Halster om doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel_24

Halster om doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:07

Wie kan mij raad geven.
Mijn veulen kon ik vanaf begin afaan goed het halster om doen met in de wei zetten en eruit halen, nooit geen problemen mee gehad, sinds 2 weken terug ze is inmiddels 1 jaar geworden en ik krijg haar het halster niet meer om. Ze komt wel gewoon bij me om te aaien en knuffelen etc. maar zodra ik met het halster kom is ze weg, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

xx_winny_xx

Re: Halster om doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:08

halster touw op de nek en haar niet laten weg gaan en gewoon omdoen! doe het anders met iemand erbij. doe het dan elke dag en beloon haar elke keer heel uitbundig.. het is een veulen dus die kunnen nog wel eens eigenwijs worden. maar 1 keer proberen is omkrijgen. niet boos weglopen want dan blijft het een eeuwig spelletje voor haar. succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:10

Weer even een opfrissessie inlassen. In de box zetten zodat ze niet het hele weiland door kan, eventueel met haar achterhand in een hoek zetten.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:11

probeer eens gewoon een koord om haar hals te doen zoadat ze niet meer kan wegdraaien van je en dan zonder veel na te denken hoe of wat zo vlug mogelijk het halster aan doen, laat haar er een paar dagen terug aan wennen zonder het af te doen. Als het voorheen geen probleem was zal ze wel vlug verstaan dat het haar niks doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:17

Ik zou het halster niet omlaten want daar zijn ze snel genoeg aan gewend. Het is het moment van opdoen en afdoen. Niet snelsnel om dat hoofd frotten, trek er een kwartier voor uit (langer kan hij zich toch niet concenteren) en doe halster op, belonen, halster af, belonen, halster op, belonen, halster af belonen.
En dat lukt echt het beste in een box of in een andere afgesloten ruimte, en niet met een touwtje om zijn nek...

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:35

Tuurlijk in de box maar daar kunnen ze ook van je wegdraaien hoor.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:36

en niemand spreekt van frutselen alleen eenmaal je begint niet meer staan denken hoe je het gaat aanpakken

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:47

ik ben het met cassidy eens..gewoon kalm blijven en er tijd voor nemen. in het de box kunnen ze idd ook wel wegdraaien..maar de oppervlakte is niet zo groot als in het weiland.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:49

Ja zoals de anderen zeggen.Misschien kan je nog iets lekkers meenemen en dat voor haar/zijn neus houden?

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:05

Bedankt voor jullie reacties, ik heb al van alles geprobeerd. Ze staan dag en nacht in de wei. Ze staat dus nu ook in de wei, ik heb al geprobeerd met voer en wortels en van alles daar komt ze ook wel voor en kan haar dan ook gewoon aaien enz. Maar zodra ik ook maar probeer een touw om haar hals te doen of het halster zelf erbij pak is ze alweer weg ze maakt er ook echt een spelletje van.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:14

Als ze de hele wei rond rent .. blijf je gewoon rustig en loopt er in een heeeel sloom tempo naar toe .. zodra je haar te pakken krijg pak je dr / hem vast en doe je het halster om .. als ie weer weg loopt .. geef je hem een tik ofzo.. en als ze/hij het goed doet beloon je hem.haar
Heel simpel Knipoog

Arletjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:51

Dat is moeilijk... maar hoe zet je haar dan van de wei in de stal/box ? Of staat ze gewoon altijd in de wei ?

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:52

Ze staat altijd in de wei, alleen als het echt heel erg slecht weer is binnen.

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:42

Ik zou het in de hoeken zetten, waar ze bijna nergens naartoe kan. Even rustig praten en gerust stellen. Dan probeer je halster om te doen, houdt je met je rechterhand haar neus naar beneden, en probeer je het halster om te doen. Komt ze toch vrij, wachten tot ze weer naar je toe komt, doen wij aaaaltijd. Soms moet je lang wachten, maar je moet er geduld voor hebben. Wanneer ze dan bezig gaat met hooi eten of wat dan ook, dan haal je haar maar naar je toe. Probeer je het weer. Weer rustig praten. Wanneer ze het na een paar keer nog niet doen word ik altijd strenger. Dat ze weet dat het nu wel menens is, geen spelletjes! Duivel Khoop dat het werkt voor je.

Dit lijkt mij de beste oplossing, dit doe ik ook altijd. (veulen van jaar)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:48

Dribbel19 schreef:
Ze staat altijd in de wei, alleen als het echt heel erg slecht weer is binnen.

Dan moet je er toch echt een project van maken: binnenhalen, oefenen om het halster om te doen, half uurtje laten staan en weer naar buiten zetten.
Beetje moeite doen kan geen kwaad hoor! Je zegt zelf: ze is je vreselijk aan het uitproberen.

AllejandroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 06:50

En dit gaat van kwaad tot erger als je zo achter haar aan blijft rennen Knipoog

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:16

Roos91 schreef:
Ik zou het in de hoeken zetten, waar ze bijna nergens naartoe kan. Even rustig praten en gerust stellen. Dan probeer je halster om te doen, houdt je met je rechterhand haar neus naar beneden, en probeer je het halster om te doen. Komt ze toch vrij, wachten tot ze weer naar je toe komt, doen wij aaaaltijd. Soms moet je lang wachten, maar je moet er geduld voor hebben. Wanneer ze dan bezig gaat met hooi eten of wat dan ook, dan haal je haar maar naar je toe. Probeer je het weer. Weer rustig praten. Wanneer ze het na een paar keer nog niet doen word ik altijd strenger. Dat ze weet dat het nu wel menens is, geen spelletjes! Duivel Khoop dat het werkt voor je.

Dit lijkt mij de beste oplossing, dit doe ik ook altijd. (veulen van jaar)

Bedankt voor je tip, ga dit maar eens proberen van het weekend.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 15:29

Het is gelukt! Ze heeft haar halster weer om bedankt voor jullie tips.

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:53

mooi dat het gelukt is Lachen

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:33

Ik zat mee te lezen omdat het bij onze shet ook moeilijk is om het halster om te doen, nu vraag ik me dus af op welke manier jij het dus gedaan hebt, ik las namelijk meerdere mogelijkheden hier.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:42

Bij de wei zitten meteen de stallen naast, wij hebben toen het stukje tussen de wei en naar de stal toe afgezet en haar toen de stal in gelokt en daar kon ze geen kant meer op en hadden we het halster zo om ging prima.