Quidou schreef:Weet je zeker dat er niks met m aan de hand is?
Lijkt me toch raar als een paard wat zoals je zegt super braaf is ineens van de 1 op de andere dag omhoog komt en heel hard gaat rennen..
Nee hoor, dit is zeker mogelijk. Zodra het paard een nieuwe eigenaar/ruiter krijgt is er een reeele kans dat hij gaat uitproberen. Merk het bij mijn V-pony maar al te goed.. als ik erop rij, dan is er niets aan de hand, maar zodra een ander meisje erop stapt, is het een en al bokken. Dit heeft alles met de rangorde te maken. Zolang deze niet duidelijk is, zal een paard uitproberen en zonodig bokken.
Het is nu dus gewoon belangrijk dat die rangorde even goed bepaald wordt, dat is niet zo zeer alleen nodig onder het zadel, maar ook op de grond. Als je daar de rangorde goed hebt zitten, dan ben je al een heel eind. Ga bijvoorbeeld grondwerk doen, en lopen aan het halster waarbij je veel stil gaat staan, tempo wisselingen maakt en wendingen maakt. Hierdoor wordt het paard oplettend op jou, zodat hij jou gaat zien als leider. Laat je hierdoor zeker niet afschrikken, mijn V-pony heeft mij in het begin ook uitgeprobeerd, dat is even heel vervelend, maar zodra je het voor elkaar hebt, dan is de band tussen jullie natuurlijk wel iets heel speciaals en kun je je paardje op en top vertrouwen (let wel, het is en blijft een vluchtdier!) ... succes!