Merrie denkt hengst te zijn (engelse volbloed). Hormonen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Merrie denkt hengst te zijn (engelse volbloed). Hormonen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 13:07

Haii,

Misschien staat het hier verkeerd, in dat geval maar snel verplaatsen..

Ik heb een 20-jarige Engelse Volbloed merrie.. Heb haar ondertussen 11 jaar en tot ongeveer 2 maand geleden een heel normaal dier, fijn de omgang, leuk met andere paarden, en heel braaf onder het zadel.. Rij haar sinds kort vaak, aan een halster en zonder zadel, omdat ze wat ouder wordt en toch heel braaf is.

Maar nu is deze dame een beetje de weg kwijt. Als ik langs andere merries loop, begint ze extreem te brullen, zet een hoge hals op enz.. Gisteren even op buitenrit, lekker onspannen drafje, geen paard in de buurt, en mevrouw zet weer die hals op, steeds zachtjes hinniken. Gewoon verder gereden, toen bedacht mevrouw dat ze me niet langer op haar rug wilde hebben, en hoofd tussen haar benen en bokken maar.. Nu moet ik zeggen, dat ik helemaal dubbel lig om dit gedrag, juist omdat ik haatr zolang heb en haar door en door ken. Maar snap niet waar dit gedrag opeens weg komt.. Is er ook zoiets als een overgang voor merries, heeft ze gewoon last van opvliegers ofzo..? Ze begint natuurlijk al een beetje op leeftijd te komen..

Nog even een foto, voor het beeld..

Afbeelding

Cassidy

Re: Merrie denkt hengst te zijn (engelse volbloed). Hormonen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:30

Ik denk dat de hormonenhuishouding een beetje van slag is. Merk je dat ze nog hengstig wordt? Je zou eens kunnen laten controleren op cystes op haar eierstokken, kunnen ook weleens als gevolg hebben dat het gedrag ineens omslaat en ze hengstengedrag vertonen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:03

Het lijkt er inderdaad op dat de hormoonhuishouding goed van slag is.... laat je DA er eens naar kijken, het kan zijn dat een gebrek aan een bepaalde vitamine ervoor zorgt dat de hormoonhuishouding niet optimaal is.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 14:18

Oké, dank jullie. Ik zal er indd even naar laten kijken.. Op zich vind ik het gedrag wel grappig, maar ik wil niet dat ze zich er zelf niet lekker bij voelt.. Sowieso is het lastig, als ze zich zo blijft gedragen als het weideseizoen zo weer aanbreekt.. Zijn er ook mensen die een merrie hadden met een cyste op de eierstokken? Ze is al een tijd ook niet meer hengstig geweest, tenminste dat het mij opviel, ik zal ook daar eens op gaan letten..

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:56

Ik ben er totaal mee eens van wat ze hierboven al zeiden.
Heel mooi paard trouwens Knipoog

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 21:11

Dank je..Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:50

Uppojono schreef:
Oké, dank jullie. Ik zal er indd even naar laten kijken.. Op zich vind ik het gedrag wel grappig, maar ik wil niet dat ze zich er zelf niet lekker bij voelt.. Sowieso is het lastig, als ze zich zo blijft gedragen als het weideseizoen zo weer aanbreekt.. Zijn er ook mensen die een merrie hadden met een cyste op de eierstokken? Ze is al een tijd ook niet meer hengstig geweest, tenminste dat het mij opviel, ik zal ook daar eens op gaan letten..

Onze appaloose merrie, ging plotseling andere merries dekken en bespringen, met al het hengsten gedrag erbij, heel vervelend voor beide, hebben haar toen een periode op stal gehad en ze kwam bij het ruiken van een merrie de staldeur over.

Zij had een goedaardige cyste op dr eierstokken die operatief verwijderd is, in ie periode was ze niet hengstig en nu ruim een jaar later nog steeds niet volgens de da kan dit nog even duren maar de kans dat ze weer hengstig wordt is wel aanwezig.

Gelukkig doet ze weer normaal en kan ze weer bij de rest van de paarden lopen, zonder problemen, het is iets wat niet zo heel vaak voorkomt, vooral niet bij zo'n kleine als de onze (96 cm.).

Het gedrag van onze merrie was zeker niet grappig, maar echt heel naar voor dr ze was helemaal in de war en heeft een paar keer geprobeerd dr moeder te dekken, de ruinen liet ze met rust, behalve dat ze daar regelmatig ruzie mee had.
Ze viel op een gegeven moment ook af in gewicht van het drukke en zenuwachtige gedrag, kortom een nare aandoening die vel psychische gevolgen heeft voor de hele kudde, want die waren ook helemaal van de leg.
Gelukkig heeft de operatie geholpen, dat is niet altijd het geval namelijk.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:15

whahaha mijn 22 jarige heeft dat ook
dat is gewoon lomp

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:03

@ Cissie.. Hoe lang heb je ermee gewacht voor je de dierenarts erbij liet komen..? In de wei is het probleem dat ze met een ruin staat, daar kijkt ze niet naar om, maar gaat de hele tijd langs het draad lopen, naar de merries aan de andere kant sloot te hinniken..

Ik vind het ook niet grappig als ze er echt last van heeft, maar op dit moment is ze een vrolijk paard, die er juist op dit moment erg goed uitziet.. Zo als jij beschrijft, zo erg is het (nog) niet..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:03

Uppojono schreef:
@ Cissie.. Hoe lang heb je ermee gewacht voor je de dierenarts erbij liet komen..? In de wei is het probleem dat ze met een ruin staat, daar kijkt ze niet naar om, maar gaat de hele tijd langs het draad lopen, naar de merries aan de andere kant sloot te hinniken..

Ik vind het ook niet grappig als ze er echt last van heeft, maar op dit moment is ze een vrolijk paard, die er juist op dit moment erg goed uitziet.. Zo als jij beschrijft, zo erg is het (nog) niet..

Gelukkig maar, kan heel goed wat anders zijn, bij onze merrie was het zo heftig dat het overduidelijk was.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet precies weet hoelang het geduurd heeft voordat we de Da gebeld hebben, want de eesrte dagen was het niet heel erg, wel wat gedragsveranderingen maar ja dan bel je in de meeste gevallen niet gelijk een da (tenminste ik niet).
Na 1,5 week begon ze echt hengstenkuren te krijgen toen de da gebeld en alles uitgelegd, hij moest een paard bij ons inenten dus gelijk de pony nagekeken, daarna volgde de hele medische molen van onderzoeken enzenz.
Ze is na observatie van de DA dmv video en op de kliniek na ong 2,5/3 weken geopereerd, want we moesten wel zekerheid hebben dat we niet ernaast zaten en de pony voor 'niks' (of totaal iets anders) onder het mes zou gaan.

Jouw paard staat nooit samen met andere merries begijp ik?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 07:43

Nou op dit moment staat ze niet met andere merries.. Doe ze altijd met z'n tweeën naar buiten.. Maar in de zomer, gaan ze vaak wel met een groep in de wei en dan zijn er wel merries bij.. Daarom wilde ik eigenlijk afwachten of ze dan nog dit gedrag vertoont..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:56

Dierenarts is vandaag op stal geweest, had zijn scanapparatuur helaas niet bij zich. (kwam om een een merrie te hechten).. Dus nu komt hij binnenkort om Joy even te scannen.. gelukkig, ben benieuwd wat er nu aan de hand is.. Vandaag wilde ze al een merrie dekken, is gewoon door het draad gegaan..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 08:33

Inmiddels is de dierenarts erbij geweest en is ze gescand..
Daaruit bleek dat ze gelukkig geen tumor heeft, wel heeft ze een verkleinde eierstok, maar daaruit zou haar gedrag niet voortkomen. Hij denkt aan extreme voorjaarshengstigheid, maar van hengstigheid heb ik niet gemerkt.
Op de scan, was wel te zien dat ze over twee week hengstig moet worden, dus daar hoop ik maar op..

Haar gedrag is nu al twee maand hetzelfde, nog steeds brullen, gek doen, slaan tegen de wanden.. Word er gek van.. Hoop de de DA gelijk heeft, maar zit me nog niet lekker.. Vooral omdat het al zo lang duurt..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:39

Kan een cyste de oorzaak zijn? onze merrie had dit namelijk en haar eierstok was daardoor veschromelt (verkleint)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 09:32

Dat zou idd ook kunnen.. Dat zou dan ook te zien moet zijn op de scan en is hij verder niet op ingegaan, wel dat die verkleind is. Ik zal hem nog eens vragen als hij weer op stal is..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:18

Dit topic ben ik inmiddels 7 maand geleden gestart. Er is niets mis met haar eierstokken (volgens de dierenarts), maar toch vertoont ze dit gedrag nog steeds.. Ik hoop dat er mensen zijn, die er iets in kunnen herkennen..

Joy is helemaal gefocust ook alle merries.. Staat ze in de wei, rent ze de hele tijd al hinnikende heen en weer.. Brullend naar de andere merries.. Op stal staat ze naast een merrie, niets aan de hand dus.. Totdat de merrie uit haar stal gehaald wordt.. Dan begint mevrouw weer helemaal gek te worden, weven, brullen, schoppen..

Niemand meer met zo een rare merrie..?

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:25

ik denk dat haar hormonen aan het verandere zijn.. als een paard ouder wordt krijgt ze ook een ander hormoon stelsel.. net als bij mensen.. ik denk dat je je daar niet zo heel druk over hoeft te maken ik denk dat het wel minder wordt of misschien wel weer over gaat als ze alles weer goed op een rijdje heeft. mijn pony denkt zelf ook dat ze een hengst is maar daar zit gewoon een steekje los denk ik Clown