Linksachterhoef optillen - hoe aanpakken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarRic

Linksachterhoef optillen - hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:21

Hallo allemaal,
Bedankt voor het lezen, het wordt een lang verhaal.

Ik heb sinds ongeveer een jaar mijn paard, toen we hem kochten werd hij eerst klinisch gekeurd, daaruit kwam dat hij gezond was maar dat zijn linksachter hoef niet op te tillen was (gedragsprobleem), dit was voor ons geen reden hem niet te kopen.
Eenmaal bij ons hebben we er nog eens 2 dierenartsen naar laten kijken (naar zijn gehele gezondheid) maar er zou niks aan de hand zijn, ondertussen stapelden de problemen zich op (denk aan; niet stilstaan bij opstappen tot totaal weigeren, bang voor zwepen en heel snel bang voor mensen, hij sloot zich helemaal af naar mensen toe).

Door o.a. deze problemen ben ik met hem gaan grondwerken (Natural Horse~Man~Ship), hier ben ik heel lang mee bezig geweest en het ging steeds beter (met diepte en hoogtepunten), langzaam maar zeker sloot hij zich niet meer voor me af en konden we veel doen samen, helaas bleek het links-achterhoef probleem te blijven en ook bij de hoefsmid (bekapster) ging het niet.

Uiteindelijk heeft een dierfysiotherapeute hem nagekeken, en toen kwam de aap uit de mouw: zijn hele rugbekken en rugwerfels waren al sinds een hele lange tijd scheef (gekanteld), hierdoor had hij pijn, hij kon heel erg goed met die pijn omgaan - hij liep niet kreupel, deze pijn verklaarde heel veel problemen die we hadden zoals zadelen, opstappen, rijden, bit indoen én zijn links-achterhoef optillen deed heel erg veel pijn, daarom weigerde hij dat ook.

De fysiotherapeute (tevens instructrice) kwam wekelijks om verder aan zijn rug te werken om hem uiteindelijk recht te krijgen, door de vele oefeningen en haar behandelingen zit zijn rug in elk geval weer recht en heeft hij geen pijn meer (nog wel zeer slappe spieren etc.), de fysiotherapeute kwam (en komt nog steeds) elke week om ons les te geven, we begonnen ook weer met rijden (met nieuw zadel), het ging steeds beter en hij sloot zich helemaal niet meer zo af.
Door de zoektocht naar zijn verleden kwamen we erachter waarom hij zich zo afslootte: hij had zware dressuuroefeningen moeten doen, die hij door zijn rug dus helemaal niet kon, de ruiters dachten dat hij vervelend was en hij heeft dus zijn nodige klappen gehad...

Inmiddels gaat het veel beter met hem, maar één van de problemen waar we nog steeds tegenaan lopen is zijn linksachter hoef.
Hij kan normaal niet uitgekrabt worden en al helemaal niet zomaar bekapt, hij is bij ons onder verdoving bekapt.
Ricardo (het paard) associeerd zijn LA hoef optillen met pijn, al een jaar zijn we hiermee bezig maar veel verder zijn we niet.
Nu jullie het hele verhaal een beetje kennen: hoe zouden jullie dit aanpakken?
ik heb verschillende manieren gehoord, maar vanwege zijn verleden ben ik hier heel voorzichtig mee, ik wil hem niet nóg banger en gefrustreerder wat dat betreft maken.

Nu als ik het gewoon rustig probeer gooit hij zijn rechtsachter-hoef omhoog en stampt hij heel hard met zijn LA hoef.
Bedankt voor het lezen en ik hoop op reacties (ook andere tips zijn welkom).

Lolleke

Re: Linksachterhoef optillen - hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:26

Jeetje, ik kan zo ook geen specefieke dingen bedenken.
Ja clickertraining, voetje voor voetje naar voren, LA optillen naar voren is click en koekje.
Zo asocieert ie LA omhoog met koekjes en belonging.

Verder heb ik ongelofelijk veel respect voor de engergie die je in dit beestje gestopt hebt!!
Ga zo door!! OK dan! Ja

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 18:41

Bedankt voor je reactie.
Clickertraining is inderdaad wel een idee, ik ben alleen nog heel onervaren op dat gebied dus daar kan ik denk ik het best nog even mee wachten.
Nog andere ideeen of tips?

Bedankt voor het compliment Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:35

ik heb iets gezien op tv. ook een pony die zijn achterbeen niet wou optillen omdat hij dit associeerde met pijn. ze deden een speciaal halster om zodat als hij naar voren wilde lopen hij door de druk werd tegen gehouden en hij niet zijn kracht in het weglopen kon steken.
ze tilden zijn achter been op met een touw. niet vastgeknoopt, maar gewoon een touw die er over zijn hoef ging, en als je aan beide kanten druk gaf, moest hij zijn been optillen. ze hielden op die manier net zolang zijn been vast, totdat hij hem rustig hield en er niet meer mee schopte. toen mocht hij zijn been weer neerzette. dit zetten ze door en naar een paar dagen kon je met de hand het been optillen, omdat hij het niet meer associeerden met pijn. ik weet niet precies hoe deze methode heet. maar het tv programma was op animal planet en het heette petrescue, dus misschien kan je via de sites van animal planet of petrescue aan een naam komen of een betere beschrijving van wat ze deden.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 08:43

Bedankt voor je reactie, Dolor.
Ik zal eens op de site kijken.
Weet je misschien nog wat voor speciaal halster het was?
En misschien hoe ze ervoor zorgden dat de pony niet opzij ging? draaien met de kont?
Want dat doet mijn paard altijd, hij draait eerst van me af tot hij niet meer verder kan, en dan komt hij met zijn achterkant naar me toe, vaak in paniek, als ik dan niet gauw weg spring, walst hij over me heen (gericht schoppen heeft hij nog nooit gedaan).

Als ik hem vasthoud en iemand anders het probeert, loopt hij , weer in paniek en ondanks dat hij me nu respecteerd, zo langs me, en als dat niet kan dóór me heen.
Als we het omgekeerd proberen, dus iemand anders houd hem vast en ik probeer zijn hoef op te tillen, rent hij direct door de ander heen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:09

Als hij met deze oefening over je heen walst zul je wat meer tijd moeten besteden aan het wijken voor druk, voordat je naar dat voetje toe gaat. De manier waarop Dolor het beschrijft is ook de manier waarop ik mijn paard geleerd heb om voetjes te geven. Het spaart je rug en je hoofd blijft ver bij eventuele maaiende achterbenen vandaan.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:32

nee, ik weet niet meer hoe het halster heet. het was in ieder geval een soort touw halster, alleen dus zo geknoopt dat als je druk geeft aan het halster de pony dat op een bepaalde plaats voelt en daardoor stopt. als je het been wel gewoon kan poetsen, kan je proberen of je tijdens het poetsen het touw om zijn been kan doen. als je het been dan door middel van het touw optilt en je paard loopt weg, moet je meelopen maar het been wel omhoog houden, anders heeft je paard gewonnen. als hij dan stilstaat en zijn been stil heeft, mag hij hem weer neerzetten. op die manier leert hij dat hij beloont wordt voor het stilstaan en zijn been rustig houden.

veel succes verder en hopelijk kan je het op de site vinden.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 19:32

Cassidy schreef:
Als hij met deze oefening over je heen walst zul je wat meer tijd moeten besteden aan het wijken voor druk, voordat je naar dat voetje toe gaat. De manier waarop Dolor het beschrijft is ook de manier waarop ik mijn paard geleerd heb om voetjes te geven. Het spaart je rug en je hoofd blijft ver bij eventuele maaiende achterbenen vandaan.

Het wijken voor druk beheerst hij en doet hij keurig, alleen hij raakt in paniek waarbij hij alles probeert om weg te komen.
Het is inderdaad een goede methode, denk ik, maar als je paard zijn hoef met alle kracht neer stampt, dan trekt hij je met touw en al op de grond of niet?

dolor schreef:
nee, ik weet niet meer hoe het halster heet. het was in ieder geval een soort touw halster, alleen dus zo geknoopt dat als je druk geeft aan het halster de pony dat op een bepaalde plaats voelt en daardoor stopt. als je het been wel gewoon kan poetsen, kan je proberen of je tijdens het poetsen het touw om zijn been kan doen. als je het been dan door middel van het touw optilt en je paard loopt weg, moet je meelopen maar het been wel omhoog houden, anders heeft je paard gewonnen. als hij dan stilstaat en zijn been stil heeft, mag hij hem weer neerzetten. op die manier leert hij dat hij beloont wordt voor het stilstaan en zijn been rustig houden.

veel succes verder en hopelijk kan je het op de site vinden.

Touwhalsters heb ik ook, maar daar mag je een paard niet vast aan zetten en met vasthouden loopt hij door je heen.
Slim idee om het bij het poetsen te proberen, ik mag zijn been nl. wel gewoon poetsen en aanraken.

Ik ga jullie manier morgen als volgt uitproberen:
Bij het poetsen (terwijl hij vast staat aan een gewoon halster) van zijn linksachterbeen neem ik een halstertouw mee en probeer het been daarmee op te tillen.
Als hij wegdraait, draai ik mee (ik zit alleen nog wel met het idee dan hij zijn been neerstamt?).
Zodra hij door heeft dat ik blijf meedraaien en rustig stilstaat, leg ik zijn hoef neer.
Daarna belonen en zorgen dat hij zich lekker ontspant en dan opnieuw proberen (of kan ik beter na een keer stoppen en er een volgende keer weer verder mee gaan?).

Beide harstikke bedankt voor de tips!
Ik hoop dat de oefening morgen positief afloopt.