aan de hand en onder het zadel wel achteruit? (rustig dan) Probeer anders dat eerst eens te oefenen op verschillende (vreemde) plekken. Dat ze leert om op jouw te vertrouwen bij het achteruit gaan, en om ook achteruit te gaan als jij dat vraagt. Misschien dat het dan vanaf de trailer ook beter gaat...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:42

mijn paard had dit ook, hij wou niet achteruit, hij deed het wel maar ging dan steigeren en hij is al zo groot (1.75) en kwam dan met zijn hoofd tegen de bovenkant aan.

oplossing: voorlader *LOL*

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:59

ik ga mee met advies van runninkawa, eerst 1 voetje erop dan weer 1 voetje terug, steeds stapje verder en weer terug, daarmee leert ze dat het geen eng ding is zo'n klep. dus niet helemaal de trailer in maar elke keer stukje verder. succes!

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:00

cp112 schreef:
mijn paard had dit ook, hij wou niet achteruit, hij deed het wel maar ging dan steigeren en hij is al zo groot (1.75) en kwam dan met zijn hoofd tegen de bovenkant aan.

oplossing: voorlader *LOL*

haha dat weet ik Tong uitsteken Tong uitsteken

maar het zow misschien ook kunnen zijn dat je paard beng is voor het geluid van de klep. had een paard wat ik ken ook. en die mensen hebben het opgelost door er een stuk rubber op te leggen. dan is het geluid minder hard.

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:03

Ja, er zijn dus echt meer mensen met dit probleem!
1 van mijn verzorgpaarden heeft dat ook ze loopt heel makkelijk de trailer op, maar er af ..
Naar mijn weten heeft ze nooit geen slechte ervaringen gehad met de trailer, Ja die komen nu omdat ze bijna de complete trailer sloopt wanneer mevrouw eruit moet (net zo lang / hoog stijgeren totdat het dak zo erg kraakt dat je denkt dat het wel bijna stuk moet zijn! Clown ) In de stal kan ze wel achteruit maar in de trailer doet ze 1 stap achteruit en komt dan omhoog. Niks helpt .. het paard wat naast haar staat (2 paard trailer) er uithalen en het paard welke niet achteruit wil gewoon los laten staan zodat ze er ook uit kan maar dat doet ze niet, zelfs de hardere aanpak (zweep of praam) heeft niks geholpen, want ze is eigelijk van weinig onder de indruk. Op stal is dat precies hetzelfde .. Als ze iets doet wat niet mag en de geeft haar een tik dan komt ze gelijk terug en probeert het nogeens! Ze wil er alleen uit als ze zich voorin om kan draaien. Tsjaa, de oplossing een trailer met een loopplank voor .. maar om die nou voor 1 paard aan te schaffen?

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 15:45

inderdaad, wij hebben zelf geen trailer dus lenen een trailer van iemand anders, en hebben ook geen geld om een nieuwe trailer te kopen met zo' n loopplank.

runningkawa schreef:
Lijkt erop dat ze bang is voor de laadklep.

Zet haar eens met 2 voorvoetjes op de klep en dan achterwaarts, gaat dat goed,
dan 2 voetjes verder op de klep en achterwaarts
4 voetjes op de klep en dan achterwaarts enz enz

ik vind jouw tip erg goed runningkawa, dat ga ik zeker proberen. ik heb met haar ook heel veel geduld omdat ze vrij snel bang is. maar echt oefenen van in en uit de trailer is dus geen optie omdat ik er minstens een half uur over doe om haar er uit te krijgen. en dan is het ook echt met moeite. ze staat gewoon stokstijfstil en verzet geen stap. mijn vader gaat misschien een neptrailer timmeren die ik dan in de tuin zet (wel ergens aan vast en stevig natuurlijk) dan kunnen we daarmee oefenen.

meer tips zijn natuurlijk ook welkom!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:47

met een bak voer al geprobeerd? Die doet ALLES voor eten, sinds kort vliegt hij de trailer in EN uit Haha!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 08:08

ja de mijne doet in principe ook alles voor eten, maar mijn ervaring is dat bix bij het trailer in en uit laden totaal niet helpt. grappig dat het bij die van jou wel helpt!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:57

Heel bekend verhaal voor mij Haha! . Mijn tinker had dat ook, die ging braaf achteruit totdat ze de klep voelde (gaat natuurlijk schuin naar beneden). Ik heb eerst heel veel aandacht besteed aan het aan de hand mee lopen en achterwaarts gaan, zodat ik echt elke pas kon sturen en stoppen zeg maar.
Toen ben ik met de trailer gaan oefenen, net zo als runningkwa schrijft. Eerst een pasje op de laadklep en weer terug, en zo steeds verder uitbreiden. Mijn paard moest er gewoon vertrouwen in krijgen dat er geen afgrond achter haar was.
Nu loopt ze gewoon los de trailer in en uit, ik maak haar los doe de stang er achter vandaan en zeg "kom maar" en dan loopt ze zelf eruit. (ze is nu verkocht, maar ze doet het nog steeds braaf)

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 13:13

ja ik ga dat ook zeker zoals jou oefenen TinkerTreas! lijkt me een goede manier. en bij mijn paard gaat het ook inderdaad helemaal om vertrouwen, ze komt uit spanje en is nogal bangig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:14

een persoon links en een persoon rechts achter het paard, die het dier duidelijk en rustig kunnen begeleiden Lachen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:38

Apple schreef:
Je kunt eens kijken of je haar kunt vervoeren met een voorlader Lachen. Dan kan ze er aan de voorkant uit Lachen.

Als dat zo'n trailer is waar een achterklep inzit en waar je er aan de voorkant ook goed uitkan bedoelen wij hetzelfde. Hele mooie trailer is dat! Knipoog