Mak meelopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten84

Mak meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 09:53

Tja vreemde titel, maar wat ik wilde weten:

Ik heb Kurosa veel in de bak gehad, correcte join-up en follow-up gedaan. Even voor de duidelijkheid, volgens Monty Roberts en Richard Maxwell.
Soms was de bak bezet en dan nam ik haar de 'oprit' af. Het huis staat achter een kerk en alleen de mensen die er wonen rijden op die weg en dan nog niet vaak.
Ik kan merken dat ze tja, hoe noem je dat: skiddish is. Ze snuift heel veel, hoofd omhoog, kijkt naar het draad van het weiland voor alsof het haar aan gaat vallen en als er een geluid is dan springt ze opzij. Ik spreek haar altijd rustig toe, vertel waar we heen gaan en maak grapjes over dat ze bang is. Tot nu toe ben ik doorgelopen tot het een na laatste huis. Tot aan de weg doe ik niet, dat lijkt me gevaarlijk, als ze nog zo skiddish is.
Als ik terug loop dan lijkt het alsof ze heel graag terug wil.

Het is 1 keer gebeurt dat ze braaf en rustig met hoofd laag meegelopen is en ook weer rustig terug, maar dit zou ik graag vaker hebben. Heeft er iemand wat tips?

Kurosa is trouwens 14.

VeerenAshley

Re: Mak meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:42

Zelf proberen te doen of het de normaalste zaak van de wereld is, zodat je in ieder geval geen (onbewuste) spanning overbrengt.
Ander paard mee? Stukje grazen onderweg; van eten ontspannen ze ook vaak wat, en dan gaat ze het wandelen bovendien leuk vinden. En vooral: heel vaak doen, zodat ze het steeds gewoner gaat vinden.

Vraagje: hoe lang staat ze buiten? (Ik bedoel: heeft ze geen energie teveel?)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:44

Ik doe altijd alsof het niets aan de hand is, mijn paard is dan ook echt van mening dat ik gelijk heb en loopt dan door. Niet als een dooie hoor, hij blijft wel kijken, maar hij is handelbaar en blijft bij mij.

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:47

Ik denk dat het ook wel een kwestie van oefenen en volhouden is en steeds een stukje uitbreiden.
Misschien dat ze inderdaad van grazen wat rustiger wordt en misschien een beetje aan het werk zetten? Halthouden, achterwaarts, weer naar voren en terug, zodat ze wat meer op jou gefocused is ipv de omgeving?

Het ene paard reageert beter als je het negeert, een ander kan je beter uitgebreid laten kijken en besnuffelen.
Gewoon e.e.a. uitproberen en kijken hoe ze er op reageert..

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 12:18

VeerenAshley schreef:
Vraagje: hoe lang staat ze buiten? (Ik bedoel: heeft ze geen energie teveel?)

In de winter staat ze voornamelijk op stal en komt overdag twee keer buiten in de bak. Zomers staat ze de hele dag buiten. 's Weekends ben ik altijd met haar in de weer(verzorgen, wandelen, rijden). 's Weekends is ook de enige keer dat ik kan omdat ik half uur auto rit van haar vandaan woon en zelf geen auto of rijbewijs heb.

Misschien kan ik inderdaad een keer samen met een ander paard lopen of zoals patriciak44 zegt, een beetje oefeningen doen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:18

Kurry schreef:
In de winter staat ze voornamelijk op stal en komt overdag twee keer buiten in de bak. Zomers staat ze de hele dag buiten. 's Weekends ben ik altijd met haar in de weer(verzorgen, wandelen, rijden). 's Weekends is ook de enige keer dat ik kan omdat ik half uur auto rit van haar vandaan woon en zelf geen auto of rijbewijs heb.

Dit verklaart veel voor mij! Kan je niemand anders vinden die haar vaker meeneemt? Anders inderdaad met een ander paard erbij, dat zal dan wel het makkelijks zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:10

Zoals je al zegt, ze is veel in de bak geweest en zelden het erf af. Overdreven geruststellen moet je niet doen, dat bevestigd het feit dat het eng is, wat je wel moet doen is wel vaker het erf afgaan. Ga tussen haar en dat in lopen wat ze eng vindt, voor de rest gewoon tempo houden. En zorg ervoor dat de ergste frisheid er de eerste keren af is door eerst te longeren of je paard los te gooien, voordat je de weg op gaat.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:23

Ik ben het eens met wat al gezegd is; doen alsof er niets aan de hand is, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, dus niet overdreven belonen.
Wees consequent in wáár het paard moet lopen (voor jou, achter jou, naast jou) en houd het paard niet de hele tijd strak aan het leidtouw.

Als je het zelf een beetje spannend vind kun je doen wat ik dan doe ; zingen (Als je net zo zingt als mij moet je er wel voor zorgen dat niemand je hoort Knipoog ).
Een goed gesprek met je paard voldoet ook hoor Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:29

Vaker confronteren met het 'enge' buiten het erf... leid haar consequent maar niet te star. Bij 'enge' dingen niet het touw strakker houden oid... doe net of er niets aan de hand is, word ze dribbelig of kijkerig: loop gewoon door, leid haar erlangs. Is ze er voorbij belonen.

Mijn paard is buiten het hek ook altijd erg bang en schikkerig, ik oefen het heel vaak met d'r maar ze blijft altijd wat paniekerig.
Het kan ook deels karakter zijn, denk ik.
Tegenwoordig blijft ze netjes bij me, ook als ze echt schrikt... je merkt het wel aan haar. Ze gaat snuiven en wat dribbelen maar rent niet meer weg, ze blijft netjes volgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:54

negeren. als ze wegspringt, niet kijken, niet naar haar en niet naar het enge (vooral niet kijken naar dingen waar ze weleens bang van kan zijn). juist door haar toe te spreken beloon je het angstige gedrag. zij springt weg, jij zegt: hooo maar, rustig, het komt wel goed..
of iets dergelijks, en vervolgens voelt zij zich prettig bij jouw beloning. afstraffen is zeker niet de bedoeling, maar negeer het. met angstig gedrag krijgt ze niets van jou, als ze rustig meeloopt blijven belonen. vooral belonen als ze langs iets engs loopt zonder te springen. alleen kijken kan je in het begin best toestaan.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:26

Veel oefenen, zodat ze eraan gaat wennen. Succes.