staat ze altijd met 1 paard buiten, en altijd met hetzelfde paard?
Welk van de 2 is hoger in rangorde?
Is de merrie in het algemeen erg dominant? Of is ze snel onder de indruk en gemakkelijk te bewerken?
Is ze wel rustig als jij bij haar blijft in de wei (vasthouden) en iemand anders haalt de ander?
En wat is het probleem, ik zou niet weten hoe je dit op kan lossen maar ik zie het probleem niet zo dat je eerst het ene paard en dan de ander buiten moet zetten. Je hebt wel een probleem als ze niet alleen achter kan blijven in de wei, als je dan met de ander iets wilt doen en ze draait door is dat lastig.
Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met paarden in paren op de wei te houden, ze gaan dan vaak erg aan elkaar hangen en worden dikke maatjes en worden dan vaak onafscheidelijk. Ik heb mijn paard in een grote groep dus hij staat nooit alleen en komt ook altijd in een groep terug de wei op.
Als de merrie als veulen in een grote groep heeft gestaan kan het zijn dat deze verandering naar slechts 1 maatje haar erg veel stress oplevert. In een normale kudde leven vaak ongeveer 10 paarden.
Als de merrie erg onderdanig is of als laagste in rang staat kan het zijn dat ze zich niet veilig voelt alleen op de weide en 'draait dan door', oftewel vluchtgedrag. De enige manier om dit op te lossen is of de merrie leren dat wei veilig is (als ze ouder en zekerder wordt kan het gedrag dus vanzelf over gaan) of altijd ervoor te zorgen dat ze een ander paard heeft om zich veilig te voelen.
Je kunt de merrie proberen te leren dat er niets gebeurd door eerst met haar een vertrouwensband op te bouwen als dat er nog niet is, en dan bij haar te blijven terwijl iemand anders de ander haalt. Als dat goed gaat los in de wei met jou erbij, dan jij buiten het hek en steeds iets verder tot ze jou niet meer kan zien. Zeker een 3 jarige die nog niet bereden is hangt meestal veel aan andere paarden, als je met haar gaat rijden alleen in de bak, of alleen naar buiten, leert ze ook vanzelf dat het niet eng is om alleen te zijn.