Paard blind aan één oog

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sindaspecial

Paard blind aan één oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 16:43

Mijn paard is blind aan één oog rechts.
Wie heeft er net als ik een paard die blind is aan één oog en rijd wedstrijden of springt oid.
Ik rij dressuur M1 en heb er geen last van dat ze blind is aan één oog.
Maar ben erg nieuwschierig naar ervaringen van anderen.

Roxxiejj

Re: Paard blind aan één oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:46

Vroeger had een jongen bij mij op stal een NRPS E-pony die M met hem sprong. Toen bleek dat hij al een tijdje blind was, bleef ie gewoon door gaan. Paard wilde trouwens tog niet anders, springen vond ie egt het leukste. Springwedstrijden werden iets minder, maar paardje draaide ze hoofd gewoon iets bij en dan zag ie het met het andere oog.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:49

Ik heb een vriendin van wie haar paard blind is aan één oog en zij rijdt Z2 ermee. Dit paard is niet blind geboren.
Als je graag contact wil kan ik je haar mailadres wel over pb geven?

Wat ik zelf weet was dat het in het begin even lastiger was dan normaal met elkaar leren kennen.
Het paard moet er vertrouwen in hebben dat je hem niet tegen de muur op laat lopen en de ruiter moet wennen aan dat je echt elke pas moet sturen.
Springen gaat ook niet meer, maar dressuur des te beter Knipoog
En natuurlijk opletten met dat je hem niet plotseling vanaf zijn blinde kant benadert, dan schrikt hij natuurlijk. Knipoog
Nou, ook knap dat jij alweer M1 rijdt met je paard!

@ reactie hierboven: kan het paard nog wel diepte zien met 1 oog? Dat was bij dit paard het probleem, waardoor er niet meer gesprongen kon worden. Maar misschien was dat bij jou anders?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:50

ik kan ook een paard met 1 oog, was er ziek aan, geopereerd toen ging goed, ziekte kwam terug nu heeft hij nog maar 1 oog, ziet er gek uit, week later liep meneer als er niks aan de hand was. Dus waarschijnlijk heeft hij altijd slecht gezien. Gaat harstikke goed met hem. Dus leven met 1 oog kan ook. Knipoog

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:54

ik heb ook ooit een paard gereden met 1 oog (1oog was er dan ook helemaal uit) en dat ging super! springen dressuur buiten crossen alles deed hij! hij vond het gewoon leuk!! Haha!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:00

ja, het was wel niet m`n eigen pony, maar ik reed er iedere week op en die had een ontstoken oog dus die was ook blind, maar als wij de stand in liepen dan zag ie ons nie dus dan schrok ie maar nu is ie ingeslapen... Huilen 2 1/2 jaar geleden ongeveer
-xxx-

Mjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:05

Mijn shetlandpony is ook blind, maar dan aan twee ogen (ze ziet nog een beetje). We kunnen nog alles met haar doen: ze loopt voor de kar, we fietsen er mee, er rijden kinderen op. Alleen springen we niet meer met haar, en laten we haar niet los in een vreemde omgeving lopen. In haar eigen stal en stukje land loopt ze wel gewoon, en weet ze ook waar alles precies is. Ze was nog niet blind voordat ze bij ons was.

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:19

mijn vriendin rijd wedstrijden op haar fjord. Het is een oude dikzak:P maar zelfs met maar 1 oog doet hij het geweldig. Hij is helemaal verkeersmak (behalve voor heftrucks). Ze heeft nooit last gehad van zijn ''handicap'' en als ik erop zit voel ik er ook niets van. hij is onverschrikt en vol energie.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:12

Wij hadden vroeger een paard op stal die blind was aan 1 oog; hij had ermee leren omgaan en het ging perfect. Hij koersde zeer succesvol en je kon noit aan hem merken dat ie het zicht uit 1 oog miste. We reden ook altijd met hem in het bos en langs de weg; hij was niet minder verkeersmak dan andere paarden en obstakels in het bos aan de kant z'n blinde oog had ontweek ie altijd alsof ie ze wel had gezien

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:50

Katinka is ook blind aan één oog. Eerst wist ik het helemaal niet en merkte er ook niets aan. Toen ik hoorde dat ze aan één oog blind is, moest ik eerst eens even goed zoeken welke van de twee het nu is.. Ze heeft er zeker geen beperkingen aan, alleen dat ze soms haar hoofd wel eens wat meer wil draaien als ze iets persé moet zien.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:30

Een paard bij ons op stal heeft altijd M1 (of toch 2?) gelopen en is dus ook aan 1 oog blind. Ze loopt nu mee in de manegelessen!
Soms is ze wel wat schrikkerig, omdat ze gewoon dingen hoort maar aan die kant het net niet zag maar het valt eigenlijk reuze mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:08

Met 1 oog zien ze geen diepte.

Mijn merrie (aan 1 kant helemaal blind, andere kant ziet ze slecht) is in 2 wedstrijdjes L startgerechtigd geworden (ivm dracht nog niet meer mee gestart). Loopt dresuur, vaardigheid en indoor marathon wedstrijden voor de wagen. Ik rijd haar zelf thuis onder het zadel op B/L nivo dresuur.
Ik maak er zelf wel eens een sprongetje mee, maar niet te gek. Een cm of 30(voor een shet) en dan grijze balken op een groene achter grond (grijze balken in een zandbak ziet ze niet, op gras gaat het wel). Ze vind het wel leuk en word echt helemaal fijn te rijden heet, maar je moet haar echt heel netjes rijden omdat ze heel snel onzeker word als ze wel eens de balk raakt. Sprongetje over een balk in het bos lukt dus ook niet. Slootjes springen vind ze wel het einde Lachen .

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:25

heb ook een aantal jaar een paardje verzorgd wat blind was aan één oog. Zij heeft dit op l.atere leeftijd gekregen en heeft er ook nog Z2 meegelopen.
Eigenlijk gaf het nooit echt problemen, ze bleef zich uitslofen als ze publiek had, met dressuur had ze geen enkel probleem, springen deden we wel maar nooit hoog (ben niet zo'n held).
OP buitenrit was ze ook braaf, je moest alleen even rekenig houden dat ze zich soms omdraaide om het goed te kunnen zien.
Met een paard dat blind is aan één oog konden wij alles nog doen helaas heeft leeft ze niet meer, ouderdom.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:53

vriendin van mij rijdt een merens die maar één oog heeft, daar heb ik ook wel eens mee gereden, springt alles (tot een meter ofzo), dressuurt en is buiten ook super, loopt door plassen en zelfs door de lokale brandvijver, doet alles, je merkt er niets aan, behalve als je er voor staat, dan zie je dat ze één oog heeft en een lege oogkas...

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:56

Bij mij op de manege staat ook een paard met 1 oog. Zijn andere oog is laatst weggehaald doordat de kanker niet te genezen was. Laatst heeft hij weer zijn 1e wedstrijd gelopen, 2 winstpunten.

simplyberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:04

Ik heb een pony gereden, die kreeg staar. Dat ging hartstikke goed zeker met dressuur, wedstrijden gingen ook nog. Alleen springen ben ik op een gegeven moment mee gestopt.

Wat ik wel merkte was dat ik niemand anders erop kon laten rijden, dan raakte ze in paniek.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:51

Op onze manege staat een paard dat aan 1 oog (zo goed als?) blind is geworden. Ze heeft alleen moeite met vreemde paarden die aan haar blinde kant voorbij komen. Verder is ze nog steeds heerlijk te rijden. Ze heeft de eenzijdige blindheid pas een paar maanden, en moet er nog steeds aan wennen. Het gaat echter steeds beter en ze leert nu nog meer op de ruiter te vertrouwen. Dat is bij een manege paard natuurlijk veel moeilijker als bij een eigen paard.