Wandelen met jonge hengst!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

angelica2

Wandelen met jonge hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:52

Hoi,
Ik heb een jong Ijslandse hengst ik heb hem vanaf dat hij een 1/2 jaar was. Inmiddels is hij bijna 2 en geniet hij samen met mijn Ijslandse ruin (15 jr) van zijn jeugd.
Om hem het een en het ander bij te brengen en er een braaf paardje van te maken heeft hij af en toe een lesje bijv een poetsbeurt een wadelingetje of netjes de voeten op tillen Haha! .
Dit gaat eigelijk allemaal wel goed (wel voor de zekerheid een bitje in tijdens de wandeling) hij probeert natuurlijk zijn zin door te drijven Vork dmv af en toe steigeren maar laat zich hierin goed corrigeren.
Poetsen en hoefsmid doet hij braaf.
Zijn hier nog meer mensen met een jong paard die zo'n beetje dezelfde ervaring hebben?
Groetjes Angelica

vuurneon

Re: Wandelen met jonge hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:59

Mijn pony was gelukkig al een ruin Nagelbijten / Gniffelen
Hoe reageert hij als er een merrie langskomt? (maw: word jij dan niet achter hem aangesleept?)

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:23

Hoi,
Naast ons staat hier een merrie (op +/- 50 m) daar moet ik dus voorbij hij blijft dan netjes naast mij lopen maar maakt dan wel echt oergeluiden en stelt zich aan. (nee getrek accepteer ik niet)
Hij wil wel zijn eigen koers bepalen (en dat is zo snel mogelijk weer naar huis) steigeren en proberen om te draaien dan krijgt hij een tik met de zweep en verzoek ik hem weer mee te lopen en dat doet hij braaf hij loopt tijden de wandeling een pas achter mij.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:35

Heel consequent blijven en alert. Als hij dalijk groter is heb je ee nog veel erger probleem. Zou lekker gaan beginnen met grondwerk en veel en vaak gaan wandelen.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 20:16

Hoi,
Vandaag voor het eerst grondwerk met hem gedaan!!
Doordaty ik met hem wandel snapte hij het woordje ho goed en stap echt grappig omdat te zien verder lekker rustig aan met hem.
Groetjes

Iemand nog leuke oefeningetjes voor een jong paardje?

yentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:55

Ik denk dat je hem zo veel mogelijk moet laten zien op jonge leetijd, alleen maar handig voor later, nu kun je hem nog baas Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:01

ik gebruik voor mijn jonkie (over een paar dagen officieel één jaar) de 7 games onder andere. het cirkelen doen we niet, ik vind het erg belastend. friendly game is de favoriet, vooral omdat mijn ventje wat angstig is voor sommige dingen. hij gaat wel hard vooruit.
ik leer hem dingen vragen, zelfvertrouwen en initiatief nemen. bij wandelingen op rustige paadjes en in het bos loopt hij vaak voorop.
verder oefenen we voornamelijk friendly game op de wei (los), en we wandelen, en van de week hebben we voor het eerst een stukje gefietst. goed voor de botjes en peesjes, zeker op deze leeftijd.

de basismanieren zitten er prima in, zowel sociaal met andere paarden als met mensen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:45

Vind je het niet wat vroeg voor een bit? Gelukkig heeft die van mij al die kuren niet loopt makkelijk mee alleen voor traktors is hij nog bang verder loopt ie eigenlijk keurig mee

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:52

Chip2 schreef:
Vind je het niet wat vroeg voor een bit? Gelukkig heeft die van mij al die kuren niet loopt makkelijk mee alleen voor traktors is hij nog bang verder loopt ie eigenlijk keurig mee

ben ik het wel mee eens ja. netjes gedragen aan het halster hoort imo bij basis opvoeding. ik wil dat het touw ten alle tijden slap hangt, en dat weten ze. eigenlijk zit het er alleen aan voor als er inderdaad onverwachts iets opduikt waarvan ze zouden schrikken. mijn merrie en éénjarige hengst zijn gelukkig nergens bang voor, ook niet voor de grootste trekkers. mijn ruin af en toe wel.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:39

merrieveulen schreef:
Chip2 schreef:

ben ik het wel mee eens ja. netjes gedragen aan het halster hoort imo bij basis opvoeding. ik wil dat het touw ten alle tijden slap hangt, en dat weten ze. eigenlijk zit het er alleen aan voor als er inderdaad onverwachts iets opduikt waarvan ze zouden schrikken. mijn merrie en éénjarige hengst zijn gelukkig nergens bang voor, ook niet voor de grootste trekkers. mijn ruin af en toe wel.

Dit ben ik dus met je eens ik vind ook dat normaal aan een halster en touw bij de basis opvoeding hoort. Daarbij vind ik bijna 2 nog erg vroeg voor een bit erin.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:02

yups. na het wennen aan het halster begin ik overigens met een touw om de hals, makkelijk voor als ze eens loslopen of je weinig tijd hebt. mijn éénjarige loopt ook mee met een arm over zijn hals, nou hoeft dat niet eens per sé, handig is het wel.

een paard dat aan een halster niet te houden is hoort imo niet langs de weg aan de hand...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:19

Mijn merrie deed dit toen ik haar net had ook, 2.5 jaar en altijd in het land gestaan tot ik haar kocht.
Soms dachten mensen op straat gewoon dat het een hengst was of vroegen ze of de ballen er niet eens af moesten Bloos

Maar idd gewoon duidelijk zijn ja is ja en nee is nee en een zweep voor de zekerheid.
Ik had ook al vrij vlot een bit erin, in de bak altijd oefenen met halster maar als we buiten gaan wandelen en je weet dat het mis kan gaan doe ik altijd voor de zekerheid een bit in.
Kan voor zover ik weet ook geen kwaad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:35

ook met een bit kan het misgaan. als een paard echt bang is oid, gaat hij overal doorheen. als hij met bit te corrigeren is, en met een halster niet, dan zegt dat meer over de opvoeding dan over iets anders. het paard gevoelig houden is puntje één, wijken voor druk. en of dat nou met een halster is of met een bit, zou niets uit mogen maken, al is dat in de praktijk helaas nog weleens anders.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:08

Ik loop regelmatig met mijn bijna 2 jarige hengst. Gewoon met halster. Ik gebruik een leadrope. Erg handig om hem van mij af te houden, ook om hem naast me of achter me te houden. Ik heb altijd begrepen dat je je paard juist niet voorop moet laten lopen! Omdat hij jou dan niet meer als leider ziet?
Mijn 2 jarige is nu al 1.66! Dus van de week laat ik hem castreren. Hij is al behoorlijk sterk en om eventuele problemen te voorkomen laat ik hem al helpen. Verder is hij braaf schrikt hij soms alleen van de herder van de buren! Die dan ineens te voorschijn schiet, luid blaffend! Maar goed ook daar gaat hij dan uiteindelijk gewoon langs.
Trekkers interesseren hem niet. Wielrenners wel! Haha! Die zijn maar raar Tong uitsteken
Verder krijg ik vandaag mijn eerste les grondwerk met hem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 06:30

bit kan geen kwaad. Zeker niet met wandelen over de weg met een springintveld hengstje.

Voor zover ik lees ga je fijn om met je dier, en gaat het ook wel helemaal goedkomen

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 15:42

Hallo,

Mijn paardje is inderdaad een spring in het veld gewoon jolig en uitproberen, tijdens het wandelen hangt het touw lekker slap en hij volgt prima maar tijdens de kuren Knipoog is het prettig dat je hem goed kunt houden en is een bit een veilig idee.
Ik wil pertinent niet dat hij voorop loopt en dat doet hij ook zeker niet zo wel draai ik om en loopt hij weer achter mij.
Je kan wel zeggen en paard wat niet met een halster over de weg te leiden is mag niet op de weg......................wel over 4 jaar niet verkeersmak en dan een ongeluk veroorzaken??????????????????..............nee dan leer ik het hem nu liever en dan voor de zekerheid een bitje in waar hij geen last van heeft (honing Knipoog ) alleen als hij stout is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:07

Mork schreef:
Ik loop regelmatig met mijn bijna 2 jarige hengst. Gewoon met halster. Ik gebruik een leadrope. Erg handig om hem van mij af te houden, ook om hem naast me of achter me te houden. Ik heb altijd begrepen dat je je paard juist niet voorop moet laten lopen! Omdat hij jou dan niet meer als leider ziet?
Mijn 2 jarige is nu al 1.66! Dus van de week laat ik hem castreren. Hij is al behoorlijk sterk en om eventuele problemen te voorkomen laat ik hem al helpen. Verder is hij braaf schrikt hij soms alleen van de herder van de buren! Die dan ineens te voorschijn schiet, luid blaffend! Maar goed ook daar gaat hij dan uiteindelijk gewoon langs.
Trekkers interesseren hem niet. Wielrenners wel! Haha! Die zijn maar raar Tong uitsteken
Verder krijg ik vandaag mijn eerste les grondwerk met hem.

achter je paard is de ultieme leiderspositie, helaas in veel gevallen echter niet te realiseren. als je achter een schrikkend paard zit dat het op een lopen zet doe je niks meer, ook sturen is een tandje moeilijker. erachter heb je de drijvende positie, van een hengst dus die zijn kudde bij elkaar houdt. een andere goede leiderspositie is ervoor/ er schuin voor.

newfoundland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:46

wel met een merrie.. maar geen hensgtje

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:08

newfoundland schreef:
wel met een merrie.. maar geen hensgtje

zeker wel. wat doet een hengst die een jong uit de kudde stuurt als die oud genoeg is, en hoe corrigeert een leidende merrie een hengst? juist, door erachter te lopen (of aan de flank bij het jagen zeg maar). ga maar eens op het hek zitten bij het introduceren van een nieuwe ruin of hengst in een groep, dan zie je het gebeuren.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:57

merrieveulen schreef:
ook met een bit kan het misgaan. als een paard echt bang is oid, gaat hij overal doorheen. als hij met bit te corrigeren is, en met een halster niet, dan zegt dat meer over de opvoeding dan over iets anders. het paard gevoelig houden is puntje één, wijken voor druk. en of dat nou met een halster is of met een bit, zou niets uit mogen maken, al is dat in de praktijk helaas nog weleens anders.

Paardje gevoelig houden kan ook met een bit, ligt geheel aan je eigen hand.
Ik heb het hier ook niet over angst situaties maar over druk druk druk momenten.
Met een jong en druk paard buiten wandelen is altijd een risico, voor jezelf, het paard en je omstanders, een extra risico nemen met het halster begin ik dan niet aan.

Moet er ok bij zeggen dat paard ondertussen zes is en overal mee naartoe gaat aan het halster, ook als ze even druk wordt is er niets aan de hand, maar dat heeft ze wel moeten leren, en buiten is weer wat anders dan in de bak dus ook daar moet je oefenen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:47

daar heb je gelijk in, alleen als een paard niet in bedwang te houden is aan een halster, neem ik aan dat de teugeltjes aan een bit ook niet altijd slap hangen, zachte hand of niet. zachte hand aan het halster blijft het fijnste. maar ik vind dan ook dat een paard dat met mensen moet werken (in het tuig of onder het zadel oid) al voor het zes jaar is deze basis moet kennen.