Mijn 2 shetlandpony's Bas en Tom zijn dikke maatjes. Ze delen alles samen, staan met zn tweetjes op de box, in de paddock/wei etc.
Er is af en toe wel wat dominantiestrijd, maar dat hou je toch met (ex)mannen
Bas is en blijft de baas, ookal doet Tom soms verwoedde pogingen om de baas te worden.
Ze zijn erg aan elkaar gehecht, als ik 1 meeneem om te werken brult de ander alles bij elkaar.
Nou staat er bij mij op stal een shetlandmerrietje van 1 jaar. Ze staat helemaal alleen achter de boerderij wat ik soms best sneu vind.
Het is een heel lief, aanhankelijk dametje.
Nou leek het mij wel leuk en gezellig voor haar om haar overdag bij Bas en Tom te laten lopen, dan heeft ze wat gezelschap.
Echter vraag ik me af of dat ten nadele zou zijn voor de vriendschap van Bas en Tom ?
Bas is een echte ruin, vind merries erg lief maar heeft geen hengstenmanieren o.i.d
Tom is iets heftiger bij merries, zijn hengstengevoelens komen dan wat sterker bovendrijven, hij zal er niet direct bovenop springen maar hij laat wel zien dat hij De Bink is.
Zou dit een concurrentiestrijd gaan opleveren ? Het lijkt me voor het merrietje erg gezellig en ook beter voor haar ontwikkeling om met soortgenoten om te gaan, maar ik heb er natuurlijk geen zin in dat Bas en Tom daardoor ruzie gaan krijgen, ik ben juist zo blij dat het dikke maatjes zijn.
Volgens mij is een merrie een merrie en maakt de leeftijd niet zoveel uit om hengstgevoelens aan te wakkeren.