Join-up

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_W

Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:04

Hoi,

Ik weet dat er al 1000000 topics zijn over de Join-up, en ik heb ook het stukje gelezen wat hier staat over de join-up..
Er staat dat de LEIDER van de kudde het paard als straf uit de kudde zet voor een bepaalde tijd, en dat je dat moet nabootsen (even kort samengevat..).
Nu zei iemand dat ze dat wilde doen omdat haar paard dominant is en haar niet als de baas zag.. Maar als een paard jou niet als leider ziet dan kan je hem toch ook niet uit JOU kudde zetten?
De LEIDER is toch degene die het paard uit de kudde zet (en hem weer terug in de kudde haalt).. Maar als het paard jou niet als leider ziet dan kan dit toch niet?

Groetjes Linda!

aerdenhout1

Re: Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:12

Daar heb je een heel goed punt!!! Het is precies zoals je zegt...op het moment dat het je lukt om het paard weg te sturen ( en weer naar je toe te laten komen ) ben je de leider.
Heb je dat van nature niet in je, dan word het een moeilijk verhaal!

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:49

Oké, bedankt voor je reactie!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:51

Daar heb je gelijk in.
Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken Bloos

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:15

Haha ja ik had het er met Jasia@bokt over en toen zei ze dit en ik vind het eigenlijk wel waar..
Als een paard jou niet als leider ziet kan jij hem niet uit de kudde zetten toch?
(ja ik leg alles een beetje krom uit, ik hoop dat iedereen het een beetje begrijpt Tong uitsteken )

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:33

als jij alleen met je paard in de bij voorkeur een ronde bak staat vorm je op dat moment een kudde ,dus moet je hem voor zijn en hem bij je vandaan houden , op een gegeven moment, en dit verschilt per paard na mate van tijd zal hij zijn hoofd laten zakken en zijn lichaams taal zal veranderen hij zal een minder dominante houding aannemen en proberen naar je toe te komen en op jou comando wachten tot dit mag ,dat is de bedoeling is mij verteld en zo heeft het ook geholpen bij onze pony . een paard zal bijna altijd contact zoeken het is van nature nieuwschierig dat is de schoonheid van een paard groeten marieke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:39

Wat Aerdenhout al zei, op het moment dat je hem weg stuurt en je de tekenen van onderdanigheid/communicatie krijgt, ben je op dat moment de leider in jullie kudde van twee. Dat kan dus ook gebeuren als je met een paard die round pen ingaat die daar op dat moment nog helemaal geen boodschap aan heeft. Kan zomaar van het ene op het andere moment omslaan, en dat is ook de bedoeling van die hele oefening...

Maar dat is ook het gevaarlijke van die oefening. Want als je met een echt dominant paard te maken krijgt die niet accepteerd dat jij hem zo even laat weten dat jij de baas bent, en hij je aanvalt, en je bent alleen in de round pen, ben je dus echt zwaar de pineut als je niet snel genoeg maakt dat je wegkomt.

Dat is dus wat heel veel mensen niet zien. Dat je donders goed moet weten waar je mee bezig bent, en dat er wel degelijk risico's aan vastzitten als je met je paard die round-pen induikt om de join-up mee te nemen. Het gaat niet altijd volgens het boekje, en dan moet je wel weten hoe je moet reageren....

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:51

Daar heb je wel gelijk in, maar je kan wel je paard zodanig wegdrijven dat hij alleen staat. Als dat zo zou zijn in het wild zou die gevaar lopen en wil hij dus graag bij een kudde horen. Zo kan hij dan proberen bij jouw 'kudde' aan te sluiten, door respect te gaan tonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 01:18

Maar waarom zou een dominant paard bij jouw kudde willen horen? Hij verwacht eerder dat jij onderdanig naar hem toe bent, want hij is toch de leider?

Op het moment dat jij gedrag vertoond naar een dominant paard dat hij als provocatie op zijn leiderschap kan ervaren, is de kans gewoon heel groot dat hij dat leiderschap gaat verdedigen, dat hij zich niet uit jouw kudde laat verjagen, puur omdat hij de baas is. Wat voor reactie denk je dan dat je krijgt? Het paard vliegt je aan. Levensgevaarlijk gewoon!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:53

Inderdaad, een serieus dominant paard laat zich helemaal niet wegdrijven en dan heb je een uitdaging. Het is en blijft een techniek waarbij je heel goed moet inschatten waar je ZELF staat met je capaciteiten.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:18

Ik zou dit niet zomaar bij elk paard proberen zonder dat je je er in verdiept hebt. Het zijn vaak kleine dingetjes die je met je lichaam doet en het is heel belangrijk dat je het gelijk goed doet. Je kan niet tegen een paard zeggen: "wacht even, ik ga nu even in het boek kijken hoe het verder moet", dat begrijpt geen enkel paard Knipoog
Mijn merrie pakt het gelukkig aardig snel op en we hebben al een paar keer succesvol een join up gehad. Het gaat steeds beter en ze begrijpt het nu al.
Het is echt een prachtig moment!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:24

Ik zou inderdaad niet met ieder paard zelf gaan proberen dit te doen, dominant of niet, het kan toch hachelijke situaties leiden. Zo is mijn zus met haar ruin ooit bij Emiel Voest geweest en bij het loswerken (in een bak met een omheining van 1.80 m) probeerde hij eruit te springen om onder de druk uit te komen, stel je probeert dit thuis, dan wil je niet weten wat er gebeurt met je paard of jou.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:27

Ik zou me er eerst in verdiepen en het dan met een bekende pony proberen en niet bij elk vreemd paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:06

Ik zou het niet eens proberen.....en al helemaal niet bij een bekende pony.

De join-up moet je niet uitvoeren omdat het kan. De join-up moet je uitvoeren omdat het nodig is. En dat is maar heel zelden het geval. Het overgrote gedeelte van de problemen die je tegenkomt zijn op te lossen zonder de join-up vooraf mee te nemen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:15

JUIST!!!!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:21

Cassidy schreef:
Ik zou het niet eens proberen.....en al helemaal niet bij een bekende pony.

De join-up moet je niet uitvoeren omdat het kan. De join-up moet je uitvoeren omdat het nodig is. En dat is maar heel zelden het geval. Het overgrote gedeelte van de problemen die je tegenkomt zijn op te lossen zonder de join-up vooraf mee te nemen.

Niets aan toe te voegen Knipoog