Onhandelbaar paard (wil altijd de eerste zijn)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Onhandelbaar paard (wil altijd de eerste zijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 14:58

Beste bokkers,

Wij hebben een 3 jarige, echt een schat van een paard.
Ook is ze heel braaf!!
Er is echter 1 ding wat niet zo braaf is aan haar.
Als ik haar naar buiten wil zetten en doe eerst een ander paard naar buiten, draait ze helemaal door.
Het lijkt wel of ze dan zwart voor de ogen word en verder niets meer ziet, af en toe is het daardoor niet z'n fijne situatie.
Ze gaat altijd met iemand anders naar buiten!!
Ook met het naar binnen zetten, moet ik eerst haar meenemen en dan pas de ander

In het kort komt het dus daar op neer, dat ik dus altijd eerst haar buiten moet zetten en dan pas de ander.
Dat ik dus eerst haar binnen moet zetten en dan dus de andere.

Nu komt eigenlijk mijn vraag, kun je hier iets tegen doen???
Of is dit haar karakter en moet ik dat accepteren??

Brendageene

Re: Onhandelbaar paard (wil altijd de eerste zijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:20

staat ze altijd met 1 paard buiten, en altijd met hetzelfde paard?
Welk van de 2 is hoger in rangorde?
Is de merrie in het algemeen erg dominant? Of is ze snel onder de indruk en gemakkelijk te bewerken?
Is ze wel rustig als jij bij haar blijft in de wei (vasthouden) en iemand anders haalt de ander?

En wat is het probleem, ik zou niet weten hoe je dit op kan lossen maar ik zie het probleem niet zo dat je eerst het ene paard en dan de ander buiten moet zetten. Je hebt wel een probleem als ze niet alleen achter kan blijven in de wei, als je dan met de ander iets wilt doen en ze draait door is dat lastig.

Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met paarden in paren op de wei te houden, ze gaan dan vaak erg aan elkaar hangen en worden dikke maatjes en worden dan vaak onafscheidelijk. Ik heb mijn paard in een grote groep dus hij staat nooit alleen en komt ook altijd in een groep terug de wei op.

Als de merrie als veulen in een grote groep heeft gestaan kan het zijn dat deze verandering naar slechts 1 maatje haar erg veel stress oplevert. In een normale kudde leven vaak ongeveer 10 paarden.
Als de merrie erg onderdanig is of als laagste in rang staat kan het zijn dat ze zich niet veilig voelt alleen op de weide en 'draait dan door', oftewel vluchtgedrag. De enige manier om dit op te lossen is of de merrie leren dat wei veilig is (als ze ouder en zekerder wordt kan het gedrag dus vanzelf over gaan) of altijd ervoor te zorgen dat ze een ander paard heeft om zich veilig te voelen.

Je kunt de merrie proberen te leren dat er niets gebeurd door eerst met haar een vertrouwensband op te bouwen als dat er nog niet is, en dan bij haar te blijven terwijl iemand anders de ander haalt. Als dat goed gaat los in de wei met jou erbij, dan jij buiten het hek en steeds iets verder tot ze jou niet meer kan zien. Zeker een 3 jarige die nog niet bereden is hangt meestal veel aan andere paarden, als je met haar gaat rijden alleen in de bak, of alleen naar buiten, leert ze ook vanzelf dat het niet eng is om alleen te zijn.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:39

Nou mijn vraag komt eigenlijk door het volgende.

Gisteren ging ik helpen bij ons op de pensionstal, omdat iemand ziek was geworden.
Er was ook een nieuw iemand.
We wilde dus de paarden buiten zetten (Zalinda en haar buurvrouw)
De jongen die er voor het eerst was had de buurvrouw al het halster om gedaan en stond al buiten de box, voor de stal van Zalinda.
Ik wilde het halster bij Zalinda omdoen, maar ze liep bijna letterlijk en figuurlijk over me heen.

Ik vond dit niet prettig en vraag me dus nu af kun je een paard leren, dat ze niet altijd het eerste kan zijn??
Net als bij kinderen zeg maar dat je ze leert dat ze niet altijd alles kunnen krijgen wat ze maar willen hebben.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:49

Paarden denken niet zo: ik ben jaloers op die ander en ik wil eerst aandacht.
Ze hangt waarschijnlijk heel erg aan dat andere paard en wil koste wat het kost bij haar in de buurt blijven (ik neem aan dat ze op stal ook naast elkaar staan?) Ze is bang om alleen achter gelaten te worden.

Ik heb zelf ook precies zo'n paard namelijk, en die ging door 3 schrikdraden en een sloot als hij alleen achter bleef (met 2 jaar oud) Toen hij op mijn verzoek in een grote groep ging werd hij eerst maatjes met de laagste in rang, als die eruit gehaald werd ging hij weer over/door het draad en hij was ook moeilijk de wei uit te krijgen. Toen hij met meer paarden bevriend raakte was dit probleem over. Het jaar erna heeft hij heel even met 1 andere ruin op de wei gestaan en als die eruit ging bleef hij ook rustig. Wel was hij in die eerste groep vrij snel de leider want hij was de enige ruin en de rest merries en hij dekte toen nog (net gecastreerd destijds) Mijn paard kwam bijna rechtstreeks uit de opfok en had nooit geleerd alleen te zijn.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:00

Ja het zou inderdaad kunnen, maar ik kan Zalinda rustig uit haar stal nemen en haar naar de wasplaats brengen.

Ze staat wel naast dit paard, maar dit paard heeft niet bij haar in de koppel gestaan.