Uitprobeerfase.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tris_Amo

Uitprobeerfase.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 13:05

Ik heb nu sinds 3 weken een eigen paard, Super braaf, doet geen vlieg kwaad.
maar nu sinds drie dagen komt hij alleen maar omhoog,
Gister ging het zelfs zo ver dat ik in volle galop de hele bak door geraced ben..
ik ben opzich best angstig. (door gebeurtenissen, niet met dit paard)
Heeft iemand tips om zelfverzekerd te zijn?
Of om hem te laten zien dat ik echt de baas ben?
En zeker om deze periode door te komen?
Alvast bedankt, Groetjes!

Laura_x_

Re: Uitprobeerfase.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:56

Hallo

Hij is je echt wel aan het uitproberen hoor Bloos
Ik zou gewoon een beetje meer vertrouwen in hem proberen te krijgen.
Dat had ik ook met een paardje en dat is nu mijn lieveling terwijl ik er eerst bang voor was.

Dingen die helpen
* Laat je paardje lekker een dagje staan en zet hem lekker in de wei met zijn vriendjes
* Ga poetsen! Werkte bij mij ook perfect
* Wandelen kan ook helpen. Desnoods in het weiland als hij nog niet verkeersmak is
* Wissel af

* Doe eens iets wat je nooit doet voor het rijden bijv - Ander dekje
- Je paardje overdreven veel belonen

Pintogirl

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:59

Weet je zeker dat er niks met m aan de hand is?
Lijkt me toch raar als een paard wat zoals je zegt super braaf is ineens van de 1 op de andere dag omhoog komt en heel hard gaat rennen..

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:00

Die van mij deed precies hetzelfde na een maandje ongeveer. Ook veel stijgeren en eigenwijs gedrag. Even laten zien wie er de baas is en dan is het zo weer over. Die van mij is nu zo mak als een lammetje.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:48

Japs, uitprobeerfase en de lente in zijn bol Haha!
Gewoon lekker doorrijden, er doorheen rijden en raar gedrag negeren.
Ontspan (desnoods zingen op je paard of fluiten, werkt goed) en als hij gaat rennen lekker gaan zitten en wat gaan vragen, rennen is leuk, maar niet als iemand tijdens dat rennen voltes gaat vragen of wat schouder voor.
Let erop dat je je teugels niet te strak neemt, vaak gaan ze hier alleen maar harder van omdat jij wat gewicht aan de voorkant voor ze tilt.
Zelfverzekerd worden....ehmsz.....je zit er toch nog steeds op?
Nou, dat is iig positief toch?

Rennen is niet erg joh, je zit in de bak dus hij kan geen kant op, en zodra hij wil stoppen omdat die moe is ga jij nog even een rondje door en neemt hem daarna zelf terug.

Maar moet wel zeggen dat mijn paard al jaren van mij is, en deze aankomende zomer ook extreem is.
Springerig, rennerig, lentekriebels in drievoud, en zo zijn er bij ons wel meer op stal.

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:14

Hahaha! Ja heel erg bedankt allemaal.
Ik heb gisteren een privéles gehad, en het ging in het begin
precies hetzelfde als hier boven: omhoog, rennen etc.
Als ik één kant op wil gaat hij de andere kant op, daar heb ik nu een goede oplossing voor! mini kinder zweepje in mijn hand, en als hij extreem niet luisterd, tikje op zijn schouder. Hij reageert hier heel erg fel op maar het maakt me niet meer uit.
Die privéles heeft ontzettend geholpen, ik weet zeker dat hij het nog vaker gaat doen, maar nu heb ik hem in ieder geval onder de knie Haha!!
En ja ik weet zeker dat er niets aan de hand is, hij is recent gekeurd & is ECHT in ze uitprobeerfase & lenteperiode. Haha!
HET KOMT WEL GOED!
Bedankt!

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:23

misschien kan er eens iemand anders oprijden die weet goed weet hoe die moet reageren en het aan moet pakken die kan je denk het best helpen.. als je paard dan door heeft dat jij de leider bent zal die braaf zijn

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:34

Ja, je paard is je idd aan het uit proberen...
Je moet z`n vertrouwen winnen en vooral volhouden ! niet als ie bokt of wegracet ofzo stoppen, want dan weet ie dat als ie dat voortaan doet ie niet meer hoeft te werken,
gewoon doorrijden, vorwaarts houden en als je voelt dat ie gaat bokken of racen ofzo probeer dan een volte te rijden... dat remt het paard meestal wel af
Maar als je paard weet dat werken helemaal niet saai hòèft te zijn, doet ie het met plezier en bokt ie waarschijnlijk niet meer uit verveling enzo
een vriendin van me heeft een paard en daar gaat ze alleen maar mee dressuur doen, niks anders ( wel poetsen natuurlijk ) maar nu is dat paard ook hèèl verveeld, wissel flink af, ga af en toe in plaats van een gewone rijles eens spelletjes uit zetten in de bak ! dat zal je paardje leuk vinden ( de meeste in ieder geval wel Clown )
-xxxxx-

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 01:13

hij probeert je uit! als het lukt laat hem maar racen zonder tegen te treken! laat lopen. als hij vanzelf stopt doe gewoon verder waar je was. een slim paardje zal wel doorheben na een tijdje dat dat geen zin meer heeft. of longeer is van opvoorhand! dat hij moe is gelopen! kan ook helpen suc6

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:45

Quidou schreef:
Weet je zeker dat er niks met m aan de hand is?
Lijkt me toch raar als een paard wat zoals je zegt super braaf is ineens van de 1 op de andere dag omhoog komt en heel hard gaat rennen..

Nee hoor, dit is zeker mogelijk. Zodra het paard een nieuwe eigenaar/ruiter krijgt is er een reeele kans dat hij gaat uitproberen. Merk het bij mijn V-pony maar al te goed.. als ik erop rij, dan is er niets aan de hand, maar zodra een ander meisje erop stapt, is het een en al bokken. Dit heeft alles met de rangorde te maken. Zolang deze niet duidelijk is, zal een paard uitproberen en zonodig bokken.

Het is nu dus gewoon belangrijk dat die rangorde even goed bepaald wordt, dat is niet zo zeer alleen nodig onder het zadel, maar ook op de grond. Als je daar de rangorde goed hebt zitten, dan ben je al een heel eind. Ga bijvoorbeeld grondwerk doen, en lopen aan het halster waarbij je veel stil gaat staan, tempo wisselingen maakt en wendingen maakt. Hierdoor wordt het paard oplettend op jou, zodat hij jou gaat zien als leider. Laat je hierdoor zeker niet afschrikken, mijn V-pony heeft mij in het begin ook uitgeprobeerd, dat is even heel vervelend, maar zodra je het voor elkaar hebt, dan is de band tussen jullie natuurlijk wel iets heel speciaals en kun je je paardje op en top vertrouwen (let wel, het is en blijft een vluchtdier!) ... succes!