Angstig paard hoe kan ik dit lange verhaal aanpakken??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roosii3jJ

Angstig paard hoe kan ik dit lange verhaal aanpakken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:34

halloo iedereen,
ik zal het heel het verhaal vertellen:
Sinds vorig jaar zomer mag ik een supper leuke welsh pony verzorgen silver genaamd die samen met twee anderen paarden op een stukje land staat. Het is een ruintje van ongeveer 6 jaar, die een groot probleem heeft.
Toen ik voor het eerst kwam bij de wei vond ik hem er erg vies uit zien, Buiten dat was hij erg bang en kwam echt niet naar je toe lopen uit zich zelf. De eigenaar vertelde wat over hem. Ze vertelde dat hij heel erg angstig is en zich niet laat vangen zomaar. Ze heeft hem 2 jaar geleden gekocht van een mevrouw, Silver was heel braaf en liet alles met hem doen hij was half ingereden. Ze had hem gekocht voor haar dochter die er uiteindelijk op zou gaan rijden.

toen silver 2 a 3 weken er was is hij helemaal veranderd. hij was niet meer het paardje dat alles met zich liet doen maar was schuw en bang en was de baas in de wei. De Eigenaar wist niet wat ze er mee moest doen en is er niets meer mee gaan doen. hij werd elke dag gevoerd en dat was de enigste tijd dat hij mensen zag. Na een jaar is hij helemaal mensen schuw geworden en dat werd alleen maar erger.
dit was dus voordat ik silver ging verzorgen.

vorig jaar heb ik van alles geprobeerd om silver mensen mak te maken weer. Het vangen van hem was een groooooot probleem. Met een emmer biks kom ik hem rustig zijn stal in lokken en hem daar rustig aaien enzo. Naa een tijdje ging ik Poetsen, stukjes lopen, aaien en al dat soort kleinen dingentjes doen. Toen ik voor het eerst een hoofdstel had om gedaan in zijn stal (gewoon om te kijken of hij dat erg vond) was er helemaal niets aan de hand. Alles ging goed en silver werd weer een stuk minder angstig.
Naa een paar maanden wou ik silver gaan longeren, gewoon met halster ZONDER zweep of iets anders. Toen heb ik voor het eerst gezien hij supper bang hij was, hij trok me alle kanten op en nam de raarste spongen. Ik ben hier dus gelijk mee gestopt en heb hem gekalmeerd.

De winter kwam, en door dit rottige zeisoen was het niet lekker om in de winter in de wei met je paard bezig te zijn, Heb het wel paar keer gedaan maar hij zelf vond het ook niet leuk. er werd helaas omdat ik het supper druk heb met school weer een stuk minder met hem gedaan. Hij werd weer schuwer en liet zich weer een stuk minder snel vangen Tot groot verdriet van al mij werk:(

Sinds 2 maandjes ongeveer staan de paarden op een ander landje waar het minder drassig was.
er staat aleen hier geen stal op omdat het nu tog weer beter weer werd ofzo..
alleen groot probleem!! hoe konde we silver daar weer weg halen om wat met hem te gaan doen??
ik ben ongeveer 2 weken weer vaker bij de paarden (5 dagen in de week) en kan dus weer meer meer gaan doen.
vorig week heb ik mijn eerste poging gedaan om hem te vangen, rustig naar hem toe gelopen en gepraat tegen hem. maar ne hoor.. 3 meter afstand vind hij goed maar minder?! hoo maar..
Hij is dus helemaal Totaaal schuw en bang geworden.

vandaag heb ik 1,5 uur lang in de wei rustig achter hem aan gelopen en van alles geprobeerd maar niets lukte. elke keer rende hij weg. Zeik en zeik nat was hij. Ik had de hoob opgegeven en ben de andere paarden een poetsbeurd gaan geven.
Me zusje is toen tog nog 1 keer naar hem toe gelopen, hij rende weer weg maar deze keer richting de plek waar ik een ander paard stond te poetsen. hij zag er helemaal bek af uit en ben rustig op hem af gelopen.

Heel raar maar hij liet zich gewoon pakken!!???
ik heb gelijk een halster om gedaan zodat hij niet weer kon onsnappen.
Ik was supper blij dat het tog is gelukt, ik weet niet waar het opeens vandaan kwam maar dat maakte me niets uit. We hebben hem op stal gezet zodat hij bij kan komen en we morgen hem niet weer hoeven te vangen ofzo.

ik weet echt niet wat ik nu met hem moet gaan doen... longeren vind hij dood eng en toen we dat stukje moesten lopen sprong hij alle kanten op..!
Hebben julie een idee hoe ik dit het beste aan moet pakken, en het rustig op kan bouwen?

Ik wil nog wel wat zeggen voordat iedereen kommentaar ofzo gaan geven als ik iets verkeerd heb gedaan.. kommentaar mag maar hou het aardig, ik vraag juist om hulp omdat ik het niet meer durf.. straks verpest ik hem:(
alle tips, trucks, site's enz. zijn welkom!! GRRAAgg ZELFS:p

pS. sorry voor de spel fouten als die er in zitten:P

aniekje

Re: Angstig paard hoe kan ik dit lange verhaal aanpakken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:56

Ik zou eerst gewoon "als je hem te pakken krijgt Tong uitsteken' hele tijd lekker lang kriebelen en poetsen en dergelijke. En zo doende een keertje gaan wandelen met hem. Misschien gewoon door de wei. Want waarschijnlijk is die niet verkeersmak. En zo lekker met hem verder 'tuttelen' .. Misschien proberen om met longeertouw te gaan wandelen. en elke keer een stukje verder gaan staan. En later proberen hem te longeren. En als je hem hebt kunnen pakken. Een snoepje geven of iets. Zodat hij weet dat als die zich heeft laten pakken dat dan leuk is.

En Vooral heel rustig aan doen.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:27

Gevaar van Bokt is dat je adviezen krijgt zonder dat de mensen je pony hebben gezien. Maar ik waag het erop omdat wij 2 paarden van anderen hebben staan met dezelfde lastige eigenschap. Het ontbreekt aan vertrouwen. Op de één of andere manier is er door mensen dit vertouwen behoorlijk misbruikt. Je pony heeft de mens niet meer nodig en heeft een dikke muur om zich heen gebouwd. Jou de taak om die weer af te breken en te zorgen dat er weer contact ontstaat. Als je eenmaal contact hebt kun je werken aan vertrouwen. De 2 paarden bij ons hebben een tijd lang gestaan zonder dat we ze echt iets konden leren. Maar nu zijn ze super leergierig.

Je wilt vertrouwen van je pony dus JIJ moet ook je pony vertouwen. Dus niet "ha ik heb je!". Als je hemte pakken hebt beloon je hem (aai, braaf, snoepje wat hij maar leuk vindt) en laat hem dan weer los. Nog niets willen. Zorg eerst dat hij graag bij je is. Dan kun je verder. Als je hem nu op stal hebt zet dan een stuk wei af van ca 20 bij 20 meter. Laat hem daarin los. Kijk wat hij doet en probeer hem naar je toe te krijgen. Als hij bij je is dan belonen en weer los laten.

Als je dat een beetje voor elkaar hebt moet je kijken wat hij leuk vindt. Longeren is saai voor een paard dus niet doen. Denk eens aan VD (vrijheidsdressuur).

Vertouwen is het sleutelwoord. Hij in jou en jij in hem.....succes....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:02

Het paardje heeft geleerd door de schrikreactie van de mensen af te komen. Jij deed precies hetzelfde: paard schrok tijdens het longeren, en jij stopt. Paard rent weg als je hem in de wei wilt pakken, en jij stopt met het proberen om hem te pakken te krijgen.

Ik zie nog nieteens zozeer het probleem met dit paard om hem weer in handen te krijgen, je zegt dat dit snel genoeg lukt. Het probleem is het punt dat je met hem aan het werk wilt. Paard schrikt, jij gaat geruststellen, paard wordt zo bevestigd in zijn schrikreactie.

Het feit dat je na anderhalf uur achter hem aanlopen nog op hebt gegeven: een-nul voor het paard. Ondanks dat hij bekaf was, heeft hij toch gewonnen. Zijn zekerheid haalde hij bij het andere paard vandaan, maar dat is niet goed: jij moet de leider zijn. Als hij helemaal door het lint gaat op het moment dat jij hem wilt pakken: hoe loop jij op hem af? Kijk je naar zijn hoofd? Loop jij een rechte lijn op hem af? Beweeg je hoekig, agressief?

Probeer eens niet naar zijn hoofd of naar zijn ogen te kijken. Kijk naar zijn schoft, maak vloeiende bewegingen, beweeg in slow motion, als een danser. Loop nooit recht op een paard af maar met een grote boog, loopt je paard weg, loop parallel met hem mee, nooit achter hem aan, dan jaag je hem juist op.

Ik denk dat er niets mis is met dit paard. Hij heeft een leider nodig, en bij gebrek daaraan heeft hij zelf het heft in handen genomen, en dat is hem de afgelopen 4 jaar heel goed afgegaan.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 10:34

Cassidy schreef:
Het paardje heeft geleerd door de schrikreactie van de mensen af te komen. Jij deed precies hetzelfde: paard schrok tijdens het longeren, en jij stopt. Paard rent weg als je hem in de wei wilt pakken, en jij stopt met het proberen om hem te pakken te krijgen.

Ik zie nog nieteens zozeer het probleem met dit paard om hem weer in handen te krijgen, je zegt dat dit snel genoeg lukt. Het probleem is het punt dat je met hem aan het werk wilt. Paard schrikt, jij gaat geruststellen, paard wordt zo bevestigd in zijn schrikreactie.

Het feit dat je na anderhalf uur achter hem aanlopen nog op hebt gegeven: een-nul voor het paard. Ondanks dat hij bekaf was, heeft hij toch gewonnen. Zijn zekerheid haalde hij bij het andere paard vandaan, maar dat is niet goed: jij moet de leider zijn. Als hij helemaal door het lint gaat op het moment dat jij hem wilt pakken: hoe loop jij op hem af? Kijk je naar zijn hoofd? Loop jij een rechte lijn op hem af? Beweeg je hoekig, agressief?

Probeer eens niet naar zijn hoofd of naar zijn ogen te kijken. Kijk naar zijn schoft, maak vloeiende bewegingen, beweeg in slow motion, als een danser. Loop nooit recht op een paard af maar met een grote boog, loopt je paard weg, loop parallel met hem mee, nooit achter hem aan, dan jaag je hem juist op.

Ik denk dat er niets mis is met dit paard. Hij heeft een leider nodig, en bij gebrek daaraan heeft hij zelf het heft in handen genomen, en dat is hem de afgelopen 4 jaar heel goed afgegaan.

aart65 schreef:
Gevaar van Bokt is dat je adviezen krijgt zonder dat de mensen je pony hebben gezien. Maar ik waag het erop omdat wij 2 paarden van anderen hebben staan met dezelfde lastige eigenschap. Het ontbreekt aan vertrouwen. Op de één of andere manier is er door mensen dit vertouwen behoorlijk misbruikt. Je pony heeft de mens niet meer nodig en heeft een dikke muur om zich heen gebouwd. Jou de taak om die weer af te breken en te zorgen dat er weer contact ontstaat. Als je eenmaal contact hebt kun je werken aan vertrouwen. De 2 paarden bij ons hebben een tijd lang gestaan zonder dat we ze echt iets konden leren. Maar nu zijn ze super leergierig.

Je wilt vertrouwen van je pony dus JIJ moet ook je pony vertouwen. Dus niet "ha ik heb je!". Als je hemte pakken hebt beloon je hem (aai, braaf, snoepje wat hij maar leuk vindt) en laat hem dan weer los. Nog niets willen. Zorg eerst dat hij graag bij je is. Dan kun je verder. Als je hem nu op stal hebt zet dan een stuk wei af van ca 20 bij 20 meter. Laat hem daarin los. Kijk wat hij doet en probeer hem naar je toe te krijgen. Als hij bij je is dan belonen en weer los laten.

Als je dat een beetje voor elkaar hebt moet je kijken wat hij leuk vindt. Longeren is saai voor een paard dus niet doen. Denk eens aan VD (vrijheidsdressuur).

Vertouwen is het sleutelwoord. Hij in jou en jij in hem.....succes....

bedankt voor je tips!!
Ik vind echt dat jullie helemaal gelijk heb!! Toen met proberen te pakken in de wei ben ik eerst rustig naar hemtoe gelopen MET oog contact. ik heb dit een paar keer gedaan in combinatie met een boog om hem heen of boogjes , en recht op hem af lopen. Als hij dat weg liep bleef ik stil staan. Dit had naar mij idee niet veel nut. Ik ben toen weer rustig naar hem toe gelopen met oog contact, zodra hij ging lopen deed ik dat ook, ging hij draven rende ik mee zo veel mogenlijk naast hem..
ik ben ook een paar keer achterste voren naar hem toe gelopen heel rustig, maar ook dat had geen succes wand hij rende kei hard weg.. na een uur stond hij stil, ik ben om 10 meter afstand naar hem gaan kijken meer niet. Silver stond naar mij te kijken en kriebelde af en toe met zijn hoofd aan zijn been. Naa 10 minuten ofzo gekeken te hebben vond hij het genoeg en liep weer weg. Ik ben rustig me gelopen en ik dacht dat ik heb te pakken had maar op 1 meter afstand nam hij weer een speurd..

Ik denk dat ik vandaag een stukje wei af ga zetten en hem daar iin zet. Ik zal rustig met hem gaan proberen te spelen en belonen voor alles wat hij goed doet. Ik wil niets liever dan dat silver weer vertrouwen krijgt in mensen..

heel erg bedankt!! als er nog meer mensen zijn met tips, ze zijn nog steeds welkom!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:38

Geen oogcontact opzoeken en niet met hem meerennen. Is er een mogelijkheid dat je hem een halster om kunt laten? Of heeft hij die al standaard om?
Loslaten in een beperkt oppervlak zodat hij niet het hele weiland doorkan is iig al iets. Wat je ook kunt doen (en dit is echt alleen de allerlaatste remedie) is hem de toegang tot water ontzeggen. Jij bent degene die met het water aankomt, hij moet naar jouw toe als hij drinken wil.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 11:38

Cassidy schreef:
Geen oogcontact opzoeken en niet met hem meerennen. Is er een mogelijkheid dat je hem een halster om kunt laten? Of heeft hij die al standaard om?
Loslaten in een beperkt oppervlak zodat hij niet het hele weiland doorkan is iig al iets. Wat je ook kunt doen (en dit is echt alleen de allerlaatste remedie) is hem de toegang tot water ontzeggen. Jij bent degene die met het water aankomt, hij moet naar jouw toe als hij drinken wil.

okee, geen oog contact niet mee rennen zal ik niet meer doen.. kijken hoe dat invloed op hem heeft.
hij kan wel een halster om standaart ja maar ik vind dat beetje eng omdat hij soms van die raare dingen doet, Blijft hij meschien ergens achter hangen ofzo.

Ik weet voor een tijdje iig genoeg denk ik:) water ontzeggen gaat niet lukken omdat de wei naast een sloot ligt en daar drinken ze ook uit..

ik ga zo weer naar ze toe, en ga dan kijken of ik een stukje land af kan zetten..
meschien dan tog maar met een halster, maar moet hij dat juist beetje strak of juist los?

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:03

Cassidy schreef:
Wat je ook kunt doen (en dit is echt alleen de allerlaatste remedie) is hem de toegang tot water ontzeggen. Jij bent degene die met het water aankomt, hij moet naar jouw toe als hij drinken wil.

M.i. is dit "laatste" redmiddel geen redmiddel!!! Door een paard zijn eerste levensbehoefte te ontzeggen werk je niet echt aan "contact" en "Vertrouwen"!!
Ieder zijn mening maar dit behoort echt niet tot de oplossingen, ook niet als laatste redmiddel.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:03

vandaag:
silver heb ik los gelaten in de wei..
ik kon helaas geen stuk afzetten maar heb het hek dicht gedaan dat tussen de wei in zat(Het zijn er eigenlijk twee). Gelijk toen hij uit zijn stal was ging hij alle kanten op springen en briesen.
ik heb een stukje door de wei met hem gelopen om te laten zien dat alles goed was maar hij bleef erg onrustig. ik heb hem zijn eten gegeven en daarna nog even met hem rond gelopen. Toen ik hem los liet stormde hij gelijk weg, ik dagt dat hij zo over de sloot heen ging springen zo druk deed hij!

ik heb zijn halster nu omgelaten maar vind het dood eng eigenlijk!
ik weet totaal niet hoe ik het morgen aan moet pakken..
als ik zijn eten geef komt hij niet naar me toe, pas als ik het neer zet en weg loop komt hij. Ik ben ook niet van plan om weer 1,5 uur achter hem aan te lopen, heb het idee dat hij daar alleen maar banger van wordt.

Hoe kan ik dit nouw aan pakken? moet ik hem dan op stal zetten voor een tijdje? of juist in de wei laaten staan en 1,5 uur achter hem aan lopen om hem te pakken?

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:21

Ik heb wel eens gelezen dat je een paard naar je toe kunt laten komen door hem nieuwsgierig te maken, dus als je bijvoorbeeld gevoon in het weiland gaat zitten zonder naar hem te kijken met een emmer voer ofzo... Als hij naar je toe komt niet altijd meenemen of het halster omdoen maar ook gewoon belonen zodat hij het leuk gaat vinden om naar je toe te komen. Of is er misschien bij zijn vorige eigenaar iets gebeurd? In ieder geval heel veel succes ik hoop dat het gaat lukken!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 23:07

eLLe_horse schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat je een paard naar je toe kunt laten komen door hem nieuwsgierig te maken, dus als je bijvoorbeeld gevoon in het weiland gaat zitten zonder naar hem te kijken met een emmer voer ofzo... Als hij naar je toe komt niet altijd meenemen of het halster omdoen maar ook gewoon belonen zodat hij het leuk gaat vinden om naar je toe te komen. Of is er misschien bij zijn vorige eigenaar iets gebeurd? In ieder geval heel veel succes ik hoop dat het gaat lukken!

heb ik ook wel eens gedaan.. maar dan gaat hij gewoon grazen en schenkt hij geen aandacht aan je Verward

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:29

OssiejJ schreef:
eLLe_horse schreef:

heb ik ook wel eens gedaan.. maar dan gaat hij gewoon grazen en schenkt hij geen aandacht aan je Verward

maar toch..

zo heb ik het vertrouwen in mijn vorige verzorgpony wél gewonnen, dominant dat ze was, ik kon niet kijken naar dr of ze viel aan.. op een gegeven moment gewoon op een emmer, náást het land gaan zitten.. heb dr uren gezeten hoor, na een poosje kwam ze toch wel om te kijken wat ik nou eigenlijk aan het doen was.. toen dat beter ging in het land gaan zitten, en ook toen wekte op een gegeven moment mijn nietsdoen haar interesse en kwam ze heel voorzichtig naar me toe.. ze wist niet of ze me wel kon vertrouwen..

uiteindelijk is dit helemaal goed gekomen en kan ik werkelijk álles met dr..

nu heb ik een nieuw projectje, een shetje, laat zich ook niet vangen in de wei.. dus dat wordt weer van de zomer plaid of iets mee, boek mee, wat lekkers voor haar mee, lekker in het zonnetje zitten wachten tot ze komt.. en als ze een keer niet komt? niet erg!

je gaat daar zitten omdat je het vertrouwen in de mens wilt herstellen, niet voor jezelf.. let daarmee op, als hij niet wil komen, dan niet! hij kiest ervoor om nog niet te komen.. maar wat cassidy al zei, maak ook hier geen oogcontact! dat is erg bedreigend voor een paard..

overigens, je kunt ook een plaatje in je hoofd maken van hem bij jou, als je gewoon rustig in de wei zit.. maak een plaatje: jij zit, hij staat bij je met z'n hoofd naar je uitgestrekt.. nergens anders aan denken, alleen dát plaatje voor je houden.. zorg wel dat je het NIET in eigenbelang doet, dan helpt het vaak weer niet.. paarden zijn telepathisch en pikken dat op, en soms willen ze aan dat plaatje 'meedoen' zegmaar.. zo heb ik mijn vorige verzorgpony trailermak gekregen..

en vooral, heb geduld en rust, als ik dit lees is het een erg gevoelige pony en neemt ie jouw onzekerheid ook zo over..

heel veel succes!!

*edit*: dit is de lieve manier waarop ik het eerst áltijd probeer.. ga vroeg naar stal, neem genoeg eten en drinken mee en ga er zitten met het idee van.. al zit ik hier de hele dag, prima!
als dit echt niet werkt, kun je het later altijd nog anders aanpakken, maar dit is de minst angstvolle manier..

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 20:18

Ilsiie schreef:
maar toch..

zo heb ik het vertrouwen in mijn vorige verzorgpony wél gewonnen, dominant dat ze was, ik kon niet kijken naar dr of ze viel aan.. op een gegeven moment gewoon op een emmer, náást het land gaan zitten.. heb dr uren gezeten hoor, na een poosje kwam ze toch wel om te kijken wat ik nou eigenlijk aan het doen was.. toen dat beter ging in het land gaan zitten, en ook toen wekte op een gegeven moment mijn nietsdoen haar interesse en kwam ze heel voorzichtig naar me toe.. ze wist niet of ze me wel kon vertrouwen..

uiteindelijk is dit helemaal goed gekomen en kan ik werkelijk álles met dr..

nu heb ik een nieuw projectje, een shetje, laat zich ook niet vangen in de wei.. dus dat wordt weer van de zomer plaid of iets mee, boek mee, wat lekkers voor haar mee, lekker in het zonnetje zitten wachten tot ze komt.. en als ze een keer niet komt? niet erg!

je gaat daar zitten omdat je het vertrouwen in de mens wilt herstellen, niet voor jezelf.. let daarmee op, als hij niet wil komen, dan niet! hij kiest ervoor om nog niet te komen.. maar wat cassidy al zei, maak ook hier geen oogcontact! dat is erg bedreigend voor een paard..

overigens, je kunt ook een plaatje in je hoofd maken van hem bij jou, als je gewoon rustig in de wei zit.. maak een plaatje: jij zit, hij staat bij je met z'n hoofd naar je uitgestrekt.. nergens anders aan denken, alleen dát plaatje voor je houden.. zorg wel dat je het NIET in eigenbelang doet, dan helpt het vaak weer niet.. paarden zijn telepathisch en pikken dat op, en soms willen ze aan dat plaatje 'meedoen' zegmaar.. zo heb ik mijn vorige verzorgpony trailermak gekregen..

en vooral, heb geduld en rust, als ik dit lees is het een erg gevoelige pony en neemt ie jouw onzekerheid ook zo over..

heel veel succes!!

*edit*: dit is de lieve manier waarop ik het eerst áltijd probeer.. ga vroeg naar stal, neem genoeg eten en drinken mee en ga er zitten met het idee van.. al zit ik hier de hele dag, prima!
als dit echt niet werkt, kun je het later altijd nog anders aanpakken, maar dit is de minst angstvolle manier..

okee!! deze week weer school Huilen dus heb ik niet zo veel tijd maar donderdag ben ik vrij en dan ga ik het eens proberen.

vandaag zijn er alleen twee hengstjes bij hem gezet en met 1 is hij nu dikke vrienden en on afschijdelijk..
lekker slim, het was niet mij idee maarja.

aankomende dagen mag hij dus even rust en donderdag ga ik weer proberen Clown

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:44

Als ik jouw hele verhaal zo lees krijg ik zo niet echt het idee dat hij schuw en bang is.
Hij weet gewoon hoe hij van het werk afkomt, gek doen aan de longe hoeft geen angst te zijn, als hij weet dat hij dan mag stoppen is dat al genoeg.

Bij ons op stal gaan de paarden het land weer in en er zijn er steevast elk jaar een paar die zich niet of nauwelijks laten pakken, niet omdat ze bang zijn, maar omdat ze weten dat ze er uit moeten en aan het werk moeten.

Het verschil tussen een angstig paard en een paard dat weet wat hij doet is makkelijk te zien, maar helaas niet op Bokt Knipoog
Dat het opeens zo werd toen ze hem kregen is ook behoorlijk vreemd, als er niets geks met het paard gedaan wordt gebeurd dit niet zomaar.
Dan denk ik eerder dat de eigenaar goedbedoeld toch een soort onzekerheid afgegeven heeft, het paard een paar keer zijn zin heeft gegeven en die beesten zijn zo slim.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:50

Een ander probleem is dat er duidelijk meer mensen het voor het zeggen hebben bij dit paard. Er is duidelijk geen overleg gepleegd over het erbij zetten van die shetjes. Als je zo gedwarsboomd wordt, en zelf niet dagelijks kan zijn, hoef je er nieteens aan te beginnen, want dat lukt toch niet...

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:57

Hallo,

Ik begrijp dat het een vervelende situatie is, maar uit jou verhaal kan ik niet duidelijk opmaken dat het daadwerkelijk om angst gaat. Je paard rent weg voor je, en bokt etc tijdens het (proberen te) longeren. Dit alles hoeft niet per definitie op angst te duiden. Hij is wel de leider in de kudde, vaak (niet altijd) zijn angstige paarden ook onderdanig aan de kudde, en al helemaal de leider niet. Is je paard niet gewoon heel erg dominant.... ? Dan zul je het heel anders moeten gaan aanpakken..
Je zegt ook dat hij op bepaalde momenten opeens wel te pakken is en dan ook alles tollereert... een angstig paard zal dan nooit helemaal relaxed bij je staan... ookal laat hij zich pakken.... nog een rede waarom ik me afvraag ofdat het wel degelijk angst is..ennum... dat achter hem aanlopen in de weide.. zou ik maar eens mee stoppen.. hij wordt dan letterlijk de leider, jij volgt hem immers overal..

Natuurlijk heb ik je paard niet gezien... dus ook ik kan hier niet met zekerheid gaan zeggen wat het is, maar dit zul je wel eerst 100% zeker moeten weten voordat je met hem aan de slag gaat.... als je hem behandeld als een angstig paard terwijl het pure dominantie is... dan wordt het inderdaad alleen maar erger...

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:10

bedankt voor julie antworden heb er zeker veel aan!!
ik heb nu ook zeker het idee dat hij gewoon geleerd heeft om door een schikreatie er mee weg te komen. Heb het vandaag heel anders aan gepakt hij heb hem zonder vrij veel problemen geaaid en even gepoetst. Ik zal bij HAW of zo iets vertellen wat ik vandaag heb gedaan, ben er echt supper blij mee en hoob zo snel mogenlijk foto's te laten zien!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:02

Goed zo...gewoon even doorzetten en hard optreden. Je ziet nu zelf dat in dit geval de schrikreactie een aangeleerde reactie is, en die heeft niets te maken met echte angst.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 01:20

ja moeilijk! gewoon tijd geven en de tips hierboven zijn niet slecht suc6

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 20:44

het gaat al stuk beter met hem!! ik houd julie op de hoogte bij HAW Haha!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:51

oke!

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:37

wat is HAW.?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 07:39

Horses at work....(forum op Bokt)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:27

KimWelsh schreef:
Hallo,
dat achter hem aanlopen in de weide.. zou ik maar eens mee stoppen.. hij wordt dan letterlijk de leider, jij volgt hem immers overal..

Natuurlijk heb ik je paard niet gezien... dus ook ik kan hier niet met zekerheid gaan zeggen wat het is, maar dit zul je wel eerst 100% zeker moeten weten voordat je met hem aan de slag gaat.... als je hem behandeld als een angstig paard terwijl het pure dominantie is... dan wordt het inderdaad alleen maar erger...

Achter een paard aanlopen is de positie van een lager in rangstaand paard, MAAR ook de leidende hengst loopt in die positie als hij de kudde wil verplaatsen. Het verschil zit in de houding van het paard (of in dit geval de mens).

Angst en dominatie los in je in zekere zin op dezelfde manier op. Nl door rustig, zelfverzekerd en consequent te blijven. Dus geen aandacht schenken aan schrikreacties en te corrigeren bij gedrag dat voor jouw gevaarlijk is ongeacht de reden van het gedrag.

Een tip in elk geval nog : niet meer op de wei voeren. Vangen en op stal voeren, dan krijg je ook een positief verband vangen en iets leuks. Zorg wel dat je pas voert als hij al op stal staat en pas als hij rustig is en jouw netjes de gelegenheid geeft om het voer in de bak te doen. Sta op het punt dat het jouw voer is totdat het in zijn bak ligt.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:56

tamary schreef:
KimWelsh schreef:
Hallo,
dat achter hem aanlopen in de weide.. zou ik maar eens mee stoppen.. hij wordt dan letterlijk de leider, jij volgt hem immers overal..

Achter een paard aanlopen is de positie van een lager in rangstaand paard, MAAR ook de leidende hengst loopt in die positie als hij de kudde wil verplaatsen. Het verschil zit in de houding van het paard (of in dit geval de mens).

Angst en dominatie los in je in zekere zin op dezelfde manier op. Nl door rustig, zelfverzekerd en consequent te blijven. Dus geen aandacht schenken aan schrikreacties en te corrigeren bij gedrag dat voor jouw gevaarlijk is ongeacht de reden van het gedrag.

Een tip in elk geval nog : niet meer op de wei voeren. Vangen en op stal voeren, dan krijg je ook een positief verband vangen en iets leuks. Zorg wel dat je pas voert als hij al op stal staat en pas als hij rustig is en jouw netjes de gelegenheid geeft om het voer in de bak te doen. Sta op het punt dat het jouw voer is totdat het in zijn bak ligt.

Hmm.. hij qoute niet helemaal het juiste gedeelte... moest alleen onderstaan gedeelte hebben;

Dit ben ik niet geheel met je eens, uiteraard moet je in beide gevallen consequent blijven, een angstig paard leert hierdoor vertrouwen krijgen en een dominant paard leert duidelijk de grenzen... maar echter behandel ik een paard dat bijvoorbeeld stijgert uit angst wel anders dan een paard dat stijgert uit dominantie. Ook mijn benaderingswijze naar het paard toe is anders... een dominant paard kijk ik bijvoorbeeld sneller meer in de ogen aan dan een angstig paard. Maargoed, de basisprincipes zijn bij ieder paard hetzelfde... rust, consequentie en natuurlijk zelfverzekerdheid. Even nog een toelichting op dat verschillend handelen bij stijgeren;

Een dominant paard stijgert omdat hij de baas over je wil worden, en je er soms zelfs echt mee wil raken (zo heftig heb ik het gelukkig niet meegemaakt), dan verkoop ik hem toch best een flinke tik,echter zal een angstig paard nooit zomaar stijgeren, hij zal altijd eerst proberen weg te rennen, lukt dit niet (bv doordat hij in een stal staat of aan de longeerlijn zit), dan pas zal hij stijgeren uit verdedigingsmiddel, als je hem dan een mep verkoopt wordt de angst alleen maar groter, dus zal hij volgende keer precies hetzelfde doen. Hij is immers bang, een paard is een vluchtdier, niet kunnen vluchten = verdedigen (steigeren).... maargoed.. wellicht heb jij hier een andere visie op.