verzorgshet met gedrags probleemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mathilde_

verzorgshet met gedrags probleemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 21:25

Ik en nog een meisje heb 2 verzorg shetlanders. nu heb ik een probleem met een van de twee.
ten eerste dachten wij dat het een hengst was, maar toen zij een andere vriendin (die toen ook mee was) dat het misschien geen ruin kon zijn. want hij galopeerde door de wei heen en maakte zo'n geluid wat sommige paarden wel vakker makken als ze galopeeren. ze zij dat alleen ruinen dat geluid maken.
ten tweede hebben wij probleemen met zijn gedrag. toen we ze nog niet zolang verzorgden was hij heel lief. en kon gelongeerd worden enzovoorts. later toen we ze al langer verzorgden ging het heelemaal mis met zijn gedrag. een paar dingen:
* hij wou opeens niet meer longeeren, als je hem aan de longeerlijn vast maakt en je loopt een stukje naar achteren en je probeert hem vooruit te krijgen met je stem of met de zweep, dan komt hij naar je toe en begint te bijten. ook als je hem weer terug stuurt komt hij weer naar je toe.
* Bij het borstelen begon hij ook vervelend te worden. als je hem losjes vast zet gaat hij bijten en ook al kom je bij de gewoonste plekjes gaan de oren naar achteren. ook al praat je rustgevend tegen hem toch gaat hij zich niet ontspannen. hij bijt alleen maar. hij heeft ons al vaak blauwe plekken bezorgt en mijn vinger gegrepen en hij liet niet los ik had bloed en zijn tanden erin staan. ik heb hem met mijn stem toen gestraft en een tik over zijn neus gegeven. ook wil hij niet goed hoefjes geven dan moet er een bij zijn hoofd staan om hem af te lijden. met gevaar om ook gebeten te worden
* hij wil ook niet meer mee lopen en als hij loopt dan is het maar een klein stukje of hij buit weer. als je het halster om doet en je gaat lopen dan blijft hij gewoon staan. als hij goed mee loopt een stukje en je beloont hem met je stem dan gaat het wel goed maar. na een poosje zie je zijn lipje bewegen en zie je die blik is zijn oogen. je ziet dat hij wil gaan bijten. als je ook gewoon naar het borstelen gewoon wil gaan wandelen in het land dan gaat het echt niet goed. ik doe het halster touw ook wel eens een stukje om zijn neus heen en dan weer los maar gelijk als hij los is gaat hij natuurlijk weer bijten.

dit zijn veel vragen maar ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. soms wetten we niet meer hoe we het moeten aanpakken we hebben al verschillende dingen geprobeerd uit boeken en internet en zelf dingen verzonen. help ons pleassss

Alabaster

Re: verzorgshet met gedrags probleemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:39

Lieve meiden.
Hahaha ik moet ff lache om dat een ruin een speciaal geluid maakt Clown Als je niet zeker weet van welk geslacht de shet is kijk je toch even voorzichtig onder zijn buik !! of onder de staart heeft ie ballen hangen is het een hengst heeft ie dat niet is het een ruin en heeft ie tepels onder zijn buik dan is het een merrie.
Deze shet loopt over jullie heen. Het is duidelijk dat als jullie met hem bezig zijn hij de touwtjes in handen neemt. Ga aljeblieft goede hulp inschakelen (proffesioneel iemand en niet een buurmeisje die met paarden kan praten) voor dat er een vreselijk ongeluk gebeurd. Een goed iemand kan al jullie vragen beantwoorden en meteen actie ondernemen. Ik kan wel overal antwoord op gaan geven wat jullie kunnen uit proberen maar dat lijkt mij niet verstandig. succes ermee Knipoog

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 21:43

ja ik weet niet pecies hoe ik dat geluid het beste uit kan leggen. als je onders zijn buik kijkt heb je de kans dat er iets gebeurt maar ik probeer het wel. ja maar de shetlanders mogen er niet uit de wei ze zijn bang dat er iets gebeurt. omdat ze er al zolang niet uit zijn geweest dat ze dan vreezelijk sterk worden en dat we ze dan niet meer kunnen houden. en die profecioneele hulp hebben wij ook al bedacht maar waar haal je die vandaan en het belangrijktste geld.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:58

Er is geen speciaal geluid wat bij een hengst/merrie of ruin hoort. Het lijkt mij dat je/jullie toch eens een gesprek moeten hebben met de eigenaar weet ie van jullie probleem??

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:12

TS bedoelt waarschijnlijk het 'koker-geluid' waarbij lucht in de koker wordt verplaatst Clown
Een geluid wat inderdaad merries niet produceren...

Maar om vast te stellen of je paardje hengst of ruin is, zal je hem toch ff tussen z'n achterbenen moeten voelen en/of kijken Haha! Succes...

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 22:45

ja we moeten ook even bij de eigenaaren aankloppen, de pony's zijn van eigenaaren die in een woonwagenkamp wonen en de pony's lopen ervoor. ze zijn wel aardig hoor maar we zien ze zo weinig. en hun wetten niks van paarden af. maar we zullen het probeeren.

mijn vriendin zij dat alleen ruinen dat geluid maken omdat hun ballen weg zijn denk ik. maar ik zal probeeren te kijken/voelen.

AndalusierX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:50

Misschien kunnen jullie een volwassene meenemen naar de shetjes ? of iemand die ouder is dan jullie, en dus ook wat sterker

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 22:54

ja dat kan ik weet niet wie eigenlijk ik heb wel een moeder die veel van paarden weet die heeft vroeger gereden. maar mijn moeder wil dat niet en is nog voorzichtiger

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:31

Kan je niet op je manege vragen of daar iemand je kan helpen?? Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:13

ik denk, dat de pony in het begin nogal overdonderd is geweest door alle aandacht, en dat jullie (niet gemeen bedoeld) niet consequent genoeg zijn voor hem. hij begint jullie te leren kennen, en wil toch bovenaan in rang komen. dat doen paarden nu eenmaal. grondwerken is dan erg belangrijk om de verhoudingen recht te zetten. nu is het nog bijten, morgen is het misschien al steigeren, of gericht trappen. duidelijk en consequent blijven, dat is het belangrijkste. voor grondwerk heb je overigens geen kracht nodig. probeer maar eens met de google zoekfunctie het boek van Inge Teblick te zoeken, is een goed boek. als je dat hebt kan je er ook verder mee. succes!

PS: het geluid is inderdaad het bewegen (evt. lucht) van de penis in de koker. niks aan de hand, veel paarden hebben dat weleens (de kerels dan).

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:20

coco25 dat is een goed idee volgens mij voor hun.. Maar dan moetten ze wel iemand zoeken die ook echt duidelijk aan hun kan uitleggen hoe ze per onderdeel waar hij over hun heen loopt hem aan moetten pakken.

AndalusierX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:58

Ja Maysie dat is ook wel handig hahaha,,
Misschien kunnen ze iemand meenemen van een manege die er les geeft?
En waarom wilt haar moeder dan niet mee?
Misschien weet zij wel gelijk waarom de pony zo doet.
××

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:51

ik zal even aan een instruktriese vragen hoe we dit moeten doen. ja dat iedee hadden wij ook al merrieveulen. want hij wil de baas zijn van zijn land. en dat geluid merrieveulen, dat is dat geluid ja denk ik. maar mijn vriendin zecht dat alleen ruinen het maken. dus misschien is het wel een ruintje met echte hengsten streken. want als er een merrie langs komt draaft hij er echt heel sjarmant naar toe met hoog hoofd enzo. mijn moeder is niet zo'n paarden gek meer ze houd nog wel van paarden enzo maar weet er minder van dan ik.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:34

Laat even weten of je instrutrice je wil helpen. ben niet nieuwsgierig wil het gewoon weten Haha! Haha!

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 18:29

coco25 schreef:
Laat even weten of je instrutrice je wil helpen. ben niet nieuwsgierig wil het gewoon weten Haha! Haha!
ja is goed ik vraag wel even. ik kan zekker nog meer tips gebruiken kom maar binnen hoe ik die pony moet behandelen en trainen. hij draait nu ook zijn kont toe en wil trappen. ik weet niet wat hij heeft. Boos!

LotjeSjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:47

Hij loopt echt over jullie heen. Ik ga dus helemaal met de rest mee: ---> Hulp inschakelen..

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 20:03

ja oke maar ik vraag wel eerst een instruktrise en dan kijk ik of het helpt wat ze zegt. anders weet ik het niet. maar blijf reageerne he

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 13:08

ik ben vandaag weer bij mijn shetlanderts geweest. hij deet het bij het borstelen wel aardig goed. hoefjes gingen al iets better bij de voor hoefjes bijt hij meestal en bij de achter hoefjes trapt hij meestal naar achteren maar nu ging het wel aardig goed. ik heb hem eerst over zijn achter been geaaid, dat ging wel goed hij had zijn oortjes wel naar achteren maar liet het toe. toen heb ik zijn been voorsichtig vast gepakt ging ook wel goed maar toen het hem te lang duurde bij een been probeerde hij te trappen. hij trapte naar achteren maar heb zijn been vast gehouden. ging opzich wel goed. maar bij het wandelen hij wil gewoon niet meer luistern

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:59

en heb je al iemand die gaat helpen? oren naar achteren is niks mis mee, is een teken dat ie op jou let. alleen plat in de nek is niet OK natuurlijk.
de opvoeding (leider- kuddeverhouding) is nu belangrijk. die hoefjes komen later wel.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 23:25

ja oke. ik zei ook al toen ik met de hoefjes bezig was hij laat het wel toe maar hij is wel oplettend. ik heb nog niemand om me te helpen ben er nog niet aan toe gekomen. en wat moet ik dan vraagen als ik iemand heb? ja wij probeeren ook de leider te zijn maar het lukt niet. hij bijt als je gaat lopen enzo. en als je harder gaat lopen dan wil hij je bijhouden en als je pech hebt buit hij je ook nog eens als je niet oplet

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:27

hoe probeer je de leider te zijn? het vergt een hoop ervaring om een pony fatsoenlijk op te voeden, dat is niet iets wat je even doet. gewoon goede begeleiding regelen, en een goed boek over grondwerk aanschaffen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:55

ja wij probeeren ook de leider te zijn maar het lukt niet. hij bijt als je gaat lopen enzo. en als je harder gaat lopen dan wil hij je bijhouden en als je pech hebt buit hij je ook nog eens als je niet oplet

Dat gedrag mag je dus NIET goedkeuren. Je pony mag jou niet gaan bijten dat is; not done.Wees consequent tegen hem niet de ene keer wel en de andere keer niet. Straf het af door middel van je stem, duidelijk bij dingen die niet mag (niet schreeuwen) en als hij braaf is uitvoerig belonen (ook met je stem).Bij het lopen zeg je neemt hij het tempo over dat is echt heel gevaarlijk en helemaal op de openbare weg. De rollen horen omgedraaid. Jullie moeten echt iemand inschakelen raap al je moed bij elkaar en ga (desnoods met zijn drietjes) het vragen aan een ervaren iemand .Kennen jullie niemand die mischien een eigen paard heeft of zo??? Een beetje paardenmens zal je echt wel helpen. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:30

zeker. hulp is hierin zo belangrijk. anders komen er straks ongelukken.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 15:55

ja oke maar wat moet ik dan vraagen. of diegene iedere keer mee moet? ofzo ik wil wel aan iemand vragen maar ik weet niet wat ik moet vragen. of die misschien weet hoe je een pony aan kan pakken met gedrags probleemen en dan alle problemen opzeggen ofzo?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:00

Ja vragen of die genen mee gaat met je dan kan hij/zij zien wat er gebeurt. Mischien kan je in ruil voor hulp een stal uitmesten ofzo..