Hoe voorkom ik het weiland probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mizz_mol

Hoe voorkom ik het weiland probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 15:52

Mistral is een hartstikke lieve dame in de Winter. Ze staat op stal en komt een aantal uur per dag buiten. Als ik haar dan weer naar binnen wil halen komt ze naar je toe lopen, hartstikke vrolijk en harstikkke lief. Totaal geen problemen mee.

In de zomer daarin tegen kan je je lol op. Mevrouw is niet te pakken. In de zomer staat ze 24/7 buiten. Ze wordt er wel uitgehaald om te rijden, maar niet alleen daarvoor ook om te poetsen etc. Toch vind ze dat nooit een geslaagd plan, en daarmee wordt ze erg gevaarlijk. Ze komt op je aflopen met der oren in der nek, en trapt gericht.

Daarom vraag ik jullie, hoe kan ik dit het beste vanaf begin af aan aanpakken? Voordat ze 24/7 het land op gaat. Ik had zelf al zitten denken aan alleen voeren buiten het land, maar betwijfel of dit werkt.
Alle tips zijn welkom Haha!
Laatst bijgewerkt door Mizz_mol op 18-03-07 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamila_F

Re: Hoe verkom ik het weiland probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:54

Hmm, volgens mij ga je er best een paar naar de weide, niet alleen om haar eruit te halen voor rijden ofzo, maar ook gewoon haar eens een appel gaan geven of wat knuffelen. Zo verbindt ze je niet meteen met werken als je naar de weide gaat in de zomer...

melaniepk

Re: Hoe voorkom ik het weiland probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:59

lezen er staat dat ze dat dus al doet Knipoog
dit is typisch een geval van het paard staat boven baas.... dus jij ligt lager in de dominantierang en dat is niet echt de bedoeling...misschien kan je onder begeleiding is iets van grondwerk en join up gaan proberen om de verhoudingen te herstellen ?

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:00

oeps, heb er even overgelezen (A)

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 16:03

melaniepk schreef:
lezen er staat dat ze dat dus al doet Knipoog
dit is typisch een geval van het paard staat boven baas.... dus jij ligt lager in de dominantierang en dat is niet echt de bedoeling...misschien kan je onder begeleiding is iets van grondwerk en join up gaan proberen om de verhoudingen te herstellen ?

We zijn al bezig met grondwerk. Dit gaat geheel zonder problemen in de winter. Volgens mij ziet ze het land als haar terrein waar ik de indringer ben. Want zodra ik haar te pakken heb is het een mak lammetje die naar mij luistert. Ik had zelf het vermoede dat ze teveel vrijheid krijgt zodra ze 24/7 op het land staat. Het is namelijk een erg dominante merrie.

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:11

Hmm, dus eigenlijk moet zij beseffen dat je niet alleen haar baas bent onder het rijden, maar ook in de weide in de zomer... Maar hoe je daar aan begint, daar heb ik echt geen idee van..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:39

hoi
als ze op je af komt, moet je blijven staan. als jij voor haar wijkt heeft ze zeg maar gewonnen en is het een bevestiging van haar leiders positie. neem snoepjes mee de wei in. als ze braaf komt of zich rustig laat pakken geef je haar een snoepje. als ze weer zo idioot doet, niet aan de kant gaan en haar totaal negeren. ga met je rug naar haar toe staan en doe net of je haar niet ziet. op die manier wordt nieuwsgierig en komt ze naar je toe. je moet wel zeker weten dat ze niet achter gaat lopen bokken enzo, want dan wordt het gevaarlijk. je kan natuurlijk iemand 'op de uitkijk' zetten en die je dan waarschuwt als ze op je af komt rennen. hopelijk werkt het.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:51

Gericht trappen??? Dan had ze aan mij geen beste! Een keer, daarna nooit meer! Longeerzweep mee en als ze het maar in hun kop halen om aan te vallen....je snapt hem wel! Niet komen??? Al moet ik de hele dag achter ze aan lopen, IK ben uiteindelijk de overwinnaar. Dan beloon ik ze en mogen ze weer gaan. Dit gedrag moet je afleren als ze op het land staan, je kan er nu eigenlijk niets aan doen. De eerste week (en ) in een niet te groot land zodat als je haar niet krijgt en je moet er achteraan , zij niet de kans krijgt om b.v aan de andere kant van de wei uit te rusten. Het kan even duren maar de aanhouder wint!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:56

Idd, grondwerk, en op het moment dat je haar wilt pakken aanhouden tot je haar echt te pakken hebt. Al duurt het de hele Zaterdag of Zondag, trek er een dag voor uit, begin vroeg, ga geen pauze houden omdat je moe bent, wilt eten, omdat het gaat regenen of je een afspraak hebt: loop de hele dag achter haar aan, verklein het weiland desnoods zodat je niet zover hoeft te lopen, en als je haar de eerste keer hebt, uitvoerig belonen en meteen weer loslaten. Daarna weer proberen te pakken. Zal de tweede keer beter gaan dan de eerste keer. Volgende dag weer proberen, en weer niet opgeven voordat je haar te pakken hebt.
Iedere keer als jij halverwege het proberen te pakken opgeeft, heeft je paard gewonnen. Dus probeer het nieteens als je niet zoveel tijd hebt, vooral in het begin daar gewoon heel consequent in zijn.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:21

aerdenhout1 schreef:
Gericht trappen??? Dan had ze aan mij geen beste! Een keer, daarna nooit meer! Longeerzweep mee en als ze het maar in hun kop halen om aan te vallen....je snapt hem wel! Niet komen??? Al moet ik de hele dag achter ze aan lopen, IK ben uiteindelijk de overwinnaar. Dan beloon ik ze en mogen ze weer gaan. Dit gedrag moet je afleren als ze op het land staan, je kan er nu eigenlijk niets aan doen. De eerste week (en ) in een niet te groot land zodat als je haar niet krijgt en je moet er achteraan , zij niet de kans krijgt om b.v aan de andere kant van de wei uit te rusten. Het kan even duren maar de aanhouder wint!

Hier ben ik het mee eens!
Als een paard een te grote wei heeft, heeft het paard alle ruimte van de wereld.
Lekker wegcrossen ff een plukje gras eten en dan baasje gaan aanvallen.
Zo werkt dat dus absoluut niet!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:27

Ik herken dit wel van vroeger, toen mijn arabier nog jong was, wat ik toen vaak deed was hem opjagen in het land ( voor zover dat kan) en dan liet ik hem even goed rennen en dan gaf ik de stemcommando's die ik altijd gebruikte bij het longeren en ook met lichaamstaal. Hij ging dan om me heen lopen net als aan de longe en van galop naar draf en stap en dat zei ik: Kom maar en dan kwam hij ook gewoon. Bij hem waren het altijd periodes, het ging normaal altijd goed en af en toe had hij gewoon geen zin.
Trukkendoos open.... en wat cassidy schrijft, wat je ook doet geef niet op voordat je bereikt hebt wat je wilt anders ben je nog verder van huis.
Over dat dreigen; daar zou ik wel wat mee gaan doen.
Mijn paard is inmiddels oud en loopt zomers bij mijn buurman in de koppel, ik voer hem dan dagelijks bij en haal hem dan even uit het land. En dan komt er ook wel eens een dreigend op me af, ik heb altijd een leadrope bij me wat ik dan gericht naar het paard gooi als hij te dicht bij me in de buurt komt en ik me bedreigd voel. Dat werkt voor mij prima, ik merk ook dat het respect oplevert waardoor je je paard wellicht ook weer veel makkelijker kunt pakken. Succes ermee en blijf wel voorzichtig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:54

hahah zo'n troela hadden wij vroeger ook op stal,die had geleerd dat als ze maar gevaarlijk deed dat ze dan lekker mocht blijven staan. Haha!

iedereen was bang voor d'r en ik ook,maar ik moest haar op een gegeven moment toch echt uit de wei halen...
ja hoor,kwam ze aan oren plat,mond open echt supergevaarlijk..

ik was t zoooooooo ontzettend zat dat ik ging staan, en riep"nou toe dan maar mormel!"
ze rende naar me toe,maar ik bleef staan, ze stopte...gooide de oortjes naar voren...ging aan me snuffelen en ik kon haar zo meenemen.... Tong uitsteken
t moment waarop zij merkte dat ik absoluut niet meer bang was heeft gewerkt, ze probeerde het nog wel es,maar ik wist dat ze dus niet ging trappen en kon haar elke keren erna zo meenemen Knipoog

maar deze trapt gericht?
eerst lekker grondwerk doen in de bak,leer haar dat ze op commando bij je komt, bij ons komen alle paarden bij je als je roept: "ja kom maar", toe maar ,gaan jullie mee?"
ze krijgen nooit eten uit de hand maar gaan allemaal zo mee. Knipoog

en...als ze gericht naar jou trapt?
word dan es een keertje zo ontzettend kwaad dat je achter haar aanrent en haar zo'n ontieglijke rotschop voor d'r billen geeft dat ze zich de volgende keer wel bedenkt, en dnekt van ohw ja..dat is die..daar moet ik maar lief tegen zijn Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:25

jouw probleem heeft niets te maken met wel of niet kunnen pakken, maar met dominantie. het feit dat jouw paard zo op je reageert zegt genoeg. grondwerken is mijn advies hierin, zet die verhoudingen recht en ze zal blij naar je toekomen als je je gezicht laat zien bij het land.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:54

Ik moet eigenlijk wel altijd een beetje lachen om het woord "grondwerk " Ik zit al 40 jaar in de paarden en doe dit al zolang als ik paarden heb en bij mij heet het gewoon...opvoeden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:58

hihihihi dus geen grondwerk in de bak,maar je peerd opvoeden in de bak Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:00

Ach joh..grondwerk klinkt in elk geval veel indrukwekkender!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:01

Zoals andere al zeggen: even een lange adem hebben.
Als ze zometeen in het weiland staat ga je haar opjagen. Gewoon achter haar aan keutelen en elke keer als je er bent, iets gooien (ik gebruik een lang halstertouw wat ik tijdens het wandelen om mijn nek kan leggen). Als ze echt gevaarlijk is dan een longeerzweep mee nemen. Pas als ze jou gaat benaderen, dan een snoepje geven en weggaan.

Je kan de kudde gebruiken om een dam te leggen. Jaag haar weg en houd haar vervolgens bij de kudde vandaan. Je zal zien dat de rest van de kudde achter jou gaat staan Haha! en haar in haar sop laat gaarkoken. Vaak geven ze het dan eerder op.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:05

pfoeh.. herkenbaar.. ik kan dr in een bak of iets loslaten, dan kan ik dr pakken, maar zodra ze in het weiland staat, dus met gras/eten, gaat mevrouw moeilijk doen, heb ik zaterdag weer ondervonden (ze stond even bij de buurman op het land met zijn shetlander)..

als ik een zweepje MEE NEEM, er dus niets mee doe, is er weer niets aan de hand.. ze heeft vaak zat gericht gebokt, getrapt, maar ook gesteigerd! erg eng, vooral gevaarlijk.. toen heeft ze, elke keer dat ze het deed, een mep gehad (longeerzweep mee) en het klinkt hard, maar sindsdien weet ze wel hoever ze kan gaan, respecteert me..

Nouja goed, heel zinnige post, maar oke, ik lees verder nog even mee hier!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:16

Eerst en vooral ben ik ook van meing (zoals de meeste hier) dat het een probleem van dominatie is. Jij staat duidelijk ondergeschikt in positie ten opzichte van haar. (dat is haar mening altans). Het is niet omdat ze anders bijzonder braaf is dat ze dan ook geen dominant gedrag kan stellen die misschien subtieler is en die jou op dat moment niet opvalt. Daarom opteer ik ook gericht grondwerk (heropvoeden dus Lachen ). Dit zal de band tussen jullie alvast aansterken en ze zal jou leren respecteren en vertrouwen.
Wanneer hetzelfde probleem zich hierna toch nog stelt, zorg er dan voor dat je voorbereidt bent. Neem een lange touw mee (desnoods longe als je geen zwaarder touw hebt). Wanneer ze op je af gestapt komt ga dan zeker niet achteruit maar stap vastberaden op haar af, stop op een welbepaalde afstand (liefst als zij gestopt is) en spring in de lucht (betekend ik ben de grootste:p). Dit kan soms al voldoende zijn om haar aan te tonen dat je niet bang bent en dat jij niet gaat plooien voor haar. Laat ze zich hierna nog niet vangen gooi je het lange touw die je mee hebt achter haar en jaagt haar op. Gooi dit touw een paar keer en stop dan. Normaal moet ze je aankijken. Ga naar haar toe en kijk wat ze doet. (eventueel spring je weer bij het benaderen van de merrie). Toont ze weer agressief gedrag of loopt ze van je weg, dan jaag je haar weer op deze manier op. Zo ga je verder tot je haar vangt. Heel belangrijk in dit spel is dat jij altijd wint. Ga desnoods een hele dag door, maar je zult haar vangen.
Veel succes.Eerst en vooral ben ik ook van mening (zoals de meeste hier) dat het een probleem van dominantie is. Jij staat duidelijk ondergeschikt in positie ten opzichte van haar. (dat is haar mening). Het is niet omdat ze anders bijzonder braaf is dat ze dan ook geen dominant gedrag kan stellen die misschien subtieler is en die jou op dat moment niet opvalt. Daarom opteer ik ook gericht grondwerk (heropvoeden dus Lachen ). Dit zal de band tussen jullie alvast aansterken en ze zal jou leren respecteren en vertrouwen.
Wanneer hetzelfde probleem zich hierna toch nog stelt, zorg er dan voor dat je voorbereidt bent. Neem een lange touw mee (desnoods longe als je geen zwaarder touw hebt). Wanneer ze op je af gestapt komt ga dan zeker niet achteruit maar stap vastberaden op haar af, stop op een welbepaalde afstand (liefst als zij gestopt is) en spring in de lucht (betekend ik ben de grootste:p). Dit kan soms al voldoende zijn om haar aan te tonen dat je niet bang bent en dat jij niet gaat plooien voor haar. Laat ze zich hierna nog niet vangen gooi je het lange touw die je mee hebt achter haar en jaagt haar op. Gooi dit touw een paar keer en stop dan. Normaal moet ze je aankijken. Ga naar haar toe en kijk wat ze doet. (eventueel spring je weer bij het benaderen van de merrie). Toont ze weer agressief gedrag of loopt ze van je weg, dan jaag je haar weer op deze manier op. Zo ga je verder tot je haar vangt. Heel belangrijk in dit spel is dat jij altijd wint. Ga desnoods een hele dag door, maar je zult haar vangen.
Veel succes.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:23

Je krijgt een leuke situatie als het lange touw om de achterbenen van het paard gaat zitten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:28

aerdenhout1 schreef:
Ik moet eigenlijk wel altijd een beetje lachen om het woord "grondwerk " Ik zit al 40 jaar in de paarden en doe dit al zolang als ik paarden heb en bij mij heet het gewoon...opvoeden!

Je hebt helemaal gelijk. Maar voor degenen die die basis niet in huis hebben en de nodige ervaring hebben/goed JBF-er zijn of zich helemaal gek laten praten met NH, klinkt grondwerk iig al een heel erg naar NH...

It's all about the marketing...Haha!

tazz2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:47

Niet steeds gaan rijden met uit de wei halen. Ook een keer alleen iets lekkers geven!

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 19:30

Bedankt voor de tips. Ik vind het alleen erg apart dat als ze nu buiten staat ik haar wel kan pakken. Maar zodra ze 24/7 buiten staat ze wel dit gedrag gaat vertonen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:38

Waarschijnlijk heb je een heel wakker paard die donders goed weet dat hij s'winters naar binnen gaat en daar lekker eten krijgt, terwijl als je hem zomers van het land afhaalt hij moet werken! Ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij het de eerste dagen nog niet doet? Daarna gaat het lampje branden.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:57

aerdenhout1 schreef:
Je krijgt een leuke situatie als het lange touw om de achterbenen van het paard gaat zitten!

Daar heb je wel een punt. Persoonlijk heb ik dit in de (toch al lange tijd) die ik met paarden werk nog nooit tegengekomen, maar het kan altijd gebeuren natuurlijk. (wanneer je een paard opjaagt loopt ie meestal toch vooruit en dan moet je al een behoorlijk krachtige zwaai hebben om die achterbenen te passen). Als het touw te riskant lijkt kan je ook altijd een longeerzweep gebruiken. Maar persoonlijk heb ik het niet zo op die lange zwepen.
Het is ook maar een suggestie, persoonlijk heb ik hier goede ervaringen mee, maar iedereen zal wel zijn eigen methode en mening hierover hebben.