plotseling beginnen steigeren, bijten ,... ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva___

plotseling beginnen steigeren, bijten ,... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:52

hallo,

Mijn shetje van bijna 2 jaar (het is een merrie) begint sinds deze week constant naar mij te steigeren /bijten Verdrietig ! Ze loopt ook steeds weg van mij en als ik met haar ga wandelen sleurd ze me overal naar toe ! Ze luisterd ook niet meer ! Vroeger steigerde/beet ze af en toe eens, dan gaf ik haar een tik en was het over maar nu trekt ze het haar gewoon niet meer aan.

Mijn vraag is nu : ligt het aan de leeftijd of probeert ze gewoon dominant te zijn (of kunnen het ook andere dingen zijn ) ? En hoe pak ik dit het beste aan ?

alvast bedankt Knipoog !!!!
groetjes eva

Coconut

Re: plotseling beginnen steigeren, bijten ,... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:55

Ik denk dat ze gewoon lekker aan het puberen is en aan het proberen is wat ze wel en niet kan maken bij jou.

Jij moet heel consequent zijn, mag iets vandaag niet, dan morgen ook niet! Als het erg word mag je haar best laten weten wie er de baas is door middel van een tik als ze gaat stijgeren of hard gaat bijten Knipoog

succes!

h0rsesgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:22

Ik denk dat het gewoon een questie is van niet opgeven , ik denk dat ze je aan het uitproberen is , en begint met puberen , je moet laten weten dat jij de baas bent en niet de shet , en als die het blijft doen dan moet je m een keer op zijn donder geven. Zodat als die het vandaag niet doet dat die het volgendeweek nog niet mag doen.

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:41

Misschien is we wel vreselijk hengstig en heeft ze hier last van, pijn of zo.
Ik heb ook een merrie die tijdens de hengstigheid erg lastig kan zijn zowel met rijden als in de omgang, terwijl ze normaal heel lief is. Dit is begonnen toen ze een jaar of 2 was.
Bij de veearts kun je er wel iets voor krijgen .En bij die van mij helpt dat goed.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 20:42

hoe kun je weten dat je merrie hengstig is ? Haha!

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:47

Nou een merrie van 2 jaar .. en de tijd van het jaar en haar gedrag zegt toch wel genoeg lijkt me Haha!

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 20:56

dus moet ik haar gewoon straffen en tonen wie de baas is en het zal wel overgaan ? Ik heb wel al opgemerkt dat ze de laatste tijd wel heel veel flemt Haha! .

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:59

Flemmen kan ook duiden op pijn.
Je moet niet over je heen laten lopen, maar ik zou haar gedrag wel even afwachten. de hengstigheid duurt 18 dagen ongeveer. Ik weet niet hoelang ze dit al doet?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:12

ze doet dit vanaf donderdag !!
Ze is duidelijk hengstig want ze heeft echt alle kenmerken van hengstigheid Haha! !!

ik heb wel nog enkele vragen in verband met hengstigheid Knipoog :
1) is dit éénmalig of is dit elk jaar ( misschien domme vraag Bloos )
2) zal fleur weer de oude worden ? (ik hoop van wel Haha! )
3) moet ik speciaal op iets letten als ze hengstig is ?

groetjes eva Knipoog

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 07:18

Dit herhaald zich het hele voorjaar,maar de reacties worden steeds minder hoor... en de gehele zomer door en komt normaal gesproken om de 3 weken terug, maar de eerste hengstigheid van het seizoen is vaak de heftstigse. het lastig zijn of agressief duurt een dag of 6.
Maar vraag maar eens aan je dierenarts die kan je het haarfijn uitleggen.
Je hoeft niet ergens speciaal op te letten, maar ze kunnen nu ook makkelijker slaan en bijten, dus wat meer op jezelf letten

succes ermee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 07:57

Je paard zal vanaf nu ongeveer alle drie weken hengstig worden, en dan kan ze in haar reacties wat heftiger worden. Fleur kan zeer gerust weer de oude worden, maar dan moet jij duidelijker zijn en proberen de leider over haar te worden. Je paard is een kleuter en gaat dingen uitproberen, en dan moet je weten hoe je moet reageren. Alleen die tik - die in het verleden heeft geholpen - volstaat nu niet meer. Ga grondwerk met haar doen, leer haar te wijken voor druk. Als ze merkt dat je niet met je laat sollen, is ze de lieve Fleur weer.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 08:58

wat is grondwerk precies ? Bloos
ik heb er al veel van gehoord .

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 09:11

ik heb een beetje gesurft en ik heb al een paar oefeningen gevonden ! wie weet nog sites,oefeningen enz... Haha!. ik denk dat ik ook eens naar de bib ga gaan. aan de oefeningen die ik gezien heb op de computer zie ik het al zitten Tong uitsteken !!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:50

Het ligt EN aan de leeftijd EN ze probeert dominant te zijn. Op deze leeftijd gaan ze weer opnieuw de grenzen van je opzoeken... en belangrijk is om HEEL consequent te zijn en goed gedrag ook METEEN te belonen. Daar zijn ze erg gevoelig voor. Succes!

Betreft het hengstig zijn, dit verschilt ook heel erg per pony. Mijn v-pony is dan alleen wat enthousiaster en "danst" echt als ik met haar naar les ga.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 16:53

ik ben vandaag geweest en ze was in het begin echt stout (ik heb haar flink op haar nummer gezet Haha! ) maar naar het einde toe was ze weer braaf Tong uitsteken .

ik ga nu woensdag naar de bib gaan kijken voor boeken over grondwerk Knipoog .

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:35

Dat gaat zo te horen helemaal goed komen. Hoe meer jij ook met je paardje bezig bent, hoe beter de omgang tussen jullie ook wordt.... super dus als je met grondwerk gaat beginnen! Heel veel succes, en hou me op de hoogte!

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 19:39

!!ja doe ik zeker Knipoog !!

ik ben ook deze week naar de bib gegaan en heb 2 boeken meegebracht ; HET ABC VAN GRONDWERK en nog een boek maar dat zag er nog een intressant boek uit ( training van ruiter en paard, lammert haanstra ). En ik heb iemand leren kennen die me wil helpen dus alles zal wel in orde komen Clown

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 17:05

fleur is helemaal de oude Haha! !! Ik heb ook al een paar dingen aangeleerd ( zoals ; achterwaarts,zijwaarts,hooo, aan de hand draven ).
Dus ze doet het echt goed.

ik ben trots op m'n meisje Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:17

Fijn dat het grondwerk iig al wat vruchten af heeft geworpen. Nu niet stoppen omdat ze "weer de oude" is....

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 17:19

ja zal ik zeker niet doen Knipoog !! ik heb er plezier in en fleur denk ik ook Haha! !!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:53

Fijn dat het nu beter gaat. Vaak is het resultaat er inderdaad al vrij snel, en ja... zoals je zelf ook al aangeeft, niet stoppen!

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 10:00

zijn spelletjes eigenlijk ook een onderdeel van grondwerk of niet ?

waar is het beste dat dat grondwerk doet ? Mag het in de wei (aangezien ik geen rijbak heb Boos! ) ?

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:23

Ja, grondwerk mag in de wei, het enige nadeel is dat paarden dan soms meer afgeleid zijn omdat de weide ook de omgeving is waar ze los mogen. Misschien een deel afzetten waar je steeds gaat trainen (weet niet ofdat je daar de mogelijkheid tot hebt?).

Spelletjes een onderdeel van grondwerk, dat weet ik niet zeker, maar of dit nu wel of niet het geval is, het kan NOOIT kwaad om dat met je pony te doen, het versterkt zoiezo de band! Hoe meer je met je pony bezig bent (natuurlijk wel op een goede & verantwoorde manier;)), hoe beter de verhoudingen komen te liggen en de band tussen jullie wordt. Lekker doorgaan zo dus!

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:30

ik heb het gevoel dat fleur mij veel beter vertrouwt ! dus het werpt zeker zijn vruchten af Knipoog

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:20

Mooi zo! Ga zo door! Knipoog