Stampen tijdens borstelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ella123

Stampen tijdens borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 16:07

Hallo!

Ik heb een probleem bij het verzorgen van mijn merrie die ik nu 2 maanden heb.
Als ik haar borstel vanachter op haar rug of op haar achterbenen probeert ze regelmatig te stampen.
Ik heb al geprobeerd telkens een tik met de zweep te geven als ze het probeert, maar aangenaam is het niet om constant een zweep vast te moeten houden bij het poetsen.
Heeft er iemand enige tips?

groetjes!

Lise81

Re: Stampen tijdens borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:51

Is ze gevoelig op de rug/achterbenen en slaat ze dan met haar achterbenen? Zou kijken of iets harder of zachter poetsen werkt, misschien alleen met je handen ipv met een borstel poetsen.
Als ze met haar voorbenen begint te stampen op dat moment zou uik het gewoon negeren. Dat is misschien uit aandacht te kort bij d'r hoofd.
Een zweep lijkt me niet echt handig of goed idd, probeer eerst te begrijpen waarom ze dat doet. Misschien weet de vorige eigenaar het of kan je vragen of ze dat altijd deed.

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:41

Probeer met je stem haar te stoppen, en zodra ze echt gaat slaan, denk ik dat ze het niet fijn vind..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:47

hoe ben jij zelf met borstelen?? Ik zou zeker niet met de zweep erbij gaan, borstelen is heel belangrijk voor het vormen van een band met je paard vooral omdat je haar nog maar 2 maand hebt.. Maar waar ik op doel is; ben jij zelf wat druk met borstelen?? misschien onbewust.. Sta jij helemala ontspannen met rustige halen haar te borstelen? rustig te praten?? Het kan namelijk dat ze zenuwachtig wordt van druk gedrag tijdens het borstelen.. (heb ik wel vaker gezien bij paarden) Het kunnen kleine dingen zijn die onvoorspelbaar zijn voor haar, bijvoorbeeld als je klaar bent met een borstel ze terug gooien in de poetskist ipv terugleggen, van dat soort kleine onbewuste dingen, veel kleine stapjes maken -> ga langer stilstaan met grote passen ertussen en rustig..

@axje_en_jess: eh, ik zou niet gaan wachten tot ze echt gaat slaan!! dat wordt wel heel gevaarlijk... De kunst is juist om te herkennen dat een paard iets niet fijn vind voordat ze in fysiek protest komen!

Maar is het paard gekeurd bij aankoop?? zo ja: wat is er gezegd over de rug? Zo nee: laat haar rug eens controleren.. (en stap tot die tijd met een krukje op om haar rug te ontlasten)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:52

Tip: Laat haar eens onderzoeken, ze zal wel haar redenen hebben om zo te reageren. Nog een tip: Doe die zweep alsjeblieft weg, of in elk geval tijdens het poetsen. Ja

Ella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 10:50

Er is vorige week al een dierenarts naar haar komen kijken, maar ze is volledig in orde. Ze heeft niets aan haar rug of benen. Het kan dus niet zijn omdat ze pijn heeft ofzo. Ze stampt trouwens ook als er iemand langst achteren voorbijkomt of haar plots aanraakt. Waarschijnlijk doet ze dit uit reactie op iets onverwachts, maar het is wel enorm vervelend!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:57

veel meer rust erin brengen dus, ze wordt gestrest omdat ze de bewegingen en aanrakingen niet kan voorspellen..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:21

Den ook dat ze gewoon bang is, en daarom stampt. Probeer zoveel mogelijk een band met haar te vormen, doe die zweep eerst weg. Ga eerst strelen of borstelen waar ze dat zelf graag heeft. Vandaar uit kan je verder gaan, stapje voor stapje, tot je heel zachtjes bij de benen en achterhand mag komen. Niet gaan slaan, dan worden ze nog banger en gaan nog sneller trappen.
Als ze trapt in de omgang zelf ook, dan is er meer aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:29

Voor de Nederlandse bokkers: Stampen = schoppem, trappen.

Voor de TS; probeer uit te vinden op welke plekken je paard het niet fijn vindt als je haar borsteld, en probeer je zachtjes naar die plekken toe te tasten zonder dat je een weerstandsreactie krijgt. Een paard heeft gewoon te accepteren dat je hem overal aanraakt en geen duidelijke weerstand te tonen. Op het moment dat je een reactie krijgt, ga je terug naar een plek waar je geen reactie krijgt, en werk je van daaruit naar de moeilijke plekken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:44

Laat er eens een fysio naar kijken. Die kijken zo anders dan een dierenarts... Wie weer heeft ze wel gewoon hele stijve spieren...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:50

@cassidy: oooh, ze schopt ook echt! tsja, kom uit nederland, ik dacht dat ze gewoon op de grond begon te stampen. Vork

als ze echt begint te trappen zou ik haar een keer flink terug trappen, dat ze ergens pijn kan hebben oke, maar het moet wel veilig blijven.. Zo snel mogelijk de fysio een keer bij haar Lachen