Pony wil achtervoet niet (meer) geven.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Pony wil achtervoet niet (meer) geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 09:29

Doei!

Sinds ruim anderhalf jaar verzorg ik een 26 jarige merrie. Hartstikke leuke pony, maar echt een kreng.
Vooral de laatste tijd heeft ze wat meer last van haar hormonen; ze is vaker en langer hengstig.
Als zij hengstig is, is er geen land mee te bezeilen, ze wil alleen maar knuffelen en hoeven uitkrabben is een ramp.
Ze loopt met allevier de voeten te trappen, ze loopt te pissen en kreten te geven. Gelukkig is dit alleen als ze op haar ergste punt is.

Maar tegenwoordig, ook als ze niet hengstig is, loopt ze moeilijk te doen. 3 voeten gaan goed, maar de linksachter is echt een ramp.
Ze loopt alsmaar te trappen en als je haar voet eenmaal hebt, begint ze te bokken en te pissen.
Nu wissel ik de volgorde van haar voeten regelmatig af, of ik doe eerst hoeven uitkrabben en dan poetsen of andersom, maar ze blijft kl.oten met die ene voet.
Ook bij anderen doet ze het, behalve bij de eigenaar, maar die heeft meer kracht dan ik en dan die voet gewoon vastpakken.
Nu ben ik al een paar keer bijna geraakt door een bok of door haar pis dat dan in het rond vliegt en ik ben het zat.

Iemand een tip hoe ik toch die voet kan pakken zonder dat ik een trap of pis over me heen krijg?

Alvast bedankt.

Cassidy

Re: Pony wil achtervoet niet (meer) geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:32

Het klinkt alsof de merrie ergens last van heeft wat zich uit in dit gedrag, het is eigenlijk ook niet normaal dat een 26 jarige merrie steeds erger hengstig wordt. Ik zou er een DA bij laten halen, misschien dat hij wel wat geven kan dat de hengstigheid wat minder wordt. Dan zou het met het protestgedrag met voetjes geven ook over moeten zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:35

als ze met linksachter een probleem heeft zou het kunnen dat ze misschien juist in 1 van de voorbenen een probleem heeft.
door het optillen van die achtervoet komt er meer gewicht op de voorbenen, misschien is 1 daarvan pijnlijk??
been niet al te hoog optillen is misschien fijner voor haar?

voor het nare gedrag tijdens de hengstigheid zijn er diverse middeltjes die kunnen helpen dat ze zich prettiger voelt, even kijken op de site van de paardendrogist,moody-mare is een hele goede.
wel overleggen met de veearts of het verstandig is om dat te geven

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 09:46

Achterhoef heel laag bij de grond houden doe ik toch wel al. Ja

Ik denk idd zelf ook dat er beter een DA bij kan komen om eens naar dr hormonen te kijken, want ze heeft echt veel last er van.
Maarja eigenaren halen niet zo snel een DA erbij, en zeker niet omdat ze verder 100% goed loopt en bij de eigenaar de voet dus wel (met moeite) geeft..
Ik zal nog wel eens proberen er op aan te sturen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:36

altijd vaste volgorde de voeten doen, dus niet dan weer links, dan weer rechts etc.
mijn paard, die wil ook z'n voet niet meer geven als ik het andersom doe (alleen als ik boos word dan wel)

maar goed das dan ook een ruin en geen gillende pismerrie Haha!
als ze niet hengstig is, geeft ze dan wel gewoon haar voet?

het is wel gevaarlijk met het trappen en bokken, ik heb al een x semir z'n hoef in m'n gezicht gehad (klein tikje was het, hij had last van kriebel vliegen) nou das dus echt geen pretje....