paard houd bit vast bij uitdoen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

paard houd bit vast bij uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 11:35

Ik ben nu met een 3 jarig paard bezig. maar de laatste weken houd ze het bit vast als ik het wil uitdoen, dan gaat ze stijgeren en laat dan pas het bit los en het indoen gaat nu ook erg moeilijk

Ik weet dat dit vaker voorkomt bij jonge paarden (presieze reden weet ik niet) en heb dit al eerder gehad bij een pony. daar kreeg ik het advies om hem bij de neus vast te houden en dan naar beneden drukken als ik het bit uitdeed, en dat hielp.
maar bij dit paard heeft dit geen nut, het is een sterk paard die ik echt niet tegen kan houden.

ik ben nu bezig om met een dun bitje zonder hoofdstel eraan het in en uit de mond te doen terwijl ik haar aan halster vast heb staan. dit gaat beter maar ze houd het nog wel een beetje vast met de voortanden. en het indoen gaat ook nog erg lastig.

Ben ik op het goede pad en wat kan ik er nog meer aan doen.

polly2

Re: paard houd bit vast bij uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:48

wat je nog meer kunt doen is het volgende: even zijn gebit na kijken. zelf...als je deskundig bent, of anders door een tandarts of een veearts.
Een driejarige is volop aan het wisselen met het gebit en hij kan best ergens last van hebben en de pijn met het bit in verband brengen...logisch ook.
Dan moet je de oorzaak wegnemen. dat kan van alles zijn: een dop (melkkies) op één van zijn kiezen die heel erg prikt als het bit er tegenaan komt, een dop (melktand) op één van zijn snijtanden, als hij tegen de vier loopt (weet niet of je bedoelt dat hij dit jaar drie is geworden of dat hij drie is en dat hij dit jaar vier wordt), het doorkomen van de hengstentanden, een wofskiesje dat dwars zit, maar ook gewoon gezwollen tandvlees door het wisselen, of een hangend rooster.
En als laatste kunnen er ook nog haken zitten.
Het kan ook zijn dat het paard even rust nodig heeft in zijn mond (hangend rooster, gezwollen tandvlees door wisselen) en dat moet je hem dan ook gunnen.

Als deze problemen allemaal uitgesloten kunnen worden, blijf dan heel rustig met het uithalen van het bit en wacht geduldig tot hij het bit zelf loslaat. Maak geen stress, word niet boos...uiteindelijk zal het vanzelf dan beter gaan. Vooral geen dwang gebruiken. Wat je bij het omdoen kunt doen, is het bit aan één kant los maken van het bakstuk. Het hoofdstel omdoen en dan het bit in zijn mond doen, heel rustig, zonder stress en dan het bit vastgespen aan het bakstuk. Zodra alle stress weg is kun je weer proberen om het bit op de gebruikelijke manier in te doen.

Maar nogmaals...eerst onderzoeken of het paard pijn in zijn mond heeft.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:52

ben het met hierboven eens!
Die van mij houd het bit ook altijd vast!
Ik laat hem dan gewoon even en hij laat vanzelf los!
Je moet niet gaan trekken dan trekt hij alleen maar harder!
ik denk dat zoiets eruit moet groeien..want die van mij deed het eerst veel erger maar nu haast niet meer!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:54

mijn paard deed precies hetzelfde... en daarmee was niks mis met het gebit... ze snapte gewoon niet wat de bedoeling was...

bit indoen;
toch maar met een appeltje proberen, heeft het paard gelijk iets om op te knabbelen en gaat ze beetje schuimen, en wie weet gaat ze het bit ook nog associeren met iets lekkers waardoor ze makkelijker haar mond open doet...

bit uitdoen;
heel veel geduld, rustig praten, niet vasthouden als ze omhoog komt, niet trekken, geeft alleen maar meer stress, zelf laten uitspugen... wat ik deed en het klinkt gek, maar ik deed voor hoe het moest, net als wat je bij de dokter moet doen of bij een klein kind wat je moet voeren... "mondje open... aaaaaaaaaaaaa" en ja hoor mijn merrie begon het te snappen, nu duwt ze het bit naar buiten...

Succes!
Laatst bijgewerkt door IngLio op 14-03-07 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Je paard is duidelijk bang voor pijn bij het uitdoen van het bit. Ik zou idd de tandarts naar het gebit laten kijken, sowieso ben ik van mening dat je de tandarts moet laten komen VOORDAT je met bit begint, om doppen en wolfstandjes te verwijderen.

marleen_usar

Eerst gebit na laten kijken en wat je ook kan doen is met clicker training gaan beginnen.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:54

Oke, ik ga overleggen met de eigenaresse voor de dierenarts.
Bedankt voor de tips.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:35

Idd even tandarts na laten kijken
Controleer ook je eigen manier van uitdoen: hou het bit zelf nog tegen bij het uitdoen en laat het niet ineens naar beneden tegen de tanden kletteren. Dan gewoon wachten tot ze het zelf uitspuugt.

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:37

mijn vz shetje doet dit ook als ik hem dan uit wil doen dan laat ze hem achter haar tanden liggen. als ik dr dan maar klein beetje aan trek om hem dr uit te halen raakt ze in paniek.. dus daarom doe ik dit niet meer. en laat ik dr gewoon ff rustig staan en dan laat ze hem vanzelf los.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 19:28

vanmiddag er nog even mee bezig geweest met gewone hoofdstel.
wonderbaarlijk ging het bit er zo in met wortel als beloning erbij, met uitdoen had ik d'r wel vaststaan aan halster maar doet al aardig rustig er weer uit.
Ik heb ook even in de mond gekeken, dat lijkt normaal (moeilijk te zien met zwart tandvlees)

Dus volgends mij is het gewoon geweest dat ze niet wist wat ze ermee aan moest. ze is er al veel rustiger mee.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 07:51

Fijn Odilia! Met een beetje geduld kom je meestal het verst Lachen Gewoon lekker zo doorgaan!