bijten in de benen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

silk1978

bijten in de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:07

Hallo
ik heb een probleem met de tinker van mijn vriendin als die samen met mijn friese ruin in de wei staat bijt hij constant in zijn pezen ik ben als de dood dat ie een blesure krijgt hierdoor, hij zit ook vaker onder de bijt wondjes van hem hij laat hem ook geen seconde met rust in de wei.de tinker was tot kort geleden nog hengst en ik dacht dat het daar aan lag maar hij is nu geruind en het is nog niet over gegaan nu staan ze weer appart!! zou dat kunnen zijn dat ze elkaar gewoon niet mogen of is het nog steeds de strijd van wie er de baas is?? maar mijn fries reageerd totaal niet op hem hij bijt soms wel terug maar geef hem geen trap of zo .ze hebben 3 maanden samen gestaan dan moet het nu toch wel uitgevochten zijn lijkt mij??
wie kan mij helpen om een oplossing te vinden voor dit probleem??

AndalusierX

Re: bijten in de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:16

Heej!
Het duurt sowiso wel een tijdje voordat je paard doorheeft dat hij geen hengst meer is ( heb ik volgens mij ergens gelezen ).
En ik denk dat jouw paard een flink van zich af moet bijten, zodat de tinker weet dat hij geen watje is ,, maargoed hoe je dat dan aan jouw paard duidelijk moet maken..
Succes ermee !!
Groetjes ××

silk1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:45

Ja dat is inderdaad zo dat duurt wel even voordat hij dat doorheeft dat ie geen hengst meer is, maar ontertussen zit ik met 2 gescheiden paarden heb een heel hekwerk moeten plaatsen om ze uitelkaar te houden. en ik zou ook inderdaad niet weten hoe ik mijn fries duidelijk ga maken dat ie van zich af moet bijten. Nou gaat de tinker van de zomer op een andere wei tussen nog meer jaarlingen en dan hoop ik als die terug komt dat ie wel met mijn paard samen kan staan zonder te bijten. in iedergeval dank je wel voor je reacktie.

groetjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:49

Het in de pezen bijten is gewoon speelgedrag van een hengst, en al spelende leren ze hoe ze normaal in een kudde moeten vechten.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:29

Met Cassidy eens: Dit is gewoon puur spelen. Vaak proberen ze elkaar zo ook onderuit te halen. Maar het was dan toch puur vriendschappelijk en ik heb het ook twee ruintjes zien doen.

silk1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 15:05

Maar dat moet dan toch een keer over gaan? ik heb ze 3 maanden bij elkaar gehad en mijn fries was helemaal veranderd hierdoor kon hem niet eens meer normaal uit de wei halen hij leek wel overspannen of zo.Nu heb ik er een shet merrie bij staan en de rust is weer wedergekeerd. ik ga het over een paar weken nog een keer proberen en dan met de shet erbij misschien gaat het dan wel goed! iedereen zegt dat ik ze uit elkaar moet halen maar ik wil het toch blijven proberen.
groetjes.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:51

Zoals al gezegd: dit is gewoon spelen wat hengsten én ruinen graag doen! Dit blijven ze ook doen, en is over het algemeen onschuldig. Mijn merrie heeft een tijdje in de wei gelopen bij een net gecastreerde jaarling en een 8 jarige Fries (ruin). De jaarling wilde graag met mijn merrie spelen, maar die had daar geen zin in en gaf hem goed op zijn donder. De Fries daarentegen deed wel gezellig mee, met als gevolg dat hij en de jaarling regelmatig onder de wondjes zaten. Niet zo mooi misschien, maar dat hoort er nu eenmaal bij als je een ruin hebt of een jong paard (want toen mijn merrie nog wat jonger was speelde ze ook veel).

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:16

ehm, het klinkt wellicht vreemd maar tinkers bijten vrijwel altijd in hun eigen sokken en vaak ook in die van hun buurman/vrouw. Ze zijn het vaak als een dienst naar de ander toe. Wellicht vind je fries het ook lekker als hij er niet naar reageert?

silk1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 16:55

ja maar hij bijt echt in zijn pezen en hard ook hij krijgt mijn fries ook regelmatig naar de grond met gegil en al dus ik zie dit niet meer als spelen! ik heb zelf 5 paarden en met de andere gaat het er ook ruig aan toe soms maar dit heb ik nog niet eerder gezien. bij de merries doet ie het inderdaad niet die trappen hem gewoon weg. naar de fries is ook zo'n goed sul. Hij heeft ook last van zijn achterbenen qua op slot staan er doorheen zakken zijn achter hand is te zwak vandaar dat ik zo bang ben dat ie straks echt schade heeft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:45

dan zou ik er toch even naar laten kijken zowiezo. mijn jonkies doen het ook wel, het is dan speelgedrag maar dan denk ik 'sjemig dat zou nou echt pijn doen!'. de pijngrens van een paard ligt anders dan die van mensen. ik vind het lastig te beoordelen zo, bij ons wordt ook weleens geschreeuwd maar er zijn verschillende soorten schreeuwen, zou je er een filmpje van kunnen maken?

silk1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:12

de fries is al naar de kliniek geweest voor rontgen foto's ik moest zijn achter hand trainen die is te zwak. ik ga ze volgende week weer een keer bij elkaar zetten kijken hoe het gaat met een merrie erbij! ik kan geen filmje sturen helaas. De veearts is geweest vandaag en die zei ook weer dat ik ze gewoon appart moet houden maar het blijft moeilijk.Ik blijf gewoon zoeken naar een andere oplossing ...moet toch wat aan te doen zijn lijkt mij.
groet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:30

pas op met merries. die zijn voor mannelijke dieren juist de aanleiding tot een gevecht. mijn ruin kan alleen met ruinen of hengsten staan als er geen merries in de buurt zijn, anders slaat hij het andere mannelijke paard letterlijk aan gort. van nature zal een mannelijk paard de concurrentie willen uitschakelen, dus zomaar een merrie ertussen kwakken als je niet zeker weet of het spelen is of semi- vechten, zou ik niet doen.

silk1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 13:38

oke bedankt voor de tip.
we hebben altijd 2 merries en 2 ruinen bij elkaar gehad en nooit probelemen maar sins de tinker erbij is gekomen is er gedonder.de merrie staat nu samen met mijn fries en nog een ruin dat gaat wel heel goed hij is weer helemaal de oude hij was namelijk helemaal aangeslagen door het gedrag van de tinker.Anders moet de tinker toch maar appart blijven staan.
groeten.