Paard opvoeden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Dreamer

Paard opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 18:23

M'n verzorgpony heeft nogwel eens rare dingen: Wil ze het washok voor geen meter in bij mij (Wél bij der oude verzorgster.) Ze staat niet stil bij het opstijgen. Ik krijg der niet de poetsplaats fatsoenlijk op voordat ze me (ik slepend aan een halstertouw) Even alle plekken waar hooi ligt heeft laten zien.. Nou zegt mijn moeder dat we der opnieuw moeten opvoeden als we der zouden kopen, Maar ze is al 11.. Zou het nog kunnen?

Marieke_K

Re: Paard opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:50

Je hoeft de pony niet opnieuw op te voeden, maar ze moet respect voor je krijgen en jou gaan zien als leider. Dan zal ze wel met je mee lopen etc. Dit kost tijd, consequent zijn en geduld.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:08

Kaat18 schreef:
Je hoeft de pony niet opnieuw op te voeden, maar ze moet respect voor je krijgen en jou gaan zien als leider. Dan zal ze wel met je mee lopen etc. Dit kost tijd, consequent zijn en geduld.

Juist! Ik ben het hier volkomen mee eens.

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:02

Ze is je aan het uitproberen. Als ze het bij de oude verzorgster wel deed, weet ze dus wel hoe het moet Knipoog Je hoeft haar niet opnieuw op te voeden, je moet je op gaan stellen als een leider. Veel succes Knipoog

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:03

veeeeeeeeeel geduld ja Ja

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:06

Dit moet wel kunnen hoor! Ik heb mijn pony nu anderhalve maand, en ik heb al heel wat bereikt.

* Voordat ze de stal ingaat, stilstaan zodat ik het halster af kan doen.
* Met opstijgen stilstaan.
* Naast me lopen i.p.v. voor me lopen.
* Niet meer achter de voerkar aanrennen en histerisch doen tijdens voedertijd.
* Tijdens het rijden reageren op stemgeluiden, hhhooo is hhhooo.

Het zijn allemaal hele kleine dingen, maar het maakt het allemaal wat makkelijker. Consequent zijn, en goed weten wanneer je moet belonen, maar ook wannneer je streng moet zijn en dus evntueel straffen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:55

actieve grondwerkoefeningen zijn de basis voor een goede verhouding. je hebt te maken met een dominant paard, die blijkbaar al weet wat voor vlees ze in de kuip heeft. wees duidelijk, wat niet mag, mag nooit, en wat wel mag, mag altijd. consequent zijn.
het ligt in dit geval zeker niet aan het paard, zij weet best hoe het hoort. jij geeft haar op dit moment de kans om te doen wat zíj wil, en die grijpt ze.
als jij je anders op gaat stellen, zal ze naar jou net zo goed luisteren als naar haar verzorgster, en met plezier!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:00

Als je paard je aan het halstertouw alle kanten kan laten zien, laat jij dus niet los en kan ze haar gewicht in de strijd gooien. Jij moet leren dat je niet moet trekken en dat je je paard met simpele handelingen kunt laten luisteren.

Opnieuw opvoeden is niet nodig. Je zult alleen dingen moeten bijschaven die jij hebt laten versloffen.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:16

Ik heb het ook heel vaak gehad ( nog steeds soms maar minder) Dat hij rende bij mij, in het park als een ander paard weg ging.
Maar dat was niet omdat tie het erg vond, want dat deed tie daar voor ook niet.
En het valt allemaal te veranderen.
maar zorg dat hij naar JOU gaat luisteren.
Is even doorzetten ik vond het ook moeilijk maar het isme uiteindelijk wel gelukt.
suc6