paard volgt alleen in stap, wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

westernpower

paard volgt alleen in stap, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:54

hallo,
ik heb nu een jaar mijn lieve haflinger merrie Milou. Ze is heel braaf in de omgang, wordt niet snel kwaad . Ze volgt me heel braaf in stap zonder touw , maar waneer ik ga rennen blijft zij gewoon stappen zodat de afstand tussen ons steeds groter wordt... dan staat zij daar dus in het midden van de bak, en wanneer ik dan weer dicht langs haar loop stapt ze weer wel mee. HOe kan ik ze ook laten draven?

groetjes Lenneke

Cassidy

Re: paard volgt alleen in stap, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:29

Even terug naar de basis en met touw proberen. Zweepje in de linkerhand zodat je haar een tikje op haar kont kunt geven als ze niet meedraaft als jij gaat rennen, en verder gewoon blijven oefenen. Geef een klikje met je tong als je gaat rennen, duidelijk stemcommando geven, reageert ze niet: tikje erbij.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:34

Cassidy schreef:
Even terug naar de basis en met touw proberen. Zweepje in de linkerhand zodat je haar een tikje op haar kont kunt geven als ze niet meedraaft als jij gaat rennen, en verder gewoon blijven oefenen. Geef een klikje met je tong als je gaat rennen, duidelijk stemcommando geven, reageert ze niet: tikje erbij.

Dat zou ik dus niet doen, je paard volgt je omdat hij je vertrouwd. Als je dan gaat lopen tikken, heeft hij zoiets van: Ja dag, ik volg je vrijwillig en nou komen er eissen.. Dan loopt hij waarschijnlijk gewoon weg. Freestylen kan je wel proberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:54

Overigens helpt het ook om de overgang naar de draf vloeiend te maken. Dus eerst sneller gaan lopen voor dat je gaat rennen. Gaat je paard ook langzamer lopen als jij dat doet? Hij moet wel op je blijven letten, en met zijn neusje, ook aan een los touwtje, altijd bij je schouder blijven, ongeacht hoe hard of hoe zacht je gaat. Loopt hij aan je voorbij, zet je hem terug. Blijft hij achter, geef je een aanmoediging. Als je huiverig bent voor dat zweepgebruik of je paard er te heftig op reageert, kun je ook van achteren iemand laten opjagen, maar hou het veilig, een trap is zo uitgedeeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:56

saskiakefie schreef:
Dat zou ik dus niet doen, je paard volgt je omdat hij je vertrouwd. Als je dan gaat lopen tikken, heeft hij zoiets van: Ja dag, ik volg je vrijwillig en nou komen er eissen.. Dan loopt hij waarschijnlijk gewoon weg. Freestylen kan je wel proberen

Paard volgt niet vrijwillig hoor, dat heb je ook van hem geeist. Lijkt misschien niet zo, maar het is wel zo...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:01

Cassidy schreef:
saskiakefie schreef:

Paard volgt niet vrijwillig hoor, dat heb je ook van hem geeist. Lijkt misschien niet zo, maar het is wel zo...

Toch kan hij zelf kiezen of hij dat doet of niet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:10