ex-dekhengst in de kudde, hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ex-dekhengst in de kudde, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:47

Hoi,

wij hebben 2 maanden geleden een quarter dekhengst gekocht, en 1,5 maand geleden laten ruinen omdat ik er anders geen wedstrijden mee mag starten.
Nu willen we hem uiteindelijk toch wel bij de kudde (op dit moment bestaand uit 5 merrie's en 2 ruinen)
maar hoe kunnen we dit doen zonder gevechten en dat soort dingen?
Hoelang zouden jullie er mee wachten om bij de kudde te doen?

gr [***]

sylvie

Re: ex-dekhengst in de kudde, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:26

ik zou een stukje af zetten in de wei en daar je ex hengst neer zetten voor een paar weeken zo dat de paarden aan mekaar gewent raaken en elkaar kennen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:30

ja dat zou ik inderdaad ook doen. Als je ziet dat het goed gaat kun je ze altijd nog bij elkaar zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:19

Op dit moment staat ie ook de gehele dag in de bak.
Maar hoe kan ik hem over een tijdje het beste aan de 'kudde' introduceren, ik denk niet (zoals we met onze merrie's/ruinen doen) dat we hem zomaar in de kudde moeten gooien Lachen

gr [***]

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:18

als ik net geruind is zal hij nog erg dominant zijn tegen over de 2 ruinen.
Ik weet veder niet of de ruinen erg dominant zijn??
Maar ik zou hem toch eerst even een tijdje naast de kudde zetten zo dat ze wel contackt kunnen maken met mekaar en er geen ongelukken kunnen geburen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:27

1 ruin is best wel dominant, die denkt ook af en toe dat ie hengst is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:50

Kun je de boel zo afzetten dat hij nog apart staat en ondertussen over de afscheiding wel contact kunt maken met de rest?

Anders zou ik hem eerst introduceren bij een van de andere paarden in de kudde en dan zo langzaam maar zeker uitbreiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:52

Ik zou het nieteens willen proberen, kans is namelijk dat hij de merries zal willen blijven dekken, en daar ben je als merrieeigenaar niet altijd even blij mee...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:56

wij hebben ook een ex-dekhengst in de kudde lopen.we kochte hem,gelijk laten castreren en toen 2 weken apart gezet.omdat hij kuilen van een halve meter liep hebben we hem bij een paar ruinen gezet en dat ging prima.ook bij merrie's kon hij al snel in de wei.het enige hengstengedrag wat hij nog heeft is " murmelen" als er een merrie naast hem loopt of flink hinneken als hij een hengstige merrie ruikt.
voor de rest helemaal geen problemen mee.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:58

Ik zou ze 1 voor 1 aan elkaar laten wennen. Doe de minst dominante ruin er een paar keer bij, als die aan elkaar gewent zijn een niet zo dominante merrie enz enz. Als hij er meerdere heeft ontmoet en dat is goed gegaan doe je de dominante ruin erbij. Gaat dit goed doe je het paard waar het hetbeste mee ging smane met de tweede die goed ging erbij dus met zijn drieen. Dus bouw het steeds op.

Bij ons is dit goed gegaan.....

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:58

Ik zal er ook goed mee oppassen, het dekken van de merries vind ik zelf geen probleem (helemaal niet als de hengst daarvoor natuurlijk gedekt heeft, dan is hij waarschijnlijk wel goed opgevoed) maar we hebben hier ook een ruin die op 2 jarige leeftijd gecrastreerd is en nooit heeft gedekt. Maar als hij bij de merries loopt wil hij die gaan dekken en probeerd hij de ruinen in het weiland van kant te maken. En dan is dit een ruin die nooit heeft gedekt, dus ik zal hem niet zo snel bij die andere ruinen inzetten Nagelbijten / Gniffelen

Die ruin doet het trouwens prima met anderre ruinen als er maar geen merrie in de buurt is Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:59

Wij hadden een hengst geacastreerd en het zo opgebouwd, hij kan gewoon met merries los en met ruinen.....

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:04

nielsd schreef:
Op dit moment staat ie ook de gehele dag in de bak.
Maar hoe kan ik hem over een tijdje het beste aan de 'kudde' introduceren, ik denk niet (zoals we met onze merrie's/ruinen doen) dat we hem zomaar in de kudde moeten gooien Lachen

gr niels

Hi,
Hoe is hij in het bijzijn van andere paarden,eenmaal gedekt leert hij dit gedrag niet meer af.
Heb zelf mijn hengst bij de rest staan ( met uitzondering van merrie's ) gaat perfect.

Heb ze eerst aan elkaar laten wennen door in een aangrenzende wij te zetten,zelfde dag nog aan longeerlijn in de wei gegaan hij had geen oog voor de anderen nu staan ze al altijd al samen in de wij en nieuwe paarden erbij is geen enkel probleem.

Maar hou er rekening mee is een hengst geweest hengste streken leert hij denk ik niet meer af,schrik er niet van als hij op een merrie springt da blijf je hebben.
Ma gooi hem niet zomaar erbij bouw het rustig op en laat ze aan elkaar wennen des te minder risico heb je dat het fout gaat en er ernstige dingen onderling in de wei kunnen gebeuren Haha!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:36

mijn ex dekhengst heeft voor hij gecastreerd werd altijd natuurlijk gedekt. Ook heeft hij tot zijn 4de gewoon in het land met mijn andere paarden gestaan (drachtige merries en veulens), hierdoor wist hij al dat merries zich niet altijd laten dekken. Na de castratie heeft hij eerst een tijdje met een ruin gestaan, daarna met mijn leidende merrie (drachtig) en later heb ik zijn vriendin er bij gezet, toen ze hengstig was. Meneer wist niet meer wat ie moest doen, hij liep om har heen, flemen, snuffelen, hoofd op haar rug ( en die merrie wilde wel!!) en daarna stond ie echt na te denken... aangezien door het castreren ook de hormoonproductie behoorlijk was afgenomen, had hij niet meer de " drive" om haar te dekken, wel een grappig gezicht, je zag hem bijna bedenken dat er nog iets moest komen, maar hij sprong niet !
Nu kan hij met bijna elk paard samen lopen, zonder problemen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:59

Mijn zus heeft een ex-dekhengst en die staat zomers nu in de kudde met ruinen en merries en in de winter zelfs in een groepshok met merries en 1 andere ruin.
Hij is 2 jaar geleden gecastreerd in het voorjaar en heeft een week apart gelopen met een draadje tussen hem en de kudde, toen hij was hersteld van de castratie is hij bij de kudde gegooid (dit waren toen alleen merries) Daarnaast stond een aparte groep met ruinen met 1 draadje ertussen. Hij dekte toen wel nog als ruin. In de zomer zijn er toen 2 jarige ruinen bijgezet en die stonden onderaan de rangorde maar dit ging vanzelf, zonder gevechten oid. In het najaar is mijn paard erbij gezet omdat er te weinig gras voor hem was op het ruinenweitje. Mijn ruin heeft ook gedekt vroeger maar is veel groter dan de pony van mijn zus. De alfa merrie in de groep besliste toen eigenlijk dat mijn paard bij haar in de buurt mocht komen en ze jaagde zelf de pony van mijn zus weg. Die 2 hebben ook nooit gevochten met elkaar. De pony van mijn zus had gelijk door dat die ander groter en sterker was.

Vorig jaar hebben we alles bij elkaar gezet, waaronder nog een ex-dekhengst die dat jaar was gecastreerd maar die had totaal geen interesse meer in merries. De ruinen vormde vanzelf een apart groepje en ze stoeide wat meer met elkaar dan de merries, maar dat is ook niet meer dan normaal.
De ruinen worden nu in de winter ook met elkaar losgegooid en dan gaat het spelen wel ruw maar nooit met verwondingen.

Ik ga je nu niet adviseren om hem er zomaar bij te gooien, het is ook heel veel geluk hebben en je paard goed kennen. Wij hebben een grote groep (ongeveer 15 paarden) en een heel groot weiland. Ook komen er bijna elk jaar nieuwe paarden bij en loopt er van elke leeftijd wel wat bij.
Het kan ook mis gaan, mijn paard is nadat hij gecastreerd was ook bij een kudde merries gezet die hij ook nog dekte. Toen hebben ze er ook 2 ruinen bijgezet, de ene deed hij niks, de ander werd helemaal aan gort geschopt en gebeten.

Ik zou of 2 aparte groepen maken, vind je het niet erg dat de merries nog gedekt worden zou ik je ruin bij de merries zetten en anders proberen bij de ruinen. Over het algemeen hebben hengsten (of ex hengsten) veel meer respect voor merries en heb je minder kans op een gevecht. De ruinen zou ik dan dit jaar apart houden en dan volgend jaar proberen erbij te zetten, grote kans dat je ex hengst dan al niet meer dekt. Deze zomer dus met een draadje ertussen.

De opties bij de ruinen of in 1 keer in de groep vind ik wel erg risicovol. Je hebt je paard nog maar kort en kent hem dus nog niet door en door. Zet hem anders eerst naast andere paarden met een draadje ertussen en kijk hoe hij reageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:03

ik zou hem een keer bij de ruinen inzetten, merries erbij weg. en dan zo elkaar leren kennen, en bij de merries net zo. onze dekhengst staat ook wel eens samen met mijn ruin en dat gaat altijd goed. hoe hij zou doen met merries erbij weet ik niet maar het is sowieso al makkelijk als hij beide partijen kent

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:13

Het ligt er ook aan hoe de andere 2 ruinen zijn en aan het karakter van zijn ruin. De pony van mijn zus en mijn paard hebben vorig jaar in de winter wel eens in het losgooi weiland gelopen. Dus zonder merries, en dan gingen ze wel echt vechten, terwijl als er merries bij stonden (of zelfs maar eentje) gingen ze niet vechten.
Mijn ruin brak vorig jaar weleens uit de wei (tinkerbloed, schrikdraad doet hem helaas niet zoveel) en ging dan onder de draden door en ging bij de dekhengst in de wei staan (2 weitjes verderop, deze staat apart) en die 2 waren beste maatjes.

Als een hengst heeft gedekt en in een groep merries heeft gestaan als hengst dan weet hij hoe hij met merries om moet gaan en hij zal er ook wel respect voor hebben. Met ruinen weet je het dan niet, ruinen willen vaak stoeien en spelen en de ex dekhengst kan dit misschien verkeerd opvatten en zich bedreigd voelen en er een gevecht van maken.
Mijn ruin wilde bijv. alleen spelen en de pony van mijn zus reageerde hier zeer agressief op waardoor mijn paard weer agressief werd. Met een merrie erbij ging 1 van de 2 bij de merrie staan (de keus was aan de merrie) en de ander accepteerde dat en ging alleen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:42

Bedankt voor de antwoorden.
Het is geen probleem als ie een keertje erop springt als ze hengstig zin, het zijn allemaal onze eigen paarden en dan weten we ook gelijk of de merrie's hengstig zijn.

Ik denk dat we onze shet ruin erbij moeten zetten over een tijd. Die dominante ruin die graaft ook echt gaten als ie bij de hengst staat te snuffelen.

Ik denk trouwens dat ie natuurlijk heeft gedekt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:20

Hoe oud is de hengst en hoe lang heeft hij gedekt?

Onze 15 jarige shethengst kunnen we wel laten ruinen maar dit zal volgens onze dierenarts altijd problemen blijven geven met zijn geruinde en nooit dekkende zoon. Ook nu accepteren ze elkaar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:30

12 jaar, en ik weet niet hoelang ie gedekt heeft, hij heeft iig niet veel gedekt.
Mocht het niet gaan met die ruin, dan is het ook een optie om 2 kudde's te maken, waarvan hij de leidende ruin is, zou dat makkelijker gaan?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:48

Met alleen merries wel, maar met de ruinen blijf je dan problemen houden.

Kun je nu de merries niet van de ruinen scheiden en hem er als hengst bij in doen om even te kijken hoe dat gaat?

Ik weet niet of je dat aandurft, zo'n shethengstje pluk je er nog wel weer uit als het nodig is, maar met groteren kan ik me voorstellen dat je wat huiverig bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:49

Een shethengst zit met zijn hoofd wel op erg ongunstige hoogte, een trap op de goede plek en hij kan het niet meer navertellen...ik zou ook daarmee uitkijken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:59

Cassidy schreef:
Een shethengst zit met zijn hoofd wel op erg ongunstige hoogte, een trap op de goede plek en hij kan het niet meer navertellen...ik zou ook daarmee uitkijken.

De ruin waar ik het over had was een zoon ervan, dus ook shet.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:36

Persoonlijk zou ik ook meer geneigd zijn om twee kuddes te maken, althans, om mee te beginnen. De hengst dan bij de andere ruinen (heb ik goede ervaringen mee, mijn ruinen staan nu voor de tweede keer in een kudde met een hengst en het lijkt geen verschil te maken), of in zijn eentje bij de merries. De merries zullen hem zeker opvoeden als hij nog niet precies weet hoe hij zich moet gedragen. Met de ruinen kan het juist weer erg leuk spelen zijn. Maar merries en ruinen door elkaar zal in dit geval denk ik echt teveel onrust veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:22

Alleen ruinen samen kan niet, ze hebben allebei een merrie als maatje en die moet je niet uit elkaar halen, dat krijg je toch een lawaai.