Wat doe ik met mijn oudje? Stal of wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Wat doe ik met mijn oudje? Stal of wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 09:35

Dag allemaal,

Ik heb een eigen wei, waar momenteel mijn drie ponies lopen.
Ik heb daar geen piste en het is te ver van de manege om te voet heen te gaan.
Ik heb wel een trailer, maar mag/kan daar zelf niet mee rijden en mijn vader krijg ik echt niet zo gek om wekelijks op en neer te rijden.
Mijn paard (23, maar nog in goede conditie) staat op een pensionstal, omdat ik daar les kan nemen en er dus ook in de winter een berijdbare piste ligt.
Nu "begint ze haar leeftijd wel te voelen", wat resulteert in (vooral) af en toe stijf zijn, beetje onregelmatig en afhankelijk van het weer, dempigheid.
Dit jaar is ze niet geschoren, maar als ze volgend jaar nog in het werk is, moet ik misschien toch weer scheren.
Ze was dit jaar echt wel snel bezweet en buiten adem.

Ik heb al bedacht dat ik haar sowieso "op pensioen" zet op de wei, maar op dit moment is ze daar nog niet aan toe (zeg ikzelf, maar ook mijn dierenarts en lesgever vinden op rust zetten nog te vroeg, dierenarts vindt dat ze minstens 2x per week aan de gang zou moeten blijven als ze 24/24 op de wei zou staan).

Nu heb ik een paar bedenkingen bij de huidige situatie.
a) het is vrij idioot om volpension te betalen op de manege in de zomer, wanneer paard overdag op de wei staat, als je zelf een wei hebt
b) in de winter (zie topic over paard dag op stal laten staan) kan ze niet buiten en ik kan haar niet dagelijks beweging geven, dus ik weet ook wel dat dat niet ideaal is

Ik zou haar dus wel op de wei kunnen zetten bij de anderen (na de winter dan).
Voordelen:
- ik moet niet meer continu over en weer hollen tussen 2 plaatsen
- paardje 24/24 buiten, ook in de winter
- sociaal contact voor paardje
- als ik haar eens niet kan rijden omdat zij iets mankeert of omdat ik geen tijd heb, staat ze toch niet 'stil'
Nadelen:
- hét grote nadeel: ik kan daar niet rijden in de winter
- in de zomer kan ik wel op de wei rijden, maar ik ben eigenlijk een les-mens en zou liefst les blijven volgen
DUS
- wachten tot mijn buur een buitenpiste heeft aangelegd?
- wachten tot ik een B-vrachtwagentje heb?
- pa toch omkopen om wekelijks op en neer te rijden met trailer?
- toch proberen te voet te gaan (is ong een uur als je enkel stapt)...
- nog suggesties?

Ik had al bedacht om tijdens het weideseizoen eens te proberen haar thuis te zetten en als het te slecht weer wordt om op de weide te rijden, ze terug op pension te zetten (kan stal reserveren mits kleine kost).

Maar jullie input is zeer welkom...
Ik denk mezelf in een kringetje...
- stoppen met rijden?

merrieveulen

Re: Wat doe ik met mijn oudje? Stal of wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:57

naar het paard kijkend wegen imo de nadelen niet op tegen de voordelen. stilzetten zou ik zeker niet doen. juist oudere paarden gaan daarvan vaak ineens achteruit. je kunt ook buitenrijden in de winter, en bijv. eens in de twee weken les nemen. aangezien een uur stappen naar de manege een 'optie' is, moet ook buitenrijden een optie zijn. gewoon lekker thuis zetten dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:03

Mijn ideaal is als mijn paard die leeftijd heeft op een wei met anderen. Kan je niet in de berm de polder door om een ommetje van een half uurtje te maken? Stel je doet dat 3 keer in de week, heeft ze ook weer wat extra beweging om haar soepel te houden, dan zou ik ook paps vragen met de trailer die ene keer in de week op en neer te rijden voor les.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 10:10

Nee, inderdaad, stilzetten is (nog) geen optie, vandaar dat ik nog twijfel, aangezien ik niet zeker ben of ik wel een realistische manier ga vinden om haar op dreef te houden.
Even verduidelijken: buitenrijden (en ook naar de manege rijden) betekent bij ons: op straat rijden.
Geen onverharde wegen in de buurt (of toch niet op wandelafstand).
Er is een bos, maar daar staat een "verboden voor paarden" bordje. Zo frustrerend.
Is het realistisch om te voet naar les te gaan? Betekent 2 uur onderweg + les. Lijkt me leuk voor een keertje, maar niet op regelmatige basis (teveel straat, misschien te zwaar?) of bedoelde je de optie "pa aanspreken"?
Ik heb les op donderdagavond en zaterdagmiddag, tussen haakjes.
Hoop eigenlijk dat er snel een buitenpiste komt bij de buren... Het hek staat er al...

Maken jullie onderrscheid tussen zomer en winter?
Want in de zomer kan je 's avonds nog wel buiten rijden, maar in de herfst/winter is het daarvoor te vroeg donker.

Bedankt voor het mee-denken.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:06

Misschien kun je je paardje in de wei zetten, en dan een paar keer per week aan de hand buiten wandelen of d'r op.. Iig succes met je beslissing!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:24

ik rij in de winter amper. de bak is hier te nat, het is vroeg donker... buitenrijden doen we dan nog wel af en toe, maar lang niet zoveel als in de zomer.
een half uur stappen op straat is helemaal niet slecht voor een paard, voor de pezen is het juist erg goed. constant zachte bodem is funest voor het hoefmechanisme. daarom moet de ondergrond voor een wei ook bij voorkeur stevig zijn. over de weg stappen is bij mij iets wat er net zo bij hoort als de dagelijkse training.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:44

Rust roest, dus ook in de winter compleet stilzetten zou ik niet doen. In de zomer zou ik wel voor een weiland zorgen, en daarnaast blijven rijden, maar wel vaker dan die 2 keer in de week, als je hem echt soepel wilt houden. Dus zoek in je omgeving een stal met weidegang en piste, op fietsafstand van je huis. Moet toch te vinden zijn?

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:52

Ik zou nog wel blijven rijden, als ze er plezier in heeft. winter stilzetten zou ik zeker niet doen, kan je niet in de omgeving rijden, zodat ze nog kan genieten met de buitenritten. Laat haar niet stijf worden. maar misschienis het wel beter om een stal met weide in de buurt te zoeken...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:57

ik zou haar gewoon binnenkort als het weer beter wordt naar huis halen, op het land.
en dan kan je tegen de winter wel weer kijken wat je dan doet.
misschien kan je straks in de rijbak bij de buren wel les krijgen aan huis?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 09:04

@ merrieveulen: 30' stappen op straat is inderdaad niet slecht, maar als dat alles is dat je met een paard kan doen, is dat dan niet te eenzijdig?
@ cassidy: even herlezen: ze staat nu op een stal waar ze in de zomer op de wei kan en in de winter niet (en dit is niet ideaal) en ik héb al een wei, maar daar is geen piste - dus als ik jouw respons zo bekijk zou jouw advies aan mij zijn: laten staan waar ze staat?
@ merlynlover: "genieten van buitenritten" zit er volgens mij niet in als je alleen op straat kan (standpunt van het paard dan, hé) en hier in de buurt is het IN DE WINTER dus kiezen tussen wei (maar geen piste, dus niet rijden, tenzij op straat) of stal en piste (maar geen wei). In de zomer is dat geen probleem, dan kunnen ze op de wei in de pensionstalling.
@ marigold: ja, hopelijk wel - dus jij zou gaan voor zomer en winterverblijf? Ik denk dat ik mij daar wel in kan vinden.

Dus ik heb zo de indruk dat jullie voorlopig op de pensionstal zouden blijven staan met dat oudje en haar pas 24/24 op de wei zouden zetten als ze ofwel met pensioen gaat, ofwel daar plots een piste verschijnt.
Bedankt allemaal!

Rhosyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:02

Gewoon lekker in de wei zetten!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 10:40

En niet meer rijden dan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:26

In beweging houden is het belangrijkste, dus dat moet je uitgangspunt zijn. Als je buren een buitenbak aanleggen waar jij ook in mag (wellicht een vergoeding afspreken, zeker als er verlichting bij zit) is het natuurlijk fijn om je paard bij je andere pony's te hebben. Mogelijk kun je dan ook een lesgeefmens bij die buitenbak laten komen, zodat je ook je les kunt onderhouden.
Zolang je niet echt kunt rijden bij je wei, zou ik het paard in pension houden.

Jamiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:12

ik zou haar ook gewoon lekker op een weitje zetten! Knipoog

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:33

Rond deze tijd van het jaar zijn alle paarden die op een stal staan het stalgebeuren zo ongeveer zat. De zomer komt eraan, ze willen de stal uit en deze omruilen voor de bewegingsvrijheid van het land. Eenmaal daar worden ze vanzelf al stukken soepeler.

Als jouw paard het werk nog redelijk makkelijk aankan dan zou ik hem/haar de aankomende zomer lekker mee naar huis nemen en lekker in het weiland laten darren. De konditie kan je goed bijhouden door samen tijdens jullie 'zomervakantie' lekkere buitenritten te maken.

Is de zomer weer voorbij. Scheren en terug naar de manege.

Dus dit jaar is in kannen en kruiken. Volgend jaar zie je wel weer. Stap voor stap. Laat je niet gek maken.

Mocht je paard niet goed verkeersmak zijn, heb je geen redelijk goede uitrijd mogenlijkheden?? (Met die van mij kan ik door stad en dorp via rustige wegen en fietspaden. Wij hebben hier geen bos ofzo)Dan blijft je paard lekker in pension staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:49

buiten stappen is misschien eenzijdig, maar op stal staan ook, en is nog erger. je kunt ook in het weiland rijden natuurlijk, en les aan huis nemen.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:32

Asjemenauw schreef:
Als jouw paard het werk nog redelijk makkelijk aankan dan zou ik hem/haar de aankomende zomer lekker mee naar huis nemen en lekker in het weiland laten darren. De konditie kan je goed bijhouden door samen tijdens jullie 'zomervakantie' lekkere buitenritten te maken.
Is de zomer weer voorbij. Scheren en terug naar de manege.

Ik ben het helemaal eens met Asjemenauw Ja

ellenoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:41

in de wei

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:44

in de wei nartuurlijk..! ga eens bij jezelf na, waar zou jij het liefste staan: in de wei waar je lekker kunt rennen spelen enz.
of op een stal,,

ik heb de keuze snel gemaakt..! in de wei!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:47

Lekker buiten zetten. In de winter zijn er nog genoeg dagen waarop je wel op de wei kunt rijden. En de overige dagen zou je een ruim uur kunnen gaan wandelen en als je zelf gaat joggen, is ook draf een mogelijkheid. (en nog goed voor je eigen conditie ook!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:50

Mijn paard heeft artrose
En eigenlijk doe ik er niet meer mee dan buitenrijden op een rustig tempo.
Hier zijn een paar zandpaden maar het meeste is helaas ook over de weg.
Maar wel landweggetjes waar het niet stikt van de auto's

In de zomer zou je natuurlijk wel kunnen lessen in de wei.

En ik weet niet hoe nat het is bij jou, maar kun je er geen bak maken, zodat jezelfs in de winter nog wat meer kunt rijden?
Op gras gaat dat al snel niet meer, maar in een bak sneller.

En wat is je leeftijd?
Heb je een auto rijbewijs zodat je E kunt halen?
Dan ben je in de winter ook uit de brand Lachen

Want juist met een ouder paard is zo veel mogelijk buiten zo belangrijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:02

inderdaad, zoals Cassidy en RK al zeggen, rust roest. lekker in beweging houden...

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 11:55

Hoi allemaal,

En welkom RK, ik dacht al, waar bklijf je zo lang, haha.

Even een update, want ik ben er ongeveer uit (na telefoontje met kinesist en etholoog).

Voorlopig (lees: tot weideseizoen, want dan zal ook de buitenbak bij de buren klaar zijn) blijft ze staan waar ze staat, in pension.
Volgens etholoog is het management voor DIT paard op deze manier ok (sociaal contact ok, frisse lucht ok en voldoende beweging voor de behoefte van dit paard), misschien niet paradijselijk, maar goed genoeg op dit moment. Dus ik hoef niet onmiddellijk iets te veranderen.
Weideseizoen zal ze normaal dan doorbrengen op de wei bij de rest, van zodra ik daar kan rijden (al dan niet met les, ik heb al verschillende mogelijke lesgevers), in combinatie met wandelingetjes op straat (ze is verkeersmak genoeg) of illegaal in het bos, of op verplaatsing als er iemand mij kan voeren.
Na de zomer valt te bekijken of ze aan "pensioen" toe is. Zo ja, dan blijft ze staan (mits beetje wandelen, desnoods aan de hand) etc etc etc. Maar dan ben ik dus niet meer aan het lessen enzo, dus valt dat "probleem" weg.
Zo nee, en ben ik nog wel aan het lessen, gaat ze terug naar haar container met terras op de pensionstal. Ze wordt dan geschoren en ik rij gewoon terug les (scheren omdat volgens de kinesist haar onregelmatigheid nu veroorzaakt wordt door pijn aan de aanhechting van de ribben, die veroorzaakt wordt door verkeerd ademen (lees: dempigheid, verergert door dikke wintervacht - ik kan vergelijken met vorig jaar, scheren helpt wel degelijk).
Ondertussen zoek ik (suggesties welkom) naar een B camionnetje. Vind ik dat, dan hoeft ze in de winter zelfs niet terug naar de stal.
Een BE is geen optie, ik heb wel een B, maar ik heb afwijkend dieptezicht, dus rijinstructeur heeft me even uit die droom geholpen, ik leer nog niet zo 1-2-3 manoeuvreren met een aanhangwagen. (terzijde: ik ben in behandeling bij oogarts en misschien valt er aan dat zicht iets te doen, maar ja...)
(@RK: ik ben 28, trouwens)
Bak maken bij mij is niet te doen (toch niet één die ik kan betalen), lekker vettige poldergrond, dus eens die nat is... Maar mijn buur is aannemer dus die kan dat bijna helemaal zelf doen en heeft al gezegd dat we, mits proper houden, gerust de bak mogen gebruiken en ik hoop dus dat die er in het voorjaar komt.

Commentaar op mijn beslissing is uiteraard nog steeds welkom en jullie zijn allemaal al bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:59

Citaat:
En welkom RK, ik dacht al, waar bklijf je zo lang, haha.

Volgende keer ff een linkje sturen Tong uitsteken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:40

Kaat_E schreef:
Maken jullie onderrscheid tussen zomer en winter?
Want in de zomer kan je 's avonds nog wel buiten rijden, maar in de herfst/winter is het daarvoor te vroeg donker.

Bedankt voor het mee-denken.

Ik doe vaak wandelen, vestje aan, lichtgevende lichtjes bij je zelf en paard, die kun je bij bv Halfords kopen (fiets/auto-accesoires). Kan nl ook in de avond als het donker is. Het is nl nooit helemaal pikdonker. Vorige week regende het de hele dag in de avond was het droog en dan ga ik met paard en hond een flink end wandelen op het fietspad (dan zijn er weinig fietsers). Nu is het al weer een stuk later donker, maar een korte periode dat het zo vroeg donker is, maar daar heeft je paard geen last van die is het gewend.

Ik vind het ook gezellig om met hem te doen.