jaarling laat zich niet pakken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lando2

jaarling laat zich niet pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 20:52

Mijn veulen is normaal supermak maar sinds vorige week heeft meneer besloten dat hij zich niet meer wil laten vangen. Tot vorige week stond hij 's avonds aan het draadje op mij te wachten en deze week neemt het binnenzetten enkele uren in beslag. Meneer staat nu nog buiten. Clown Terwijl we om 18u de eerste keer geprobeerd hebben van hem binnen te zetten. Lukt het niet dan wachten we weer even. Hij ligt dan wat rond te crossen of staat vanop een metertje naar je te kijken en je uit te lachen. Overdag ben ik verschillende keren bij hem aai hem wat en geef wat brokjes dan komt hij zo naar je toe. Er staat een ouder paard bij hem, deze kan je zo nemen en ze blijft ook geduldig wachten tot meneer besloten heeft dat hij binnen wil. Gisteren om 22u30 Duivel

Cassidy

Re: jaarling laat zich niet pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:54

Het feit dat je al even wacht tot het meneer zint om naar je toe te komen is verkeerd. Ook al is het een jaarling, de keren dat jij opgeeft om hem te pakken is een winstpunt voor hem. Mijn advies staat hier:

viewtopic.php?f=119&t=742502

Dit kun je maar beter in de kiem smoren voordat je een paard krijgt die zich helemaal niet meer laat pakken. Laat hem niet met rust, jaag hem niet op maar blijf achter hem aanlopen totdat je hem hebt. Ook al wordt het donker, heb jij een afspraak, begint het te regenen enz....

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:56

misschien alleen nog maar snoepjes geven als die zich laat pakken, dan wordt die beloont als die naar je luistert

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:59

Dit moet je niet met snoep oplossen, krijg je alleen maar heel vervelende paarden van. En een paard kan de link niet leggen tussen: snoep omdat ik heb geluisterd, net zo min als hij de link kan leggen als jij hem na een half uur nog straft omdat hij iets verkeerd heeft gedaan. Beloning of correctie moet binnen een halve minuut gegeven worden, anders slaat het de plank volledig mis.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:01

inderdaad achter hem aan blijven lopen. ik heb ook zo'n verzorg paard gehad. als hij komt of zich laat pakken een snoepje geven.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:20

@ cassidy Ik was net dit topic aan het doorlezen en ik ga dit morgen uittesten. Gelukkig doet hij niet trappen of slaan.
Ik was ook niet zeker dat ik met die snoepjes goed bezig was maar wilde hem belonen als ik hem wel kan pakken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:47

inderdaad niet belonen, want waarom? hij is toch niet braaf geweest?
ikzelf heb ook zo'n lollige hier rondlopen, vorig jaar zomer, 30 graden buiten,madame liet zich niet vangen.
met 3 man sterk zijn we ruim 1.5 uur achter haar aan gaan lopen. pas toen ze compleet uitgeput was kwam ze naar ons toe.
gewoon volhouden, op een bepaald moment vinden ze het niet meer leuk en komen ze wel. en dit zal steeds sneller gebeuren. Ik weet niet hoe jouw jaarling is,maar wat bij ons ook altijd goed werkt, is alle andere paarden de weide uithalen zodat madame alleen staat. vind ze nooit leuk, dus dan omt ze meteen Knipoog

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:50

@lawara de andere uit de wei halen hebben we al geprobeerd, dan dreigt meneer door de draad te lopen. Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:54

Nagelbijten / Gniffelen mmm dat is ook een manier natuurlijk.
dan zit er niets anders op dan heel veel tijd vrijmaken. arme jij Clown

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:57

ja zielig he, moet arme beestje mij training geven. Tong uitsteken

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:33

heb de hele avond achter meneer aangehobbeld. Resultaat: hij staat nog steeds buiten. kan hem overal aanraken maar niet aan het halstertje komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:43

Dan heb je het niet goed gedaan. Trek er geen avond voor uit, trek er een Zaterdag en een Zondag voor uit. Benader hem bij zijn schoft, loop parallel mee als hij wegloopt, kijk niet naar zijn ogen, maar naar zijn schoft, als hij blijft staan, kriebel op zijn schoft (de plek waar paarden onderling elkaar ook begroeten), en werk van daaruit naar het hoofd toe.
En als je het halster niet aan kunt raken, mag je best een touwtje van 20 cm aan dat halster vastmaken, kun je hem makkelijker pakken.
Ik denk zomaar dat je teveel naar zijn ogen en naar zijn hoofd kijkt. Als hij je in je buurt laat, richt je ogen op de schoft, en besteed veel aandacht aan het eerste contact met kriebelen bij de schoft.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 23:55

gevangen!!! terwijl ik hem aan het aaien was heeft iemand anders het touwtje vastgemaakt. Ik weet dat dit niet 100% is wat je bedoelt maar ik werd er wanhopig van, hij bleef wel staan, kwam naar me toe, maar als hij het touwtje zag was hij pleiten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:58

irritant dan he? ze weten vaak dondersgoed hoever ze van je af moeten staan om niet gevangen te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:14

Iig heb je hem, maakt niet uit hoe. De volgende keer een dag ervoor uittrekken. Maak je geen zorgen, dit is een fase. Maar als je het nu niet aanpakt gaat het van kwaad tot erger....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:25

Misschien dat het een optie is om overdag ipv hem alleen te aaien en brokjes te geven er ook eens uit te halen.
Hij is natuurlijk slim genoeg om te weten op welke tijd je komt om te aaien en wanneer het echt definitief over is met de pret zeg maar.

Kwartiertje later terug zetten, en misschien ook eens afwisselen met sávonds zodat het minder vooprspelbaar wordt?

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 03:25

gewoon met meerdere mensen proberen.. ik heb ooit een paard gereden die altijd voor je wegrende, deze had dit altijd al gedaan en was inmiddels 13... Als ik wilde rijden (en dat wist madam natuurlijk) dan kwam ze nooit.. Wat ik deed, alle paarden eruit halen (7 stuks...) die op stal en dan wilde madam wel.. Vervolgens kon ik alle andere paarden weer in de weide zetten.. en dan beginnen met poetsen, opzadelen etc.. HEEL eritant.. maar met meerdere mensen erachteraan gaan is een idee.. krijg je ze toch wel eerder... Cassidy geeft wel goede tips!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 04:40

Omdat meneer weet dat je voor hem komt en er savonds een spelletje van gaat maken pak me dan als je kan kun je ook eens proberen wanneer je de wei inkomt hem te negeren en naar de merrie te lopen en even een minuut of 10 alleen aandacht aan haar besteden zodat hij verbaast is en dan uit nieuwsgierigheid vanzelf wel komt kijken wat je aan het doen bent,daarna gaat hij bij jou aandacht vragen en kun je hem even aaien en hem pakken,zorg er wel voor dat hij op stal zijn eten krijgt zodat hij dat gaat leren dat wanneer hij mee gaat naar stal er in zijn bak altijd brokjes te vinden zijn.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:14

Vandaag ging het een stuk beter, de merrie stond volop in de aandacht, ik had een appeltje meegenomen en was dit aan haar aan het voeren, dat vond lando niet zo fijn, en plots... was hij daar, maar toen vond de merrie dat hij er niet bij mocht. Dus ik hem gewoon verder genegeerd. Hij bleef terug komen, toen kon ik hem nemen alsof er nooit een probleem is geweest. Daarna terug losgelaat en om het uur opnieuw geprobeerd, en kijk vanavond stond meneer aan het draadje te wachten als het nooit anders is geweest. Clown
Heb hem beloond alsof hij net een olympische prestatie han neergezet. Vingers aflikken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:10

Zie je wel, belonen en daarna meteen weer loslaten, is de lol er snel vanaf....

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 14:41

Dat is waar, net stopte ik met de auto aan de wei en meneer kwam hinnikend aangerend!!! Kon hem zo nemen, wat een schatje toch. Tong uitsteken

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:38

nou mooi dat het zo goed gaat!!