Wil geen halster aan HELP!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marasay

Wil geen halster aan HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 13:34

Hallo,

Sinds 3 weken hebben we er een paardje bij, hij is 12 maar we moeten hem aanzien als een 4-jarige niet veel gewoon dus.
In omgang lief en braaf, is wel snel in paniek enz, maar onder het zadel is hij heel rustig en heeft hij veel vertrouwen.
Nu het GROTE probleem is een halster aandoen of een hoofdstel is een ramp. Elke keer draait hij zn kont naar je toe en het duurt soms ook een hele tijd voor we het halster kunnen aandoen.

Nu proberen we het op te lossen door een koord om zn nek te doen (als dat al lukt!) en dan laat hij zn halster aandoen zonder probleem. Het is dan nog niet eens om te werken, gewoon om in de piste te zetten bij andere paarden, soms alleen dus op zich wel plezierig voor hem als hij zn stal uit mag, maar hij denkt daar blijkbaar anders over.
Boos! Boos! Boos!

Bij de vorige eigenaar stond hij dag en nacht met het halster aan, maar dat vinden wij geen oplossing.

Heeft er iemand nuttige tips, trucs ..... dan horen we het graag.

Alvast bedankt

Marasay

MissJeanny

Re: Wil geen halster aan HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:46

Misschien heeft hij een keer een nare ervaring meegemaakt met het halster of hoofdstel ( vastgezeten of zo.).
En heeft hij angst voor het halster.

Bij ons is het toevallig op mijn stage laatst gebeurd met een jonge merrie.
Zij wilde het halster daarna ook niet meer om.
We hebben toen een touwhaltstertje gebruikt en met veel aaien, rustig tegen haar praten en brokjes geven hebben we die omgekregen. We haalden hem er wel elke avond weer vanaf zodat we 's ochtends het weer opnieuw konden doen. Want we wilden het haar wel weer rustig en opnieuw aanleren.
Het gaat nu al een stuk beter.

Ik denk je rustig met veel slijmen brokjes en een touwhalstertje ( die zijn niet zo groot en zwaar als een gewoon halster) het eens moet proberen.
Veel succes ermee! Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:53

Die pony heeft idd iets meegemaakt waardoor hij een hekel heeft gekregen aan het halster of de opdracht daarbij.
Je zal met veel geduld en begrip moeten gaan werken.
Probeer eerst eens gewoon voor de staldeur te staan, halster achter de rug, en belonen als hij komt. Ga niet altijd naar de stal om hem aan het werk te zetten, doe ook eens het halster aan om een brokje of snoepje te geven, en laat hem dan weer direct los.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:02

Werk eerst aan gewone anraking met je handen, dus zonder dat je het halster wilt aandoen. Zie dat je hem overal kunt aanraken, ook achter zijn oren. Dan ga je hem overal aanraken met een touw, opgerold in je hand, gewoon er mee over zijn lichaam gaan, en ook bij zijn hoofd. Dan ga je dan touw steeds wat langer maken, en leg je het af en toe gewoon over zijn manenkam enzo. Doe het eens rond zijn neus en weer los. Zolang hij maar ontspannen blijft. Hier zou ik al meerdere sessies over doen, overdonder hem niet. Focus niet te hard op eht aandoen van het halster zelf, dat komt wel. Als dat goed gaat, maak je op een rustige manier van dat touw een soort halster: rond de neus, kruisen onder de kaak, en achter zijn oren. En weer los. Zo zal hij het op een rustige maneir gewoon worden. En dan hetzelfde met een echt halster, eerst over zijn hele lichaam, eens rond zijn neus en weer los, eens alleen achter zijn oren (dus niet tegelijk rond de neus) en weer los, en dan pas het halster volledig aandoen, en direct weer los... Na een aantal keer kun je het wel aan laten, maar je bent het aandoen aan het oefenen, niet het aan hebben.

Als je dat hoofdstuk achter de rug hebt, denk dan ook eens aan paniektraining! Goed voor zijn zelfvertrouwen en gemoedsrust, jullie band, en jullie veiligheid!

Succes!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:10

De tip van snuffelhues zal inderdaad helpen. Geduld is hierbij van belang. Wat misschien ook een idee is om het paard te laten controleren door een tandarts. Als het dier haken heeft zal het niet blij worden van het hoofdstel en misschien drukt het halster ook op de wang tegen de plek waar een haak zit? In ieder geval kan controle geen kwaad. Succes!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:18

Gewoon geduld.. Heel rustig zonder te dwingen, en door gaan met het touwhalster eerst om te doen en dan pas het halster. Zo heb ik t mijn paard ook geleerd die nu helemaal niet meer bang is bij het hoofd en die zelfs zijn snuit al in het halster duwt.
Zonder geduld kom je hierbij nergens. Met hoofdstel zou ik eerst wachten totdat hij al gewillig het halster laat omdoen.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:53

Wij vangen dus oude paardjes op die al een verleden hebben en die hun oude dag in vrijheid mogen genieten.
En soms moet er even een halster om, een enkele keer een borstel overheen.
Bij een ruin kwamen we al snel er achter dat in de buurt van o.a het hoofd komen een risico was want gelijk kwam de achterhand in beeld.
We weten zijn verleden, kinderpony die de gehele dag aan halster liep en poetsen en poetsen en vlechtje hier en vlechtje daar wat een paard vaak tot vervelens aan toe moet doorstaan.
Losse handjes, want je wil wel graag dat die stilstaat Boos!
Hij wist nog niet dat wij niet tuttelen, inmiddels weet hij dat wij anders met hem omgaan.
( nu komt die naar je toe, staat zonder halster en laat gewillig de klei uit zijn vacht borstelen en de manen fatsoeneren ( al is het geen haalbare kaart want daarna zoekt die de smerigste plek op om alles teniet te doen ) Haha!
De basis begint met vertrouwen, niet gelijk alles doen en als je iets oefent dan sluit je af met een goed resultaat.
Halster in je hand houden en als hij die in beeld krijgt loop je gewoon door en berg je het weer op.
Paarden zijn nieuwsgierig, wat heb je daar, wat ga je doen, en het vertrouwen moet je winnen dus hoeft het niet op 1 dag en niet in 1 week.
Let wel op dat je resoluut bent, niet te langzaam op hem aflopen waardoor hij de kans krijgt zich om te draaien en de achterkant te gebruiken of weg te lopen, dan heeft hij duidelijk een winstpunt.
Komt die voor zijn eten, wrijf dan met het halster over hem heen en leg het daarna zichtbaar weg.
Beetje bij beetje, langzaam leert die je kennen en vertrouwen en juist geduld maakt dat je in de toekomst een paardje hebt die ook jij kunt vertrouwen.

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:29

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!!
Het is wel zo dat we het echt moeten aanpakken met veel geduld en vooral rust als hij nog maar 1 seconde voelt dat ik me begin op te jagen is het hek helemaal van de dam.

Het rare is wel zoals gisteren dan had ik vrij snel het halster aan dan mag ik met die koord doen wat ik wil overal op zn lichaam leggen over zijn manen hangen, maar het is steeds het begin als we net aankomen met het halster of koord. En ik beloon hem met veel gezang goed, braaf, flink en heel wat wortels.

Wat ook raar is zonder halster mag je dus wel aan zn oren prullen zonder probleem.

Ik denk toch dat ik de vorige eigenaar is ga contacteren, die moet me toch wel meer kunnen vertellen vermits hij daar geboren is.

Bedankt nogmaals voor jullie reactie's

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:47

Begin eerst met het aaien van het hoofd, en als dat niet mag, begin bij de schoft, en kriebel steeds verder omhoog. Als je paard protesteert, begin weer bij de schoft, en werk weer rustig naar boven. Als dat goed gaat, begin je de keer ernaar halverwege de hals te kriebelen. Net zo lang tot je direct het hoofd mag aanraken. Als dat goed gaat, dan ga je langzaam met een touwhalster beginnen. Dit is een lichter halster wat gemakkelijker geaccepteerd wordt. Eerst met het halster aaien, en daarna weghalen en belonen. Zo steeds een stapje verder. Eerst het halster alleen om de neus doen en weer weghalen. Daarna langzaam opwerken naar het hele halster omdoen. Pas daarna het halster omdoen en met hem gaan wandelen (naar de piste brengen). Ook met het afhalen eerst veel kriebelen, en stapje bij stapje rustig afhalen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:49

marasay schreef:
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!!
Het is wel zo dat we het echt moeten aanpakken met veel geduld en vooral rust als hij nog maar 1 seconde voelt dat ik me begin op te jagen is het hek helemaal van de dam.

Het rare is wel zoals gisteren dan had ik vrij snel het halster aan dan mag ik met die koord doen wat ik wil overal op zn lichaam leggen over zijn manen hangen, maar het is steeds het begin als we net aankomen met het halster of koord. En ik beloon hem met veel gezang goed, braaf, flink en heel wat wortels.

Wat ook raar is zonder halster mag je dus wel aan zn oren prullen zonder probleem.

Ik denk toch dat ik de vorige eigenaar is ga contacteren, die moet me toch wel meer kunnen vertellen vermits hij daar geboren is.

Bedankt nogmaals voor jullie reactie's

Zorg er ook voor dat je een aantal keren komt het touw of halster komt, en hem gaat knuffelen, maar er vervolgens helemaal niets mee doen (dus gewoon ergens in de stal leggen en verder kriebelen). Zo leert je paard dat het halster/touw bij jou hoort, en niet altijd voor hem bestemt is.

Het is een project, maar uiteindelijk gaat het wel lukken hoor!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:04

Wanneer ie een halster om heeft mag je neit meer bij de oren? Dan kan ie ook wel ergens last van hebben..

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:37

mss eerst zijn halster rond zijn hals doen zoals op deze foto
Afbeelding
en dan gaat het wat makkelijker om het aan te doen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:58

Blijven oefenen, en als je een menhalster te pakken kunt krijgen (dus met een extra gesp op de neus) is het probleem toch opgelost? Eerst halster om de nek, gesp op de neusriem los, gesp op de neus weer vast en probleem verholpen.
En met een 12 jarige mag je gerust een keertje proberen te paaien met een appeltje of een snoepje....
Halster permanent omlaten is idd geen goede oplossing...