Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
' hele tijd lekker lang kriebelen en poetsen en dergelijke. En zo doende een keertje gaan wandelen met hem. Misschien gewoon door de wei. Want waarschijnlijk is die niet verkeersmak. En zo lekker met hem verder 'tuttelen' .. Misschien proberen om met longeertouw te gaan wandelen. en elke keer een stukje verder gaan staan. En later proberen hem te longeren. En als je hem hebt kunnen pakken. Een snoepje geven of iets. Zodat hij weet dat als die zich heeft laten pakken dat dan leuk is. 
Cassidy schreef:Het paardje heeft geleerd door de schrikreactie van de mensen af te komen. Jij deed precies hetzelfde: paard schrok tijdens het longeren, en jij stopt. Paard rent weg als je hem in de wei wilt pakken, en jij stopt met het proberen om hem te pakken te krijgen.
Ik zie nog nieteens zozeer het probleem met dit paard om hem weer in handen te krijgen, je zegt dat dit snel genoeg lukt. Het probleem is het punt dat je met hem aan het werk wilt. Paard schrikt, jij gaat geruststellen, paard wordt zo bevestigd in zijn schrikreactie.
Het feit dat je na anderhalf uur achter hem aanlopen nog op hebt gegeven: een-nul voor het paard. Ondanks dat hij bekaf was, heeft hij toch gewonnen. Zijn zekerheid haalde hij bij het andere paard vandaan, maar dat is niet goed: jij moet de leider zijn. Als hij helemaal door het lint gaat op het moment dat jij hem wilt pakken: hoe loop jij op hem af? Kijk je naar zijn hoofd? Loop jij een rechte lijn op hem af? Beweeg je hoekig, agressief?
Probeer eens niet naar zijn hoofd of naar zijn ogen te kijken. Kijk naar zijn schoft, maak vloeiende bewegingen, beweeg in slow motion, als een danser. Loop nooit recht op een paard af maar met een grote boog, loopt je paard weg, loop parallel met hem mee, nooit achter hem aan, dan jaag je hem juist op.
Ik denk dat er niets mis is met dit paard. Hij heeft een leider nodig, en bij gebrek daaraan heeft hij zelf het heft in handen genomen, en dat is hem de afgelopen 4 jaar heel goed afgegaan.
aart65 schreef:Gevaar van Bokt is dat je adviezen krijgt zonder dat de mensen je pony hebben gezien. Maar ik waag het erop omdat wij 2 paarden van anderen hebben staan met dezelfde lastige eigenschap. Het ontbreekt aan vertrouwen. Op de één of andere manier is er door mensen dit vertouwen behoorlijk misbruikt. Je pony heeft de mens niet meer nodig en heeft een dikke muur om zich heen gebouwd. Jou de taak om die weer af te breken en te zorgen dat er weer contact ontstaat. Als je eenmaal contact hebt kun je werken aan vertrouwen. De 2 paarden bij ons hebben een tijd lang gestaan zonder dat we ze echt iets konden leren. Maar nu zijn ze super leergierig.
Je wilt vertrouwen van je pony dus JIJ moet ook je pony vertouwen. Dus niet "ha ik heb je!". Als je hemte pakken hebt beloon je hem (aai, braaf, snoepje wat hij maar leuk vindt) en laat hem dan weer los. Nog niets willen. Zorg eerst dat hij graag bij je is. Dan kun je verder. Als je hem nu op stal hebt zet dan een stuk wei af van ca 20 bij 20 meter. Laat hem daarin los. Kijk wat hij doet en probeer hem naar je toe te krijgen. Als hij bij je is dan belonen en weer los laten.
Als je dat een beetje voor elkaar hebt moet je kijken wat hij leuk vindt. Longeren is saai voor een paard dus niet doen. Denk eens aan VD (vrijheidsdressuur).
Vertouwen is het sleutelwoord. Hij in jou en jij in hem.....succes....

Cassidy schreef:Geen oogcontact opzoeken en niet met hem meerennen. Is er een mogelijkheid dat je hem een halster om kunt laten? Of heeft hij die al standaard om?
Loslaten in een beperkt oppervlak zodat hij niet het hele weiland doorkan is iig al iets. Wat je ook kunt doen (en dit is echt alleen de allerlaatste remedie) is hem de toegang tot water ontzeggen. Jij bent degene die met het water aankomt, hij moet naar jouw toe als hij drinken wil.
Cassidy schreef:Wat je ook kunt doen (en dit is echt alleen de allerlaatste remedie) is hem de toegang tot water ontzeggen. Jij bent degene die met het water aankomt, hij moet naar jouw toe als hij drinken wil.
eLLe_horse schreef:Ik heb wel eens gelezen dat je een paard naar je toe kunt laten komen door hem nieuwsgierig te maken, dus als je bijvoorbeeld gevoon in het weiland gaat zitten zonder naar hem te kijken met een emmer voer ofzo... Als hij naar je toe komt niet altijd meenemen of het halster omdoen maar ook gewoon belonen zodat hij het leuk gaat vinden om naar je toe te komen. Of is er misschien bij zijn vorige eigenaar iets gebeurd? In ieder geval heel veel succes ik hoop dat het gaat lukken!
OssiejJ schreef:eLLe_horse schreef:Ik heb wel eens gelezen dat je een paard naar je toe kunt laten komen door hem nieuwsgierig te maken, dus als je bijvoorbeeld gevoon in het weiland gaat zitten zonder naar hem te kijken met een emmer voer ofzo... Als hij naar je toe komt niet altijd meenemen of het halster omdoen maar ook gewoon belonen zodat hij het leuk gaat vinden om naar je toe te komen. Of is er misschien bij zijn vorige eigenaar iets gebeurd? In ieder geval heel veel succes ik hoop dat het gaat lukken!
heb ik ook wel eens gedaan.. maar dan gaat hij gewoon grazen en schenkt hij geen aandacht aan je
Ilsiie schreef:maar toch..
zo heb ik het vertrouwen in mijn vorige verzorgpony wél gewonnen, dominant dat ze was, ik kon niet kijken naar dr of ze viel aan.. op een gegeven moment gewoon op een emmer, náást het land gaan zitten.. heb dr uren gezeten hoor, na een poosje kwam ze toch wel om te kijken wat ik nou eigenlijk aan het doen was.. toen dat beter ging in het land gaan zitten, en ook toen wekte op een gegeven moment mijn nietsdoen haar interesse en kwam ze heel voorzichtig naar me toe.. ze wist niet of ze me wel kon vertrouwen..
uiteindelijk is dit helemaal goed gekomen en kan ik werkelijk álles met dr..
nu heb ik een nieuw projectje, een shetje, laat zich ook niet vangen in de wei.. dus dat wordt weer van de zomer plaid of iets mee, boek mee, wat lekkers voor haar mee, lekker in het zonnetje zitten wachten tot ze komt.. en als ze een keer niet komt? niet erg!
je gaat daar zitten omdat je het vertrouwen in de mens wilt herstellen, niet voor jezelf.. let daarmee op, als hij niet wil komen, dan niet! hij kiest ervoor om nog niet te komen.. maar wat cassidy al zei, maak ook hier geen oogcontact! dat is erg bedreigend voor een paard..
overigens, je kunt ook een plaatje in je hoofd maken van hem bij jou, als je gewoon rustig in de wei zit.. maak een plaatje: jij zit, hij staat bij je met z'n hoofd naar je uitgestrekt.. nergens anders aan denken, alleen dát plaatje voor je houden.. zorg wel dat je het NIET in eigenbelang doet, dan helpt het vaak weer niet.. paarden zijn telepathisch en pikken dat op, en soms willen ze aan dat plaatje 'meedoen' zegmaar.. zo heb ik mijn vorige verzorgpony trailermak gekregen..
en vooral, heb geduld en rust, als ik dit lees is het een erg gevoelige pony en neemt ie jouw onzekerheid ook zo over..
heel veel succes!!
*edit*: dit is de lieve manier waarop ik het eerst áltijd probeer.. ga vroeg naar stal, neem genoeg eten en drinken mee en ga er zitten met het idee van.. al zit ik hier de hele dag, prima!
als dit echt niet werkt, kun je het later altijd nog anders aanpakken, maar dit is de minst angstvolle manier..
dus heb ik niet zo veel tijd maar donderdag ben ik vrij en dan ga ik het eens proberen.

KimWelsh schreef:Hallo,
dat achter hem aanlopen in de weide.. zou ik maar eens mee stoppen.. hij wordt dan letterlijk de leider, jij volgt hem immers overal..
Natuurlijk heb ik je paard niet gezien... dus ook ik kan hier niet met zekerheid gaan zeggen wat het is, maar dit zul je wel eerst 100% zeker moeten weten voordat je met hem aan de slag gaat.... als je hem behandeld als een angstig paard terwijl het pure dominantie is... dan wordt het inderdaad alleen maar erger...
tamary schreef:KimWelsh schreef:Hallo,
dat achter hem aanlopen in de weide.. zou ik maar eens mee stoppen.. hij wordt dan letterlijk de leider, jij volgt hem immers overal..
Natuurlijk heb ik je paard niet gezien... dus ook ik kan hier niet met zekerheid gaan zeggen wat het is, maar dit zul je wel eerst 100% zeker moeten weten voordat je met hem aan de slag gaat.... als je hem behandeld als een angstig paard terwijl het pure dominantie is... dan wordt het inderdaad alleen maar erger...
Achter een paard aanlopen is de positie van een lager in rangstaand paard, MAAR ook de leidende hengst loopt in die positie als hij de kudde wil verplaatsen. Het verschil zit in de houding van het paard (of in dit geval de mens).
Angst en dominatie los in je in zekere zin op dezelfde manier op. Nl door rustig, zelfverzekerd en consequent te blijven. Dus geen aandacht schenken aan schrikreacties en te corrigeren bij gedrag dat voor jouw gevaarlijk is ongeacht de reden van het gedrag.
Een tip in elk geval nog : niet meer op de wei voeren. Vangen en op stal voeren, dan krijg je ook een positief verband vangen en iets leuks. Zorg wel dat je pas voert als hij al op stal staat en pas als hij rustig is en jouw netjes de gelegenheid geeft om het voer in de bak te doen. Sta op het punt dat het jouw voer is totdat het in zijn bak ligt.