Graag tips en adviezen van ervaren haflingerliefhebbers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

isaja

Graag tips en adviezen van ervaren haflingerliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 22:11

Hallo ik ben nieuw op het forum en heb eerst een poosje meegelezen en heel soms een reactie gegeven Haha!
Maar sinds 2 weken ben ik eigenaresse van een haflingerveulen (hengstje) van 9 mnd en ben zo verliefd op hem.
In het begin toen hij van de manege afkwam moest hij per trailer richting mijn huis en dat was een nachtmerrie, hij raakte gewoon in paniek..........gelukkig waren er genoeg die mij hielpen om King in de trailer te krijgen.
Thuisgekomen heb ik hem gelijk in de wei gezet met trailer en al en langzaam kwam hij eruit en begon een beetje de weide te verkennen.
Mijn 3 shetjes (merries) moesten niets van hem hebben en zagen hem natuurlijk als een indringer maar gelukkig zat er genoeg stroomdraad tussen Knipoog zodat ze hem niet konden jennen want het zijn echt mutsen die drie Clown
Ook ik had het gevreten want de eerste week moesten de meiden ook niets van mijn hebben en negeerden mijn gewoon Cool
Het heeft ongeveer een week geduurd voordat hij zijn rust had gevonden en ik ging elke minuut van de dag even bij King kijken want hij was best zielig in het begin...........hij miste zijn vriendje waar hij hele dagen mee optrok en zocht toenadering bij de dames, maar hij kreeg een 0 op zijn request...............maar nu hoef ik maar naar buiten te lopen en hem te roepen en hij kijkt op en begroet mij Haha!
Nu wil ik dus beginnen met zijn vertrouwen richting mij wat uit te breiden door bijv zijn hoefjes te doen maar hij vindt het maar niets en stapt soms echt nog wel schrikkerig opzij.........wel laat hij zich aaien en knuffen door mij en hij legt zijn hoofd ook al echt tegen mijn aan...........maar nu is mijn vraag eigenlijk hoe kan ik hem het beste benaderen want ik merk ook wel dat als hij iets niet kent of eng vindt dan wordt hij echt dominant of wil een bokje geven of mij aan de kant duwen.
Maar ik tollereer dat uiteraard niet maar hij is soms echt sterk heb al wat spierpijntjes in mijn schouders gehad Clown

Moet ik hem nog even met rust laten of kan ik al wat met hem gaan doen???

Sorry voor mijn lange verhaal en ik hoop een hoop tips en adviezen te krijgen.......

Alvast bedankt

polly2

Re: Graag tips en adviezen van ervaren haflingerliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:20

Ik vind dat je hem niet met fluwelen handschoentjes hoeft te behandelen.
Kijk eens hoe paarden met elkaar in de kudde om gaan.
Dus...heel kordaat, gewoon lekker gaan poetsen, zijn eventuele gedraaikont gewoon negeren en doorgaan. Dan ontdekt hij het snelst dat het niets voorstelt. Ditzelfde geldt voor het optillen van zijn voetjes. gewoon doen, zonder veel gedoe. Als je het nu niet doet, kun je later echt problemen krijgen. Mijn buren hebben een twenter en die hebben dit soort dingen altijd uitgesteld of hte voorzichtig aan gepakt. Als de hoefsmid nu komt is het echt drama daar.
Verder zou ik je het advies willen geven, dat als je hem lekker halstermak hebt en hij laat zich lekker poetsen en hoeven optillen: gooi hem met een stel leeftijdgenoten ergens in een groep. Dat is het allerbeste voor hem gedurende de zomermaanden. Als hij dan na deze tijd weer terug komt, dan pak je de verzorgingsdingetjes zo weer op, want je hebt het hem van te voren goed aangeleerd.
Veel plezier en succes met hem.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:23

Ten eerste als je niet weet hoe je met een veulen om moet gaan had je 'm niet moeten kopen.

Ten tweede begrijp ik dat je veulen nu alleen staat in de wei. Een veulen moet in een kudde met andere paarden, leetijdsgenootjes of oudere paarden die graag nog ravotten. Als je alleen je shetmerries hebt, zsm castreren en bij je merries zetten dan heeft hij in ieder geval gezelschap.

Ten derde hoeft een veulen niet meer te kennen dan braaf meelopen aan de hand, overal aangeraakt/gepoetst kunnen worden, en voetjes optillen. De rest komt later wel.

De enige tip die ik je nu kan geven is zoek iemand die je kan helpen, en niet via de computer maar bij jou en je veulen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:26

Dit heeft niets met haflingers te maken hoor, je hebt gewoon een veulen dat zich nog niet helemaal thuis voelt, gewoon rustig doorgaan met het blijven oefenen met hoefjes optillen en af en toe aan de hand wandelen, niet te lang, dan komt het met de tijd vanzelf wel goed.
Gaat het veulen op den duur wel samen met die shets, want een veulen alleen werkt niet, dan vereenzaamt hij, wel eerst laten ruinen dan, succes

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 22:34

Ik heb de veulen pas 2 weken en ik heb hem gekocht omdat de vorige eigenaars gewoon geen tijd voor hem hadden en hier heeft hij het nu naar zijn zin, hij krijgt genoeg aandacht en volgende week krijg ik een ruin erbij en die komt bij hem te staan.........zolang hij niet gecastreerd is ga ik hem niet bij de merries doen.

Wil gewoon wat herkenningsverhalen horen of tips en adviezen en zit niet echt te wachten op kritiek...........opbouwende kritieken daar sta ik voor open

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 22:35

sjorsie schreef:
Dit heeft niets met haflingers te maken hoor, je hebt gewoon een veulen dat zich nog niet helemaal thuis voelt, gewoon rustig doorgaan met het blijven oefenen met hoefjes optillen en af en toe aan de hand wandelen, niet te lang, dan komt het met de tijd vanzelf wel goed.
Gaat het veulen op den duur wel samen met die shets, want een veulen alleen werkt niet, dan vereenzaamt hij, wel eerst laten ruinen dan, succes

Kijk hier kan ik wat mee Haha!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:59

Veulens zijn nou niet de makkelijkst maar je leert er wel onwijs veel van..
Probeer wel te kijken dat het op gegeven moment geen gewoonte wordt dat hij iets doet.. Als het angst is oke.. Gewoon rustig blijven.. Wordt het bijdehand en vind hij het allemaal niet eng meer mag je hem best eens terug zetten.. Jij bent de baas..
Wel goed dat je er een ruin bij krijgt, Zal hij vast fijn vinden Lachen

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 10:22

Ik borstel hem ook elke dag heel rustig en ga langzaam met mijn hand op verkenningstocht zodat hij merkt dat het allemaal niets voorsteld.
Daarna gaan we rustig in de wei stappen en dat gaat ook goed.........soms wil hij wat uitspoken maar ik probeer zo consequent mogelijk te zijn.
En inderdaad ik heb nog nooit een veulen gehad en ben soms best onzeker of ik het goed doe...........net als toen ik mijn dochter kreeg.............maar dat is ook allemaal goed gekomen ze is ondertussen 6 jaar en een heerlijk kind.
Met King komt het ook allemaal wel goed.

En volgende week krijg hij zijn speelkameraadje dus ik ben benieuwd hoe ze het samen gaan vinden

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 10:26

Pauk schreef:
Veulens zijn nou niet de makkelijkst maar je leert er wel onwijs veel van..
Probeer wel te kijken dat het op gegeven moment geen gewoonte wordt dat hij iets doet.. Als het angst is oke.. Gewoon rustig blijven.. Wordt het bijdehand en vind hij het allemaal niet eng meer mag je hem best eens terug zetten.. Jij bent de baas..
Wel goed dat je er een ruin bij krijgt, Zal hij vast fijn vinden Lachen

Ik had even in je profiel gekeken en zag dat jouw merrie drachtig was van Allacher.............. Haha!

King is namelijk ook een zoon van Allacher Pling

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:01

Mijn merrie was drachtig van allacher.. 4 jaar geleden is daar een pracht van een merrie uit komen rollen Knipoog

Doe gewoon wat je goed lijkt, adviezen zijn goed maar je moet er zelf ook achter staan.
Mijn 1e veulen(Kyra, die allacher dus) was voor mij ook heel wat. Ik had te weinig ervaring. Maar het is allemaal goed gekomen en een heerlijk paard. Vooral door naar mezelf te luisteren.. Ik heb er een hoop van geleerd en zal jij vast ook doen.. Een veulen is nou eenmaal anders dan een volwassen paard..

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:37

Ben het helemaal met je eens Pauk...........zelf sta ik er voor 100% achter .........ik heb al wat informatie ingewonnen over grondwerk.
En we hebben hier in de buurt een stalhouderij waar ik al mee afgesproken hebt dat hij daar beleerd gaat worden en hun hebben ook 2 Hafhengsten Wairan en Atlantic genaamd en samen met die eigenaar gaan wij King opvoeden.
Maar eerst mag hij lekker veulen blijven Haha!
Hij is echt lief met hier en daar streken

Afbeelding

btw je hebt echt mooie paarden Pling

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:47

Ik denk persoonlijk dat jij hem moet behandelen net zoals een volwassenpaard dit zou doen.
Ik zou hem "toelaten" in "jou kudde", maar hem wel wijze waar zijn plek is!
doet hij dominant, jaag je hem van je weg, paarden die immers alleen staan bv "uit de groep gejaagd worden". Zijn heel kwetsbaar en dat weten paarden, vandaar dat dit een strenge straf is, als hij weer normaal is, laat de leidende merrie (jij dus) hem weer terug in de groep, en zo doe je dat opnieuw en opnieuw, van moment dat hij zich neerlegt bij zijn rang dan zal hij ook open worden tegen jou.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:11

Wat heeft het voor zin een jong paard te behandelen als volwassenen als hij aangeeft dat hij bang is?

@ Isaja.. Dat is in ieder geval al goed Lachen Dan heb je hulp!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:04

Pauk schreef:
Wat heeft het voor zin een jong paard te behandelen als volwassenen als hij aangeeft dat hij bang is?

Ik denk meer dat Woest bedoelt dat ik hem moet behandelen zoals een volwassen paard met hem omgaat als hij in een kudde loopt.
Dus leiderschap tonen en zorgen dat hij weet waar zijn plaats is Haha!
En als hij dominante trekjes ga vertonen hem gelijk laten merken dat ik daar niet van gediend ben. Maar dat doe ik ook.

Vanmiddag heb ik met hem in het weitje naast de zijne gestapt en gelijk wilde hij gaan rennen en ik heb hem gelijk bij zijn halster gerukt en terug gezet. Even met hem een rondje gelopen en weer terug zijn wei in. Heb hem beloond dat hij zich netje gedragen heeft.

Alleen heeft hij nog moeite om pootjes te geven en aangezien hij vorige week bekapt is en dat was met recht een drama Hamer
Wil ik dit wel zo snel mogelijk onder de knie hebben...........tja en wat hem nooit geleerd is ......is allemaal nog eng voor hem...............maar ik heb geduld Haha!

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:28

ja, geduld hebben is het belangrijkste en verder ben ik het helemaal met Pauk eens.
Veel succes ermee!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:09

Freggel schreef:
Ten eerste als je niet weet hoe je met een veulen om moet gaan had je 'm niet moeten kopen.

Ten tweede begrijp ik dat je veulen nu alleen staat in de wei. Een veulen moet in een kudde met andere paarden, leetijdsgenootjes of oudere paarden die graag nog ravotten. Als je alleen je shetmerries hebt, zsm castreren en bij je merries zetten dan heeft hij in ieder geval gezelschap.

Ten derde hoeft een veulen niet meer te kennen dan braaf meelopen aan de hand, overal aangeraakt/gepoetst kunnen worden, en voetjes optillen. De rest komt later wel.

De enige tip die ik je nu kan geven is zoek iemand die je kan helpen, en niet via de computer maar bij jou en je veulen.

Ik ben echt helemaal met je oneens. Waarom zou je geen veulen mogen kopen als je er geen ervaring in hebt? Je moet toch ergens beginnen met ervaring opdoen.
En nu al castreren, ben je helemaal gek, laat het veulen zich eerst eens ontwikkelen voordat je hem castreert. Een vroege ruin mist heel wat ontwikkeling, qua bespiering, maar ook in de groei belemmer je hem hiermee.
Ik vraag me af waarom je uberhaupt reageert, als je toch alleen maar kritiek hebt!!!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:29

Omdat de opvoeding van een veulen niet iets is wat je zomaar doet. En wat ook niet zomaar via de computer is te vertellen.

Een veulen leert snel iets verkeerds aan en dan is het moeilijk om het af te leren. Vandaar ook het advies om het samen met iemand te doen die er ervaring mee heeft. Zodat je ook zelf ervaring op kunt doen.

Wat castreren betreft is het heel simpel, op het moment dat beide ballen zijn ingedaald kun je castreren. Dit heeft geen enkele belemmering voor de groei, hooguit wordt hij 1 á 2 cm groter. En bespiering komt van training en niet vanzelf. Een veulen hoort ook niet alleen te staan, dit is slecht voor zijn mentale/sociale ontwikkeling, vandaar mijn advies om te castreren als hij alleen zou blijven staan. Ik heb inmiddels gelezen dat er een ruin bijkomt, prima dus. Mits dat het een ruin is die van spelen houdt. Want ook dat is belangrijk voor een veulen; rennen, spelen, donderen. En lang niet alle volwassen paarden zijn door nog voor te porren.

Verder blijf ik bij mijn standpunt dat een veulen in principe niet meer hoeft te weten dan meelopen aan een halster, overal aangeraakt/gepoetst worden en voetjes optillen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:09

Freggel.. Ik vind dat je vreemd reageert..

als jij ervaringen heb met volwassen paarden. Kan je dan ook meteen een jong veulen opvoeden?
Een volwassen paard en een veulen is heel wat anders.. Waar kan je beginnen met ervaring van een veulen als je nooit met veulens in aanraking komt.. Eens moet de 1e keer zijn hoor

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:45

Vandaar ook het advies om het met iemand samen te doen die wel ervaring heeft Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:06

Pauk schreef:
Freggel.. Ik vind dat je vreemd reageert..

als jij ervaringen heb met volwassen paarden. Kan je dan ook meteen een jong veulen opvoeden?
Een volwassen paard en een veulen is heel wat anders.. Waar kan je beginnen met ervaring van een veulen als je nooit met veulens in aanraking komt.. Eens moet de 1e keer zijn hoor

Maar ik denk dat het dan wel verstandig is om dat samen met iemand te doen die er wel ervaring mee heeft. Je maakt snel fouten (ookal heb je dat zelf misschien niet door) en dan zit je 30/40 jaar met gebakken peren... In de eerste drie jaar vorm je het hele paard. Dan wil je toch dat dat goed gebeurd? Er zijn vast wel mensen die je daarbij willen helpen.
Mijn zus heeft Faram als veulen gekocht, en ze was toen 13. Dat is ook misgegaan... Uiteindelijk is het met veel pijn en moeite een geweldig paard geworden, maar hij had haar dood kunnen trappen op het moment dat hij het ergst was.
Met veulens, en zeker met hengsten, moet je wel voorzichtig zijn en toch over aardig wat kennis en ervaring met veulens beschikken om ze zelf op te kunnen voeden...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:09

--> OMG

Omdat dit geen specifiek haflingerprobleem is, kun je op dit forum meer reacties en tips krijgen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:19

Freggel schreef:
Omdat de opvoeding van een veulen niet iets is wat je zomaar doet. En wat ook niet zomaar via de computer is te vertellen.

Een veulen leert snel iets verkeerds aan en dan is het moeilijk om het af te leren. Vandaar ook het advies om het samen met iemand te doen die er ervaring mee heeft. Zodat je ook zelf ervaring op kunt doen.

Wat castreren betreft is het heel simpel, op het moment dat beide ballen zijn ingedaald kun je castreren. Dit heeft geen enkele belemmering voor de groei, hooguit wordt hij 1 á 2 cm groter. En bespiering komt van training en niet vanzelf. Een veulen hoort ook niet alleen te staan, dit is slecht voor zijn mentale/sociale ontwikkeling, vandaar mijn advies om te castreren als hij alleen zou blijven staan. Ik heb inmiddels gelezen dat er een ruin bijkomt, prima dus. Mits dat het een ruin is die van spelen houdt. Want ook dat is belangrijk voor een veulen; rennen, spelen, donderen. En lang niet alle volwassen paarden zijn door nog voor te porren.

Verder blijf ik bij mijn standpunt dat een veulen in principe niet meer hoeft te weten dan meelopen aan een halster, overal aangeraakt/gepoetst worden en voetjes optillen.

inderdaad ik zou hem nog lekker op de wei zetten met andere jaarlingen en niet aankomen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:55

vreemd dat die basis er nog niet in zit, voetjes geven hoort imo normaal aangeleerd te zijn bij een bijna jaarling, het is iets wat hij zijn hele leven nog nodig heeft, wat 'erbij' moet horen, en dus als normaal beschouwd moet gaan worden. hij gaat zo rond deze tijd door enkele cruciale leerfasen, daar kan jij als mens gebruik van maken.

in eerste instantie moet het vertrouwen er zijn. het 'dominant' worden, is geen dominant worden, maar onzekerheid. blijf nog even van de benen af, en zoek plekjes op die hij fijn vindt. besteed daar extra aandacht aan. probeer hierin terrein te winnen, werk een keer naar de buik toe, en naar het bovenbeen. is hij angstig, leg dan de lat nog even lager. als je op een gegeven moment aan het bovenbeen mag zitten, oefen dat dan rustig, en denk niet: OK het bovenbeen lukt, nu door naar het onderbeen.

zorg dat dan eerst het aanraken en masseren van het bovenbeen als normaal gezien gaat worden, en werk dan verder naar knie/ sprong. steeds een klein stukje. niets forceren, als hij wegstapt, stapt hij weg, en begin je opnieuw op een fijn plekje, en werk je opnieuw rustig naar de enge plekjes toe. het belangrijkste is geduld. het is voor een paard/ veulen niet niks om iemand zomaar aan de benen te laten zitten, hij zal zich willen beschermen. naarmate het vertrouwen groeit zal hij het van je accpteren, als jij het maar in zijn tempo doet, en niets forceert wat hem bang kan maken.

zet hem hierbij niet vast, je kunt wel een halster aandoen en het touw vasthouden, maar het beste is nog als hij er lekker voor gaat staan in de wei. laat maar grazen, en loop rustig met hem mee, terwijl je hem aanraakt. als hij wegloopt, loop je rustig (met een omweg, niet gericht achter hem aanlopen!) met hem mee, om hem dan opnieuw vanaf de schouder te benaderen. als je op hem toeloopt, altijd schuin aanlopen, en hem niet aankijken. kijk maar naar de grond, en beweeg rustig, maar wel normaal. bij een aarzelende benadering zal hij onzeker worden, je moet vertrouwen en rust uitstralen.

op een gegeven moment, als jij genoeg aandacht besteedt aan zijn fijne plekjes, zal hij naar je toekomen hiervoor, en er ook even voor blijven staan. hij associeert jou met iets prettigs, en rust, en dat is wat een paard wil.

door bij dit soort dingen consequent en eerlijk te blijven (dus niets overhaasten of afdwingen omdat je het zo graag wilt), krijg je makkelijker een paard dat met je meewerkt omdat hij dat wil, en niet omdat er anders straf te wachten staat. jij en immers te vertrouwen, jij betekent rust en kalmte, en een prettig gevoel. ik heb mijn jongste veulen ook op het gemakje met de voetjes geoefend, de eerste keer heeft hij me vijf keer getrapt, (is niet de bedoeling natuurlijk, dus begin met de voorbenen) maar daarna kon ik gewoon in de wei zitten en zijn benen vastpakken, optillen en ga zo maar door. hij komt naar me toe, draait zijn kont/ lijf in, en gaat er op zijn gemakje voor staan om geknuffeld te worden. hij vraagt veel, en durft ook te vragen. paarden die op afstand blijven, en niet zelf het contact opzoeken, durven niet meer te vragen. en dat is zonde.

castratie ben ik het wel mee eens, als hij geen potentie heeft als dekhengst. mijn veulen liep met mijn merrie, en zij kunnen het geweldig met elkaar vinden. ze spelen en dollen prachtig, en mijn merrie is de aangewezen persoon om het veulen op te voeden. ze corrigeert hem, maar geeft hem ook vrijheid en vriendschap. mijn veulen is op 10 maand gecastreerd, omdat mijn ruin hem niet accepteerde, en hij gelukkig is met mijn merrie. met deze leeftijd is er meestal nog geen geslachtsdrift, en dus ook geen gierende hormonen waarmee het veulen moet leren omgaan. dit kan je voorkomen door hem op tijd te castreren. veulens komen er makkelijker overheen, ten eerste omdat ze makkelijk genezen, en ten tweede omdat de hormoonhuishouding nog niet helemaal ontwikkeld is, en het veulen er dus ook geen last van heeft. als hij toch gecastreerd moet worden, doe je je veulen er eerder een plezier mee om hem nu al te castreren.

verder moet hij zeker met andere paarden op de wei. dat hij in het begin afgewezen wordt door 'de dametjes', is heel normaal. zeker gezien zijn leeftijd. elk nieuw paard in een kudde begint onderin rang, kán zich opwerken, maar dat gebeurt niet altijd. jouw veulen zal in het begin wel even de gebeten hond zijn, maar hij zal snel genoeg één paardje kiezen waarmee hij maatjes wordt, die hem krabbelt en kan begeleiden. hij moet nog heel veel leren van andere paarden, daar kan een mens nooit tegenop.

nogmaals, geef hem de tijd. doe alles rustig aan, en kijk naar hem. wat wil hij, wat zegt hij? door met begrip en 'lichtheid' te werken, hoef je niet aan het touw te rukken, klappen uit te delen en noem maar op. mijn merrie en veulen hebben beiden nooit een klap gehad, en hebben dat ook niet nodig. je kunt leiderschap afdwingen, maar je kunt het ook verdienen, door je op de juiste manier op te stellen. je paard zal zich dan zelf aan je geven, omdat jij uitstraalt en hebt bewezen betrouwbaar te zijn als volgbare leider. vergis je niet, het is geen makkelijke rol, maar blijf consequent hierin. je krijgt dan een paard dat geen misbruik van je maakt, reageert op jouw lichtste signalen, en jou ook met lichte signalen benadert.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 12:28

Bedankt mamaveulen en natuurlijk iedereen voor jullie tips.
Voor mijn gevoel merk ik al zoveel verandering en een hoop vertrouwen richting elkaar en ik doe het ook stapje voor stapje en merk daarbij dat hij steeds meer toelaat.
Hij reageert zodra ik buitenkom en loop met me mee als ik richting de shets gaat, hij volgt me als ik zijn weitje aan het uitmesten ben en is zeer nieuwsgierig.
Ook verken ik zijn lichaam met continue aaiende bewegingen en ik mag steeds lager komen richting de hoefjes......dit doe ik ongeveer 5 a 10 min. per dag.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 12:39

Freggel schreef:

Tuurlijk begrijp ik dat de opvoeding van een paard niet via de computer te leren is, maar mij ging het gewoon om ervaringen en andere meningen.
Zo vindt de een dat je de opvoeding met de harde hand moet hanteren en een ander zegt dat het met geduld en rust moet gebeuren.
En zo heb je meerdere meningen en niemand kent mijn paard maar ik kan natuurlijk wel wat tips en info uit bepaalde meningen filteren.
En mijn grootste uitdaging is om mijn veulen op te voeden naar mijn idee en gevoel............en dit forum is daar ook een hulpmiddel in.
Ook een soort van bevestiging.

En momenteel is het ook alleen maar halster om, aaien/poetsen en langzaam voetjes opnemen.