tips pony wilt niet rustig aan de hand lopen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daisy_palika

tips pony wilt niet rustig aan de hand lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 09:13

Citaat:
hoi iedereen:)

ik heb gisteren mijn pony gekregen.
ik ken haar al wel wat langer dus dat is een voordeel.
mijn pony is best sguw en is een paard met verhaal....
ze is 4 jaar zadelmak maar nog niet echt bereden.
toen ik haar gister uit de trailer haalde om haar in dr nieuwe stal te zetten moest ik helemaal naar achter hangen omdat ze alleen maar sneller wou.
na een half uur haalde ik dr weer haar stal uit en trok ze me weer helemaal mee..
ze kan duidelijk nog niet netjes aan de hand lopen.
boos kan ik niet worden, ze is een beetje sguw, we hebben nog geen band,, en ze is nu in een vreemde omgeving en heel 1kennig....

hebben jullie tips hoe ik haar dat het beste kan leren.?

ik wil graag een pony die kalm en rustig aan je hand meeloopt lijkt me ook logiesh...

brand maarlos.!!

Groetjes.!

Tiffany

Re: tips pony wilt niet rustig aan de hand lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:15

dubbelpost

daisy_palika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 09:17

ow sorry ik ben nieuwe en ik dachtdat hij mislukt was... ik zal kijken of ik er 1 kan verwijderen:)
bedankt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:19

Je moet in ieder geval consequent zijn en blijven. Nee = nee en Ho = ho. Zorg dat ze altijd schuin achter je blijft lopen, en als ze aan je voorbij wil dan zet je haar terug door bijvoorbeeld met het touw voor haar neus te zwiepen, of met je hand blocken. Dat moet je even proberen, is bij elk paard anders.

Probeer eens wat grondwerk te doen met haar.
Google maar eens op '7 games' van Parelli. Dat is al een mooie start om een goede band met haar te krijgen.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:20

Misschien wat lekkers geven? Zodat ze meer aandacht voor jou heeft en meer bij je blijft. Het is wel lastig dat ze daar weer vervelend van kan worden...
Als mijn paard te wild is doe ik vaak het halstertouw om haar neus, dan hoef je maar een klein rukje te geven en daarna meteen weer los. Het werkt wat scherper in.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:21

Ik zou met grondwerk beginnen, misschien Parelli of iets anders waar iemand in de buurt verstand van heeft. Daardoor krijg je makkelijker een band met haar en zal je haar zeker ook makkelijker kunnen leiden. Ze zal meer vertrouwen krijgen in jou en in zichzelf waardoor ze ook minder schuw zal worden.
Veel plezier ermee!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:25

Kijk eens op www.vrijheidsdresuur.info dan naar de basistraining en dan kijken bij de leidoefeningen, staan echt hele goeie oefeningen tussen waar je echt wat aan hebt! Ik spreek uit ervaring!

daisy_palika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 09:32

1 keertje dacht ik laat ik is een spelletje met haar gaan doen.
ik had worteltjes en die gooie ik dan stuk voor stuk op de grond zodat ze mij zegmaar achternaliep.
en opeen gegeve moment kijkt ze me aan gooit dr oren in dr nek en ze wilt me tog een trap geven..
ze dreeg eerst ook erg bij eten.. maar datis nu wel over als ze iets krijg ofzo blijf ik erbij dat gaat wel,.
maar los in de bak en dan iets doen straks krijg ikwel een trap die vertrouwen heb iknog niet in haar,,

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:40

Jij bent niet de baas over haar, ze heeft geen respect voor je. Daarom moet je voorlopig niet dit soort spelletjes spelen.

Laat haar los in de bak en neem een rijzweepje in je hand. Vervolgens ga je bij haar achterhand staan en geef je met 1 hand richting aan. Met het zweepje drijf je haar wat op. Uiteindelijk zal ze moeten lopen in de richting die jij aangeeft. Na verloop van tijd laat je haar stoppen en laat je haar bij jou komen (dus niet andersom!). Vervolgens ga je de oefening herhalen.

Zo bouw je vertrouwen op en ga jij een rang hoger staan dan zij.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:41

Die tips die ze geven op die site over vrijheidsdressuur gaan over het leiden aan een halstertouw, het is echt de moeite waard. Grondwerk is ook erg leerzaam en leuk als je maar bij het begin begint helemaal als je je pony niet erg vertouwd!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:49

als ik het goed lees heb je je pony nog maar 1dag.?
Dan zou ik zeggen, laat haar zoveel mogelijk met rust, en laat haar geleidelijk aan wennen aan de nieuwe omgeving.
Toen ik mijn paard van stal veranderde heeft hij echt enkele weken,zelfs maanden moeten wennen. En kon ik er amper iets mee aanvangen.
Hoeft bij jou pony natuurlijk niet zo lang te duren Knipoog Maar laat haar toch maar enkele daagjes wat met rust.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:44

ja, en als ze zo fel is op eten geen brokjes of andere snoepje voeren. Als ze voernijd hebben is dat gewoon gevaarlijk. Daar worden ze niet makkelijk van alleen maar verwend.

daisy_palika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:02

ik heb nog een vraagje weet alleen niet zo goed in welke forum ik die kan plaatsen..
hoelang het duurt van inrijden tot wedstrijdklaar.
graag hier nog geen antwoorden op want dit is nog niet het verhaal weet iemand waar ik dit kan plaatsten?

gr. Daisyy

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:09

Forum index-> Westrijden -> Vragen en discussies

EN idd een band proberen op te bouwen en consequentt blijfen. Het zal vanzelf wel beter worden

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:21

Van inrijden tot wedstrijdklaar kan heel erg verschillen. Van een paard zonder conditie naar een redelijke basisconditie kost al ongeveer 3 maanden. Als je pony dan ook wat schuw is, niet jouw als baas accepteert en een verhaal heeft denk ik dat je toch wel een jaar nodig hebt
Ik zou eerst maar eens aan het vertrouwen werken ipv te dromen over wedstrijden rijden.

daisy_palika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:32

het is niet voor mijn pony daarom vroeg ikook om geenm reactie's te geven..
alleen waar is zo een advertentie kan plaatsten....

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:19

grondwerk is een goed idee, ik denk ook dat het belangrijk is,
aangezien het paard schuw is, dat ze veel vertrouwen in je krijgt, maar ook door heeft dat jij de baas bent,
ze moet weten wie jij bent en waar jij staat.
als je haar in de bak nog niet vertrouwd,
vertrouw je haar op stal dan wel,
op stal veel bij haar zijn is erg belangrijk, ook het poetsen speelt een belangrijke rol in de baas zijn over je paard.
als dit goed gaat kun je haar losgooien en met een zweepje oefeningen doen zoals hierboven worden verteld.

het is wel heel belangrijk dat je haar vertrouwd en niet bang bent, anders zal ze dit meteen voelen.
met voer zou ik nooit aan het werk gaan, een paard wordt er alleen verwend van (bij sommige werkt het overigens goed, maar die van mij blijft alleen maar vragen dan, en wordt boos als ik niks geef, dit heb ik dan ook in de kiem gesmoord),
en ze kunnen hier alleen maar agressief van worden als je niks geeft, zeker als je paard al voernijd heeft.

groetjes, iKo

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:34

concequent altijd als ze je voorbij loopt stil staan, en haar 3 passen terug zetten. altijd blijven volhouden. dan gaat het vanzelf over Knipoog

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:55

Sorry hoor maar je hebt je paard net 1 dag !!! en je verwacht nu al dat ze super lief en braaf is????
Laat haar eerst even RUSTIG wennen aan haar nieuwe plek!!!!
Geen parelie geen tik. ( behalfe als het echt stout is dan) in plaats van angst
Gewoon even laten wennen morgen mischien lekker poetsen en het erf verkenen en zo elke dag en stapje veder...
Als je paard zich eemaal thuis en vertrouwd voelt op zijn nieuwe stal kun je goed gaan bekijken hoe en wat je met haar wilt en op wat voor manier je dat het beste kan doen.
Tis niet zo raar hoor dat een paard zo reeageerd op een nieuw huis!
En tis ook niet echt slim haar meteen naar een half uur weer die vreemde stal uit te trekken doe het gewoon rustig aan...

daisy_palika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 22:34

wow je hoeft niet zo fel te reageren.
ikken haar al langer en ben hier al een tijd mee bezig ik wou gewoon tips hebben alvast tuurlijk moet ze wennen ik ben geen idioot ofzo
en zowiezo geen enkel paard moet naar gericht en express trappen dat accepteer ik niet ( met enkele uitzonderingen ..Tong uitsteken)..

maja maakt verder ook niet zo veel uit maar van mij mocht je ook iets minder fel uit de hoek reagere:)

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:06

Leer haar eerst een beetje in jou vertrouwen Haha! . Ga ook eens met haar gaan wandelen zodat ze de plek gewend wordt. Als ik met mijn pony ga wandelen dan ''hangt ze vast'' (aan het halster Clown ) met een longeertouw en met een zweep en als ze stout is of niet luistert gewoon een tik. Zo zal ze het wel leren. Beloon haar ook wanneer ze braaf is. Dat is mijn tip en ik hoop dat je er iets aan hebt Knipoog !!!

daisy_palika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:41

bedankt.
nu ze is nu ook al goed aan het wennen alles gaat nu de goede kant op:D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:36

Nayana schreef:
concequent altijd als ze je voorbij loopt stil staan, en haar 3 passen terug zetten. altijd blijven volhouden. dan gaat het vanzelf over Knipoog

Zo doe ik het ook met mijn 2 jarige, die was in het verleden nogal snel als we weer naar zijn vriendjes gingen. Nu blijft hij mooi naast me.

Maar ik ga wel met de rest mee, laat het dier eerst wennen aan zijn/haar nieuwe huis en ga daarna pas trainen.