Paard wordt ineens gemeen, wie weet raad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa_

Paard wordt ineens gemeen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 12:52

Ik heb mijn paard nu ong. 2 jaar, hij voorheen altijd heel lief met alles zou nog geen vlieg kwaad doen was super sociaal op wei, zou nooit eens een trap terug geven. Maar sinds een maand of 2 is hij echt aan het veranderen, hij valt vooral mannen aan! Bijv. de dierenarts en de ostiopaat, ging die gewoon echt rechtop en met de hoeven op hun af. Naar andere paarden is hij ook heel dominant geworden, naar mij toe is hij ook anders.. heel snel beledigt. Hij is gewoon niet meer het paardje wat ik een tijd geleden had Verdrietig misschien dat het ligt aan mijn thuissituatie (vader heeft kanker) dat ik ook anders ben?! maar verder zou ik het echt niet weten, heeft iemand advies of wat dan ook?

vraagteken

Re: Paard wordt ineens gemeen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:59

paarden kunnen veranderen van karakter als ze pijn hebben bijvoorbeeld artrose in de de rug of nek. Ik zou hem eens goed laten onderzoeken. Veel succes in ieder geval ook met je thuis situatie...

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:17

Hij is pas helemaal onderzocht en de ostiopaat is deze week geweest, hij zat vast in zijn nek maar echt niet ernstig en hij ziet er verder ook echt wel goed uit dus daar kan het niet aan liggen..

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:19

Is het een hengst? Het zou kunnen dat hij misschien dominant wordt aangezien hij vooral mannen aanvalt..

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:22

Dewii schreef:
Is het een hengst? Het zou kunnen dat hij misschien dominant wordt aangezien hij vooral mannen aanvalt..

neee hij is al heel lang geen hengst meer Knipoog

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:25

O Lachen dan weet ik het verder eigenlijk ook niet..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:26

Lang hengst gebleven? Kan ook meespelen, maar dan had ie wel wat eerder zo meoten zijn. Misschien heeft hij pijn, zoals al eerder wordt gezegd. Je kunt want grondwerk met 'm gaan oefenen, zodat hij respect voro je krijgt. Succes ermee.

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:29

Hij loopt wel gewoon zonder halstertouw naast me op, stopt wanneer ik stop met lopen etc.
Dus welke oefeningen kan ik dan nog meer doen ? Bloos

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:31

Koop er een boek over, bijv grondwerk met paarden van inge teblick.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:31

Een parcours maken met bijv. balkjes waar hij over of langs moet, een poortje, plastic zeil, dat hij je gaat vertrouwen?

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:37

Het gedrag naar mannen, komen er mannen ( hoefsmid enz ) samen met jou bij het paard of laat je het paard bekappen zonder jouw aanwezigheid ?
Krijgt je paard te maken met mannen, staleigenaar die paarden buitenzet ?

Het gedag wat naar mannen veranderd is heeft natuurlijk ook zijn weerslag op gedrag naar jou al zal dat niet in steigeren zijn, maar het paard kan niet direct een knop omgooien en van gefrustreerd gedrag poeslief worden.
Het ene veroorzaakt toch het andere, dus een 'ander paard'

Hoe oud is het paard nu ?

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:44

juno1 schreef:
Het gedrag naar mannen, komen er mannen ( hoefsmid enz ) samen met jou bij het paard of laat je het paard bekappen zonder jouw aanwezigheid ?
Krijgt je paard te maken met mannen, staleigenaar die paarden buitenzet ?

Het gedag wat naar mannen veranderd is heeft natuurlijk ook zijn weerslag op gedrag naar jou al zal dat niet in steigeren zijn, maar het paard kan niet direct een knop omgooien en van gefrustreerd gedrag poeslief worden.
Het ene veroorzaakt toch het andere, dus een 'ander paard'

Hoe oud is het paard nu ?

hij is altijd naar de hoefsmid gegaan zonder dat ik erbij was, en dit ging eigelijk altijd goed. Maar 2 maanden terug is hij geent geworden en de stalknecht was hierbij samen met de dokter, de stalknecht wil nog wel eens wat ruwer omgaan met paarden waar mijne dus niet van gediend is en hij heeft hierop dus ook beide aangevallen, en hierna is het balletje eigelijk gaan rollen.. Viel me net eigelijk pas in, de staleigenaar is ook een man. Maar hij is ook naar vrouwen wat hij niet kent gemener geworden wil ze soms bijten. Maar hoe krijg ik het vertrouwen dan weer terug? want heb het idee dat hij geen vertrouwen meer heeft in mij..

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:49

Daar heb je denk ik al een antwoord, mannen die hardhandig worden of zijn, hoefsmid die wil dat die stilstaat en handen of materiaal gebruikt ( want tijd is tijd en geen gezeur )
Ik kijk er niet vreemd van op, teveel mannen die alleen met hem zijn en anders omgaan met paarden als er geen eigenaar bij is.
Naar vrouwen > misschien tussentijds de vrouwelijke collega, bijrijdster die lossen handjes heeft omdat die niet weet met het veranderde gedrag om te gaan ?
Jij hebt door de ziekte van pa ( sterkte ermee ) misschien ook minder tijd, paard voelt zich alleen en onheus bejegend dus zal dat naar zijn omgeving gaan uitdragen.

Je hebt nog niet gezegd hoe oud hij nu is ?

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 14:04

Ooh ja oeps hij is 8 jaar Knipoog