Paard anders?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu_

Paard anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 20:30

Halloo,

Vorige zomer heb ik een paar verzorgpaarden waarop ik er nog op eentje mag rijden.

Ze was heel erg lief, en luisterde naar mijn hulpen. Dat was in de zomervakantie, en heb daar 6 weken, een paar dagen op gereden.

Nu is ze daarna niet veel meer gereden, maar ze is wel veel buiten geweest en gelongeerd. Lachen n dat half jaartje ongeveer.

Nu wou ik vandaag weer is op haar gaan rijden, maar ze is zo verandert.

Als ik van stap naar draf wil, gaat ze eerst tegenstribbelen, want dan is het eerst bok-stijger-rondjedraaien, en daarna in draf, zo is dat bij elke gang.
Ze is opeens ook heel erg sterk, dat voel ik in mijn handen.

Doe ik iets fout met mijn benen?
Ik gebruik geen zweep, geen sporen, ze heeft geen bit in ( wilt de eigenaresse ).
Dus ergens snap ik het niet.
Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!!

btw: het is een arabier Lachen

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Malibu_ op 10-03-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

GirlyMelis

Re: Paard anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:32

Je kan van een paard niet verwachten dat hij ineens na een tijd stil staan weer alles net zo goed kan als daarvoor. Je moet het weer rustig opbouwen en langzamerhand steeds meer van hem gaan vragen .. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:33

zou het zadel eens na laten kijken, dit dier doet heftig reageren en dat doet het niet voor niks

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:50

mischrien komt het omdat er wijnig met haar gereeden woord ? en zo een beetje haar gedrag mischrien hebt afgeleerd ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:24

Onderzoek eerst of er geen lichamelijke oorzaken zijn voor haar gedrag, misschien past inderdaad het zadel inmiddels minder goed. En geef haar verder opnieuw de tijd aan het feit te wennen dat ze weer onder het zadel is. Succes!

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:00

Misschien ben je iets te snel begonnen. Probeer het eens met eerst een paar dagen alleen te stappen onder het zadel, dan een drafje erbij, daarna een galopje en als dat goed verloopt kun je wat meer aan figuren gaan vragen.

Of misschien is er iets aan jouw houding veranderd (ik weet natuurlijk niet of je in die tussentijd nog les hebt gevolgd / gereden hebt op een ander paard) Vraag eens aan de eigenaresse of zij niet de volgende keer erbij kan zijn met het rijden, misschien ziet zijn wel wat er mis gaat tijdens de overgangen.

En zoals KiWiKo al zei kan het ook best aan het zadel liggen. De pony van een vriendin van mij reageerde best heftig bij de overgang van draf naar galop en nadat ze een nieuw zadel aan hebben laten meten was het over.

Vereal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:12

Het paard moet gewoon weer even aan het rijden wennen. Je moet het rustig opbouwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:20

Mijn paard is in de winter altijd wat tegendraads. In de zomer kan ik er alles mee doen, zonder hoofdstel rijden, geen probleem, maar als ik er in de winter op zit dan krijg ik regelmatig een flinke bok. Al drie jaar lang.

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 15:45

ow oke.. Ja, ik rij dan zonder bit dus daar kan het niet aanliggen.. En het zadel, de eigenaresse heeft haar zadel thuis liggen dus kan niet met zadel rijden. dus zadel kan het niet zijn.
zou ze gewoon dwars kunnen zijn?

steffi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:44

Hoe oud is ze als ik vragen mag? als ze net is ingereden kan ze nu aan het uitproberen zijn...

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:57

Ik zou eerst kijken of er medisch gezien niks aan de hand is, miss is het het zadel ofzo of heeft ze ergens anders pijn.. Daarnaast kan ze zich zo gedragen omdat ze een tijdje stilgestaan heeft.. Hoop dat je de reden vindt!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:59

even zadel na laten kijken door een zadelmaker, en dan rustig opbouwen. Het kan zijn dat je opeens te veel van haar vraagt en dat ze nu last heeft van haar spieren.

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 17:10

steffi87 schreef:
Hoe oud is ze als ik vragen mag? als ze net is ingereden kan ze nu aan het uitproberen zijn...

Ze is 13/14 jaar en ze is vanaf haar 3.5 jaar ingereden.

Als ik op haar ga rijden doe ik zowiezo 10/15 min instappen, en dan paar rondjes in de bak draf, en weer stappen en dan wat figuren lopen in stap of draf. Galoperen doe ik ook een paar rondjes, maar meestal heb ik haar dan nog niet onder controle. Ja, kan zijn dat ze me uitprobeert.. maar waarom deed ze dat dan eerst niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:11

kan idd doordat ze een tijd niks heeft gedaan haar spieren minder zijn geworden en het zadel daardoor niet meer past.

Kan het niet zijn dat iemand anders heeft gereden toen jij er niet was?
Als hij niet goed/correct gereden is, kan dit staken als gevolg hebben.

Maar ook spierpijn kan de oorzaak zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:12

uitproberen lijkt mij onwaarschijnlijk,zeker als ze dat daarvoor niet deed .

steffi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:21

Ow nee idd! Het zal geen uitproberen zijn als ze al zo oud is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:25

Uitproberen kan ook als het een paard is dat wat ouder is. Ook al is het een paard dat je een aantal jaren daarvoren hebt gereden.

Heb je er al eens bij stil gestaan dat een paard geen automaat is, geen fiets die je ongestraft weg kunt zetten en na een half jaar weer op kunt pakken? Een paard dat een tijd lang niets gedaan heeft is stijf en moet weer lenig worden. Als jij dingen van hem vraagt die zijn lichaam niet aankan, krijg je protestreacties.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:29

steffi87 schreef:
Ow nee idd! Het zal geen uitproberen zijn als ze al zo oud is...

Op wat slaat dit nu? Ook een ouder paard kan uitproberen, even goed als een jong paard.

Ik zou alles medisch gaan checken en inderdaad, rustig opbouwen, wennen aan het (terug) rijden, zoals Cassidy zegt het is geen fiets!

steffi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:32

Ja ok heb je ook gelijk in.. maar ik bedoelde meer dat het mij onwaarschijnlijk lijkt als het paard dit nog niet eerder heeft gedaan bij Malibu_ , en nu ineens heeft besloten dit wel te doen. Ik denk eerder dat het iets anders is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:38

En ik denk dat het niet iets anders is. Arabieren staan erom bekend wat eenkennig te zijn. Ook al heb je er een jaar geleden op gereden, als je er nu op stapt (zonder zadel, bit, en zonder uitvoerige conditietraining vooraf), wat verwacht je dan? Een paard dat de sterren van de hemel loopt en zich helemaal aan je geeft?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 01:03

Ze is een half jaar niet gereden en nu rij jij zonder zadel?
Kan best zijn dat ze wat stijver is, ze is al iets ouder en het is winter, misschien is ze sowieso al wat stijver, iemand op je rug hebben kan dan behoorlijk pijnlijk zijn.

Sowieso vind ik zonder zadel rijden afentoe wel leuk en geinig, maar serieus en meerdere keren rijden niet, we zitten ook niet gelijk door met losrijden, eerst rij je het paard los en ontspannen en daarna ga je eens aan doorzitten denken omdat de rug ontspannen moet zijn om goed te kunnen zitten.

Paard kan dus heel goed last hebben van jou op zijn rug.