Van hengst naar ruin!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prophyta

Van hengst naar ruin!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:11

Hallo!

Mijn naam is Andrea.
Vanaf 24 april ben ik een trots eigenaar van mijn paard. Hij moet nog vier worden en ik kochtem als hengst. Hij was 5 weken onder het zadel en super braaf. Was meteen en klik tussen ons. Voorheen had ik en 10 jarige merrie van Iglesias. Zij was heel erg rillelig maar verder braaf. En ik ben best bang tipe dus val ik meteen om die hengst omdat ie nerges gaf.

Vorige week heb ik hem laten ruinen. Niet omdat ie vervelend was alleen omdat ik ga toch niet er me fokken dus zo kan ie ook lekker straks tussen andere paarden zetten. Zo kan ie lekker paard zijn.

Maar de laatste 5 dagen hij verandert heel erg. Hij is nu meer hengst als ie voor was. Hij krijgt heel veel pratjes en hij is heel erg wakker. Ik weet dat die hormonen nog 1 1/2 manden in zijn lichaam zitten maar ik vind het toch vreemd.

Heb iemand ervaring ermee? Kan mij iemand vertelen hoe het komt? Of dit gaat straks anders worden?
Ik hoop het wel omdat ik ben echt gek op hem.

Vriendelijke groetjes,

Andrea Verward Scheve mond Bloos

Wartertje

Re: Van hengst naar ruin!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:05

Rustig, het komt wel goed Knipoog Hij mist wat, en probeert het met gedrag te veranderen. Het kan nog wel even duren, maar neem goed les en laat je zeker niet kennen. Een ruintje die ik ken gedraagt zich ook constant als hengst, maar heeft het gedrag ondertussen al wel wat afgeleerd. Het komt met beetjes, hij gaat zich 'aanstellen' om toch nog indruk te maken laat ik het zo zeggen Knipoog

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:25

Hier hetzelfde inderdaad. Vorige week is onze 4-jarige geruind, we brachten een netjes opgevoede hengst zonder noemenswaardig hengstengedrag (in de omgang en onder het zadel niet, daarnaast bleef het bij wat brullen naar de merries toen het mooie weer begon) naar de kliniek en we haalden 5 dagen later een ruin op die ineens wat hengstenstreekjes bleek te vertonen: wat happerig ineens, en een stuk bijdehanter en uittesterig.
Nu zijn we een aantal dagen en het nodige opvoedkundig sleutelwerk verder en het wordt alweer een stuk minder.
Bij die van ons speelt het denk ik ook een beetje dattie zich wat gaat vervelen: hij werkt graag, wandelen (want ja we moesten nog een week of 2 met 'm stappen) vindt ie leuk maar ook niet elke dag.

ladypeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:27

paarden zijn met hengst zijn vaak erg op zich zelf nu komen ze op andere gedachten en dan gaan ze soms raar doen. was hij als hengst erg op zich zelf? zo een hebben wij ook je krijgt er geen hoogte van

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:52

Mijn minishet was verschikkelijk lief toen hij zijn balletjes nog had, niet gillen of brullen naar merries, niks... (hij had dan ook zn eigen kudde)
Maar toen opeens kwam hij alleen te staan en moesten zn balletjes eraf en daarna werd hij wat bijdehanter
niet echt meer braaf langs de weg naast me blijven lopen, maar kleine stukjes voor me uitdraven etc. En hij werd wat happeriger, maar na een kleine 2 maanden was het weer goed Lachen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:11

AmyII schreef:
Mijn minishet was verschikkelijk lief toen hij zijn balletjes nog had, niet gillen of brullen naar merries, niks... (hij had dan ook zn eigen kudde)
Maar toen opeens kwam hij alleen te staan en moesten zn balletjes eraf en daarna werd hij wat bijdehanter
niet echt meer braaf langs de weg naast me blijven lopen, maar kleine stukjes voor me uitdraven etc. En hij werd wat happeriger, maar na een kleine 2 maanden was het weer goed Lachen.

Kan ook komken dat je hem alleen gezet hebt natuurlijke n uti een kudde gehaald hebt

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:55

Het gaat wel over hoor! mijn ex hengst Haha! is ook bijgetrokken. Hij is bijna een jaar geleden geruind en heb daar nog maanden "last" mee gehad. Soms had hij nog wel eens zo'n uitspatting als ik hem uit de bak haalde bijvoorbeeld, vloog hij opeens weg! Of beet hij me als hij zijn zin niet kreeg... Maar het is nu allemaal over. Het blijft natuurlijk ook nog een jong dier dus die zal voorlopig proberen zijn grenzen te verleggen. Dat doet die van mij ook nog hoor! Het belangrijkste is dat je gewoon duidelijk en consequent bent.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:15

Ja maak je maar geen zorgen Knipoog Ik heb mijn paard vorig jaar maart geruind, was hij ook 4... Hij had al wel wat hengstengedrag. Het heeft bij hem ook een aantal maanden geduurd voordat ik verandering zag. Nu is hij al een stuk rustiger, maar hou er wel rekening mee dat de meeste paarden die wat later gecastreerd zijn wel wat hengstenstreken houden Knipoog

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:58

Zo dan weet ik vast wat Ik de eerste tijd kan verwachten. Ik heb ook een bijna 5 jarige hengst die over 2 weken gecastreert wordt. Hij is nu niet lastig en goed opgevoed (wordt gecastreert om gezondheids redenen), maar als hij dus de eerste tijd rare dingen gaat doen weet ik nu alvast dat dat vaker voorkomt.

prophyta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 08:12

Erg bedankt voor iedereen.

Ik ben blij dat niet aan mij ligt. Ik heb vroeger nog nooit een hengst gehad dus daarom.
Inderdaad voor was ie erg lief hij gaf nergens probleem maar nu met rijden soms hij schiet weg opeens en meteen bokt ie naa. Het lijkt erop dat ie jou echt afwilt hebben.
Verder aan de hand nog steeds super braaf hij bijt niet enzvoort.
Alleen dat wegschiten als ie iets eng vind volgens hem.

Maar voor iedereen wie gaat zijn paard ruinen zorg ervoor dat veel beweging krijgt. 3-4 keer in de stapmolen of in de hand hoe meer beweging hoe beter het geneesd. Het moet minstens 1 week goed bloeden. Dat is heel normaal. Als het wond snel dichtgaat dan krijg je echt problemen gaat het onsteken.
En als goed uitziet kan je gewoon op hem rijden hoef je niet 2-3 weken wachten.

Pling Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:27

een week bloeden is niet erg, maar het is ook niet erg als het eerder stopt. bij mijn paarden was het bij beiden na drie dagen over, ook geen dikke koker of wat.

hoe lang heb je het paard al? vergeet ook niet dat veel paarden hun nieuwe baas graag uitproberen. en als je zelf snel angstig bent kan dat best vervelend zijn.

prophyta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:03

Ik heb hem nu 4 weken. Dus is wel kort. En ik weet wat me wachten staat maar ik ga echt alles proberen om en goede band mee op te bouwen. Nu is ie op training en hij doet het super. Hij slingert niet als mene jonge paar hij loopt echt op vier benen. En in een week hij wijkt al en hij springt in galop heel makkelijk bijna uit stilstand. Hij is heel slim paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:10

dan denk ik dat hij je inderdaad aan het aftasten is. geeft niets, als hij je leert kennen komt het best goed, mits jij je een betrouwbare leider toont.

begrijp ik het nou goed, of zijn ze echt een week na het inrijden al met wijken begonnen? of is hij al langer onder het zadel?

prophyta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 23:42

Nee niet meteen. Hij is nu 9 weken onder het zadel. Maar hij pikt alles zo snel op en dat is tuurlijk fijn.
Verder doen wij rustig met hem alleen wij zijn ff uitgeprobeert. Is niks mee toch? Pling Pling

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 07:40

nee hoor! ik vatte het alleen een beetje op alsof hij na de eerste week onder het zadel al moest wijken, hihi!

prophyta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 16:48

Nee ben je gek? Haha!

Was wel leuk geweest dan meteen kan ik in de Z starten met hem. Ben ik vandaag bij hem geweest en hij is al rustiger als vorige week. Maar elke keer als ik kom kijken doet ie vervelend. Ik weet niet wat het is?

Voorlopig ga ik noog niet op hem rijden omdat helaas afgelopen vrijdag mijn vriend moeten wegbrengen dus ik voel me nog niet goed en ik ben bang als ik nu op hem gaan zitten dat word misschien nog eens mijn dood.

Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:55

als je er nog niet zeker van bent, laat het rijden dan nog even voor wat het is. neem tijd voor het paard als paard zijnde, doe wat grondwerk, leer hem kennen. het rijden komt vanzelf. zo kan hij jou ook beter leren kennen en dat zie je later ook terug in het rijden.