Tips voor hoefjes veulen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vronie

Tips voor hoefjes veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:22

Héé,

Ik ben nu bezig met de hoefjes gaan optillen bij Vronie en het gaat nu super snel, te doet het steeds sneller en reageerd al erg goed als ik ''Voetje'' zeg Knipoog
Alleen heeft iemand ook tips voor hoe ik de achterhoeven kan doen/aanleren?

*Ze heeft heel lang erge mok gehad en toen moest ik met zo'n ding om haar lip en dan aandraaien om doen anders kreeg ik een trap Bloos maar nu doet ze het super..alleen heb ik de moed er niet voor om het nog eens te proberen zonder dat ding, dus misschien iemand een tip voor mij?

ik ben niet bang voor haar maar probeer elke keer verder te komen dan haar bil, gaat goed maar een paar tips zijn altijd handig.. Haha!

En hoe deden jullie veulens het de eerste keer bij de hoefsmid? Knipoog

Jasmijn

fannygirl94

Re: Tips voor hoefjes veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:40

bij de hals en de staart vasthouden en ontspannen als ze braaf waren en druk uitoefenen als ze lastig deden.
jammer dat je een praam moest gebuiken!

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:44

Ja idd, had het ook niet gewild maar was geen andere oplossing.. Knipoog
Maar dat ding hoeft ze nooit meer om had ik haar verteld, haha Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:11

stapje bij beetje, dus langzaam vanaf de kont van je paard met je hand over het been naar beneden gaan. Zodra je veulen het voetje opneemt, uitgebreid belonen en het daarbij laten. de keer erna hou je het hoefje heel even (1 of 2 sec) omhoog, en zo opbouwen Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:22

Vind het wel een beetje zonde dat jullie zo vroeg de praam gebruikt hebben. Hebben ze bij die van mij ook gedaan als veulen. Waardoor meneer heel het vertrouwen in de mens kwijt was. ALs er nu een praam op gaat gaat hij er dwars door heen en word echt gevaarlijk.
Ik zou het gewoon met rust en geduld proberen. Eerst proberen of je de achterbenen mag aanraken. En dan steeds een stapje verder.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 20:29

Het moest wel, kon niet anders ze had mok en niet zo'n beetje ook en toen kon ik nog niet bij haar achtervoetjes komen..maar nu gata het super! Knipoog

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:06

_angela_ schreef:
stapje bij beetje, dus langzaam vanaf de kont van je paard met je hand over het been naar beneden gaan. Zodra je veulen het voetje opneemt, uitgebreid belonen en het daarbij laten. de keer erna hou je het hoefje heel even (1 of 2 sec) omhoog, en zo opbouwen Lachen

Zo zou ik het ook doen!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:16

BEH --> OMG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:07

Hier staat hoe ik het geleerd heb. Als je het goed aanpakt hoeft het feit dat ze daar vroeger slechter ervaringen heeft gehad niets uit te maken:

Cassidy schreef:
Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:15

Doe je dat bij alle paarden die wat moeite hebben met voetjes geven Cassidy?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:18

Ik zou dat doen bij alle paarden. Scheelt je je rug en is wel zo veilig als je met je hoofd uit de schoprichting van eventuele maaiende beentjes blijft. Leeftijd van het paard is daarbij ondergeschikt. Met touw oefenen maakt het paard - als het goed gebeurt - ook mak voor het geval dat hij met zijn been ergens in vast komt te zitten. Voorkomt in het ideale geval hele gemene verwondingen aan benen door draad wat om de benen komt te zitten, of benen die ergens vast komen te zitten en paarden die daardoor in paniek raken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:24

Oké dat vroeg ik mij nl af, manier klinkt wel erg logisch al was mijn reactie gelijk: zouden ze niet schrikken van een touw langs de achterbenen om hoog. Wanneer ik een paard zijn achterbenen benader wat nog niet vertrouwd is, begin ik altijd vanaf de zijkant van de bil naar beneden te bewegen met mijn hand. Wel wat meer risico mochten ze slaan Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:26

De bedoeling is ook niet dat je meteen op dat been afduikt. Je tast je ook in dat geval naar de achterhand toe, en wrijft het paard voor die tijd met het touw compleet af. En of je dan het paard met het touw of met je hand aanraakt maakt dan niet uit.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:32

Oke bedankt ik ga het zeker binnenkort proberen!

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 07:27

Bedankt voor jullie tips!
Het gaat nu super, ik heb gewoon die sokjes uitgekamt en toen gelijk verder gegaan met voetje optillen, ze gaf geen kick en liet het gewoon toe. Knipoog
Jullie kunnen vast wel raden dat ik super trots op mijn meisje ben, dinsdag komt de hoefsmid voor de eerste keer, eens kijken hoe het er van af gaat. Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:39

ik heb een shetlandveulen en in het begin lukte het bij mij ook niet. Ik kon 1 voetje optillen, bij de andere kwam hij omhoog en bij de achtervoetjes trapte hij. Ik heb het met geduld, oefenen en heel veel liefde opgelost. Bij mij lukte het totdat de hoefsmid kwam, mij vertrouwde hij, de hoefsmid vond hij doodeng. Wat bleek nou, bij de fokker was hij even bijgevijld. Maar dat had de fokker niet vriendelijk aangepakt, hij pakte gewoon de voetjes onder zn lichaam weg. Dus na de hoefsmid, die dus niks gedaan had, weer oefenen, oefenen, oefenen. Toen de hoefsmid weer kwam gaf ik hem brokjes, een stalgenoot hield hem vast en de hoefsmid deed zn hoefjes. Ik bleef tegen hem praten hoe geweldig hij wel niet was en werd zelfs nieuwsgierig toen de hoefsmid bezig was. Nou heb ik dan ook wel een geweldige hoefsmid, hij is heel geduldig en lief voor de paarden en dan vooral voor mn veulentje.
En nu kan ik alle 4 zn voetjes optillen zonder dat hij wat doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:30

Als het bij het oefenen goed gaat is dat idd nog niet gezegd dat het bij de smid dan wel lukt. Een smid houdt toch langer vast en tilt hoger op dat wij dat met oefenen zouden doen. Een smid met veel geduld is in dit geval zeker een pre....