Nieuwe verzorgpony erg gestres't

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miss_annetjj

Nieuwe verzorgpony erg gestres't

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:32

Hee,
Ik werd laatst opgebeld door een mevouw uit het dorp,
waar ik vroeger haar paard verzorgde.
Haar paard is helaas overleden.

Ze vertelde dat ze een nieuwe pony heeft gekocht,
maar dat er iets niet helemaal lekker zit, en ik ben vandaag dus even wezen kijken.

Met poetsen was ze erg ontspannen, maar als ik met mijn hand over haar hoofd aai,
doet ze haar hoofd zo hoog mogelijk zodat ik er niet bij kan!
Zodra ik mijn hand dan rustig op haar hoofd leg, komt ze langsaam weer naar beneden en is er niets aan de hand.

Daarna heb ik haar gelongeerd,
de eigenaar heeft het bit al van het hoofdstel afgehaald, en doet nu alles bitloos.
Met longeren liep ze gelijk gespannen en met haar hoofd erg hoog,
maar was veder erg braaf.
Na een tijdje begon ze met haar lippen op elkaar te klappen,
alsof ze praat zegmaar.
Ze was veder wel gewoon braaf.

Ze heeft vroeger rug klachten gehad, vertelde de eigenaar.
Bij de vorige eigenaar deed ze dit ook al, dus het kan niet liggen aan de nieuwe omgeving.
Ik weet nu niet zo goed wat ik er mee moet,
zou ze een blokade hebben? of wat anders.
Hoe moet ik dit aanpakken?

Gr Anne. Pling

trustHim

Re: Nieuwe verzorgpony erg gestres't

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:34

ik zou eerst een d.a. laten nakijken of alles lichamelijk ok is. daaran zou met grondwerk beginnen voor het vertrouwen en eerst daarin naar ontspanning proberen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:52

Is de pony misschien kopschuw?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:31

ik denk dat de pony kopschuw is. mijn eigenpaard is dat ook (nog steeds). als ze tijdens het longeren kauwbewegingen maakt is dat juist goed. maar jij beschrijft het als het op elkaar klappen van de lippen, dus ik weet niet of het kauwen is. als ze ook haar binnen oor naar je toe heeft is dat een teken dat ze op je let, gaat ze daarna kauwen dan is dat een teken dat ze zich aan je begint over te geven en jou als baas ziet. laat ze ook nog eens haar hoofd naar beneden zakken dan geeft ze zich helemaal over.
begon ze uiteindelijk aan de longe nog te ontspannen of bleef ze gespannen?
je kan kijken of ze nog rugklachten door te kijken hoe ze reageerd op druk. je moet dan je hand net boven de schoft houden, je doet dan je duim aan de ene kant van de ruggegraat en je wijsvinger aan de andere kant, dan geef je zachtjes druk en ga met je hand naar achter. als ze erg gevoelig of boos reageerd heeft ze nog last van haar rug.
hopelijk kun je hier wat mee.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:23

Tja, inderdaad de rug na laten kijken, maarja als ze er met poetsen niet op reageert (sommigen geven direct aan als je er met de borstel over heen gaat dat ze er last van hebben) dan zal het waarschijnlijk eerder te maken hebben met 'kopschuwheid' (kan rug voor de zekerheid beter wel na laten kijken) en misschien is de vorige eigenaar er wel zo'n eentje die alleen boos wordt als het fout is, maar weinig beloond. Paarden/pony's kunnen daar erg onzeker van worden, omdat ze niet worden bevestigd wat goed is en alleen weten wat ze NIET mogen (had de eigenaar van mijn vorige verzorgpaard ook).
En inderdaad loswerken, wandelen, lekker poetsen en tuttelen (voor zover het een paardje is dat daar van houdt natuurlijk), maar ook proberen extra veel het hoofd te aaien, zodat ie leert dat dat niet eng is, maar juist fijn.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:24

zoals al is gezegt, laat haar lichamelijk controleren.

misschien is ze ook wel kopschuw